ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: hsals skrivet 18 mars 2010 kl. 21:46:11
-
Nu till födelsedagen i Augusti (bättre att börja för tidigt än för sent!) så önskar jag mig en fyrhjuling. Jag är inte ute efter tok snabba topp farter men runt 60km/h skulle sitta fint. Kommer mest använda den till att köra på grus vägar och på gräs. Jag kommer inte hoppa med den, mest ta mig från A till B och köra på utflykter. Priset vill jag försöka hålla runt 30,000kr. Jag fyller 14, är 178" lång och vill kunna ha den några år innan behovet av en annan kommer. Vill inte heller behöva meka med den så värst mycket. Så vilken skulle vara best för mig? Posta gärna en hemsida inom Sverige där jag kan få tag på fyrhjulingen! :)
-
Har hittat en Yamaha Grizzly 125cc men har ingen aning om vilken pris den ligger på? Annars så såg jag även en Yamaha YFM 90cc som jag inte heller vet priset på, men den är kanske lite liten åt mig? Vad tror ni om nån av dom?
Eller är en Kymco KXR 250 något att ha? Men vart kan man köpa den och vilken pris nivå ligger den på?
-
Är bara nya maskiner som är intressanta eller? Köper du beggat så finns det ju rätt fina maskiner för 30k som är oreggade.
-
ADLY 300XS är ett bra alternati. Den är stabil i konstruktionen, vettig inköpskostnad och ligger bra på vägen samtidigt som den tål lite tuffare tag om det behövs.
Prismässigt så hittar du denna för 15-25 tusen på begagnatmarknaden och ny för 29900:- och upp till 40000:-
Börja leta på www.blocket.se
-
Hehe, hade inte riktigt tänkt på blocket! Men vad ska den maximala mil talet vara för att få en fyrhjuling som kommer att hålla ett bra tag till utan att motorn rasar eller liknande?
-
Är en Dinli något att ha med tanke på vad jag ska använda den till? Det verkar finnas ganska många på blocket och en Dinli 350 med en 298cc motor ser smarrig ut. Gillar verkligen hur den ser ut och att en beggad hamnar på ett väldigt bra pris! Kolla in den här, 25,000kr och då får jag ju lite över! http://www.blocket.se/vasternorrland/Dinli_350___08_Automat_26369550.htm?ca=4&w=1
-
bara å handla ()p
sen ut och åka...
-
Fast ändå, jag tror att den är lite dyr eftersom det är vissa som säljer sina Dinli 450 samma pris eller ett lite dyrare. Men som jag sa i förra inlägget, är en Dinli 350 eller 450 bra för vad jag ska använda den till?
-
Om du känner att det kanske blir lite offroadåkning så är ju en arbetsmaskin kul. Då ska du ju se till att ha en med lågväxel och gärna 4x4 också.
Då har ju möjlighet att kanske ploga lite snö och dra en vagn också.
Pga din ålder behöver du ju inte köpa en vägreggad, oreggad eller terräng är väl mer lämpligt.
Fast jag hade nog rekommenderat dig en lite billigare mindre maskin, och att du lägger lite pengar på bra skydd också.
Det är ju bättre att du känner på lite vad som passar dig. Och att köpa en för stor maskin kan ju vara farligt om man inte är väldigt försiktig med gasen.
En ostrypt Dinli 450 är nog lite väl elak för en 14-åring...
Suzuki Ltz250 är nog ingen dum maskin.
http://www.blocket.se/uppsala/Suzuki_LTZ_250_Super_skick_26318940.htm?ca=6&w=3
en blaster kanske?
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27711.0
-
Är en Dinli något att ha med tanke på vad jag ska använda den till? Det verkar finnas ganska många på blocket och en Dinli 350 med en 298cc motor ser smarrig ut. Gillar verkligen hur den ser ut och att en beggad hamnar på ett väldigt bra pris! Kolla in den här, 25,000kr och då får jag ju lite över! http://www.blocket.se/vasternorrland/Dinli_350___08_Automat_26369550.htm?ca=4&w=1
Det är bra att den är billig, för du kommer att behöva pengarna till reservdelar ! ;)
Satsa på Suzukin i tidigare inlägg istället. ()p
-
Om dinlin inte är någon bra fyrhjuling så blir det nog Suzukin. Men då föredrar jag ozark 250 eftersom jag kommer att frakta grejjor på den. Men om det blir en ny så undrar jag vart man kan köpa den i sverige? Men varför finns varken ozarken eller ltz 250 på Suzukis Svenska hemsida?
-
Jag har ju en Kymco mxu300, den ser rätt lika ut som Ozark. Dock är ju min automatväxlad (variator med hög, låg & back).
Finns ju även äldre mxu 250 som jag tror är en likadan maskin fast med mindre motorvolym.
Jag tycker det är jäkligt smidigt med variatordriften, men en maskin med lågväxel är nog ett måste om du ska leka i skogen eller dra vagn. Annars bränner du nog kopplingen snabbt.
Även om kanske inte du har någon nytta av en vägregistrerad så är den säkert mer lättsåld om du vill byta om några år.
Jag tycker maskintypen är riktigt trevlig, går att använda till både nytta och nöje.
Hade jag haft lite pengar över hade du kunnat få köpa min mxu, men inte riktigt läge att byta upp sig just nu. :-\
-
raptor 250 kanske. Hade jag varit 14 så hade jag dock köpte en fyrhjulsdriven arbetsmaskin som går att åka nästan var som helst med. 4x4 är riktigt roligt när det inte är vägkörning som gäller.
-
jag hade en raptor 660 -05 och fyller 14 i april ;)
-
Jag måste ha skrivit lite fel när jag sa att jag skulle köra i skogen. Jag ska köra i skogen, men inte igenom riktigt rejäl skog, inte heller med släp, utan mest lite igenom några träd. Så för mesta delen kommer jag inte ha någon användning av fyrhjulsdrift. Här är fyrhjulingar som jag kommit upp med hittills: Yamaha Grizzly 125cc, Yamaha Raptor 250cc, Honda TRX250X,Suzuki Ozark 250cc, Suzuki Quadsport 250cc. Om det är nån av dom där som inte är nå bra, snälla, SÄG TILL! Eller är det någon som ni vill lägga till? Är Kymco och nå bra märke? En Kymco 300cc kostar 45,000kr medan en Yamaha 250cc kostar 57,000kr. Men har Kymcon automat eller har den bara hög/låg/back isf så antar jag att det är därför den är billigare. Den ser ju ändå lockande ut, den har ju 3 års fabrik garanti och bränslesnål!
Men willy, skillnaden är att du är galen men inte jag ;)
-
Kymco är väl ett av dom bättre märkena om man tittar utanför dom kändaste och största.
Det är ju cvt variator på dom lika som på dom flesta andra automatmaskinerna. På lågväxeln kan man ju åka i terräng eller dra kärra tex. Går väl som mest i ca 40-45km/h på lågväxeln. Uppåt 80 på högväxeln.
Man växlar ju inte under körning, utan stannar och väljer växel.
Men eftersom variatorn "växlar steglöst" så har du ju fullvarv (så gott som) redan från början när du drar iväg.
Jag vet inte om det är lika system på nyare mopeder.
Lekfaktorn är väl större på växlade maskiner med koppling, och där har du väl också oftast kedjedrift så man kan anpassa den lite om man vill ha starkare maskin på bekostnad av toppfart.
Jag vet inte om tex grizzly 125cc finns som lätt mc reg, det kanske är intressant när du börjar närma dig 16... ()p
Om du ska köpa nytt så ska ju det följas en serviceplan för att garantin ska gälla, det är ju inte helt gratis heller. Kan vara värt att kolla dom kostnaderna om du är inne på nyköp.
Och då även om du har en bra återförsäljare i närheten.
Annars finns det ju många fina begagnade ute där.
Du kanske ska ge dig ut och klämma på lite maskiner, så du känner åt vilket håll du vill.
Vart bor du någonstans? Finns säkert folk som vet bra återförsäljare i närheten.
-
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med växlandet? Alltså finns det bara två växlar eller är låg växeln så att fyrhjulingen håller sig på första och hög växeln är automat (te.x) 1-5? Lite mer kommentarer om Kymco! :djump:
Iaf så bor jag en bit utanför Sundsvall (Stöde)
:o om jag ska hålla på att följa en service plan så blir det nog en beggad så kan man köra lämna in den på service då och då. Men finns det något ställe i Sundsvalls trakten som servrar fyrhjulingar? Och vilka?
-
(http://www.green-trust.org/wordpress/wp-content/uploads/2008/07/cvt350.gif)
Låg, hög och backväxeln ligger i växellådan som sitter mellan variatorn och drivhjulen.
Och i den bakre (iaf på min Linhai är det så) så sitter det en slungkoppling innuti en trumma. Så när man gasar på i början så skickar den ut vikterna och maskinen drar iväg. Sen kryper remmen upp/ner och ger en högre fart.
Svårt att förklara vettigt...
Man får ju iaf en lättkörd maskin som är snäll både i hög och låg fart. Har man liten motor så är det ju ingen busmaskin direkt. Men har du 7-800cc så kan du nog riva på rätt ordentligt också!
Det är ju denna (cvt) variator på dom allra flesta tror jag.
På bilden syns det hur det ser ut när du står still.
Kolla på denna filmen, så ser du hur den beter sig på friläge.
http://www.youtube.com/watch?v=vhc_PqApIxY
Ang Kymco så kolla i den delen på forumet, tror dom flesta tycker att det är skaplig kvalitet på dom.
-
Men willy, skillnaden är att du är galen men inte jag ;)
bara man använder hjärnan så går det bra ;)
-
Körde en TRX 250 ex förut en -04. Riktigt bra maskin! Går jämt och krånglar aldrig :)
Sen så saknar man kraft när man väl har testat en starkare maskin men som första hjuling så funkar den kanon!
ingen koppling heller utan bara att släppa gasen om peta i en ny växel å sen gasa igen :)
-
raptor 250 skrev jag i tidigare inlägg, raptor 350 är vanligare och det finns mer lulllull att köpa till dom när du blir sugen på det.
Raptor 350 har en motor som håller MASSVIS med mil så en begagnad raptor med under 300 på mätaren är oftast ett bra köp. Går att hitta en ny för skapligt pris också, jag gav 40k för min.
-
Grizzly 125 är ett mellanting mellan atv och quad, den har fotbrädor och skärmar som skyddar mot smuts och väta men ingen fyrhjulsdrift.
Åk och kolla/känn på en, kanhända den är lite liten om fler i familjen tänkt använda den.
någon påstod att grizzly bara har 5hp, låter dock lite för en 125:a.
-
Jo, jag får ju ta och åka till yamaha center i Sundsvall och känna lite. Men 5hp låter ändå lite väl lite sen jag har sätt alla youtube videor jag har sett, så värkar det vara lite creme supreme i motorn. Men jag tror att fyrhjulingen inte är för liten med tanke på att resten av familjen(bara pappa som kommer använda den förutom mig) inte kommer att använda den till att skotta snö, ta stora timmer stockar på släp, skjutsa folk på släp(grannens fyrhjuling används till det), etc. Han/ Jag kommer nån gång sätta släp på den och he på kvistar och möjligt vis nån enstaka liten stock. Vi kommer även att köra ut den i skogen men på stigar som kan vara lite bumpiga men det klarar den ju. :djump: :P
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=21731.0
Han verkar vara nöjd med sin gamla grizzly.
-
Men okej, nu har låsas vi att jag har just kommit hem med min nya Yamaha Grizzly 125 ;D
Det första jag gör är då att börja klämma och känna. Efter det så läser jag instruktionerna, fyller tanken med bensin, vad gör jag nu? Är det bara starta och köra iväg, är det något jag borde göra före första starten? Efter att jag startat den så kör jag in motorn, hur gör jag det? Något annat jag ska göra efter det?
-
Det ska nog bara vara att köra.
Men det är nog bäst att prata med återförsäljaren om sånt där, men jag tror inte det ska vara något speciellt.
Det finns väl lite olika tankar kring det där med inkörning av ny maskin, vissa tycker man ska stå på hårt direkt och andra vill ha en lugnare inkörning dom första milen.
Det man ska undvika är väl att hålla samma varvtal någon längre stund, men det där står nog i boken eller så har åf tips om det.
Har ni bestämt er för en ny grizzly?
-
Japp, det lutar väldigt det hållet O0
-
Pappa började kolla lite på vissa sidor och läste lite, så han kom fram till att 125cc är för lite. Istället vill han ha en begagnad eller ny Suzuki Ozark 250cc, Yamaha Big Bear 250cc eller en Honda TRX250TE(Recon). Så eftersom han bestämmer det mesta så får jag ta och gå med på det. Skriver när jag (och pappa) har fått fyrhjulingen, vilket kommer bli i Augusti men sak samma ;D
Men om ni skulle välja, vilken skulle ni föredra? Alltså, vilken är best?
-
Då har ni ju lite tid att kolla runt efter olika maskiner. Men när det gäller begagnat så tror jag att det är mer att hitta rätt exemplar än en speciell maskin.
Det ni bör fundera över (tycker jag) är väl:
*Storlek, ålder och prisläge. Är nog ingen fara att gå upp på tex 350cc...
*Registreringsform, kan vara kul med vägreggat. Men billigare försäkring och ingen besiktning på terrängreggad.
*2 eller 4wd, Mer och roligare användning med 4x4, men mindre saker som kan krångla med 2wd.
-
Hade du läst första inlägget så hade du vetat det ::)
Men tack för det där om att det är så stor skillnad om att beställa begagnad och en ny. Men varför tror du att jag skulle kunna sträcka mig till 350cc om jag köper en begagnad? Är det för att motorn är sliten eller priset?
-
Jag tror inte det är så jättestor skillnad på en 250 eller 350 om vi pratar "arbetsmaskiner". Det finns ju en del som är just på 350cc, tex Yamaha big bear. Och den är nog mer stark än snabb.
Det jag menade är att man kanske inte ska stirra sig blind på motorstorleken, utan att man försöker hitta en fin maskin som har dom egenskaper man vill ha.
Det är väl mest vid tungt arbete eller värre lek på väg som man behöver större motorer. En mindre motor klarar nog det mesta, bara utväxlingen är rätt.
-
blir väll framförallt billigare begagnat=mer för pengarna ()p
-
Grissly 125 är underbar!
Jag har haft en. Bra kvalitet. Alla tycckte den var roligare än min stora Polaris. Kunde dra släp med den. Trotts att den är tämligen liten sitter man helt naturligt som vuxen på den eftersom körställningen kan varieras. Det bästa var att sälja den, jag fick i princip lika mycket som gav för den. Vi hade som sagt mycket kul med den: 9åringen, 14 åringen, mamma och pappa 110 kg (idag 91 kg).
Lycka till!