ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Jonathan skrivet 6 april 2006 kl. 13:06:50
-
hej!
är ny på forumet och ny quadförare..
jag har läst flera trådar om strypningar på raptor 700.
och vill verkligen se till att jag inte missar någon/några.
så det jag har fått fram är att det sitter följande strypningar:
* boxen (byglas förbi)
* avgassystem: katalysatorliknande strypning + bricka
vart sitter de olika strypningarna i avgaset?
* alu bricka vid luftfilterboxen.
* mutter vid gasspjället
har jag missat någon eller fått nåt om bakfoten.. vill ha ut max effekt ur quaden!
tack på förhand. och jag ber om ursäkt om det blir många trådar om jusst strypning på raptor 700..
mvh /jonathan
-
Om man ska vara petnoga så har du luftburkintaget fullt med "liggunderlag" som du tar bort samtidigt som du tar bort aluminiumplattan som förminskar insugsdiametern. =)
(http://img.photobucket.com/albums/v411/Znigel/Raptor%20700/e8229826.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v411/Znigel/Raptor%20700/ecadb474.jpg)
-
OK!
Ja tack för upplysningen..
Några fler tips?
Vart i avgasröret sitter strypningarna?
varvar motorn 9000v vid 120-125km/h eller "orkar" den inte dra längre?
toppar den mer om du drevar om den?
-
OK!
Ja tack för upplysningen..
Några fler tips?
Vart i avgasröret sitter strypningarna?
Det sitter en bricka mellan första biten på avgassystemet och cylinderns utlopp.
Det sitter en katalysator i mittersta skarven. Plocka av hela avgassystemet direkt, det är enklast.
varvar motorn 9000v vid 120-125km/h eller "orkar" den inte dra längre?
Min varvar iallafall inte ut på varvstoppet i 125 Km/h
toppar den mer om du drevar om den?
Ja, det finns fortfarande gott om motorstyrka, men varför ha en quad som gör 200 km/h? Man orkar inte hålla kvar i styret i upprätt stälning över 135 km/h någon längre sträcka.
-
ok!
men om den inte orkar varva ut i 125. så hjälper det inte att dreva den så att den varvar mindre i 125 iaf! utan då får man dreva den så att den varvar mer.. och det vill man kanske inte..
gör det stor skillnad på strypt och ostrypt maskin?
-
mr2t skrev: Det sitter en bricka mellan första biten på avgassystemet och cylinderns utlopp
nån sån hade inte jag i min - ska det verkligen sitta en där??????????
-
mr2t skrev: Det sitter en bricka mellan första biten på avgassystemet och cylinderns utlopp
nån sån hade inte jag i min - ska det verkligen sitta en där??????????
Det är sagt så iaf, jag hade 2 av 5 strypningar på min, så jag kan inte svära på det.
-
ok!
men om den inte orkar varva ut i 125. så hjälper det inte att dreva den så att den varvar mindre i 125 iaf! utan då får man dreva den så att den varvar mer.. och det vill man kanske inte..
gör det stor skillnad på strypt och ostrypt maskin?
700cc. Den orkar nog endå. Bara för att man inte når varvstoppet så betyder det ju inte att hojen inte orkar, o vem f-n vill ligga o klättra på varvstoppet i 125? Då är det bättre att dreva ner den så att varvtalet bli lugnare, och farten blir högre om du gasar mer. Enkelt.
-
Ja, det finns fortfarande gott om motorstyrka, men varför ha en quad som gör 200 km/h? Man orkar inte hålla kvar i styret i upprätt stälning över 135 km/h någon längre sträcka.
Du får montera ett bock styre :lol:
-
Ja, det finns fortfarande gott om motorstyrka, men varför ha en quad som gör 200 km/h? Man orkar inte hålla kvar i styret i upprätt stälning över 135 km/h någon längre sträcka.
Du får montera ett bock styre :lol:
Och ryggstöd...!
-
mr2t skrev: Det sitter en bricka mellan första biten på avgassystemet och cylinderns utlopp
nån sån hade inte jag i min - ska det verkligen sitta en där??????????
Det är sagt så iaf, jag hade 2 av 5 strypningar på min, så jag kan inte svära på det.
nicke sa att det skulle sitta en strypning där men har inte hört om nån som haft en där än .......eller? :roll:
-
mr2t skrev: Det sitter en bricka mellan första biten på avgassystemet och cylinderns utlopp
nån sån hade inte jag i min - ska det verkligen sitta en där??????????
Det är sagt så iaf, jag hade 2 av 5 strypningar på min, så jag kan inte svära på det.
nicke sa att det skulle sitta en strypning där men har inte hört om nån som haft en där än .......eller? :roll:
Jag hade inget mellan cylinder och rör
-
nicke sa att det skulle sitta en strypning där men har inte hört om nån som haft en där än .......eller? :roll:
Nä, inte vad jag känner till. Men o andra sidan hade inte jag någon strypning i avgassystemet över huvutaget förutom sugröret i änden av ljuddämparen.
-
-Tyvärr aldrig varit nåt mellan cylinder å främre rör,bara i mitten å på slutet... :wink:
Övriga saker är nog mest bara missförstånd..
-
Det finns en kille från Nyköping eller där i närheten som åker 700 och motard i år, han sa att största förändringen på hans var inte avgas rörer utan att hänga ditt ett luftfilter som med all säkerhet hade passat bäst i MR2T´s bil.....
Dvs ingen luftburk bara ett skydd ett JÄTTE KN filter som knappt fick plats i ramen.
Hur som helst killen har tävlat hela livet i olika motorsporter och borde veta vad som e bra,
-Avgas systemet var väl bra, men låter mer än det gav, riktiga skillnaden var luftfilter......Detta var vad han sa....
-
Är det någon mer som bytt filter på sin r700?
visa gärna med biler.
hur har ni uppfattat skillnaden?
-
Det sägs att 700R går väldigt magert från fabrik. Att byta ut orginaldelar mot eftermarknadstrim i form av filter eller avgassystem ska enligt uppgift göra så att motorn går SÅ magert att den tar skada av det, därför köper man någon av de "piggyback"-boxarna som finns på eftermarknaden som man justerar insprutningen till en fetare blandning för att kompensera för till exempel avgassystems eller filterbyte. Lika bra att poängtera det för dej om ifall att du inte viste detta. Med detta sagt så är det svårt att säga vad just ett annat luftfilter ger för effekt eftersom de flesta då¨även justerat bränsleinsprutningen.
-
det går väldigt magert för då man har haft den på tomgång en stund så är avgasröret rött så det talar direkt om den får alltför lite
-
så är avgasröret rött så det talar direkt om den får alltför lite
Ritigt, men jag antar at 700 har ganska tunnvägigt grenrör.
Så även vid rätt bestyckning (mappning) blir lätt lysande nattetid och vid belastning.
-
Avgasröret glöder rött även vid för fet blandning, det är som sagt avgasröret som är tunnt i godset, så det är normalt vid hård körning.
-
ok!
tack för alla svar.
har kollat på dynojet kit..
är det något att ha, eller funkar det bara i samband med tex. power commander..?
-
Skaffa PowerCommander eller en dobeck-box, filer och helsystem, så har du skaffat dej en killer. =)
-
Skaffa PowerCommander eller en dobeck-box, filer och helsystem, så har du skaffat dej en killer. =)
Finns en ruggig potential i denna maskin kan jag säga jag har inte ens börjat montera ngt "trim" än - monterade däremot ett 15 kugg fram(+1) och ett 36 bak (-2) Nu gör den 140 plan väg vågade inte mer idag pga av blåsten ..den orkar drevning utan problem och det känns knappt att man drevat den :D
-
Skaffa PowerCommander eller en dobeck-box, filer och helsystem, så har du skaffat dej en killer. =)
Finns en ruggig potential i denna maskin kan jag säga jag har inte ens börjat montera ngt "trim" än - monterade däremot ett 15 kugg fram(+1) och ett 36 bak (-2) Nu gör den 140 plan väg vågade inte mer idag pga av blåsten ..den orkar drevning utan problem och det känns knappt att man drevat den :D
Kanoners, då är det bara för oss andra att beställa drev =) Det sägs ju att med en hyffsat inställd dobeck-box, ett helsystem och ett öppet luftfilter så är det inte många andra hojar som kommer i närheten av prestandan. =)
-
ahaaa...jag har ej haft bort mitt avgasrör så vet ju inte hur tjocka väggar det har men om det blir rött vid fet blandning också så då kan jag tänka mig :)
-
Skaffa PowerCommander eller en dobeck-box, filer och helsystem, så har du skaffat dej en killer. =)
Kanoners, då är det bara för oss andra att beställa drev =) Det sägs ju att med en hyffsat inställd dobeck-box, ett helsystem och ett öppet luftfilter så är det inte många andra hojar som kommer i närheten av prestandan. =)
Tycker jag låter mycket bra det där ;) beställer avgas och mycket annat nästa månad.
Tänk på att om ni inte har tagit bort strypningen i avgas men alla andra så kommer den "feta" på mer och ju mer´den fetar på med strypningar ju mer glöndande rör får ni