ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Fredda skrivet 6 april 2006 kl. 20:18:20
-
hej :!:
Bu har jag varit och letat nog om det där nu vill jag ha ett svar av nån som vet vad han snackar om!
jag va förbi på en av yamahas återförsäljare idag, hade raptors olika modeller han sa så här
"Yamaha besiktar inte från fabrik men man kan fara själv till besiktningen och typbesikta de som ombyggt fordon"
och detta skulle inte alls va farligt dyrt! och då behöver man inte ha de här COC pappren som alla snackar om! han visst folk som hade gjort det :D
Tacksam för svar / Fredde
-
Fredda: OM det hade vari så enkelt, så hade ingen av oss lagt hundratusentals kronor på gråimporterade maskiner. Om det är någon som har lyckats, så är det nog bara som terrängskoter i vilket fall som helst.
-
Va ju en här på forumet som tydligen lyckats med att regga en hoj.
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1962&highlight=coc
-
Va ju en här på forumet som tydligen lyckats med att regga en hoj.
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1962&highlight=coc
Vore kul om rocking_tom kunde beskriva steg för steg hur man gör.
Vilka man skall prata med.
Vilka papper man skall fylla i och vart man hittar dem etc.
-
jag fattar inte varför de inte har blivit vanligare än det är att regga som hemmabygge.. men så du behövde inte ens ta bort chassienumret eller på nått sätt dölja att de var en yamaha? Var fick du blinkers etc ifrån?
-
Va ju en här på forumet som tydligen lyckats med att regga en hoj.
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1962&highlight=coc
samma person har en lifan 250 som toppar 132 blås
-
Va ju en här på forumet som tydligen lyckats med att regga en hoj.
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1962&highlight=coc
samma person har en lifan 250 som toppar 132 blås
När han inte svarade på var jag kunde få tag i dessa människor som lyckats regga sina egna maskiner så avfärdade jag sanningshalten till -0. Bara en skitsnackare till i högen?
-
mmm....upp till bevis ! Ge oss gärna namnet på ÅF:aren som visste hur man gör...åtminstone vilken firma han jobbar på .
-
OM det hade vari så enkelt, så hade ingen av oss lagt hundratusentals kronor på gråimporterade maskiner.
Hundratusentals kronor :o :o :o 8O 8O
Då tror jag du blivit lurad :wink: så dyr är inte en raptor :D :D
-
OM det hade vari så enkelt, så hade ingen av oss lagt hundratusentals kronor på gråimporterade maskiner.
Hundratusentals kronor :o :o :o 8O 8O
Då tror jag du blivit lurad :wink: så dyr är inte en raptor :D :D
Jasså? Nä, då har jag väl betalat överpris, trots att jag köpt av den allra billigaste butiken. Se signaturen. 107 900:- + Lull Lull ÄR hundratusentals kronor. Eller?
-
Jag tänkte så här:
Kostar väl ungefär som yfz:an 89000:- som terrängskoter, och måste man betala hundratusen till, för att få den gat-reggad verkade det jobbigt. :wink:
Ber om ursäkt, om det lite små ironiska skämtet inte gick hem :oops:
-
orelak: Det fattas två smiley's för att rankas som skämt. :lol:
-
"Kontakta sfro så hjäper dom dig med ett tillverkar intyg,där du själv får fylla i informationen om vilka delar o märken osv du använt på ditt fordon sen e det bara att göra en buller koll hos dom + vägning. har du för mycket effekt(över 20hk) måste du strypa den samt få broms intyg på motorns effekt + att du måste fixa så att oavsett vilken broms du använder så ska bromsen ta på både fram o bak hjul ca. 70% fram o 30% bak sen så kan du besikta,jag har själv gjort det för ca 1 år sedan slutsumman hamna på 4000kr för mig o jag klassade den som amatörbyggt fordon även fast jag inte hade gjort nåt åt den förutom bromsarna!
Lycka till!"
Man vill ju gärna tro att det är sant, att det är så enkelt. Man skulle ju tjäna ett stort antal tusenlappar på att tex köpa en oreggad Raptor, lite småfix, och sen regga den för 4000 kr. Vad säger ÅF här på forumet, finns det nån sanningshalt i det rocking_tom säger?
-
Hanen...din humla verkar ha svårt att flyga haha!
-
Han har lite överlass, kan bli böter på sånt :wink: .
-
Gör så här ring sfro o hör efter själv!! Vad skulle jag dra för nytta av att sitta o skriva massa lögner? Det verkar ju bara vara massa svartsjuka jävlar på det här forumet!
-
rockin_Tom , vad är det du lyckades regga för ett års sen ?
-
en t-rex (nusun ) 125cc kina atv
-
Gör så här ring sfro o hör efter själv!! Vad skulle jag dra för nytta av att sitta o skriva massa lögner? Det verkar ju bara vara massa svartsjuka jävlar på det här forumet!
Jag får be om ursäkt om du tolkade mitt inlägg som om jag var svartsjuk. Så är inte fallet utan jag har ett genuint intresse av att få reda på hur man gör då jag går i uppdaterings tankar.
Men jag ringer till SFRO och hör. Har du andra tipps så får du gärna dela med dig.
-
Jag har för mig att sfro har en färdig mall på deras sida som man kan använda till at fylla i sina uppgifter
-
http://www.sfro.com/
-
Här är ett klipp från sfro:
"I samråd med Vägverket har bestämts att man kan utifrån en inköpt ram kan bygga upp en mc och ändå utnyttja amatörbyggnadsreglerna, om den uppbyggda cykeln inte är en kopia av originalet. Kravet är dels att det inte är en komplett byggsats utan att man "raggar" resten av delarna på annat håll och dels att den färdiga cykeln på väsentliga punkter avviker från den fabrikstillverkade cykeln. Exempelvis annan gaffellutning, annan motor eller bakram."
Dvs att det är fullt möjligt att bygga sin atv och regga den, MEN den får inte vara en kopia! (läs 3:e raden)...
Det där om att man måste hämta delar från olika håll kan säkert lösas med lite påhittighet.
Rockin_Tom: Kan inte du vara så snäll och lägga upp en bild på din atv, den skulle nog kunna ge svar på många av de frågor som kretsar runt...
Förresten: Vi snacka om lansvägsreggning hoppas jag....
-
Så om jag stoppar en hayabusa maskin i min linhai så kan det funka... hehehe.. Fast ned har ju redan växel låda.. Hm.. får nog bli en HD spis istället. :lol:
-
Så om jag stoppar en hayabusa maskin i min linhai så kan det funka... hehehe.. Fast ned har ju redan växel låda.. Hm.. får nog bli en HD spis istället. :lol:
Du skulle bli en legend bland Linhaifolket 8) .
-
Jadu Stene , parar du ihop en HD motor med en Linhai OCH får den godkänd, då är du garanterad legendstatus ! Isf ska jag personligen se till att den hamnar i DirtWheels :D :D
-
Jadu Stene , parar du ihop en HD motor med en Linhai OCH får den godkänd, då är du garanterad legendstatus ! Isf ska jag personligen se till att den hamnar i DirtWheels :D :D
Det där kallar jag sjysst utmaning. Jag utgår från att du inte bangar från en sådant klockrent tillfälle att bli historisk Stene
-
då gäller det bara att hitta en motor :-)
-
Fixar du det så lovar jag att blanda Jägern med Red Bull.
-
En "Linhai Davidsson" ?! :)
/B
-
hmm lin-davidsson eller harley-hai.. ATV med lång gaffel.. *asgarvar*
-
Ja, manligt som fan med 20hk Harley :lol:
Med andra ord, vill man ha en Raptor 700 gatreggad så är det gråimport och tex dresel som gäller och inget annat. Att en Kines går att regga som ombyggt fordon kan jag förstå efter dera teknologi sträcker sej till att kopiera och tillverka identiska kopior på de stora tillverkarnas maskiner, och sedan designa om dom. Med andra ord har en besiktningsman inte en susning om hur "orginalet" på den maskin man efterliknar ser ut, alltså går det igenom.
-
Men skulle det gå att skaffa en "ny" motor genom att bara knalla in hos en "motor-tillverkare/trimmare" lr va de kallas å be dem styla motor till oigenkänlighet och kalla det en annan motor? om ni fattar va ja menar..
-
fixar man bort namnet på motorkåporna så e de kirrat ,det finns inget som säger att en motor inte få likna en annan på utsidan!
Och har du strypt motorn så är den inte längre orginal utan den blir klassad som ombyggd / modifierad
-
Jag tror iallafall inte att det går, förän jag ser någon som kommer med en amatörbyggd Raptor tex =D
-
Jag tror iallafall inte att det går, förän jag ser någon som kommer med en amatörbyggd Raptor tex =D
då ska ja bli den förste.( måste försöka, i princip ända sättet att få råd utan mina föräldrars hjälp) friskt vågat hälften vunnet.
-
Veyron: Jag håller tummarna för dej =) Lycka till. Välj då en hoj som ingen annan har ;)
-
varför redda?? går lika bra köra oreggad hehe ragga den vara som terräng skoter :lol:
Va ju en här på forumet som tydligen lyckats med att regga en hoj.
