ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: cursed skrivet 1 april 2010 kl. 09:53:40
-
tjenare, nu ve tja inte om ja stavade rätt men har lämnat in lite material för attg öra en egen brädning till dinlin då jag tyckte 4,5 kitet varf ör smala. men har börjat oroa mig för att jag komemr breda för mycket och knäcka axeln. någon som vet om det finns någon risk för det eller borde det funka så länge man kör på plan och fin väg och plockar av spacersna när man ska köra skiog/åker?
-
Du ska alltså bredda med spacers?Hur brett?
Mvh Niklas
-
Det är väl ingen större risk att bakaxeln går av.
Men lagrena kommer ju att ta fruktansvärt mkt stryk.
-
ca 9.5 bak ca 10.0 fram
-
Borde ju funka om du räknar med att byta lager ofta :) Kan ju hålla längre än man tror om man räknar med kort livslängd på lagren :) Ja ta bort dem inför skogskörning o hoppande ;)
-
finns inga super lager då som håller lite längre? :help:
-
De känns som att de lager som sitter originalmonterade på Dinli som ska vara av dålig kvalité håller ca. 400mil plus minus hundra (bakhjulslager) om man använder den siffran o gissar efter så kanske du får ut 500mil eller kanske tom 1000mil elr mer med rejäl breddning om du byter till SKF-lager elr annat bra fabrikat..räkna med 400 så är ju allt över det en bonus :) .. iof har jag kört med breddning bak nu i 400mil med originallager. nu när jag kollade med bakhjulen borta så finns ett miniglapp i bakaxeln. så få se vad fort det går innan det är dags att byta på min.. har kört 80% gata tills nyligen då jag började köra mkt snö och grus. Finns nog inga superlager vad jag vet utan bara bra och dåliga. Biltemas kullager ska vara ok för o va billiga men skulle inte sätta dem nånstans där det är jobbigt att byta som kanske i bakaxeln (det är nog inte så jobbigt men innan man gjort det första ggn så vet man ju inte om det är lätt elr om det tar lång tid). Vad är det för typ av breddning som du får tillverkade? Bultspacers är vanliga? Vad kommer de kosta tro?
-
alltså bredda 10 framm e det per sida då eller ?
då kommer det bli ganska känsligt i frammvagnen !!
:djump:
-
jupp, 10 per sida.
vi köpte hem aluminium axlar som vi lämnade på svarvning, priset blir runt 1000/spacer med tilverkning,material o bultar.
får se hur bra det kommer att funka. i värsta fall får vi svarva ner dom om den blir för orolig i framvagnen.
-
Jag tror det kan funka.. hade breddning på min fram och den var mkt stabilare än nu.. finns väl nån gräns på hur brett det går ha men mkt intressant att ni prövar.. om de blir bra så blir det riktigt bra ()p
-
man måste ju pröva :D kan slänga upp bilder på dom såfort jag får hem dom :)
-
Gött ()p ()p ()p
-
har fått hem dom nu, har ne bild på dom på telefonen men den komemr upp smatidigt som en bild på hur de blir efter montering. monterade på mrcash's dinli igår o de vart riktigt fräckt utsende o hane helnöjd så jag e sugen som fan o montera mina. får se om de lir imorgon för idag tror ja itne vi hinner.
-
Det ska bli intressant att se... 8) 2dm är ju en del!! ()p ;D
-
Spännande :djump: :djump: Men kostade dom 1000kr st eller 1000kr för alla 4a?
-
Spännande :djump: :djump: Men kostade dom 1000kr st eller 1000kr för alla 4a?
Om jag inte fattade helt galet va det 1000 per spacers med allt material?? :dntknow:
priset blir runt 1000/spacer med tilverkning,material o bultar.
:nopics :nopics
-
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs492.snc3/26884_1449168907883_1193022628_31333925_8053992_n.jpg)
tyvär inte monterade än. en viss mr cash som har lite ont om tid o grejerna e hos honom så :P
priset vart väll ca 1100/st med allt inräknat om vi itne räknat helt fel. aluminium i dom dimensioner som behövs är SNORDYRT därav priset :(
-
Kommer nog bli väldigt trögstyrd och spår känslig :help:
-
hur mycket väger dom styck ?
