ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: farenheit skrivet 9 april 2010 kl. 22:01:35
-
Tjenare
Har läst en del på forumet och det känns som att jag ska byta kamkedja, för jag hör ett skrammel när jag gasar till och motorn går ner i varv, eller är jag bara nojig efter som kamremmen på bilen brast för en vecka sedan =motorras :(
Min har gått 1200mil :o och kedjan är aldrig bytt.
ska man byta spännaren isåfall också eller bara kedja?
Andreas
-
räcker nog med att du byter kedja ()p
men se till att den är bra spänd :knupple:
-
Bra fråga !
Min Meck sa att min kedja började bli lite hängig o några mm längre så jag skall byta kejda nu o den har gått 500 mil !
Sträckaren var fin men e ju inte några pengar i frågan om man ändå skall fixa dä så jag skulle säga byt !!
mn vad vet jag ! säger bara vad jag skulle giort.. lycka till ()p
-
Jag är imponerad av dessa snabba svar :headbang:
Spännaren kostar ca 1000 kr hos atv huset så det plockar ju till givetvis o kedjan ca 600kr
Verkar det vettigt att byta efter dessa mil?
Han stannade tvärt för mig 2 gånger idag vid på drag men startade utan problem igen, kan det ha någonting med att kedja är slak kanske?
-
Jag är imponerad av dessa snabba svar :headbang:
Spännaren kostar ca 1000 kr hos atv huset så det plockar ju till givetvis o kedjan ca 600kr
Verkar det vettigt att byta efter dessa mil?
Han stannade tvärt för mig 2 gånger idag vid på drag men startade utan problem igen, kan det ha någonting med att kedja är slak kanske?
skulle gissa på att det är kedjan som är sliten 8)
-
Det är bra att ha koll på detta med kedjan och spännaren. (gäller alla maskiner)
Om du släpper på skruvarna till spännaren och den inte fjädrar ut speciellt mycket då börjar kedjan bli lite lång och det är dags att byta kedja. Spännaren kan börja klappra den också. men oftast är det kedjan som börjar bli lite lång. Men det är väl aldrig fel att byta allt om man ändå håller på.
Ja första årsmodellerna hade tydligen lite tåligare grejer så det är nog därför du kunnat köra så långt på kedjan.
Viktigast är ju att den håller sig spänd så den inte kuggar över. Det dröjer nog tills den går helt av, så den börjar nog låta illa långt innan den går av. (då sträckaren inte når att spänna den)
-
Han stannade tvärt för mig 2 gånger idag vid på drag men startade utan problem igen, kan det ha någonting med att kedja är slak kanske?
Vad menar du med stannade? motorstopp eller bakslag på tomgång?
-
Han stannade tvärt för mig 2 gånger idag vid på drag men startade utan problem igen, kan det ha någonting med att kedja är slak kanske?
Vad menar du med stannade? motorstopp eller bakslag på tomgång?
Den tvärdog när jag drog på, det har alldrig hänt innan, den har gjort bakslag på tomgång någon gång också.
-
Ok kan inte tänka mig att den tvärdog pga att kamkedjan är lite för lång, om den nu inte kuggade över men då borde den blivit svårstartad så det beror nog på något annat.. (Eller ev. kvamna pga av dåligt med bränsle, snålställd)
Att den ger bakslag på tomgång kan bero på att tomgången är lite för låg eller att den går lite snålt på "lågen" (kan gå att lösa med att dra ut bränsleskruven lite till)
-
Det är bra att ha koll på detta med kedjan och spännaren. (gäller alla maskiner)
Om du släpper på skruvarna till spännaren och den inte fjädrar ut speciellt mycket då börjar kedjan bli lite lång och det är dags att byta kedja. Spännaren kan börja klappra den också. men oftast är det kedjan som börjar bli lite lång. Men det är väl aldrig fel att byta allt om man ändå håller på.
Ja första årsmodellerna hade tydligen lite tåligare grejer så det är nog därför du kunnat köra så långt på kedjan.
Viktigast är ju att den håller sig spänd så den inte kuggar över. Det dröjer nog tills den går helt av, så den börjar nog låta illa långt innan den går av. (då sträckaren inte når att spänna den)
Ska kolla spännaren imorgon.
Tackar för alla snabba svar!!
-
Ok kan inte tänka mig att den tvärdog pga att kamkedjan är lite för lång, om den nu inte kuggade över men då borde den blivit svårstartad så det beror nog på något annat.. (Eller ev. kvamna pga av dåligt med bränsle, snålställd)
Att den ger bakslag på tomgång kan bero på att tomgången är lite för låg eller att den går lite snålt på "lågen" (kan gå att lösa med att dra ut bränsleskruven lite till)
Har beställt ett större tomgångs munstycke idag så då kanske det problemet är löst.
-
Jag lossade på skruvarna på spännaren ca 4mm och det fjädrade med bra spänst den biten.
Kanske inte är så bråttom att byta kedja iallafall då?
-
Ok kan inte tänka mig att den tvärdog pga att kamkedjan är lite för lång, om den nu inte kuggade över men då borde den blivit svårstartad så det beror nog på något annat.. (Eller ev. kvamna pga av dåligt med bränsle, snålställd)
Att den ger bakslag på tomgång kan bero på att tomgången är lite för låg eller att den går lite snålt på "lågen" (kan gå att lösa med att dra ut bränsleskruven lite till)
Jag kollade under förgasaren idag och jag har inget ställbart munstycke där.? eller ska man pilla bort mässingspluggen och där under finns det ett?
Finns det ett ställbart munstycke någon annan stans på förknasaren?
-
javisst har du inte kollat här?
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24805.0
-
javisst har du inte kollat här?
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24805.0
Jo jag har kollat den tråden och när jag kollade på min förknasare så va det en plugg där som jag inte pillade på(svarta ringen på bilden i bestyckar tråden).
Så då kan jag pilla bort den o öppna något halv varv på munstycket?
-
javisst har du inte kollat här?
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24805.0
Jo jag har kollat den tråden och när jag kollade på min förknasare så va det en plugg där som jag inte pillade på(svarta ringen på bilden i bestyckar tråden).
Så då kan jag pilla bort den o öppna något halv varv på munstycket?
Jepp det är ju den som är den magiska bränsleskruven (den heter det, eftersom den ökar eller minskar bränslet)som ger dig gassvar och mer ork från början.
det är även den som visar om du behöver bestycka upp "lågen" (om du kan skruva ut den mer än 4 varv och den inte går sämre)
-
Gött
Nu blir det skruva av i morgon bitti :sunny:
Tackar
-
snor din tråd lite, någon som skulle kunna länka till någon tråd där det finns bilder på när man byter kamkedjan så ja vet hur mycket jobb det är? orolig att min kan va dålig då den raslar lite på höger sida ibland och är rädd de kan vara kedjan. eller om någon sitter på lite bilder? vad kan alla grejer man behöver kosta att inhandla?