ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: körtvilse skrivet 2 april 2010 kl. 13:21:17
-
Jaha. Sen första snön i dec så har min kawa mått dåligt. All ledig tid har jag nu lagt på att felsöka och hitta problemet. Det började med att när jag startade så tyckte jag att den bluddrade och inte gick rent. Men eftersom det var 15 cm snö på backen så kände jag inte för att handskotta. Vilket jag gjort ändå hela vintern.
Gången på motorn blev värre och jag fick avbryta medan jag kunde ha kraft i motorn att få in den i garaget. Det small om avgassystemet och ingen ork.
Sedan dess har jag
-Gjort rent tanken, bränsleslang, förgasare, luftburk med filter
- bytt tändstift
- justerat pilot skruven på förgasaren som den ska stå enligt verkstadsmanualen.
- Jag har bytt "crankshaft sensorn" tändningsgivare som sitter en bit innanför repstarten.
Kollat alla membran, o-ringar och packningar är bytt i ovanstående delar.
Idag ska jag göra det som jag hittade en tråd om här. En multikoppling med kablar som sitter i kabelstammen ovanför tanken. Lyckas inte detta då vet jag inte. Får gnista på tändstiften. Vet inte om tändspolarna är ok men ska byta den främre mot den bakre cylindern för att prova. Det verkar vara den bakre cylindern som är problmeet.
Har ni fler ideer är ni välkomna - börjar bli småsur på hojen.
MVH
Magnus
-
Låter ju som det skulle kunna vara tändspole problem :hmmm: hör av dig när du provat och bytt,gärna med en film snutt så man får höra den gå .
-
Nu har jag bytt sida på tändspole och kablar men ingen skillnad. Tändningen är åt h-e. Båda cylindrarna blir varma (kände på avgasrören fram och bak). Men tändningen är helt fel. Det lutar åt att byta tändenheten IDC. Jag ska skruva bort avgasröret och kolla så det inte är igensatt i den bakre cylindern.
Vad kan det annars vara? ventilerna? ventilpackningen? Det verkar inte komma ut några avgaser eller olja iallafall.
Tar tacksamt emot nya ideér. Mina börjar ta slut
//M
-
Ang den där el grejen som du skulle göra, kan det mycket väl vara!
Har läst om mängder med konstiga fenomen den förosakat.
Det va jag som la ut den, och har även gjort det sj på min hoj.
Har haft ett liknande problem på min hoj med som liknar dina symtom, dock har du kollat det som va fel på min, igensatta förgasare!
Har du kollat förgasarfots pakningen föressten?
Hoppas det löser sig!
-
Säger som överstående.... Det låter precis som kompisens brutta... O då va det förgasarfots packningarna som va skrot....
-
Jag har nu provat att ta bort och flätat kontakten som orsakar så många fel. Det hjälpte inte.
Hade på känn att det fortfarande kan vara något med förgasaren så isär med den för 20:e gången. (jag börjar bli överjävlig på att ta isärförgasare nu. Ville kolla flottören att den inte svämmar över med soppa. Jag justerade nivån så det blir mindre med soppa. Efter att jag vred om nyckeln då förgasaraen var tom så startade den till slut och gick bra i hela 4 sek. Sen gick den in i skitläge igen. Jag hann och bli glad.
Förgasarfotspackningen???? Var i h-e sitter den?
Kände nu efter några provstarter att det är den bakre cylindern som inte vill gå. Skönt att jag inte är ensam om att ha haft detta problem.
Tack så länge
Magnus
-
Jag har nu provat att ta bort och flätat kontakten som orsakar så många fel. Det hjälpte inte.
Hade på känn att det fortfarande kan vara något med förgasaren så isär med den för 20:e gången. (jag börjar bli överjävlig på att ta isärförgasare nu. Ville kolla flottören att den inte svämmar över med soppa. Jag justerade nivån så det blir mindre med soppa. Efter att jag vred om nyckeln då förgasaraen var tom så startade den till slut och gick bra i hela 4 sek. Sen gick den in i skitläge igen. Jag hann och bli glad.