Om det skall vara rigtig race maskin så skall man ha så lite ofjädrad vick som möjligt :whip:
men var sjukt fina :)
-
framspacern väger 5.5kg/st så ganska tunga men går att svarva ur mer om man vill men får se. extra vikt i fram så hålelr man kanske framdäcken i marken lite lättare :djump:
dom vart grymt snygga tycker ja. riktigt bra jobb av våran tillverkare
-
haha, undrar va SBP säger om dom där ;D
Grym snygga! dock blir jag osäker på att originalbultarna kommer tåla dom :dntknow:
-
()p
-
Holy sh¤%&%¤/&t :o skall du addera 5 kg/ 10 cm på varje sida längst ut på den fjädrade vikten.........
Jag blir riktigt orolig för naven fram......har du verkligen räknat på detta??
Som sagt, jag är inte orolig för bakaxelras utan snarare om du knäcker ett framnav/ spindel i 80KM/h då blir det spännande.
Men för gudsskull räkna på hållfastheten innan du ger dej ut på allmän väg, vi vill ju inte förlora medlemmar på forumet ;)
Lycka till
Mvh
-
Ah ja det kan nog vara en bra idé som föregående talare tipsar om ()p
Var försiktiga när ni prövar ;) ;)
-
skulle montera idag men stöte på lite problem :cry:
kedjan var halvt av i en länk så dne måste bytas, axel lagerna är tvärslut o ska bytas¨. drevet ser halvtaskigt ut så får se hur det blir med det, låsbricka för drevet var tvärslut så den måste bytas så istället för en monterad bredning vart de en riven bakaxel så nu står dinlin utan bakaxel... SKIT KUL KVÄLL :banghead: :banghead: :banghead:
så länge vi kör asfalt med maskinerna tror jag inte det är några problem i fram det som oroar mig är grus/offroad vilket gör att jag komemr troligen att plocka av dom innan ja ger mig utt på sånt. men allt ska självklart kontroleras ordentligt innan vi ger oss ut och tokkör med dom på.
-
Ni lär då iaf få byta spindelleder lika ofta som luftfilter :lol:
Helst när dom sedan förr är kända för sin ypperliga kvalitet ()p
-
skaffat nya lager nu iaf. 4 lager + packbox - 750 kr. sjukt bra pris mot vad jag hört här på forumet. köpa på rotera kullager i täby
-
nice ()p
-
idag plockade vi ihop axeln, fixa ditt nya kedjan, monterade 15 drev ::) och självklart SPACERS. :D :headbang:
glömde dock att ta bilder på MIN men tog 2 på min o mrcashs brevid varandra för att jämföra. kommer bilder på min imorgon skulle jag tro.
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs512.snc3/26884_1452567992858_1193022628_31342072_3609462_n.jpg)
framifrån
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs492.snc3/26884_1452568072860_1193022628_31342073_3055811_n.jpg)
bakifrån ocn viss filur till vänster. vem kan de va? :dntknow:
skönt som fan att allt e fixat nu :D
-
Såg jävligt brett ut och fett ut ()p ()p MEN - vad tyckte han om väghållningen då?????
-
han är riktigt nöjd med den, lite tungstyrt när det går i krypfart men annars var allt posetivt som jag uppfatade det iaf, ska provköra imorgon så får vi se vad jag tycker, efter att ha plockat ihop bakaxel o fixat allt runt omkring i regn o kyla var jag för frysen för att provköra min idag :D
hoppas på SOL o VÄRME imorgon så jag kan steka lite :D
-
Låter fint ()p Då önskar vi oss sol och värme imorgon då :sunny:
-
Jag säger bara ojojoj. skulle hellre breddat bara bak å då med andra fälgar som breddar kraftig. ok den kanske håller för att köras med på väg men inte på andra ställen.
Fram måste det ju rycka och spåra kraftigt vid minsta ojämnhet. det där måste ju slita på framhjulslagren kraftigt.
Så håll koll på lagren fram.
Brutalt brett blev det då, men funkar det, det är ju det som är avgörande?
-
bara bak tror jag skulle se helt udda ut och troligen bli ganska skumt att köra med, bredare fälgar för att täcka spacerna med har jag funderat på men det får komma sen isf, vart inte direkt en bra utgift för ekonomin o renovera bakaxeln helt plötsligt.
-
()p
-
provkört idag, både på grus, gräs, stenar, grustag och asfalt, helt underbar maskin med spacers på, mycket stabilare och allt värkar funka som det ska, inte tappat några hjul än iaf :)
lite bilder på min med spacers på. skitig som fan men blir lätt så efter en resa med mig bakom spakarna :)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs492.snc3/26884_1453609778902_1193022628_31345186_4255915_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs512.snc3/26884_1453609818903_1193022628_31345187_6731251_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs492.snc3/26884_1453609858904_1193022628_31345188_4726323_n.jpg)
inte så mycket brädnings vy, mer en bonus bild på en smutsig dinli :)
-
första bakslaget med bräddningen.
idag stötte vi på ett problem med bräddningen. iom att hjulen komemr så långt ut bryter de lite hårdare när de tar stop vid fult styrläge. mr cash fick sitt först mellan 2 högar med jord han lekte vid och jag råkade ut för samma sak när ja skulle över ett dike ett par km senare, som tur var gick de sakta vid båda tillfällena. nu planeras de på hur vi ska kunna förhindra att det händer igen. förslag?
o nej, ta av dom är itne ett alternativ just nu.
aja, här komemr en bild iaf.
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs492.snc3/26884_1456998343614_1193022628_31354496_3874674_n.jpg)
-
...borde det funka så länge man kör på plan och fin väg och plockar av spacersna när man ska köra skiog/åker?
Breddar man enligt denna princip så bör man nog hålla sig på det underlag som du skrev i första inlägget, och som är citerat här ovan.
Ett sätt man kan använda sig av för att slippa kraftiga slag i styret är styrdämpare, men man flyttar då oftast bara problemet.
Visst slipper man slagen, men å andra sidan kommer styrstaget att brista eller krokna.
Enda sättet att bredda och få bibehållen komfort och driftsäkerhet är via a-armarna.
...och då antingen genom att sänka maskinen, eller byta ut dem till bredare a-armar eller med breddningskit för dess infästning, typ som på denna bild:
(http://i126.photobucket.com/albums/p87/teamfrosty/ATV/IMG_0000_14.jpg)
-
Cursed: Ajdå såg inge trevligt ut men enda sättet att slippa ta av spacerserna är väl att ha en extrem breddning på fälgarna inåt mitten av maskinen som sagt av 2x4 :)
Det som Hydro skriver är ju det rätta sättet och fungerar i alla lägen men det är intressant att ni prövar detta så vi får veta vad som händer när okonventionella lösningar testas.
Finns fö bredare a-armar nånstans på nån tysk sida vet ja (löffler kanske men inte säker) men de är äckligt dyra.
-
Hej,
Seriöst grabbar, tänk er för nu, vad är det som ger vika nästa gång ?
Det är ju tur att detta inte sker i hög hastighet på allmän väg.
RÄKNA PÅ HÅLLFASTHETEN i framvagnen :rtfm:
Lovar att jag inte skall tjata som någon farsa mera :), är bara lite oroad samt tycker det verkar lite tråkigt att bara kunna köra på asfalt.
Lycka till,
Mvh
-
Jag ska vara ärlig och säga
Ta av skiten innan ni kör ihjäl er.
Vi behöver nog inte ngr mer olyckor inom Atv/Quad.
Låt inte drakarna på tidningarna få gotta sig ännu mer.
Det är bara så att ni fick nu en andra chans då det gick sönder i låga hastigheter.
Med försvagningen som blir och den extra belastning ni får borde ni ta av detta och bredda rätt.
Vad kommer tror ni att hända om ni orsakar en försvagning och det inte går av på en gång,
utan sen när ni ökar belastningen i ex en kurva i 120 kmh
Nä ta av skiten. ()p