ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: skanemedia skrivet 26 mars 2010 kl. 16:55:47
-
Hej!
Har en Zongshen 200cc som jag köpte nyligen. Den är 10-12 år gammal och är renoverad allmänt. Den gick när jag köpte den och körde vid 5-10 tillfällen. Varje tillfälle 30 minuter.
Det ska inte ha varit något problem med motorn innan jag köpte den och det tror jag inte heller.
Men häromdagen när jag körde den så varvade den inte upp riktigt. Lite effekt som att choken låg på. Körde ett tag för att se så det inte kommit in fukt eller annat, då den stått i två-tre veckor. Idag lördag 26/3 så testade jag den igen. Fick tipset om att det kunde vara choken som hängt sig. Jag provade att starta den och den startade upp. Den varvade inte ut denna gång heller och dessutom så stannade den efter ett tag.
Provade att startad den igen men då slog det från motor. Det är precis som att vevstaken låg löst och bara slog en gång. Sen hände inget mer... Vågar inte göra något nu utan kollar här först.
Det är elstart på den och den har fungerat bra. Men nu går den bara runt lite för att sen tar det nog stopp samtidigt som ljudet kommer från motorn.
En annan sak när jag häromdagen testade den, var att det verkade som att den fick för mycket bensin. Det blev "avgasknallar" plus att gasade jag mycket så trycktes bensin ut i skarven menllan "förgasarkoppen" under förgasaren och toppdelen av förgasaren. Det liksom kom en "svag stråle" precis som att förgasaren var fylld av bensin...
Hör gärna av dig om du har tips!
Tack på förhand! Johan
-
så trycktes bensin ut i skarven mellan "förgasarkoppen" under förgasaren och toppdelen av förgasaren.
de låter som packning i mellan är kass och att flottören har hängt sig och flödar över, därav att de känns som om chocken ligger i
men de "allvarliga" problemet har jag inte en anning om, förstår inte riktigt hur de lät...
-
De är nog bara fuggen som är boven :)
-
Kan ju bara hoppas att det inte är så farligt... Annars verkar en kinamotor av motsvarande strl ligga på runt 4000 kr. Någon som har tips på vart man köper ny motor om den är helt körd?
Vad betyder "fuggen"? :)
Tack för era svar sålänge! Schysst!
-
Kan ju bara hoppas att det inte är så farligt... Annars verkar en kinamotor av motsvarande strl ligga på runt 4000 kr. Någon som har tips på vart man köper ny motor om den är helt körd?
Vad betyder "fuggen"? :)
Tack för era svar sålänge! Schysst!
Fuggen är bara slang för förgasaren :)
-
http://www.24mx.se/crossdelar/Lifan_200cc_4-takt_5vxl_kickstart/27670/Motorer/k127////
Här har du en men vet de finns på några andra ställen som ja glömt för tillfället :) :) Kanske finns nån lös zongshen på blocket eller badboyforumen ;)
-
Är säkert så att flotörnålen har hängt sig, dom brukar kunna göra det om maskinen står länge.. bensinen i förgasaren dunstar ur å då blir det lite avlagringar i förgasaren så flotörnålen fastnar.. att motorn bara går runt lite granna beror nog på förgaseren oxå, när flotörnålen fastar så flödar förgasaren över å besinen rinner i motorn så det blir fullt i cylindern å motorn blir stum eller rör sig lite..
-
Det låter mer som att du har nått fel med kamtiderna, eller hade först, då det kom avgasknallar och motorn var seg och varvade inte upp. (kamkedja som taggat över)
Efter detta så har insugsventilen tagit i kolven och orsakat att den är sned så den inte tätar och att insugsventilen inte stänger helt, och att den trycker ut kompression bakåt i förgasaren, därav att det kommer ut soppa mellan flottörhus och överdelen.
Det måste till ett tryck om det ska komma "en svag stråle" där, det är ju normalt undertryck där så läcker packningen fuktar det, inte trycks ut som en stråle.
Att motorn nu inte går runt alls skulle då kunna vara insugsventilen som fastnat så att kolven nu tar i helt så motorn går inte runt.
Jag är inte säker på detta givetvis men tyvärr låter det så på din beskrivning.
Jag hoppas jag har fel.
Det kan ju vara så att den flödat över men normalt så rinner det då ur skvallerröret på förgasaren, just för att det inte ska rinna in i motorn.
Tar du ur tändstiftet så ska en tvärsur motor gå runt, kolla oljan också, är den så fylld så har du bensin där.
/Benny
-
Tydliga svar!!
Uppskattas oerhört!
Har skruvat lagom mycket i mitt liv men aldrig med motorer mer ingående. Så dessa tips jag fick lär guida mig fram till vad problemet är - och det är en början iaf... Sen kan ju problemet i sig ge mig en sur min. :)
Trevlig helg! Tack!
P.s. Lär skriva här om några dagar igen när jag fått lite mer klarhet i vad problemet är... Om det kvarstår frågor dvs. D.s
-
P.s.!
Vill säga att när jag märkte att den inte varvade ut riktigt, så gick den ändå normalt på tomgång. Och detta handlar om cirka 15 minuters testkörning av motorn.
Men till sist hände något drastiskt i motorn.
Tänkte om det spelar någon roll i sammanhanget.
Ha en bra dag!
-
prova att skruva ut tändstiftet och ta bort de och kör runt motorn på elstarten utan stiftet i och kolla om de funkar då (om den går runt överhuvudtaget eller låter illa när den gör de), de är nog de enklaste testet
funkar de så plockar bort förgasaren gör den väldigt noggrant med tryckluft blås ur alla små kanaler och kolla att flottören rör sig upp och ner enkelt efteråt
Jag har haft samma problem då är de flottören som hängt sig...
-
Hej!
Kikade lite på den igår söndag. Senast jag lämnade den så "knackade" det med ett metalljud i motorn. Igår när jag vred om tändningen och testade elstarten, så gick den runt utan ljud först. Väldigt svag tändning dock och den startade aldrig upp. Efter alla kloka tips så är jag lite hoppfull om att det kanske inte är så farligt som jag först trodde - men än är det inte över. Ställer lite frågor här för att försöka agera klokast.
1. Jag ska först ta ut stiftet och testa att köra runt elstarten (har bara elstart). Går den runt då så är det väl något med förgasaren att den skjuter in för mycket bensin.
2. Är det då så att motorn blivit full av bensin och det knackande ljudet uppstår genom bensinens mängd?
3. Vad är det som knackar och hur tömmer jag motorn på all överflödig bensin?
4. Blir motoroljan dålig av det här?
5. Förgasaren var av när jag renoverade upp den för någon månad sen. Kanske är det så att den är sliten. Om förgasaren är boven så vill jag nog beställa en ny sådan. Dock verkar det svårt att få tag på delar till Zongshen 200 cc. Kan det finnas standardförgasare för denna typ av motorer? Och vad ska jag titta efter för mått m.m. då?
Tack för er hjälp sålänge! Sparar mycket tid och huvudbry!
Ha en bra dag!
-
1 de kan vara fel kamtider med... men de är enklast att börja med att utesluta detta felet först...
2 ja så kan de vara bensin kan inte komprimeras som luft kan... (inte lika mycket som luft, om nån är fysiker)
3 gör du 1 ska de inte vara nån fara efter... detta gör att soppan flyger ut genom hålet för stiftet...
4 kanske, lukta på den om den luktar bensin eller inte...
5 bara att rengöra förgasaren behövs inte köpas en ny... om de inte är så att flottören är kass så bensinen rinner in i den så att de är därför den flödar över.
prova att stänga av bränsle kranen undertiden du kör utan stift och går de bra sätt bara tillbaka stiftet då och prova utan att vrida på kranen.
startar den då? så låt den gå tills soppan tar slut och vrid på kranen och prova om samma fel uppstår...
-
Grymt!
Testar i dagarna! Tack
-
Zongshen är den vanligaste motorn från Kina. Sitter på alla badboy 200cc och 250cc. Bashan heter de oftast när de har 200cc motor och Kangchao om det är 250cc - båda med Zongshen motor. Bara att kolla med Badboyforumen eller söka reservdelar till Bashan el Badboy.. om du har vattenkyld motor anrs kan de ju va nån variant.
