ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Paga skrivet 27 mars 2010 kl. 23:46:40
-
Har ett mystiskt problem, min KQ dör efter ca 1 tim körning då kan man endast köra på tomgång och får avgassmällar, trodde det var bränsleproblem, har rengjort förgasaren 2 ggr, bytt vacumpump (bränsle) och bytt tändstift, kollat alla slangar verkar ok. får maskinen stå ett tag så funkar den igen.
-
låter som nå liknande problem jag hade,
måste du vänta tills den kallnat efter att den stannat av sej själv?
har du kollat om stiftet är surt när den gör så?
och när den har stannat har du soppa i soppafiltret då?
-
Fick ett tag för mig att det hjälpte att byta stift, förre ägaren sa nämligen att den "käkade stift", men jag tror inte att de ä problemet. stiftet är inte surt när den krånglar. Filtret sitter så taskigt till bakom hjulskyddet på insidan så det kan jag inte se. Hade isär kranen idag och kollade membranet, men den borde ändå gå att köra om man sätter den på Res då flödar ju bensinen rakt igenom. Problemet har blivit värre i vinter vet ej om det beror på kylan eller om det är nått som tänker jävlas länge. Vad hade herrlilltroll för lösning på sitt problem?
-
Det kan inte vara så att tanklocket är tätt? Att du får vakum i tanken efter ett tag.
-
min gjorde som din, började missa o jävlas för att tillsisst dö, men då visade det sej att choken hade fastnat..
och när jag hade ordnat det så slutade den fylla upp soppafiltret. då gick den att köra men, tomgången försvann. och om den stannade då så gick den inte att starta förens den var kall igen.
så tidigare idag rev jag ner den o gjorde rent soppapumpen o alla slangar, o blåste rent.
jag flyttade även om vakumslangen för den låg i klämm, och drog alla anslutningar till insugsgummit och luftburksgummit.
så mitt fel var att den tog tjuvluft och att min vakumslang var igensatt/ihopklämd.
försök hänga fram soppafiltret så du ser om det kommer bensin dit alls,
och det spelar ingen roll hur du har kranen, soppan kommer aldrig bara rinna rätt ut.
jag kunde dra loss soppaslangen från förgasaren utan att det kom någonting.
men när jag blåste i ventilations slangen till tanken började det rinna.
så om inte pumpen gå så rinner det ingen soppa. om du nu inte drar av den vid soppakranen.
-
Tack för svaren. Skönt att man inte är ensam, trodde själv att det var avluftningen från tanken men det är ok. Var ute idag och då jävlades den nästan med en gång gick bara att puttra fram på tomgång, om man står utan växel i och pumpar med gasen kan man ibland få den att varva up på full gas för att sedan dö. Bytte då stift och efter lite bludder så gick maskinen ett par kilometer felfritt för att sedan börja igen, jävligt märkligt, kanske att det börjar när hojen får gå lite tungt? sista gången körde jag i ganska mycket snö. Problemet har blivit värre och värre, för några månader sedan kunde den stanna och då räckte det med att den stod några min så gick den igen men nu har den bestämt sig för att krångla varje gång. Får väl plocka ner hela paketet och börja om igen. Lite surt för jag tänkte kränga den och köpa en ny maskin, men den måste ju funka normalt först. Nån som har teori om tändning eller tändspole eller märke på tändstift, skall sägas att jag kör ganska lugnt i skogen för jag har hunden med bakpå.
-
Hej Paga.
Har du kollat hur bränslemängd skruven står.
Den kan skaka ut några varv ibland. Då surar den varm och kan gå skapligt kall. Brukar krångla med tomgången också.
Ställskruven sitter under förgasaren, och syns inte förän man vrider förgasaren ett kvarts varv.
Grundinställning för en 250 cc är: 2 varv ut från lätt åtdragen. 280cc är: 2 och 5/8 dels varv från lätt åtdragen.
Micke.