Förgasarfotspackningen???? Var i h-e sitter den?
Kände nu efter några provstarter att det är den bakre cylindern som inte vill gå. Skönt att jag inte är ensam om att ha haft detta problem.
Tack så länge
Magnus
Låter mer o mer som min. Det va den bakre cyllen som knappt gick !
Skönt att du har gjort el grejjen, det kommer att spara dig många problem i framtiden kan ja lova. Men hur som helst, förgasarfots pakningen. Den sitter som den låter, på foten av förgasarna, den som förbinder själva förgasarna till cylindrarna, ska vara två stycken svarta gummi rör bitar typ, i lite olika diametrar, brukar ofta spricka mellan diametrarna på dom av olika själ, främst värme o utrorkning skulle jag tro! Min ena var spräckt, men det kan vara svårt att upptäcka, du måste ta bort förgasarna o klämma o känna på dom för att se det. Hoppas min förklaring förstås o att du hittar problmet snart, men i o me att du sa att den gick bra i 4 sec så kan det ju mycket väl vara gummina, för motorn o förgasarna rör ju sig, kanske va tät ett par sec till sprickan gick upp igen!? Lycka till..
-
Bara en idé, krysskilen till svänghjulet som gått då blir tändningen fel om svänghjulet hamnar i fel läge och maskinen går men betydligt sämre.
Hoppas det löser sig :)
-
Bara en idé, krysskilen till svänghjulet som gått då blir tändningen fel om svänghjulet hamnar i fel läge och maskinen går men betydligt sämre.
Hoppas det löser sig :)
Detta är också ett troligt fel om du misstänker tändningen, dock är det en större operation än knasarna.Då den sitter bakom magnapullen. Du gör som du vill ,men jag skulle börja i den enkla änden först o utesluta det!
-
Skriver ju i ditt andra inlägg att tändningen är åt hel**te,har du konstaterat det behöver du väl inte riva i förgasarna :hmmm:
-
Ang wasteland
Börjar få ont om ideer. Jag kan ha missat något med förgasaren. men hittade inget märkligt. Den får soppa, luft, och gnista. kompen misstänker jag inte. Då är det bara tändsekvensen kvar nu då. När man hållit på och grottat så här mycket och änge med samma problem så tror man inte att man gjort rätt till slut. en dubbelkoll.
Krysskil? jag får kolla i verkstadshandboken.
Tack så länge
//M
-
Ang wasteland
Börjar få ont om ideer. Jag kan ha missat något med förgasaren. men hittade inget märkligt. Den får soppa, luft, och gnista. kompen misstänker jag inte. Då är det bara tändsekvensen kvar nu då. När man hållit på och grottat så här mycket och änge med samma problem så tror man inte att man gjort rätt till slut. en dubbelkoll.
Krysskil? jag får kolla i verkstadshandboken.
Tack så länge
//M
Ja jag förstår att det är tråkigt när man inte får nått resultat.
Ang krysskilen så sitter den på utgående axeln frånmotorn, den kilen "håller" i svänghjulet så att den snurrar. Så att rätt tändning följs, men har den gått av el liknande kan hela svänhjulet vridit sig på axeln , så att fel tändning erhållits. Dock har jag ingen aning om detta kan va felet igentligen, så meckning på egen risk ;)
-
Hur är det om du vickar på hela förgasarstycket när motorn är igång... Så märkte vi att det va trasigt förgasar gummi... Bara ett förslag!!!!! Good Luck :dntknow:
-
I verkstadshandboken ska enligt bilden utgående axel och splines vara i linje med markeringen på blocket, det är den inte på min hoj insåg jag ikväll. Antar att det är det som är kryssbulten.
Jag har inte vridit axeln. Jag ska sätta ihop det igen och ställa tändningen på TDC på främre cyl (på något sätt) sen sätta igång med att försöka få markeringarna rätt. Frågan är varför markeringarna är osynkade på min hoj. Det omnämns något om KACR i boken. Den ska ju fjädra och vikterna på KACR beroende på kompen. Funderar på om det är fjädern som gett upp. Eller om någon skrev i annat inlägg. Måste kolla igen.
