ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Zany skrivet 7 april 2010 kl. 21:43:49

Titel: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: Zany skrivet 7 april 2010 kl. 21:43:49
Jag kommer att behöva ett extra fordon till sommaren och är inne på en fyrhjuling för runt 40k. Det den ska användas till är främst att pendla några mil. Vill dock gärna att den smidigt ska klara av ~110km/h. Har tittat lite på smc 300, dinli 450 och raptor 350.

Har kollat lite på dessa;

Raptor
http://www.blocket.se/hassleholm/Yamaha_raptor_350__Mycket_extra_utrustning_26575308.htm?ca=23_8&w=2
http://www.blocket.se/kristianstad/Yamaha_raptor_350_26396746.htm?ca=23_8&w=2

Dinli
http://www.blocket.se/landskrona/Dinli_450_ss__RIKTIGT_GRYM__26651048.htm?ca=23_8&w=2

Smc:
Hittar ingen vettig nu.


Stora skillnader på dessa? Hur är det med service, strul, hållbarhet, förmågan att klara av högre hastigheter? Hur ligger priserna på dessa, bör det finnas prutmån? Är ingen höjdare på att mecka så vill gärna slippa så mycket som möjligt.
Förslag på andra maskiner?

Tack på förhand :)

Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: Kamsen skrivet 7 april 2010 kl. 21:48:10
I den prisklassen så har du ju en kvalitetsmaskin i Suzuki LTZ 400 också.. 

Bara ett tips ;) ;)

Lycka till!!
Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: Hydro skrivet 7 april 2010 kl. 21:49:04
Tror du kommer få svårt även senare att finna en SMC 300 som går vettigt i 110...

Raptor 350 fixar det, men en Suzuki LTZ 400 eller kanske en Polaris Predator 500 klarar det bättre.
Liksom en Dinli 450.

Just Dinlin finns det en uppsjö utav som gått landsväg, och är därmed anpassade därför, med asfaltshjul, högre utväxling och kanske även sänkt.
 
Oljebyten får man göra typ var 100:ade/200:ade mil beroende på maskin, så det är alltså betydligt tätare än på en bil tex...
Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: hurricane skrivet 7 april 2010 kl. 21:49:48
http://www.blocket.se/orebro/FET_Dinli_450_med_mycket_utrustning_26499909.htm?ca=8&w=1
Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: Zany skrivet 8 april 2010 kl. 18:57:26
Tror du kommer få svårt även senare att finna en SMC 300 som går vettigt i 110...

Raptor 350 fixar det, men en Suzuki LTZ 400 eller kanske en Polaris Predator 500 klarar det bättre.
Liksom en Dinli 450.

Just Dinlin finns det en uppsjö utav som gått landsväg, och är därmed anpassade därför, med asfaltshjul, högre utväxling och kanske även sänkt.
 
Oljebyten får man göra typ var 100:ade/200:ade mil beroende på maskin, så det är alltså betydligt tätare än på en bil tex...


Men är det inte stor skillnad på kvalitén på raptor och dinli? Vill gärna slippa strul, meck o extra kostnader. Undrar också varför alla säger att 450 är mer till grus/lek, är det enbart pga hårdare sits? Och varför ska 450 ha service oftare än övriga? Hur ofta ska det göras på 350 då?


I den prisklassen så har du ju en kvalitetsmaskin i Suzuki LTZ 400 också.. 

Bara ett tips ;) ;)

Lycka till!!

Har kollat lite på den men finns ingen vettig i närheten (Skåne) :/


http://www.blocket.se/orebro/FET_Dinli_450_med_mycket_utrustning_26499909.htm?ca=8&w=1

Finns lite för långt iväg..
Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: Hydro skrivet 8 april 2010 kl. 19:28:50
Men är det inte stor skillnad på kvalitén på raptor och dinli? Vill gärna slippa strul, meck o extra kostnader. Undrar också varför alla säger att 450 är mer till grus/lek, är det enbart pga hårdare sits? Och varför ska 450 ha service oftare än övriga? Hur ofta ska det göras på 350 då?

