ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Pv544 skrivet 9 april 2010 kl. 13:15:22
-
Någon som har modifierat sin orginaldämpare?
Eller har tips om hur man bör göra.
Jag har orginalröret på den nu, dock tagit loss och slipat undan den hemska svetsen alldeles i början. Men sen har jag klämt dit en större mc dämpare där bak. Men jag vet inte om den ger någon värre effekt.
Anledningen till att jag funderar på att byta tillbaks är att orginal sitter fast på ett bättre sätt och att man kanske kan få lite mindre rassel där bak.
Jag har satt i ett 160 huvudmunstycke nu, och även provat med öppen luftburk (öppnat locket alltså). Har inte mätt något vidare, men känslan är att det inte gjort så mkt. Fast man kanske märker skillnad om man byter tillbaks sen.
Byter jag till orginaldämpare så sätter jag nog i 155 munstycket också.
Eller så kanske man bör försöka korta av dämparen jag har där nu och försöka få till en bättre fastsättning.
Hur vet man om dämparen "stryper" maskinen? Finns det något vettigt sätt att märka att dämparen är olämplig?
Så här ser det ut idag
(http://i392.photobucket.com/albums/pp4/TommyBolin/HPIM4355.jpg)
Annars funderar jag som sagt på att fixa till orginaldämparen på nått vis, har svets också så det går ju att kapa upp den och fixa och sen svetsa ihop igen.
-
du kan sticka ner en järn trådsbit tills det tar stoppdrar ut den o sätter den på röret och där det har tagit stopp är det oftast en strypning så då e det bara att kapa upp och ta bort strypningen ()p
-
Men fixa till ett bättre fäste till ljuddämparen och byt ut originalröret till ett rostfritt. Originaldämparen kommer gå sönder eller rosta sönder ganska snabbt, så behåll det nya. Det är snyggare också. Det finns en ganska stor risk att avgasröret går sönder också. :nono:
-
Nu har jag klämt dit originaldämparen och originalmunstycket också.
Fick dock lov att byta ut rörbiten som är övergången mellan dämparkroppen och avgasröret. Den hade blivit lite väl stor. Så jag fick en kompis att svarva en ny hylsa som jag satte dit.
När jag kapade loss den gamla delen så såg jag att det röret fortsatte en bit in i dämparen mot något som såg ut som en katalysator. Nu hade den lossnat så jag tog bort den helt, så nu går avgaserna lite friare i dämparen. Tyckte den kändes lite bättre också. Kanske bara pga att den inte läcker längre och låter mindre.
Och jag har satt på locket på luftburken igen, skönt när det inte låter så mycket...
Skulle kunna tänka mig att testa ett större munstycke också med denna dämparen, har 135 i nu tror jag. Har ett 155 och 160 liggandes.
Ska när jag har tid och ork kanske göra en bättre anslutning till den där mc-dämparen. Så man kan ge dom grejerna en bra chans också.