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1962&highlight=coc
-
Voer fortfarande kul att veta om ngn har fått mer kött på benen ang sfro osv....
-
Lite mer info.......inget av era regbevis/coc intyg gäller längre !!! :wink:
Från http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?518
Effekändringar på motorcyklar
Att kunna göra effektändringar på motorcyklar är positivt och ett sätt för ägarna att anpassa effekten till sina egna behov och önskemål. Många olika motorcyklar har därför genomgått ett typintygsförfarande för olika motorcykelmodeller med effekter i två eller fler utföranden. De olika motorutförandena framgår av typintyget.
Efter en effektändring måste det finnas en återkoppling mellan den gjorda ändringen och motorcyklarnas dokumentation i helfordonsgodkännandet. Något som bara kan bekräftas av motorcykeltillverkarna.
Den som ändrar effekten tar över ansvaret och måste utfärda en undertecknad dokumentation, som garanterar att ändringarna utförts på ett fackmannamässigt korrekt sätt och i enlighet med helfordonsgodkännandet. Underskriften blir ett officiellt dokument mellan den som utfört ändringen och den godkännande myndigheten.
Det är en självklar princip, att de krav som ställs på tillverkare av motorcyklar för ett typgodkännande, skall vara desamma på andra aktörer. Annars bryter man mot konkurrenslagarna. Används delar vid en effektändring som inte ryms i helfordonsgodkännandet så upphör det att gälla.
Tillverkarna av motorcyklar ansvarar för att de motorcyklar de levererar på marknaden svarar upp till sitt helfordonsgodkännande vid tidpunkten för leveransen. Ändras sedan motorcyklarna på sätt som ligger utanför helfordonsgodkännandet, så upphävs motorcykeltillverkarnas ansvar för fordonen med automatik. Motorcykeltillverkarna accepterar ej att andra företag åberopar deras helfordonsgodkännande för att slippa ifrån de kostnader motorcykeltillverkarna haft.
Om inte typgodkännandeordningen följs, genererar det flera ändringar som är viktigt för motorcykelägarna att känna till.
Garantierna för sådana motorcyklar upphör att gälla med omedelbar verkan. Efter ändringarna så svarar, enligt vad som står ovan, inte motorcyklarna längre upp till gällande helfordonsgodkännande. CoC intyget upphör enligt tillverkarna också att gälla med omedelbar verkan. Det torde även betyda, att registreringsbeviset blir felaktigt och inte längre gäller.
För ett nytt helfordonsgodkännande krävs att man genomgår samtliga verifierande tester av alla delar enligt kraven i direktivet 2002/24/EG, nytt CoC intyg och att nytt registreringsbevis ställs ut.
Försäkringsbolagen måste ta ställning till om de anser sig ha en korrekt motorcykel försäkrad.
-
2006-01-07
Utdrag ur Biloprovningens fekniska handbok
ikraftträdande 2004-11-01
I sammråd med vv har bestämts att man kan utifrån en inköpt ram kan bygga upp en mc och ändå utnyttja amatörbyggnadsreglerna, om den uppbygda cykelen inte är en kopia av orginalet. Kravet är dels att det inte är en komplett byggsats utan att man "raggar" resten av delarna på annat håll och dels att den färdiga cyken på väsentligga punkter avviker från den fabrikstillverkade cykel. Exempelvis annan gaffellutning, annan motor eller bakram.
Hmmm....om man byter sving, eller lägger till en skivbroms ??? :roll: [/b]
-
http://www.allroadmc.com/de/privatimport.pdf
Läs slutet av sida 3 och början sida 4....!
-
2006-01-07
Utdrag ur Biloprovningens fekniska handbok
ikraftträdande 2004-11-01
I sammråd med vv har bestämts att man kan utifrån en inköpt ram kan bygga upp en mc och ändå utnyttja amatörbyggnadsreglerna, om den uppbygda cykelen inte är en kopia av orginalet. Kravet är dels att det inte är en komplett byggsats utan att man "raggar" resten av delarna på annat håll och dels att den färdiga cyken på väsentligga punkter avviker från den fabrikstillverkade cykel. Exempelvis annan gaffellutning, annan motor eller bakram.
Hmmm....om man byter sving, eller lägger till en skivbroms ??? :roll: [/b]
Då borde det inet vara så svårt att regga om en som inte är reggad..eller som bara e terrängreggad.
ändra lite på baksvingen. kanske ta bort motorn och byta den mot en 15cc fiddy motor mm...
men de kostar väl mellan 4-8000 för reggning ???