ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: besiktas skrivet 29 mars 2010 kl. 18:04:08
-
Hej har köpt mig en dinli 450 -09-,aldrig ägd el. kört en atv innan,efter 3 månaders liggande i garaget så tog jag ut den idag,vart ingen problem o få igång den, o den går fruktansvärd ^-^.
Men,det jag vart jätte rädd förr,när jag kommer upp i fart så vill cykeln slänga av mig,styrningen är otroligt farlig,han gungar fram o tillbaka och plötsligt kan jag bara hamna i mötande körbana,faannnnn jag vågar inte köra den :dntknow:
Det är en 09,den är sänkt och det sitter maxis gatdäck på
Nån som kan hjälpa mig varför den är så??
varför den beter sig så??
Vad kan jag göra för att den inte ska vara så farlig ?? :cry:
help pls :-\
-
Är den sänkt, prova höj den igen.
vad är det för däck?
Kolla hjulinställningarna. Ska vara toe in ganska mycket.
om allt detta är ok så ska du kolla svingen. kan vara så att lagren är slut, byt om det är så.
Även en dålig dämpare kan orsaka en del vobbling (fram)
-
jag kan ju höja den,men hur har förra ägaren kört den så,jag såg att jag var upp i 86 km/h och mer än så går den inte o köra,det går men gäller o ha sta-e,jag vågar iallafal inte.
styret är såå känslig,skulle jag komma på en sten i runt 80-90 då hamnar jag på mötande körriktning om inte jag flyger av cykeln :hmmm:
det är 165-70-10 fram och 225-40-10 bak(artrax)
det känns nåt skumt med styrningen,jag e säker på att det inte är nåt med dämparna...
help pls :cry:
-
Har du inte kört innan tar det ett tag att vänja sig, blir även mycket spårigt om man kör sänkt med gatdäck. Du kommer vänja dig :headbang:
-
Det är nog artraxdäcken som gör det. Min kom in i suicidal-själv-svängning så fort jag styrde när jag hade de däcken på. Byt direkt om du kan anrs kan du pröva att släppa ut luft så du har 0,5 eller ännu mindre i dem. Pröva dig fram hur lite luft du kan ha i dem och hur den känns. Om du höjer den så kommer den bli mkt bättre i väghållningen. Min blev det iaf ()p
Ja va konstigt du har ju maxxis däck fram och dom ska det inte vara fel på ifall det inte är nåt mysko med dem. Kolla om du fått någon bubbla på nåt av framdäcken. De har gått sönder inifrån isåfall och ger en livsfarlig väghållning. Anrs pröva ovanstående tips o töm ur luft tills det blir bättre. Artrax bak är nog ok.
Annars kollar du efter glapp i lederna i framvagnen. Kolla så att hubbarna sitter fast fram och bak. Du kan dra dem hårt bak men inte fram för där känner du så muttrarna sitter fast utan att ta i. Känn på stora muttern för bakaxeln också.
-
Det kan vara så att den bara är sänkt fram, då blir den lite nervösare att köra. Men som någon sa tidigare tar det tid att vänja sig vid den galna direktstyrningen man får av vägdäck på en sänkt maskin.
Att leder o grejer skulle vara uppslitna på en -09 e väl otänkbart eller?
-
finns inget glapp i framvagn jag har kollat det,
muttrarna sitter ordenligt,
däcken kan det inte vara fel dom är som nya,men jag fyllde på luft
innan jag ställde in den i garage,det är runt 1.0-1.1 bar nu tror jag ::)
den är lika sänkt fram o bak,men hur kan jag höja den igen ??typ lite kan jag väl höja den ellerhur ? ???
det jag funderar på o göra nu först o främst efter era tips,,,,ta ut luft till 0.5 ,kolla en gång till att muttrarna på fälgarna sitter ordentligt,sen kanske jag kan ta fälgarna till en däck värkstad o kolla att det är rätt balans(vikt) på alla hjul,
om inte inte det blir förändring så får jag väl höja den lite o se hur det blir...
-
Sitter det spacers på den fram, då kan det va orsaken till dödslängtan. Vad är det för fälgar, original eller.
-
nej finns inga spacers varken fram eller bak.
vet inte vad fälgarna heter men det är exakt likadana som
Mrgoose hade bild på sin brors gamla dinli.
jag har bild men vet inte hur jag kan lägga in den här..
-
hittade en länk,samma fälgar som jag har på min.
http://www.atvdack.se/product.php?id_product=34
-
Gå in på Tinypics o lägg upp bild sen kopierar du koden som du får av dem. Typ i storlek "messegboard" elr liknande brukar va lagom och inte 15".
Jag tror ändå på o sänka lufttryck i framdäcken samt höja den.. går inte litegrann utan det är nog sänkt elr osänkt som gäller. Kan ha varit med några originalbultar storlek lite kraftigare till dämparna som ska vara till för o ha i originalhöjd. Pröva luften först. Det är ju enklast ()p ()p
-
okey jag ska prova ta bort luft först o kolla hur han beter sig()p
jag återkommer :djump:
-
Kör sakta när du provkör första ggn bara så du inte blir en kylarprydnad till en lastbil ()p
Good luck ()p ()p
-
ja det ska jag,du anar inte hur livsfarlig han är ()p
-
Borde inte vara glapp i lager (håller med Lala där)
Fälgarna kanske breddar lite och förvärrar.
Har du ens kollat toe in toe out ? sänker man den så blir det fel där.
Sedan är det ju så med däck att rund skuldra ger mindre spårkänslighet än plan skuldra på däcken.
-
På min raptor 660 pumpade jag däcken hårdare när jag hade den sänkt och gatdäck på. Blev STOR skillnad då. Provade också att släppa ur luft men blev inge bättre. Mer luft så blir däcken rundare och spårar mindre.
-
Har du inte kört fyrhjuling förut så lovar jag att det är en vanesak! När jag köpte första kineshojen (shineray 200cc) -06, och va ut med den så kunde jag inte åka fortare än ca 30! Hade den i 6mån- 1år, och då var det inga problem att åka 80 med en hand på styret..!!! ;D
Har man inte åkt furhjuling förut så tar det en stund att komma in i liksom.... Och är den även sänkt och har vägdäck så blir det ännu lite känsligare, men jag lovar...!! Åk en vecka så tycker du inte att det är konstigt längre, å då är du fast!!! ()p ;D :headbang:
En bild på min gamla pärla som också behövde tyglas lite ibland... :D :headbang:
(http://i40.photobucket.com/albums/e244/944s2power/P1020815copy.jpg)
-
vad är toe in toe out Onlyhenke ??
-
om man kollar uppifrån på däcken "hjulen" så kan man se om dom i framm kant pekar åt någe håll !
Alltså om dom pekar innåt framm så e det Toe In
Och om dom pekar utåt så e det Toe out...
/-¤¤-\ Toe in
\-¤¤-/ Toe out
upperfån sett om man sitter på maksinen... hoppas dett hjälpe lite ?! :dntknow:
-
tack Sand_Man för hjälpen ,men som jag kan se så är det varken
Toe In eller Toe out,dom ser raka o fina ut som på bilden MrGoose lagt in här..
Men men jag var i mitt garage idag.
jag tog bort luft i alla hjul ,sen märkte jag att jag sattit fel hjul på sida(fram);D,asså dom har rullat åt fel håll :banghead:,jag åtgärdade felet, gick ut o provkörde,det var mkt bättre än igår,jag kom upp i 100km/h i allafal,men han kan bete sig plötsligt konstigt känns det som :-\ ,jag körde till en bildäck värkstad o frågade om dom kunde göra balans på hjulen,men det kunde dom tydligen inte,deras maskin kunde bara balansera bilhjul :hmmm: ...
jag ska kolla upp om någån annan kan balansera dom..
men finns det fler ide jag kan kolla upp eller ändra på så att jag kan få den ännu säkrare åka på ??? förutom det jag gjort nu :headbang:
-
Det är lite speciellt att köra quad men så som du beskrivit ska det absolut inte vara. Det ska vara helt odramatiskt att åka åtminstone rakt fram och den ska inte kasta ut dig i motsatt körfält. Detta hände bara mig den ggn som min hjulhubb bak hade lossnat och hela bakhjulet glappade.
Ja det kan oxå va nåt att pröva som macke_D säger och pumpa framdäcken riktigt hårt så de rundar sig.
-
jag ska någ prova o sätta mkt luft igen och se om det blir bättre ^-^.
sen var det en grej till , det saknas en mutter till höger bak hjulen,kan det ställa till med nått obalans :-\?
-
Har du mätt upp toe eller har du bara tittat på hjulen? För jag har svårt att tro att du med ögonmått kan se om du har lagom toe-in.
Mät och justera in toe-in ordentligt tänk på att den minskar vid ihopfjädring så se till att du fortfarande har toe-in vid ihop fjädring genom att låta nån hänga på maskinen när du mäter så du får en uppfattning om hur mycket den ändras.
Hur gör man då? En snabb sökning gav:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=14638.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=14638.0)
-
Det är bra med fyra muttrar till varje hjul :) Du känner om den hoppar o studsar i bakänden om det är obalans
-
nej svensson1987 jag har inte mätt toe utan bara kollat o det ser ju bra ut men jag ska göra som du säger ,ska försöka mäta det ,tack för länken ()p ,
jag tänkte mest på om en mutter saknas ,kan det bli typ vibrationer o lite obalan i bakvagn om en mutter saknas,det är ju trots allt några gram på varje mutter :hmmm:...
-
Tror inte de gramen skulle göra sån skillnad i obalans så du blir kastad in i mötande trafik men det kanske kan göra att hjulet inte centrerar och det ger ju större effekter på obalansen. Men kan du få tag i en mutter direkt o smälla dit så är det bra. och kan du höja den på direkten o pröva så kan det vara lösningen samt fylla elr tömma luften i framdäcken så du har endera 0,4 elr lägre (om det går o ha lägre) elr över 1kg upp till 1,5 (om det inte är för mkt över maxgränsen för luftmängd - kolla sidan av däcket om de står nåt). Bakdäcken kan du pröva köra med 0,6 -0,7 :)
Vet du nån som kör quad som kan pröva den och ge dig svar på om den känns väldigt konstig i väghållningen?
