ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: can am 800 mr skrivet 24 mars 2010 kl. 17:17:19
-
hur hårt kan man köra med sin atv när de går tungt i snö och i skogen ? VAD BRUKAR GÅ SÖNDER ?
-
Så länge det bara går tungt så är det bara remmen som slits/bränner.
Vad jag vet kan inget mer gå sönder pga remmen börjar slira vid för kraftig belastning.
Men om det är en ny maskin bör du vänta ett tag med att "pressa" den tills den är tillräckligt inkörd.
-
mmmm var rädd om variatorremmen ()p
-
Jag har aldrig lyckats ha sönder en rem, men jag kör oftast på låg växel i terräng och djup snö.
däremot vet jag att man ska ta det lite lugnt med att "idiot gasa" sig ur lerhålor, om det får fäste på väg ur, så går säkerligen en drivaxel, eller värre....
Sen ska man undvika att göra några allt för avancerade hopp med maskinen, speciellt om du kör med breda fälgar eller spacers, det finns risk för att torisionsstaget i bakre "hjulupphängningen" går av eller blir skadat.
-
okej =) men menar du att de är lätt att ha sönder en driv axel eller ?? tänkte på om man drar något lite ryckigt eller så?
-
Man ska köra jävligt hårt om man kör med lite förstånd för nått ska gå sönder.. har ju var bra med snö i år å när man har legat först å spårat.. får man ju ligga på nästa full gas å köra å det är bara en i klubben som har kört sönder sin remm i vinter å han hade kört ca 500mil på den remmen.. men som atvnerd säger bara man inte åker på fullt hjulspinn upp ur lerhål å får fäste å hoppar dumt.. så kan man köra hårt..
-
Jag har aldrig lyckats ha sönder en rem, men jag kör oftast på låg växel i terräng och djup snö.
däremot vet jag att man ska ta det lite lugnt med att "idiot gasa" sig ur lerhålor, om det får fäste på väg ur, så går säkerligen en drivaxel, eller värre....
Sen ska man undvika att göra några allt för avancerade hopp med maskinen, speciellt om du kör med breda fälgar eller spacers, det finns risk för att torisionsstaget i bakre "hjulupphängningen" går av eller blir skadat.
har pajat axeln i motor och en inre drivknut fram. kör med stor däck plus höjning fram så det tar lite stryck :lol:
-
Jag menar ju inte att man kör sönder remmen på en körning, utan att man slitter på den extra mycket vid hård belastning
-
Ja givetvis slits den mer vi hård belastning.. sen har ju inte can am någon slung koppling som dom flesta andra märken har.. så man ska ju inte fega på gasen på can amen för då är det ju lätt å slira en midja på remmen..