ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: cyberkenth skrivet 7 april 2010 kl. 21:51:58
-
Skulle starta dinlin men det burrade bara lite i startmotorn, så jag provade att ladda batteriet över natten.
Nästa dag mätte jag batteriet och det var ca:13,5 volt i det, kanon tänkte jag.
Jag vrider om nyckeln och fanskapet är helt dött, inte ens instrumentpanelen lyser.
Har kollat runt på en massa kablar och en 2-3 säkringar som sitter under sadeln, men hittade ingen som såg trasigt ut.
Borde väl var en kabel som är mitt av eller någon jordkabel som inte får kontakt eftersom den är helt död.
Var sitter jordkabeln fast.....i ramen eller?
Har ni några bättre förslag om vad detta fenomen kan vara?
Håller på att byta bakaxellager så det skulle vara roligt att få igång aset så man kunde prova dom nya lagerna.
Tacksam för all hjääälp
cybermannen
-
Prova med en vanlig startkabel mellan minuspolen på batteriet till ramen eller motorblocket.
-
Kanske nån idé som kan hjälpa i denna tråd oxå :)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27944.0
-
:-X
-
Kan tyvärr inte prova att starta den, för den är totalt stendö.
Ska testa ett annat batteri ikväll. Ska också prova att jorda batteriet till ramen eller något. Känns som det är ett kabelbrott....
tack för alla svar, evigt tacksam
cybermannen
-
Hoppas det löser sig ()p
-
Om det var 13,5 v i batteriet så måste du ha mätt när laddaren satt i.
Mät det full laddade batteriet utan att laddaren sitter i då ska det ge 12,7v, pröva sen o starta, o mät igen o se om det har blivit urladdat dvs gått ner under 12,7v i så fall är batteriet glappt= trasigt.
Om batteriet inte kommer upp i 12,7v när det är full laddat så är det trasigt, o det även om det bara felar litegrann.
Det kan finnas en liten räddning om batteriet är ett vanligt batteri dvs ett som går o fylla på, då finns det vissa laddare som kanske kan fixa till det om du har tur, det är dock inget som jag har någon erfarenhet av men det finns nog någon här på forumet som har en sån laddare o kan berätta om det.
de har du en kort stund efter du har tagit av laddaren laddarna brukar ladda med 14.0-14.8v spänning så 13.7 är nog precis efter att laddaren togs bort...
-
Hittade felet, det var en kabel från batteriet som var mitt itu. ()p
Enkelt när man väl hittar det. :)
Cybermannen
-
Då är det bara att gasa igen nu då när du fixat nya bakaxellager och hittat kabelbrottet?