Tack för tipsen så länge.
/M
-
Visst fan jag har ju inte satt TDC än - det kan va därför det är osynkat. Jag börjar där så får vi se vartåt alla märken pekar åt för håll.
//efterklok
-
Hur har det gått för dig?
-
ja, hur har det gått? nyfiken.
-
Det är krysskilarna som gått åt h-e. De sitter som bilden visar med markeringarna på axeln. Den inre är borta. Den yttre ska sitta på en fläns. flänsen träs på axeln - det är en gummipackning inuti. skickar med en bild.
Sen synade jag förgasarfotspackningarna sist jag hade dän förgasarne. en - den bakre var sprucken så jag kunde se metallförstärkningen inuti.
Ny packning beställd.
Men hur får jag tändningen rätt? Verkstadsmanualen säger bara som bilden ovan att främre eller/och bakre kolven ska stå i TDC. Men inte ett någe hur jag ska få det rätt med markeringarna. som min tidigare bild visar så ska den yttre krysskilen ligga i linje med den inre och en markering på kåpan. Nu har den innesta axelmarkeringen hamnat fel i till de andra. Hur får jag den markeringen rätt?
Var hittar jag nya krysskilar? ska höra med dom jag beställde packningen av.
-
Hittade en bild till i boken. Insåg att den kraschen av inre krysskilen fått den blanka magnetiska svänghjulet att flytta sig. det är den som står fel. Då är frågan om det finns delar av krysskilen kvar som skadat hjulet på axelsidan? Jag måste nog faan ta bort även det.
Nån som gjort detta förr?
/Mange
-
vad är det för verkstadshandbok du har? Något du vill dela med dej? Eller finns det så man kan tanka ner den?
-
Kan skicka pdf filen på mail. Tror inte jag har länken kvar där jag hittade den. Jag gör det ikväll - har den på datorn hemma.
/M
-
lungt jag hitta på den på nätet, tack endå :-)
-
:(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry):
idag fick jag tag på krysskilar (plattkilar) 3x3mm samt ett verktyg att pressa ut svänghjulet och kolla kilen som håller hjulet. Tack och lov för snälla mekar som lånar ut specialverktyg. Men det hjälper föga med svänghjulet borttaget.
Om ingen av er har en lösning så misstänker jag att axeln gått åt helvete. För att få krysskilarna i linje med varandra och markeringen på huset så måste den yttre eller inre axeldelen vridas. I storelksövergångarna på axeln så ser den ut att vara svarvad eller maskinbearbetad i en solid del. Något ljustblått kan skymmas i fasningen till grövre axeldimension men det är inget som jag tycker tyder på att axeln är pressad ihop. Med andra ord hur i helvete kan den skjuva sig 90 grader (om man jämför krysskilarnas lägen) Om jag på höger sida om cykeln vrider axeln så hörs inget märkligt och axeln på vänster sida följer snällt med.
Jag börjar undra om krysskilarna måste vara i linje med markeringen på huset. Jag måste kolla boken och byte av kamaxel.
Någon som gjort detta? Ingen som vågat??
-
fasen det där låter inge kul, hoppas det löser sig för dig. :-\
-
Har inte behövt göra nått liknande än(så länge) ::) Så jag kan tyvärr inte ge dig några handfasta tips. Dock vill jag säga att det är ju skönt att du kommit så här långt, nått verkar ju inte som det ska!?
Men vill endå ge ett liiiiitet tips, som min vän,som jobbar på given verkstad gav mig vid ett större problem. Ta kontakt med kawasaki sverige själv, be att få tala support avd, då vill dom självklart be dig säga från vilken firma du ringer för att verifiera en märkes verkstad. Säg då namnet på din närmaste o förklara problemet! Dock vill jag från säga mig allt ansvar från detta, då privat personer inte får tala med supporten! Men det går.. ;)
Ska väl tillägas att min "vän" på märkes verkstan, gav mig tipset just för att jag va en vän kanske. Men dom vet med säkerhet svaret!
Om inte kanske du kan få din märkes verkstad att ringa det telefonsamtalet åt dig för att visa lite good will för märket?!?
Hoppas jag gav dig en lite knuff i rätt riktning varjefall.. lycka till!
-
kanske ska fundera på att lämna in den istället ;)
-
Killarna som lånat ut hittills 2 specialverktyg åt mig utan kostnad - t o m köpt in dom på deras firma, kan nog ringa Kawasaki. Tyvärr så är alla Kawa verkstäder nu fulltjokna med jobb inför säsongen. Det är båtar, MC, och däcksbyten. Så lämnar jag in den nu får jag nog tillbaka den till sensommaren eller hösten. Dessutom lär det kosta utav h-e. Det är ju att ta ur och riva hela motorn för att byta axeln (om det behövs)
Läste på en annan tråd om oljesmörjningen som inte funkar vid uppförslutning på hojen. Köpte den begagnad så det kan ha varit sån körning innan jag fick den. Så om det skulle ha påverkat?? Men cykeln gick bra förra året när jag använde den.
faan - vet inte ut eller in. Behöver den för att få hem ved. H-e
Får köpa mig en traktor och en burk nervlugnande piller istället.
/Magnus
-
Ang olje smörjningen i uppförsbackar, bakhjuls åka o liknade, är det främre cylindern som inte får nån smörjning, o då skär som följd ! Vet inte, men tror inte det har med ditt problem att göra. Varför inte bara ta i riva ur hela motorn o börja arbetet? Min verkstat här i byn villa ha runt 8-10 000:- för klyvning av motorn till det läga du ligger i nu, som jag då trodde va problemet! Så det finns ju en peng att tjäna där, se det som en rolig o lärorik meckning av din maskin, el nått :-\
-
Ang olje smörjningen i uppförsbackar, bakhjuls åka o liknade, är det främre cylindern som inte får nån smörjning, o då skär som följd ! Vet inte, men tror inte det har med ditt problem att göra. Varför inte bara ta i riva ur hela motorn o börja arbetet? Min verkstat här i byn villa ha runt 8-10 000:- för klyvning av motorn till det läga du ligger i nu, som jag då trodde va problemet! Så det finns ju en peng att tjäna där, se det som en rolig o lärorik meckning av din maskin, el nått :-\
Vet du om nån som rasat på grund av bakhjulsåkning jag vet inte om nån och vi leker på bakhjulen hela tiden. Har väl rullet ett 20 tal Kawor häromkring.
Åker jag i sjön så leker jag hela tiden på bakhjulen och alldrig haft nå problem förutom att det blir olja i luftburken om man åker en längre sträcka.
Hade en KFX700 innan och det är lika motor och den åkte jag flera kilometer på bakhjulen och den höll.
Så körning i en uppförsbacke tror jag inte en Kawa skär för.
körtvilse var i sverige bor du. Jag har en kompis som är jävligt duktig på Kawa.
-
Jag har läst om fall som det har hänt för, dock inte i sverige. Om det nu räknas!? Men det är säkert som du säger att dom inte är så känsliga som folk säger. Ville mest få ut att nog inte problemmet låg vid ett ev uppförsbacke åk !
-
Se bara till att det är toppfullt med olja på sickan så är det inga problem att åka på slangen. Värre är det med md nedre insugs packningarna de håller ca 200 timmar sen spricker de, jobbigt när man leker badanka :D. Kostade en ny cylinder och en kolv.
-
Om det nu är så illa att jag behöver ta isär hela maskinen - vilket det lutar åt:
-Hur lång tid tar det på ett ungefär att koppla loss, ta ur, ta isär och sätta ihop motorn igen i effektiv tid.
Hur lång tid tog det för er 1:a ggn ni gjorde det?
- vad väger bara motorn ca? tänkte kånka den till ett bord och skruva där istället.
