ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Morgan 08 skrivet 5 april 2010 kl. 16:20:51
-
Nu har man drömt om en maskin länge men nu sitter man här med en dinli 450-10 och det känns riktigt bra.
Var ute och åkte i helgen och bara njöt men tyckte att det gick jävligt fort när jag bara log i 60 så lite små skärrad åkte jag hem o tänkte hur fan ska jag våga sätta mig på den igen..Har aldrig ägt vare sig atv eller mc förut. Men igår hittade jag felet hastighetsmätaren stod på mph istället för km inte konstigt att man tyckte det gick fort vilket pucko man är..
Men nu har jag lite frågor som jag undrar över
1 Dreva om behövs det och isånt fall varför....
2. Måste man byta olja efter 10 timmar med på en ny maskin eller räcker det att eventuellt att bara fylla på.
3. Däck tryck på asfalt vilket ska man ha? i skog? Grusväg?
4.Har ju ställbara dämpare ska man justera nått? hur gör man?
Tacksam för svar är helt ny på detta (noll koll kokosboll)
För övrigt ett grymt bra forum...... :headbang:
Föröv
-
Välkommen till föramlingen!!!!!
Genom att byta till större framdrev/mindre bakdrev gör att du får ner motorvarvet så det blir behagligare att köra landsväg. Man får ner motorvarvet men behåller hastigheten.
Oljebyte bör väl ligga vid 10 timmar eller 100 mil på dessa maskiner.
Lufttrycket ska ligga på ca 0,5kg.
Lycka till och ha många trevliga resor :headbang:
-
Ställ däparna så mjukt det går, blir väldigt stötigt annars.
-
Välkommen :) :) :)
Håller med min vän Taxi-Micke här ovan :)
Eftersom din maskin är ny så är det läge att byta olja efter bara 20mil första ggn. Det blir mkt extra slagg i från motorn när den slits in. Sen var 100:e mil m ventillkoll.
-
Inte måste man väl kolla ventilerna efter var 100de mil?? :hmmm:
-
Man kan aldrig vara nog försiktig ()p
-
ja ja, på en yamaha kanske, men inte på en kvalitetsmaskin som Dinli inte! ^-^
-
Tack alla för all hjälp ()p
-
Om du byter till större framdrev/mindre bakdrev så får du försämrad acceleration.
Ville bara nämna det för ingen hade skrivit det.
-
Om du byter till större framdrev/mindre bakdrev så får du försämrad acceleration.
Ville bara nämna det för ingen hade skrivit det.
Det är faktiskt inte alltid så. har du bara nog med kraft så kan den faktiskt förbättras.
Men ska maskinen i huvudsak anv på vägar kan man dreva för att slippa varven, ute i skogen så behövs sällan drevning, där smyger man runt ofta och då är det jobbigt med hög utväxling.
Om nu maskinen är ny så är det väl bara följa serviceintervallerna för att garantin, som är 3 år, ska gälla.
Ang oljebyte så är nog det viktigaste oljebytet det första. Sedan det andra bytet, och sen då är det efter hur man kör. Jag kör blandad körning och byter ca varje 100 mil.
Sedan glöm inte att byta filter varje gång man byter olja.
Ang. däcktryck, är det bättre med lågt tryck ute i skogen för att undvika punka och högt tryck ute på vägarna för att undvika onödigt slitage.
När det gäller dämparna så är det väldigt individuellt efter din vikt,körsätt och underlag du anv den på.
Generellt är det mjukare om du vill vara i terrängen och hårdare om du anv. den på väg och mitt emellan om det är allround.
Så serva den väl och du har en maskin som håller till det mesta, och har nog med effekt för att ha roligt överallt.