Många 450-maskiner är renodlade crossmaskiner.
De är byggda för bana, och för att gå framåt.
De saknar alltså back.
De har också ett annat "temprament" i motorn och har en högre trimningsgrad och kräver därmed mer service.
Beroende på märke så vill de ha oljebyte var 3:e till 5:e timme...
Efter lite lugnare vägåka bör det väl dock funka med glesare intervall kanske, men det är ändå betydligt tätare intervall än på övriga maskiner!

Crossmaskinerna är lättare och oftast både lägre och bredare än de vanliga, och det är kanske därför folk sagt att de är bättre för grusbus...
Ett tips är annars att du frågar de som sagt så för bästa svar.

Dinli, Goes, Hyosung och några till har också 450-maskiner, men dessa är INTE crossmaskiner och har alltså mer normala intervall... samt backväxel.

Och visst skiljer det i kvalité emellan Raptor och Dinli, men när man snackar motorvägsfart så är det faktiskt lite jobbigt för en 350...

...och man kan aldrig vara säker på att slippa problem när man äger en fyrhjuling, oavsett märke och årsmodell.
Alla maskiner kan ibland behöva verkstadsbesök.
 
Köper du en välvårdad maskin och sen bara åker gata så frestar det inte så värst, och då håller det oftast.

Gör en sökning på Blocket efter Raptor 350 och du får upp ett bra gäng i Skåne.. åk och testa och se om det passar!

Om inte, och du fortfarande tvunget vill handla av en skåning så finns ju tex dessa:
http://www.blocket.se/landskrona/Dinli_450_ss__RIKTIGT_GRYM__26651048.htm?ca=21&w=3
http://www.blocket.se/kristianstad/Dinli_450_DEMOMASKIN_26276794.htm?ca=21&w=3

Det finns massor av Dinlis på Blocket för 30-40, med extrautrustning och fräcka fälgar mm... de tidiga modellerna var väl de med mest problem, 08-09 är i många fall uppdaterade.

Om inte varken Dinli eller Raptor 350 passar så kan du ju offra några timmar i bilen:
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_LTZ_400_26528615.htm?ca=21&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Polaris_Predator_500_VAGREGGAD_26708820.htm?ca=21&w=3
 
Kika även in på www.skanequad.se för att finna likasinnade på nära håll!
 
Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: VmaXA skrivet 9 april 2010 kl. 14:48:06
eh, min smc 250 kan jag få upp på 110 km/t och den är original, innan bara 90 men efter att ha vårdat den och tat hand om den går den upp på 110 utan problem och då säger ni att en smc 300 inte klarar av? bullshit, det handlar om att om hur man behandlar fyrhjulingen för fullt bäst resultat..
Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: Pv544 skrivet 9 april 2010 kl. 15:06:12
eh, min smc 250 kan jag få upp på 110 km/t och den är original, innan bara 90 men efter att ha vårdat den och tat hand om den går den upp på 110 utan problem och då säger ni att en smc 300 inte klarar av? bullshit, det handlar om att om hur man behandlar fyrhjulingen för fullt bäst resultat..

Han vill alltså ha en maskin som smidigt tar ~110km/h. Då antar då jag att han menar att han vill ha en maskin som klarar mer men funkar bra i just 110.

Jag tror på en väganpassad Dinli eller LTZ400. Eller om du har tur eller kan tänja budgeten lite så finns ju Yamaha raptor 700 eller den äldre 660. D
Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: Hydro skrivet 9 april 2010 kl. 15:36:42
eh, min smc 250 kan jag få upp på 110 km/t och den är original, innan bara 90 men efter att ha vårdat den och tat hand om den går den upp på 110 utan problem...

På vilket sätt "vårdar" du din maskin så att toppfarten höjs med 20 km/h?
Låg bromsen på innan, eller vad?

Det är en viss skillnad på att KLARA 110, och att faktiskt köra motorvägsfart.
Och tror mig därför inte alls komma med "bullshit".