Ska kolla vad verkstan säger imorgon. Kostar det > än 10000+delar så gör jag det själv. Sen får det ta den tid det tar.
/Mange
-
Hur går det här då? :)
-
Tja inte så bra kan jag säga. Tog en paus på några veckor-orkade inte titta åt den. Sen satte jag dit nya kilar på vevaxeln och dit med svänghjulet och kåpor mm.
Mätt ventilerna och justerat på alla. Det hjälpte inte. Det roliga var nog igår vilket gjorde mig än mer fundersam.
Lyfte igår på toppen av bakre cylindern. Ventilfötterna och kamaxelföljarna till ventilerna såg ok ut.
När jag tittade i verkstadsboken och jmf mot vevaxeln (ungefär som finn fem fel) så var KACR (Kawasaki automatic compression release) mekaniken vriden 180grader fel. Jag bifogar en bild. De spår som ska följa kanten på toppen var ok. Men pilen som ska peka uppåt i TDC läge var 180 grader ner. Då tänkte jag att jag tar ur den. Då går det inte att få bort kedjan från kamaxeln. Den lyfter några mm i främre delen men sitter värre i bakre. Och den vrider man inte ur. Det är dubbelkedja. Det låter märkligt att den hänt något med vevaxel. Se tidigare inlägg med kilspåren som inte ligger rätt vid svänghjulet.
Har nu lånat en komp testare till imorgon. Ska ihop med allt igen och köra igång och testa kompen. Testade KACR funktionen och den är det inget fel på. Så hur det går? Jag har nog inte riktigt de orden att säga. Jag är för väluppfostrad. men tackar som frågar.
-
Kollade med lång mejsel om kolven på bakre cyl var i högsta läget. det var den.
Kollade kompressionen i båda cyl. Dock utan uppvärmd motor och ingen gaspådrag. Hur jag ska tyda kurvorna på pappret vet jag inte - får höra med dom jag lånat verktygen av imorrn.
-
Vad menar du för fel.....vrid motorn 1 varv så vrider sej kammen 180 grader. Det är nog rätt där.
-
Jo det är riktigt - den vrider sig ett 1/2 varv.
Men jag fattar inte vad det är...En lista på vad jag gjort
Gjort rent:
-tanken
-pump på tanken
-förgasare
-luftburk
-vattenpump
-svänghjulslådan
Har bytt:
-Förgasarfotspackning
-tändstift
-vevaxel sensor
-kilar för vevaxel som föll ur i bitar vid demontering
-kylarvätska och olja (vilket inte har ett skit med tändningen att göra men iallafall)
-Packningen för svänghjulskåpan (vilket inte har ett skit med tändningen att göra men iallafall)
Har kollat:
-nivå bensin i förgasare samt alla ställskruvar mm
-bytt tändspolar fram mot bak
-mätt den el som kan mätas för påverkan på tändningen
-kamkedjan verkar vara ok på bakre cyl
-kompressionen bak verkar ok men det är den främre cyl som gav lustiga världen. Kan vara att jag inte lyckades hålla komptestaren riktigt tät mot tändstiftshålet. Men varför blir då den främre cyl varm vid start och inte den bakre???
-ventiler rör sig som de ska i bakre cyl
- vipparmar och axel för ventilerna ok på bakre
Vad kan återstå:
-tändkablar
-Tändenheten under sitsen
-främre cylinder något tok???
-Jag har hittat lite ny energi så jag ska kolla den främre cyl i helgen.
/Magnus
-
Hoppas du får ordning på den så du kan ut och gasa.
-
kollade igenom rephandboken lite snabbt hittade detta.. If the ignition timing is incorrect replace crankshaft sensor and igniter.. Jag skulle nog kunna sätta lite pengar på att vevaxel givaren är boven i dramat..
-
kollade igenom rephandboken lite snabbt hittade detta.. If the ignition timing is incorrect replace crankshaft sensor and igniter.. Jag skulle nog kunna sätta lite pengar på att vevaxel givaren är boven i dramat..