Denna fugge köpte jag till min Shineray som dock har en annan motortyp men den kanske passar ändå:
http://www.bikenet.se/produktinfo.asp?id=403&katid=15
Funkade fint och gav bra vrid ()p
-
Mer testad...
Torsdag 1 april. Inget aprilskämt :)
Tog av tändstiftet och körde runt motorn. Då fanns inga knackningar utan den gick runt.
Hade tidigare sett att förgasaren läckte lite bensin när motorn gick tyngre och jag tryckte på tumgasen. Då sprutade det ut, "stänkte ut", smådroppar. Märktes att det var tryck där inne.
Igår tog jag av förgasaren och rengjorde den. Allt är på plats nu och det finns ingen skit i förgasaren eller beläggningar som kan strula till mekaniska funktioner. Monterade på den idag.
Har testat så det är gnista på stiftet och det är det.
Har även kopplat förbi bensinfiltret då det tydligen gått sönder och läckte.
Motorn var nog tom på bensin så jag har kört runt den en del. Varvat med choke på och av. Batteriet tog slut efter ett tags försökande. Det låter inte konstigt när jag kör runt elstarten. Strax innan batteriet dog så "puffade" det lite i avgasröret. Kanske ett tecken på att den är på g att starta?
Tog den till en backe för att testa att rulla igång den. Växeln lades i och då hörde jag samma knackningar som det låtit tidigare. Tyvärr. Är detta ett tecken på att nåt är riktigt skit i motorn?
Hör gärna av er! Ha en trevlig påsk!
-
låter som samma problem med förgasaren kvarstår...
lät de när du körde på start motorn innan batteriet dog?
-
()p
-
Hej!
När jag kör på startmotorn med motorn i neutralläge, så låter det inte dåligt i motorn. Det var först när jag la den i ettan och försökte rulla igång den, som det lät lite knackigt i motorn.
Ska köpa nytt stift och göra enligt era tips!
Tack!
-
P.s. Hur luftar man en motor från bensin?
-
de har du ju gjort när du tog bort stiftet och körde runt motorn utan
-
Okej!
Nu blir det tre korta inlägg, detta är det sista av tre idag.
Den lät inte snyggt i motorn när jag försökte rulla igång den. Ganska "metalliskt" ljud". Är det så att motorn är dålig eller kan motorer låta så när de inte får bränsle - när man försöker provrulla igång dem?
-
Nä knappast, du har nog ett större problem än tändstiftet tyvärr.....
-
2 april.
Efter gårdagens test med att rulla den i en backe och missljud hördes i motorn när kopplingen släpptes, gjorde jag idag en test med nyladdat batteri att bara starta den.
Den låter ingen konstigt när växeln ligger i neutral och man testar att starta med elstarten. Provade även att ta ur stiftet, kikade så det är bra gnista på det och testade även att köra utan stift för att lufta.
Testade även att hälla lite bensin direkt i tändstiftshålet om det kunde hjälpa.
Den fick ytterst lite tändning. Kanske var det pga att jag höll handen runt där luftrenarslangen går in, för att täta lite extra. Den var inte påskruvad helt.
Men när den tände till lite så knackade det i motorn.
Så jag tror inte jag kan komma längre utan den får lämnas iväg. ÄR det någon som har en 200. 250, 300 cc motor i väldigt bra skick som kanske kan passa så hör gärna av dig.
Tack så mycket alla era inlägg här! Grymt forum!
Ha en glad påsk!
-
Inga probs ()p Lättast o billigast kan vara o få tag i en passande motor och skifta som du själv är inne på ;)
Men om du ska försöka med den här motorn så kolla ventilerna. Besin i tändstifthålet kan nog sura ned rejält den så den inte startar. Startgas kan du pröva istället när du kollat upp motorn mer. Trechs inlägg kan stämma exakt men du kan ju kolla ventilerna först o sen gå vidare me o kolla kamkedjan så den ligger rätt osv.