ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Wikingen skrivet 27 mars 2010 kl. 14:23:26

Titel: Variatorvikter, standard vs aftermarket.
Skrivet av: Wikingen skrivet 27 mars 2010 kl. 14:23:26
Hejsan!
Någon som har koll på vikten på original variatorvikter på CF'en, och evt. vad som är vettigt att byta till med hensyn på bottenvrid och med hensyn på toppfart?

Mvh
Roy I.
Titel: SV: Variatorvikter, standard vs aftermarket.
Skrivet av: T skrivet 27 mars 2010 kl. 15:43:31
Javisst har jag koll på det :)

Original ligger på 24-25gr (jag kan inte ge mer exakt då min våg skiftar... :(veryangry): )

Eftermarknadsvikt som funkar bra till 26"-27" är 21-22gr per vikt.

Nu byter man inte vikter på en CF500 så till vida du inte bytt till större hjul (och även bytt sekundär fjäder)

Om du har originalhjul (25") så kommer du tappa lite toppfart samt att du inte nyttjar motorns vridmoment.

Hur du väljer att "ställa in" din variator beror helt på hur/vart du kör, hur du använder maskinen.

Kika gärna på Dr.Pulleys koppling (http://trech.se/) som jag tar hem ett gäng nu, den påverkar en hel del.

Har du frågor så tveka inte att ställa dom :)

MVH / Benny
Titel: SV: Variatorvikter, standard vs aftermarket.
Skrivet av: hocky79 skrivet 27 mars 2010 kl. 16:02:15
Kommer du lägga ut en beskrivning på sidan med bilder om hur du byter koppling oxå Benny?
Titel: SV: Variatorvikter, standard vs aftermarket.
Skrivet av: T skrivet 27 mars 2010 kl. 16:09:17
Jag kommer göra en guide för Dr.pulley-kopplingen i samma stuk som variatorbytet. :)

Väl utförlig på alla vis.

/Benny
Titel: SV: Variatorvikter, standard vs aftermarket.
Skrivet av: hocky79 skrivet 27 mars 2010 kl. 17:24:13
Du är helt rå  ;D
Titel: SV: Variatorvikter, standard vs aftermarket.
Skrivet av: T skrivet 27 mars 2010 kl. 17:41:13
 :djump:
Titel: SV: Variatorvikter, standard vs aftermarket.
Skrivet av: Wikingen skrivet 27 mars 2010 kl. 23:56:59
Hur stora hjul är det egentligen plats til på en lång CF??

Mvh
Roy I.
Titel: SV: Variatorvikter, standard vs aftermarket.
Skrivet av: HADES skrivet 28 mars 2010 kl. 09:10:33
Det finns en utförlig film på tuben om den kopplingsmanövern,dock på engelska.Trech,jag får in en lång ED på måndag som jag ska montera helsystem o kopplingsfjäder på o bestycka fuggen på.Vet du vad man brukar få pilla i för huvudmunstycke??O skulle du rekommendera viktbyte i variatorn??I så fall vilka?  mvh//hades
Titel: SV: Variatorvikter, standard vs aftermarket.
Skrivet av: T skrivet 28 mars 2010 kl. 11:34:03
Ja, MRP-Speed har gjort en sådan men jag gör en ny på svenska :)

Ang munstycke så är jag inte säker, jag har varit på och testat lite men tycker det är svårt att få den motorn att gå bra efter man bytt tex avgasrör mm.

En tumregel är att gå upp 10 vid varje grej du gör, byte avgasrör= original+10, öppnat insug= original+10, båda två = original+20

Jag förespråkar alltid D-A-J, så slipper man lägga ner timmar på att bestycka om. Det kostar mer men ger mycket bättre resultat och snabbare. Speciellt för året-runt-åkare :)

Den enda gången (med vissa få undantag) du byter vikter är om det sitter större hjul på den. Då byter du även den bakre fjädern i variatorn.

MVH / Benny
Titel: SV: Variatorvikter, standard vs aftermarket.
Skrivet av: HADES skrivet 28 mars 2010 kl. 12:54:29
Ja, MRP-Speed har gjort en sådan men jag gör en ny på svenska :)

Ang munstycke så är jag inte säker, jag har varit på och testat lite men tycker det är svårt att få den motorn att gå bra efter man bytt tex avgasrör mm.

En tumregel är att gå upp 10 vid varje grej du gör, byte avgasrör= original+10, öppnat insug= original+10, båda två = original+20

Jag förespråkar alltid D-A-J, så slipper man lägga ner timmar på att bestycka om. Det kostar mer men ger mycket bättre resultat och snabbare. Speciellt för året-runt-åkare :)

Den enda gången (med vissa få undantag) du byter vikter är om det sitter större hjul på den. Då byter du även den bakre fjädern i variatorn.

MVH / Benny
Tackar för svaret.Får väl dra några repor o läsa stift som vanligt för att va på säkra sidan.Har hört att man ska slänga i tyngre vikter om man byter till hårdare fjäder,annars skulle man få remslip på maxvarv.Men d kanske funkar ändå om du provat o e nöjd.MVH//hades
Titel: SV: Variatorvikter, standard vs aftermarket.
Skrivet av: T skrivet 28 mars 2010 kl. 13:01:48
Originalhjul = originalvikter samt hårdare fjäder bak :)

Jag känner till påståendet att remmarna tog stryk men det var en annan fjäder som testades (inte av oss), från EPI tror jag det var.

Dessa fjädrar vi säljer har sålts sedan 2007 och ingen har haft detta trassel så det är väl beprövat :)

Dom remmar som gått av "för oss" har varit relaterat till skitremmar, så dom säljer vi inte längre.

/Benny
Titel: SV: Variatorvikter, standard vs aftermarket.
Skrivet av: Wikingen skrivet 28 mars 2010 kl. 16:20:29
Hur stora hjul är det egentligen plats til på en lång CF??

Mvh
Roy I.

Provar igjen :djump:

Mvh
Titel: SV: Variatorvikter, standard vs aftermarket.
Skrivet av: HADES skrivet 28 mars 2010 kl. 21:00:41
Hur stora hjul är det egentligen plats til på en lång CF??

Mvh
Roy I.

Provar igjen :djump:

Mvh
27.or funkar iaf. ()p
Titel: SV: Variatorvikter, standard vs aftermarket.
Skrivet av: Wikingen skrivet 28 mars 2010 kl. 22:25:36
Såpass?? :o Utan för mycket frisering av skjärmar?

Mvh
Titel: SV: Variatorvikter, standard vs aftermarket.
Skrivet av: SugBritt skrivet 30 mars 2010 kl. 00:49:51
Jag har åkt på 27" BKT Wing på min CF Moto ED, den kan Inte ha större framdäck för då tar det i lyskåporna när den fjädrar ner. Den äldre CFén kunde ha större än 27". X5án kan nog oxå ha minst 27 men Kanske 28"

Du ska veta att det skiljer Jätte mkt mellan olika tillverkare o deras storlekar. BKT 27" är större än tex GBC Gator 27", det ser nästan ut som att Gator däcken är 1" Mindre än BKT. Sen är ju BKT mindre än Innova 27"....en jungel kan man säga ;)