Står väl i första posten att han redan bytt den...... :whip: :D
Har du ingen kompis som du kan låna styrenhet av och testa om det är den? Låter som du har nån sorts elektronik fel på den om allt det mekaniska är reko.
Vart bor du? Ifall det finns nån i närheten som har en.... jag känner iaf 3 i min håla som kör Brute.
MvH S
-
Givaren är bytt med kabel upp till styrstången - där kopplas den ihop med en kabel som går i "kabelstammen" bakåt till all el under sätet. Kanske är nån kortis på den kabeln till tändenheten (igniter). Stammen är ju tejpad med andra kablar hela vägen. Ska nog öppna det och kolla.
Tänkte igår på att kolla med en ny tändenhet (igniter). Ska kolla på verkstan om jag kan låna en över helgen.
Jag bor i Nora strax norr om Örebro.
Jag ska ta en titt på den främre cyl om jag inte hittar något av det ovanför.
-
Hur har det gått för dej? varigt tyst här ett tag nu, några framsteg?
-
Det har gått trögt. ser en ljusning med tid lite längre fram. Skulle renovera badrummet i sommar och det slutade med att jag fick gräva in nytt vatten till pannrummet från påkopplingen, riva hallen för att byta rören i trossbotten mm. Så tiden har inte räckt till. Jag återkommer med.
-
Måste säga att jag är GRYMT imponerad över allt jobb du lägger ner. Själv hade jag bara gråtit blod över skiten. Tycker själv att det är jobbigt bnär inte tutan på min Outlander inte fungerar.
Säger bara lycka till. Du borde få cert. som Kawwamekare nu tycker jag.
-
Måste säga att jag är GRYMT imponerad över allt jobb du lägger ner. Själv hade jag bara gråtit blod över skiten. Tycker själv att det är jobbigt bnär inte tutan på min Outlander inte fungerar.
Säger bara lycka till. Du borde få cert. som Kawwamekare nu tycker jag.
JA jag kan inte mera än hålla med ()p Hade brytit ihop för mindre kan jag lätt säga. Men det är väl därför en annan byter maskin när garantin gått ut. ::)
-
Plockat ner främre cylindern och kolvringarna ser ok ut. Ska mäta ut vilket glapp det är till vevaxel lager och cyl fästet. Har inga fler ideer än att jag nu skrivit brev till Kawasaki så får vi se om de kan komma på något.
En fråga: Om ett vevaxel lager går åt h-e kan cykeln då få symptom som min cykel med dålig tomgång (en cyl) mm?
Nu ska jag iväg med jobbet i 2 dgr så inge meka nu
Tack så länge
Magnus
-
Hej, har inte läst tråden hela vägen om någon annan skrivit detta, men jag vet från Kawa att dom har haft en del problem med bränslepumpen rå en del 750. En del har det visat sig på så vis att avgassystemet blivit överhettat och alldeles RÖTT. Vet inte om det kan hjälpa dig men bara ett bekräftat fel som kanske kan va orsaken. Så att du gjort ren pumpen vid tanken men kanske inte är tillräckligt.
MVH
BF
-
jag förstår inte hur bränslepumpen kan göra så att avgasröret glödgar. Få motorn för mycket soppa så går den inte rent och får den för lite så går den inte heller bra. Om det skulle vara fel på pumpen så borde den trycka fram för mycket eller för lite soppa vilket kan vara ett fel. Men varje gång jag haft bort förgasaren har jag tömt den på mindre än till ca 1 dl soppa i varje kammare.
nej jag ska fortsätta efterforskningen. Igår gjorde jag klart för att montera ihop främre cylindern igen. Fick inte göra klart för ungarna var uttråkade.
Har inte hört något från Kawasaki än- tror inte jag kommer att göra det heller.
jag ska öppna upp kåpan för svänghjulet och kolla lager mm ordentligt ikväll. Inget större jobb eftersom alla vätskor och olja är uttömt.