-
Dom skall kunna balansera, jag körde med mina balanserade.. gjorde bara skillnad på vibrationerna. Som jag sa innan är du ny på fyra hjul så tar det tid att vänja sig... ju fortare du kör desto mer ostabilt :dntknow: precis tvärtemot en vanlig MC.
-
Tycker min är relativt stabil i 137kmh och 90kmh är totalt odramatisk glidarspeed :) Japp finns firmor som balanserar atvhjul men ibland har de inte tänkt på att de går så de är bara o kolla runt ;)
-
Är ganska färsk quad-chaufför och jag tyckte det var lite otrevligt i början men nu har det börjat ordna upp sej och blivit hur stabilt som helst. Dom flesta spärrarna har försvunnit och det kan nog Joeychandlerson intyga ;D
-
Jag gjorde en justering åt joeychandlerson och det felade över ca 15mm och det är galet mycket, men dock svårt att se med ögat att det var så mycket fel.
På min maskin så kan jag åka 100 knyck och släppa styret helt, och den går spik rakt fram även om det är spårigt.
Är den normal hög bak och bara sänkt fram, eller är den sänkt runt om.
Om du ställer dej vid vänster framhjul på sidan, och tittar ner så ska du se att den nedre a arms kulbulten är fram dragen 2 cm eller att den övre a armen är tillbaka dragen 2 cm.
Obs du ska sitta på eller nån annan så du får vikt för den ändrar sej om du kliver av.
Hur som helst så ska du se en skillnad på att dom inte ligger i linje, det har med att däcket ska ha mark kontakt lite längre bak på däcket.
Finns nån fin term för det. Finns en tråd nånstans som tar upp det här problemet.
-
Castervinkel är ordet du söker ()p
-
Tack nån som har skallen i topp form. ()p
-
tack alla grabbar som hjälpt eller försökt hjälpa ()p ,
nu har jag fått massa tips o ide hur o vad jag kan göra för att förbättra körningen.
jag ska prova mig fram med era idéer o tips,det lovar jag...
jag vill gärna ha en stabil cykel 137 km/h som joeychandlerson har ;) ,
jätte TACK till er alla ni är underbara ()p,
jag återkommer o skriver sen om den blivit stabilare o vad jag gjort :headbang:
-
:blob1: ös på :headbang:
-
Taxi-Micke: Ja jag intygar ;D ;D
Cummins: Ja nu ska du få höra Kristian att den gick fint med det stora toe-outen som var. Även när den var sänkt bak. Men när det blev rätt justerat av dig och jag behöll sänkningen bak så blev den slingrig som en orm :o
Nu har jag dock höjt den bak igen som du vet. Så nu är den i normalhöjd runtom och tror den blev grym nu - svårt att säga då min dam var med förra ggn men gick att köra ganska inspirerat även med passagerare så det ska nog bli kanon att köra själv när jag får pröva nästa ggn - tummen upp för hjälpen ()p ()p ()p
besiktas: Ja det är bara en tidsfråga innan du får till den ska du se ()p Ska bli kul att höra när du fått åka och ha kul med en maskin som lyder dig :headbang: :headbang:
-
tack joeychandlerson,de klart att han ska lyda mig ;D,som du säger,det är bara en tids fråga,det är så jävla kallt ute nu,så fort det är lite sol så ska jag börja mäta o ändra lite saker o ting,så att det går o åka på honom utan att det skakar i benen.
men jag ska höra av mig hur det går o gick. :headbang:
-
()p ()p ()p
-
japp nu e jag hemma igen,nu ska jag pilla lite o få den iordning hoppas jag,var ute o körde dinlin nyligen,i höga farten kan det faannn hända vad som hällst :hmmm:,han är väldigt ostabil,men men jag tänkte börja o mäta toe-in/toe out.
men vart ska man ändra för att skjustera toe-in o toe out ?? ???
-
Du kan ju tex börja med att kika i denna färska och informativa tråd:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=28311.msg247863#msg247863
-
http://badboy.forum24.se/badboy-about52.html
Allt om caster, camber och toe in/out. Övre spindeled måste vara något bakom den undre annars vobblar det. En sportmc kan börja vobbla eftersom styret går 'rakt' ner men en choppar vobblar aldrig då styret lutar mycket framåt. Det är samma princip. Att ändra Castervinklen kan kräva en såg och en svets om det inte går att ändra på annat sätt på din maskin. Kinamaskiner måste under sågens klinga för att bli livsdugliga.
-
Jag var själv och köpte en Dinli 270cc igår och har aldrig kört nåt liknande innan. Körde hem den (16 mil) och jag kan bara hålla med trådskaparen. Det känns väldigt vobbligt ibland, men det handlar väl om känsla så man vänjer sig nog. Jag tyckte det började bli lite läskigt redan vid 60 ungefär i början men sen kände man lite mer på grejjerna och började förstå lite hur den beter sig. Det är skönt att lära känna sin nya älskling mer och mer.