ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: mr_climb skrivet 30 mars 2010 kl. 12:39:28
-
Hej, behöver lite expertis ::)
Har problem med att det slirar i remmen, tror jag,, det började när jag skulle köra upp för en brant backe, då rasslade det till lite och det lät som en växel som inte hoppat in, om ni vet vad jag menar, sen dess känns det som att den slirar när jag belastar den, antingen med acceleration eller lut, maskinen är 4 år och inte servad nämvärt, är remmen slut tror ni?
det är en PGO 150 -06:a vad skulle ni gort?
tack på förhand,
-
Nu blir jag orolig,,,
ingen som har koll på vad detta kan vara?
ska man justera avståndet mellan primärskivan o sekundärskivan om remen blir sliten?, ingen som har skruvat med PGO,n.
i värsta fall får jag väll lämna in den hos någon mc nisse,
finns det någon som kan detta i Västeråsområdet?
2.a ATV.n på 2 månader och bara strul,, det blir nog ingen mer,, suck.
ingen som har lust att hjälpa en frustrerad PGO ägare,,,,
-
Jag kan hjälpa dig om du kommer till Bålsta :)
Har skruvat många CVT:er och har möjlighet till PGO:delar.
MVH / Benny
-
Nu blir jag orolig,,,
ingen som har koll på vad detta kan vara?
ska man justera avståndet mellan primärskivan o sekundärskivan om remen blir sliten?, ingen som har skruvat med PGO,n.
i värsta fall får jag väll lämna in den hos någon mc nisse,
finns det någon som kan detta i Västeråsområdet?
2.a ATV.n på 2 månader och bara strul,, det blir nog ingen mer,, suck.
ingen som har lust att hjälpa en frustrerad PGO ägare,,,,
Jag vet inte hur det ser ut på just PGO, men naturligtvis borde det gå att chimsa om sekundär variatorn !
Har gjort det sj på min kawwa.
Dock låter det ju lite underligt om den skulle va så pass sliten att en justering skulle behövas redan om den är så pass ny !
Har du öppnat o kollat? Kanske har bränt remmen helt enkelt? Då är det bara att byta!
Skulle börja med att öppna o titta hur det ser ut..
-
Får riva ner kåpan imorgon,, ska knäppa lite bilder så det blir lättare att föra diskutionen vidare.
Tack för all feedback!
Pratade med Benny på Trech i dag och han är som utlovat,,, jävligt serviceminded om man säger så,,,
men remmen är nog inte rolig,,, någon som provat att limma kopplingsbackar? tänkte prova innan jag beställer en ny,,, vilken friktionsgrad ska man köra tror ni??????????
-
Nu har jag fått lite tid att skruva.
jag har släpt alla skruvar till kåpan som variatorn sitter bakom, inte fan släpper den :(veryangry):
verkar inte som man ska ta bort kicken för kåpan borde släpt så pass att de hadde märkts om det var kicken,
(http://i206.photobucket.com/albums/bb43/mr_climb/DSC00914.jpg)
Här syns kåpan! någon typ av stödlager verkar det också vara där bakom,, hmm.
(http://i206.photobucket.com/albums/bb43/mr_climb/DSC00919.jpg)
I naket tillstånd.
'Frågan är alltså hur får jag bort kåpan? jag har slagit lite lätt med gummiklubba på den, och det finns inga synliga skruvar som jag glömt,,, inte fan är den skruvad från baksidan också,,, näää.
vad säger ni?
-
Packningar kan bita sig fast ordentligt.Du kan ju prova att knacka ner eggen på en morakniv mellan kåpan och motorn, då märker du om den vill lossna. Ta det försiktigt bara så du inte skadar nåt.
-
Är ett tag sen jag var här inne,, jag fick bort kåpan efter lite bändande på öronen som satt för just det ändamålet,, remmen var slut,, ca 2mm för smal bytte den till en Gate, backarna var också slitna på kopplingen så jag bytte den också, blästrade hela variatorn för bra friktion, men remmen ville slira ändå, så jag köpte en uppsättning kopplinsfjädrar, röd o gul, slängde i den röda med ett egen tillverkad bricka i teflon som syddar att värmen från kopplingen kryper upp i fjädern och förstör härdningen, orginal fjädern var helt slut.. (Vit) nu gick det inte att trycka ihop variatorskivorna för hand:) fast det går fortfarande att höra remen slira till ibland vid tung belastning och kraftigt gaspådrag, men det är välldigt sällan det händer, slängde också i 14G vikter pga den styva fjädern, jag börjar undra om detta inte är orginal på PGO,, haha, ja nu funkar den tillfreställande i alla fall, det kritiska är nog diametern som remmen ligger an på vid vevaxeln inan vikterna pressar den, det är för lite anläggningsyta helt enkelt, man skulle ju kunna fräsa lite spår i skivorna om man orkat, men fan,, vem bryr sig.