Ingen som har en beg 4 hjuling att sälja?? :D
-
Du kan få köpa min trokänare, aldrig trasig, har aldrig kronglat, drar 02 liter milen blandad körning. hehe närå. Men jag tycker faktiskt synd om dig. Hoppas du får någon fason på eländet. Jag håller tummarna. ()p
-
Hur är det om du vickar på hela förgasarstycket när motorn är igång... Så märkte vi att det va trasigt förgasar gummi... Bara ett förslag!!!!! Good Luck :dntknow:
Har en KFX700 inne som gick skit på låga varv, sköt baklänges och smällde bak.
När vi vickade på förgasarna så hörde vi att det sög luft på fel ställe = trasigt insugsgummi. (På främre)
Detta fixades men maskinen smällde och gick orent, sköt loss förgasaren fram ur insuget och hade sig, tills jag justerade in synkningen mellan förgasarna, då gick den hur fint som helst sedan.
Orsaken till spräckt insugsgummi var feljusterade spjäll, med andra ord.
Det krävs inte så mycket innan den går orent, om spjällen inte synkar.
Vet inte om du testat detta, ser inte det bland dina inlägg, om jag inte missat nått :)
/Benny
-
Spjällen har jag kollat och de förefaller synkade.
Förgasarfotspackningarna är bytta. Kollat med startgas när den gick hjälpligt och det trycktes inte ut något där efter det.
Igår skulle jag klippa gräset innan regnet kommer. - Tror ni gräsklipparen ville funka? Drivningen på hjulen har gått åt h-e. :knupple: Men den kör jag till en verkstad. Räcker med en nerskruvad maskin i taget.
-
nu e det ett tag sen man hörde nått från dej igen, har du gjort nå mer på maskinen?
-
Nej igentligen inte gjort något mer. Håller på och gör klart det sista i badrummet. familjen har duschat ute tills nu så det är lite gnälligt. Jag kan inte förstå det - det är friskt, ungefär som lumpen.
Har kollat främre cyl och kolvringar mm. Inga konstigheter. Sätter nu ihop cylindern igen och cykeln för att skeppa den till en verkstad. Blir inte klok på det här. Men innan jag kör iväg den så ska jag provstarta den igen. Fick förslag att testa cykeln i bromsbänk. Har inte hunnit undersöka om det finns en sån i Örebro nånstans som kan funk till ATV.
Det var inte helt lätt att sätta tillbaka kamaxeln heller. det var inte mycket till utrymme att häkta på kedjan och få kamaxeln i rätt läge. Men det löser sig väl. Får pilla vidare.
/M
-
Nej igentligen inte gjort något mer. Håller på och gör klart det sista i badrummet. familjen har duschat ute tills nu så det är lite gnälligt. Jag kan inte förstå det - det är friskt, ungefär som lumpen.
Har kollat främre cyl och kolvringar mm. Inga konstigheter. Sätter nu ihop cylindern igen och cykeln för att skeppa den till en verkstad. Blir inte klok på det här. Men innan jag kör iväg den så ska jag provstarta den igen. Fick förslag att testa cykeln i bromsbänk. Har inte hunnit undersöka om det finns en sån i Örebro nånstans som kan funk till ATV.
Det var inte helt lätt att sätta tillbaka kamaxeln heller. det var inte mycket till utrymme att häkta på kedjan och få kamaxeln i rätt läge. Men det löser sig väl. Får pilla vidare.
/M
Hur går det, har du kommit någon vart med problemen?
-
Nej Har igentligen inte kommit nån vart. Var på älgjakt efter sista inlägget och den släpvagn jag har till bilen blev sönderkörd. Utan släpvagn så kan jag inte få hem bygggrejer att fixa i huset och inte heller frakta 4-hjulingen till verkstad. Så jag har bytt all el, lampor och bottenskivor och slipat rostskyddsmålat vagnen. blev klar i veckan. Gav mig då i kast med kawan igen. upptäckte att jag inte kan få på främre kamaxeln. Förmodligen satt plastskenan till kedjan fel, så isär med cylindern igen. Upptäckte då att en av kolvringarna fått en knäck när jag satte ihop cyl sist. Har beställt kolvringar nu väntar jag att de ska dyka upp så kan jag fortsätta. Sen lämnar jag in den. Så får vi se vad som var felet. Säkert ett skitfel...
