ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Veyron skrivet 4 april 2006 kl. 19:01:37
-
Ja vet att jag får körkortet först om 2 år men resan dit brukar ju vara halva nöjet så jag börjar tidigt(bullshit egentligen men de låter ju bra).
Ja har tidigare snackat om att skaffa en quad för bana men de projektet har lagts på is och jag ska köpa en skoter i 25-30 000 kr klassen till vintern men jag ÄLSKAR trots allt fyrhjulingar. Så om ja snålar som vanligt så ska ja nog ha råd me en gatquad i tja...60- 70 000 kr klassen men då börjar ja trean å ska läsa vidare ett år å sen blir de å läsa vidare på annan ort=jag blir en fattig student oförmögen att byta upp sig. Så då till mina frågor. Hur mycket kommer quadpriserna ligga på om dryga 2 år? Det känns som ja ska satsa på en ltz:a men hur bra går de egentligen? drömmen skulle va en raptor 700 men dit når ja aldrig. Om jag säger att ja får tag på en ltz för 60-70 å köper ett sånt här: https://www.partsforatvs.com/default.asp?p=443&c=222&cn=Power
(obs ja har inga planer på köra lagligt) samt att ja drevar den för landsväg. Har va en "värstingmaskin" då? ledsnar ja på den för vissa säger att den går hårt å vissa inte. Och hur mycket mer måste man sköta cykeln me de kittet? OBS ÄR INTE INTRESSERAD AV EN DINLI
ursäkta för en lång och flummig fråga.
tacksam för svar.
-
priserna lär väl ha skunkit ca 10-15 000kr kanske om två år beroende på vilken maskin man e intresserad av tror jag 8)
-
Är det en LTZ/KFX du vill ha så skall du skaffa en, köp en vägreggad.
Köp en 05:a eller 06:a som har starkare ram, tidigare spricker i överdelen.
Börja med att avstrypa den så har du effekt för de flesta behoven, vill du sen trimma den med tex det kittet du föreslår så blir det nog bra, kittet i sig gör inte att du behöver serva den mer men som med allt trim så påverkar det livslängden men knappt märkbart i detta fall.
Dock så skulle jag själv välja ett annat kit, pulsechargern (avgassystemet) är bra och ger god effekt men puttar gärna ut lite dämpmaterial så man får packa om den med jämna mellanrum. (Enligt tester, Dirtwheels om jag minns rätt)
Kolla Yoshimura i stället när det gäller avgassystem eller HMF som www.minhoj.se distribuerar i landet.
Tror att du skulle bli riktigt nöjd med en LTZ/KFX och lite gullgull :D
-
HMF och Yoshi är nog ganska likvärdiga i både kvalitet och effekt mässigt enligt de tester jag har lyckats läsa. Dock är det en prisskillnad till HMFs fördel.
Det fina med en ltz är att om du fortfarande inte är nöjd med effekten efter att ha satt på helsystem och luftbox, så är det inte så dyrt att tex byta förgasare till en Keihin FCR39mm (kostar omkring 6 kkr), eller byta kammarna och högkomp kolv etc etc för att få en riktig monstermaskin.
-
HMF och Yoshi är nog ganska likvärdiga i både kvalitet och effekt mässigt enligt de tester jag har lyckats läsa. Dock är det en prisskillnad till HMFs fördel.
Det fina med en ltz är att om du fortfarande inte är nöjd med effekten efter att ha satt på helsystem och luftbox, så är det inte så dyrt att tex byta förgasare till en Keihin FCR39mm (kostar omkring 6 kkr), eller byta kammarna och högkomp kolv etc etc för att få en riktig monstermaskin.
Precis lika mycket som det kostar till "alla" andra quad's, även de med större CC'.
-
Jo, jag vet.
Men om man inte har råd med en Raptor nu utan väljer en motorsvagare ltz så behöver man inte nödvändigtvis ångra sig sedan eftersom det inte kostar skjortan att uppgradera. Nypris på LTZ + lite mer trim = nypris på Raptor, och kanske en lite piggare maskin (än raptor orginal).
-
Jo, jag vet.
Men om man inte har råd med en Raptor nu utan väljer en motorsvagare ltz så behöver man inte nödvändigtvis ångra sig sedan eftersom det inte kostar skjortan att uppgradera. Nypris på LTZ + lite mer trim = nypris på Raptor, och kanske en lite piggare maskin (än raptor orginal).
Jag hade köpt en maskin med ordentlig motor från början, hellre en 660 än en vråltrimmad 350. Hellre en 700 än en vråltrimmad 400. Så fort man börjar trimma, så börjar man tumma på livslängden på maskinen också. Ska man endå byta kammar och cylindrar så kan man lika gärna lägga dom pengarna på en orginalmaskin som redan ÄR big-bore. Det är min uppfattning iaf.
-
Ja, allt hänger på dels om man har råd och dels vad man "måste" ha.
Jag håller med dig så till vida att om man inte blir nöjd med säg en 400cc och lite trim (helsystem+luft+( ev större förgasare)) så ska man nog spara ett tag till och satsa på en större maskin från början.
Börjar man kolla på big bore och nya kammar och annat gött så ska man nog tänka om.....
Men du vet hur det är:
Man köper det man har råd med och intalar sig att det kommer att räcka till.
Lite senare sitter helsystem på maskinen och man är absolut helnöjd.
Tills dess att polarn kör om.
Då tänker man att några tusen till på en förgasare och nya drev så ska jag vara nöjd. Vilket man är i ett par dagar.
Nya dämpare och A-armar och lite mer lull lull och man är nöjd med sin maskin. ( i ett par veckor)....
Man ska nog göra en självskådning och se vad är det jag vill ha och göra med min maskin och köpa en som klarar kraven från början.
Själv är jag helnöjd med z400 i otrimmat skick......
än så länge...... :lol: