ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Pv544 skrivet 3 april 2010 kl. 21:46:57

Titel: Kopplingsmodifiering, nått att göra själv?
Skrivet av: Pv544 skrivet 3 april 2010 kl. 21:46:57
Hittade denna:
(http://www.manicquads.co.uk/acatalog/300-tune-up-kit.jpg)
     Quadzilla 300 / 320 "SUV" Transmission Tune-Up Kit
Transmission "tune-up" kit to suit Quadzilla (Linhai) 300 + 320 SUV (auto) quads.
Improves top speed by 5 to 8 mph.
Includes pulley bush, variator rollers + shim washer.
Fitting instructions included.

(brand new product...image to follow soon....)


Price:   £69.95
http://www.manicquads.co.uk/acatalog/exhausts-sprockets.html

Nu är jag inte säker på att bilden hör dit, men jag tror det...
Det är alltså den där hylsan i mitten som är speciell, som gör att toppfarten ökar?
Andra vikter är det ju också.
Är det här något som borde funka? Och visst borde man kunna svarva till en sån där själv?

Vore flott att få ur Linhaien några extra km/h...
Titel: SV: Kopplingsmodifiering, nått att göra själv?
Skrivet av: rmkungen skrivet 4 april 2010 kl. 11:30:01
borra ur org vikterna ,eller slipa ur dom så dom blir 2gram lättare per st, de gör lite skillnad iaf på gassvaret
Titel: SV: Kopplingsmodifiering, nått att göra själv?
Skrivet av: Pv544 skrivet 4 april 2010 kl. 13:56:35
Jag har lättare vikter redan nu, men jag blev nyfiken på den där andra hylsan.
Titel: SV: Kopplingsmodifiering, nått att göra själv?
Skrivet av: buffelhorn skrivet 7 april 2010 kl. 20:46:58
Jag har lättare vikter redan nu, men jag blev nyfiken på den där andra hylsan.
Om du byter den hylsan så måste du berätta hur linhaien går med den. Är mycket nyfiken. :headbang:
Titel: SV: Kopplingsmodifiering, nått att göra själv?
Skrivet av: buffelhorn skrivet 27 april 2010 kl. 19:34:27
Jag har lättare vikter redan nu, men jag blev nyfiken på den där andra hylsan.
Har du forskat vidare om hylsan Pv544 :hmmm:
Titel: SV: Kopplingsmodifiering, nått att göra själv?
Skrivet av: Pv544 skrivet 27 april 2010 kl. 20:05:22
Nej, jag har roat mig med ved. Fälla, kvista, köra hem, kapa, klyva och trava in. Finns mer än lovligt med roligheter i ett träd! Fast det tråkigaste är nog allt eländigt ris! Björkris suger!

Långt svar för ett nej....  O0
Titel: SV: Kopplingsmodifiering, nått att göra själv?
Skrivet av: buffelhorn skrivet 27 april 2010 kl. 21:13:25
Vad synd :cry:
Titel: SV: Kopplingsmodifiering, nått att göra själv?
Skrivet av: Pv544 skrivet 27 april 2010 kl. 22:46:52
Nu fick jag lov att gå ner i garaget och kolla på min gamla variator+koppling.

Om man kollar slitaget på variatorskivorna så finns det inte så många mm kvar för remmen att gå innan den hamnar utanför. Men om man svarvar av (eller slipar) hylsan någon mm så borde man kunna få remmen att klättra lite extra och ge lite högre toppfart.
Men hur mycket man vågar ta törs jag inte säga, bäst vore väl om man tog det försiktigt och testade så man inte tar av för mycket så remmen klättrar över.

Grejen är väl också att man skulle behöva få hylsan väldrigt rakt avkapad, så kanske en motorslipfirma skulle kunna göra det. Tror inte en vanlig svarv duger.

Skulle vara coolt att testa! Får se om man törs prova framöver, kommer nog inte hända snart här i vilket fall. Har alldeles för mkt annat att pyssla med.
Titel: SV: Kopplingsmodifiering, nått att göra själv?
Skrivet av: bjare skrivet 11 maj 2010 kl. 10:05:40
Detta ni pratar om nu, har jag gjort och provat så fråga gärna. :)

Det är i princip som att ta en sk. variatorbricka till en modern scooter.
Det man gör är egentligen att ge maskinen fler stegade växlar, den kan alltså växla upp högre.
Remmen stiger mer och genererar högre hastighet.

Tyvärr brukar maskinen bli påverkad genom accelerationen av detta till det sämre.
Inte markant men lite. Lättare vikter/rullar är att föredra efteråt, eller annat avgassystem.

Har man kört några HUNDRA MIL innna man gör detta så har tyvärr variatorn redan blivit insliten.
Det betyder att dit remmen max har kunnat stiga har det bildats en "ingjuten" linje i variatorn, lite svagt.

Detta kommer nu göra att den får problem att växla ner.


Exempel:

Du ligger i 80kmh och går ner till 50kmh för att sen ge fullgas igen. Motorn ligger fortfarande med remmen högst upp
och den vägrar alltså växla ner. Den orkar alltså inte accelerera någon vidare nu utan du måste gå ner Ännu mer i fart
för att den ska förstå och känna, i variatorn, då växlar den ner och kan ge fart igen.

Mitt tips är att ge fan i detta om variatorn gått mer än 200mil.

Man kan svarva ner den biten eller köpa en likadan men utan påbyggnad.
Jag har två modeller, en med uppbyggnad och en helt slät. Men ingen sådan maskin längre.  ;D

Ett knep jag själv körde var att plocka bort en vikt/rulle. Det är givetvis billigare.  ::)
Gick väldigt bra i flera hundra mil tills den såldes. Nu vet jag inte. Ryktet säger att variatorn tar skada utan alla.