-
inte för att det är roligt när det går illa för andra men,.,.,. väntar med spänning på upplösningen.
-
JIIPPII! DEN GÅR IGEN!
Och det var inte vevaxellager eller andra djupare problem. Jag hävde iväg den en ÅF som felsökte och hittade felet. Jag köpte den begagnad för några år sedan och den förra ägaren måste ha gjort någon egen installation av nån kabel vid tändniningslåset som gjorde att det blev kortis. Hur det nu kan påverka tändningen på motorn men det gjorde det. Så nu äntligen funkar den igen i motorn.
Innan dessa problem startade hade jag problem med 2WD/4WD. Den ville bara driva på 2 bakre hjulen. Så nu tänkte jag att har tändningsproblemet löst sig så har nog drivningen det oxå. - I H-e heller. fortfarande bara driv på bakhjulen. Men dte verkar finnas miljoner trådar om det redan så jag ska kolla en sak i taget. Har redan kolllat handtagsknappen och aktuatorn vid framaxeln. Inga fel. Så det är nog en kortis eller kabelbrott nånstans.
Tack för all hjälp och tips. Och jäklar vad jag har lärt mig om cykeln under detta år som problemet pågått. Tanten är inte lika glad att jag lagt så mycket tid i garaget men maskinen har ju verkligen fått en full service under året.
Mvh
Magnus
-
Fan va skönt att det löste sig ()p jo du kan nog öppna serviceverkstad för kawa vid det här laget ;)
-
Att 4 hjulsdriften inte funkade berodde inte på kortis på nån kabel. Men tips till er som har problem med 4-hjulsdriften där diplayen blinkar med ca 0,5sek intervall 2WD/4WD
Lite historik.
Jag hade isär aktuatorn på framaxeln för att göra rent och smörja och kolla så inget var paj. När jag öppnade aktuatorn så ramlade 2 kugghjul ur. (Öppna försiktigt alltså) När jag satte tillbaka alltihop så blinkade det fortfarande på displayen. Det elmotorlindning på själva aktuatorn och magneter som sitter i locket på aktuatorn. Locket går att sätta tillbaka på 3 olika sätt dvs magneterna hamnar på olika ställen. Det finns inget märkning i locket eller på motorn för att det ska sättas ihop rätt. tyvärr hade jag nog vridit elmotorlindningen (om det nu spelar roll) och dessutom provat att fästa locket på de tre sätt som går utan att det slutade att blinka.
Jag pratade med Speedstore i Gävle som var tämligen säkra på att det är fartsensorn som pajat. Jag bytte den (kostnad 1000kr inkl frakt). Kollade monteringen av aktuatorn mot drivaxeln och insåg att:
1: aktuatoraxeln med lilla klossen måste vara i sitt översta läge kl 12.
2: Se till att få in "klossen" mellan 2 flänsar på axeln. Annars går det inte att växla mellan 2WDoch 4WD
3: På elspolen på aktuatorn finns det 2 blanka lodräta linjer. Placera dom så att linjerna hamnar mellan magneterna i locket. Sätt dit locket och prova om den växlar som den ska. Om inte så är det 2 försök till.
Så gjorde jag och nu finkar min 4WD igen.
Lycka till
-
skönt att höra att maskinen fungerar igen, tyckte lite synd om dig ett tag där . hoppas maskinen håller nu då så du får åka lite :)
-
Jo tack för alla tips och trix. Har varit ute och luftat den några ggr men fortfarande för mycket snö. Jäklar vad den ska få jobba och vad kul det ska bli. Har timmertravar lite varstans som ska hem och håller nu på och bygga jakt torn som ska ut till en inäga i skogen. Ser fram emot våren.... :sunny: