ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: pajjon skrivet 27 mars 2010 kl. 15:48:59
-
Jag vill helt enkelt ha råd och tips....
Jag har hittat 2 olika maskiner och har lite beslutsångest.... Bägge är Dinli 450
Maskin 1. En -06.a som det är mycket gjort åt och är färdigt i mitt tycke..
Den har rullgasen, drevad, ombestyckad förgasare, annat system, gatdäck med alufälg, sänkt, nytt lager bakaxel m.m.
Den har rullat ca 600 mil... Pris 33
Maskin 2. En helt original -08 som har rullat under 100 mil. Men då vill jag montera rullgas, dreva den, bestycka om förgasare, mont. gatdäck med fälg och sänka den... Pris 30
Vilken skulle ni köpa ??? Den går runt i skallen på mig nu :-\
Tacksam för tips..
M.v.h Patrik
-
Jag skulle ta -08an för att få en fräschare maskin men det är ju skicket som avgör :) Rullgas drev o bestyckn är billigt. Sämksats har ja liggandes bak o fram om du är sugen. Höjde min igen då väghållningen inte blev alls bra med sänkning. Ser ju fräckt ut å andra sidan :) Du kan fixa öppet avgas själv genom att borra ur en plåt som stryper i avgaset. Samma där att helsys o slipon ser fräckt ut :) Gatdäck o fälg kostar ju en slant men det brukar alltid finnas från stund till annan nån som säljer komplett på blocket eller firmor som har paketpris :)
-
Tack för tipset... Jag är inne på det också för jag har hört att det är bättre chassie på dom nyare maskinerna och den har inte rullat så mycket alls heller...
Jag skulle ta -08an för att få en fräschare maskin men det är ju skicket som avgör :) Rullgas drev o bestyckn är billigt. Sämksats har ja liggandes bak o fram om du är sugen. Höjde min igen då väghållningen inte blev alls bra med sänkning. Ser ju fräckt ut å andra sidan :) Du kan fixa öppet avgas själv genom att borra ur en plåt som stryper i avgaset. Samma där att helsys o slipon ser fräckt ut :) Gatdäck o fälg kostar ju en slant men det brukar alltid finnas från stund till annan nån som säljer komplett på blocket eller firmor som har paketpris :)
-
Ser du inte skillnaden??
En gammal 06:a för 33k och en nyare 08:a för 30k....
Skillnaden är att 08:an ligger i hyfsat rätt pris med tanke på prutmån på låt säga runt 5k men 06:ligger typ 10k för högt i pris oavsätt utrustning ;)
Bättre att du letar vidare och köper en SS i stället då dom är uppdaterade redan från fabrik och bör ligga runt 35-37k (- prutmån) ()p
En fd jobb polare köpte en SS för några veckor sedan och gav 28k men då var den helt original men jäkligt fin och begärt pris i annonsen var 36k :rtfm:
Mvh Egon
-
No prob :)
Ingen skillnad i chassi men lite annat som nitro-dämpare och låsbart tanklock samt framlampan nedflyttad o sånt
Ja ss en har ju fina fälgar från (bara gatdäck som behöver inhandlas isåfall) start o handskydd, andra nerfbars
-
Jag ser det som att dem ligger ungefär i samma pris.
06an har ju annat avgas och har vägdäck. och köpa det kostar upp emot 10000 om du vill utrusta den andra med det. (jag förutsätter att org crossdäck följer med på fälg)
Däremot om 06an inte har andra dämpare, så är det trevligare med nitrodämpare än org oljedämpare(stor skillnad)
Faast det brukar gå att få tag på mycket bättre beggade dämpare som passar, om man vill komma billigt undan även där.
Så du får nog mycket maskin oavsett vilken du köper. jag hade nog gärna varit och kollat på båda för att se hur magkänslan påverkar.
Sedan är det inte riktigt samma prutläge nu på våren då intresset ökar kraftigt. Så helt plötsligt står man utan maskin och man måste börja om att hitta intressanta maskiner. (inte kul alls)
-
Tackar för svaren, det verkar mest finnas 06.or och dom lite äldre men den från 08 har bara rullat 70 mil så den är väldigt lite använd och helt standard så det är nog mycket kvar på den...