Har du tex kollat farten med GPS eller din mätare med sådan?
Jag vet många atv-mätare som är extrema glädjemätare, min gamla Raptor 350 visade tex 125 när GPS:en visade verkligheten... (95)
 
Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: VmaXA skrivet 9 april 2010 kl. 17:30:38
Nej farten är räknat med GPS, på mätaren stod det 117-118 km/t.

Beklagar trodde han menade klara, och inte smidigt (utan att toppa)..

En del av vårdningen är bland annat  varje körning späns alla bulter och muttrar, varannan rensas luftfiltret och smöras in med ny fett, efter 150 km rensar jag förgasaren och ny olja.... Nej bromsen låg inte på innan, men hela skitet skakar jo för jävligt när man köper en SMC, det vet du nog för det är vad SMC bland annat är känt för, men inget skaker längre, om man håller den i bra skick..
Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: ennon23 skrivet 9 april 2010 kl. 18:15:42
Nej farten är räknat med GPS, på mätaren stod det 117-118 km/t.

Beklagar trodde han menade klara, och inte smidigt (utan att toppa)..

En del av vårdningen är bland annat  varje körning späns alla bulter och muttrar, varannan rensas luftfiltret och smöras in med ny fett, efter 150 km rensar jag förgasaren och ny olja.... Nej bromsen låg inte på innan, men hela skitet skakar jo för jävligt när man köper en SMC, det vet du nog för det är vad SMC bland annat är känt för, men inget skaker längre, om man håller den i bra skick..


Tror inte det finns en ända på detta forum som har eller har haft en SMC 250 som tror på dig  :rtfm: :lol: :lol: :lol:

Eller så har du kanske kollat toppfarten på den i en gigantisk brant nedförsbacke  :lol: :lol: :lol:

Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: VmaXA skrivet 9 april 2010 kl. 20:55:03
Jävla idiot, snacka för dig själv istället för att snacka för andra. Alla har sin mening om något.

Alla har sin rätt och tro vad de vill, det inte så att jag tvingar folk till och tro på mig.

Så sluta va så barnslig, inget är omöjligt, bara för du har en ltz450 så tror du att allt under inte går att toppa upp på 110km/t? Kanske för att din inte klarar av det eller avundsjuk? Kan inte bedöma, vill inte heller, för då kommer denna tråd bara bli dubbel så lång på grund av någon ska vara mr. einstein

Detta är ett forum för helvete, alla kan tro vad dom vill, man du kan inte stämpla mig för att vara otrovärdig.
Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: *Anton* skrivet 9 april 2010 kl. 21:19:29
Här kommer Einstein 2  8)



Sant, detta e ett forum. Men jag håller med dom andra om att Smc 250 inte går i 110.

Om den går i det så vill jag mer än gärna ha bevis för det!   PÅ FILM! 

Även om du


En del av vårdningen är bland annat  varje körning späns alla bulter och muttrar, varannan rensas luftfiltret och smöras in med ny fett, efter 150 km rensar jag förgasaren och ny olja....

Om du drar muttrar o bultar efter varje körning så sitter däcken bättre... toppfarten ökar inte, det vet ALLA som vet vad en motor är.

Luftfiltret kan öka prestandan men inte markant.

Ny olja i motor hjälper inte för toppfarten o att rensa förgasaren så ofta som du gör borde göra att du inte märker någon skillnad mot innan egentligen.

Jag hade fattat om du hade drevat... men av det du nämt så borde det inte öka farten.

O sen...  denna tråd är för nån som vill veta vad han ska köpa för nån maskin för runt 40 k

Om jag hade den budgeten skulle jag ALDRIG LÄGGA pengarna på en Smc 250... för jag e inte korkad  :P

O eftersom du skriver att din Smc e original så tvivlar jag att du pratar sanning i dina inlägg...



O nu så kan vi sluta klottra o lägga in OT inlägg i denna tråd!  ()p

//Anton
Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: Tumult_79 skrivet 9 april 2010 kl. 23:06:25
Jävla tråkig attityd det är ibland!
Det måste väl gå att vara tveksam till vad fok säger utan att hoppa på vederbörande. Lär av hydros inlägg som allt som oftast är välbalanserade och innehållsrika.

Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 9 april 2010 kl. 23:26:12
Ja det var verkligen hårda ord här.

Men har haft en smc 250 själv och den var ju ingen raket precis över 80 km/h
Med lite bättre bestyckning så blev det bättre fart upp till ca 90-100 men ville man över 100 då var det nog medvind och nedför. Min var även drevad.

Så man kan väl säga att den KAN komma upp till 110 om man verkligen tankpressar och ger den lång tid att få varva ut.  ()p
Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: teppas skrivet 9 april 2010 kl. 23:37:27
Halloj vilka sura miner  ;D  Jag hadde en smc 250 innan min Ltz och jag hadde då upp min i 115km/h en gång den började bara på tok varva ut  :o! och 100-110km/h var då inga problem. och det där mäta jag jag upp med gps! gick då att göra omkörningar på E4 (90km/h väg) och det gick då  :) 

Men tillbaka till han som behövde hjälp med en hoj!

Jag tycker du ska kolla på en ltz400 de ligger runt de priset, och den hastigheten klar den utan problem och motor mässigt går och går den bara  ()p Och om du blir sugen på köra mer offroad eller bana så funkar den även för de! Men ska du köra i högre farter än 110km/h så rekomenderar jag dinli 450 den bruka gå få upp i högre farter än ltz. Men då är den inte lika smidig och offroad vänlig som Ltz.

Ska du ligga mest efter vägen så tycker jag skarpt på dinlin!
Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: ennon23 skrivet 10 april 2010 kl. 00:01:13
Jävla idiot, snacka för dig själv istället för att snacka för andra. Alla har sin mening om något.

Alla har sin rätt och tro vad de vill, det inte så att jag tvingar folk till och tro på mig.

Så sluta va så barnslig, inget är omöjligt, bara för du har en ltz450 så tror du att allt under inte går att toppa upp på 110km/t? Kanske för att din inte klarar av det eller avundsjuk? Kan inte bedöma, vill inte heller, för då kommer denna tråd bara bli dubbel så lång på grund av någon ska vara mr. einstein

Detta är ett forum för helvete, alla kan tro vad dom vill, man du kan inte stämpla mig för att vara otrovärdig.

Jag har själv haft både SMC 250 och SMC 300 .... jag har meckat och trimmat motorer i över 20år..... så om det nu skulle vara sant det du skriver, så är din standard maskin ett unikt exemplar och då ber jag givetvis så mycket om ursäkt!
Jag skall ner till Trelleborg i morgon så då kan jag köra inom Kristineberg och få beviset på hur fel jag har ...... samt så kan jag be om ursäkt öga mot öga  ()p

Tänkvärt:
Låt säga att en person som går i köp tankar och läser ditt inlägg och tänker "sån skall jag köpa för dom går i alla fall i 110km/t" Hur besviken kommer han sedan bli på det köpet när den i verkligheten knappt når 90-100?


För att tillföra något vettigt till TS så är det som tidigare nämnts raptor 350 som minst för att kunna hålla en marschfart på 110km/t

Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: Zany skrivet 10 april 2010 kl. 13:22:35
Eftersom jag inte har en tanke på att köpa en smc 250 så kan vi väl lägga ner den diskussionen här. Kan ju starta en annan tråd till det.

Annars tackar jag för vettiga svar :)
Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: Zany skrivet 10 april 2010 kl. 13:33:50
Men är det inte stor skillnad på kvalitén på raptor och dinli? Vill gärna slippa strul, meck o extra kostnader. Undrar också varför alla säger att 450 är mer till grus/lek, är det enbart pga hårdare sits? Och varför ska 450 ha service oftare än övriga? Hur ofta ska det göras på 350 då?

Många 450-maskiner är renodlade crossmaskiner.
De är byggda för bana, och för att gå framåt.
De saknar alltså back.
De har också ett annat "temprament" i motorn och har en högre trimningsgrad och kräver därmed mer service.
Beroende på märke så vill de ha oljebyte var 3:e till 5:e timme...
Efter lite lugnare vägåka bör det väl dock funka med glesare intervall kanske, men det är ändå betydligt tätare intervall än på övriga maskiner!

Crossmaskinerna är lättare och oftast både lägre och bredare än de vanliga, och det är kanske därför folk sagt att de är bättre för grusbus...
Ett tips är annars att du frågar de som sagt så för bästa svar.

Dinli, Goes, Hyosung och några till har också 450-maskiner, men dessa är INTE crossmaskiner och har alltså mer normala intervall... samt backväxel.

Och visst skiljer det i kvalité emellan Raptor och Dinli, men när man snackar motorvägsfart så är det faktiskt lite jobbigt för en 350...

...och man kan aldrig vara säker på att slippa problem när man äger en fyrhjuling, oavsett märke och årsmodell.
Alla maskiner kan ibland behöva verkstadsbesök.
 
Köper du en välvårdad maskin och sen bara åker gata så frestar det inte så värst, och då håller det oftast.

Gör en sökning på Blocket efter Raptor 350 och du får upp ett bra gäng i Skåne.. åk och testa och se om det passar!

Om inte, och du fortfarande tvunget vill handla av en skåning så finns ju tex dessa:
http://www.blocket.se/landskrona/Dinli_450_ss__RIKTIGT_GRYM__26651048.htm?ca=21&w=3
http://www.blocket.se/kristianstad/Dinli_450_DEMOMASKIN_26276794.htm?ca=21&w=3

Det finns massor av Dinlis på Blocket för 30-40, med extrautrustning och fräcka fälgar mm... de tidiga modellerna var väl de med mest problem, 08-09 är i många fall uppdaterade.

Om inte varken Dinli eller Raptor 350 passar så kan du ju offra några timmar i bilen:
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_LTZ_400_26528615.htm?ca=21&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Polaris_Predator_500_VAGREGGAD_26708820.htm?ca=21&w=3
 
Kika även in på www.skanequad.se för att finna likasinnade på nära håll!
 

Tack för bra svar :)

Låter bra det, tänkte främst köra på gata, sen kanske man slirar lite i skogen någon gång men i princip bara gata ska den köras.

Har också kollat på de dinlins och är främst sugen på SSn i landskrona, o demon finns två mil här ifrån så tänkte provköra den först. Sen hitta jag ju två fina raptor inom 5 mils radie härifrån(se första inlägg). Så om jag hinner tänkte jag börja provköra lite nästa vecka.

Ang SS så bör det väl gå att pruta lite eller vad tror ni?
Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: Zany skrivet 10 april 2010 kl. 13:36:56
Men tillbaka till han som behövde hjälp med en hoj!

Jag tycker du ska kolla på en ltz400 de ligger runt de priset, och den hastigheten klar den utan problem och motor mässigt går och går den bara  ()p Och om du blir sugen på köra mer offroad eller bana så funkar den även för de! Men ska du köra i högre farter än 110km/h så rekomenderar jag dinli 450 den bruka gå få upp i högre farter än ltz. Men då är den inte lika smidig och offroad vänlig som Ltz.

Ska du ligga mest efter vägen så tycker jag skarpt på dinlin!

Tänkte i princip inte köra något offroad så det lutar mer och mer mot en dinli 450 nu :)
Titel: SV: Hjälp, första fyrhjlingen
Skrivet av: Zany skrivet 10 april 2010 kl. 13:45:28
Har funderat på det här med service också. Har läst att vissa betalar tusenlappar för en service. Har ju tänkt köpa en quad som har gått minst 3-400 mil så undrar vad det är som ska servas var 100 mil därefter. Främst byta olja bara eller annat också som man kanske klarar av. Garantin gäller väl inte om man gör det själv men dinli 450 har väl 3 år och på en 08 går den ut nästa år ändå.
Är inte så sugen att betala typ 2000kr var 100 mil, går ju milkostnaden upp med 20 spänn  :hmmm: