ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Atvfreak skrivet 17 mars 2010 kl. 18:20:29

Titel: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Atvfreak skrivet 17 mars 2010 kl. 18:20:29
Tja, jag har tänkt köpa nån av dom men vet inte vilken, säg gjärna för och nackdelar. Några saker som jag har läst är att 260 är ganska mkt lättare och lite kvickare samt högre topp, stämmer de?

Är för tillfället inne på en 260 då jag kommer latcha mycket med den samt köra mycket skog. Men kommer även dra kärror m.m

Men hur mycket motor och storlek förlorar man egentligen?
Sen så undra ja om 300an tål mer kultyngd ibak, eller om de e jämförbart?

//Johan
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Pv544 skrivet 18 mars 2010 kl. 07:50:35
Inget vidare svar, men jag hade lite liknande funderingar och fick nått tips i min tråd
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=23131.0

Jag har inte sett nån 260 på riktigt, så jag vet inte hur stor den är. Men jag är rätt nöjd med min 300a, det man hade kunnat önska är:
*mer effekt (mer effekt vill väl alla ha oavsett märke)
*lägre utväxling på backen (även lite lägre lågväxel hade inte skadat, och med lägre menar jag att den går för fort nu)

Min kymco är ju lite mindre än Linhaien, kanske mer i storlek med en 260?. Det märks ju när man är i skogen, fast å andra sidan är den lägre än Linhaien så man tappar ju lite smidighet där.

Lycka till! ()p
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Atvfreak skrivet 18 mars 2010 kl. 12:54:44
Hmm aa då kanske de är mer värt med 300 då, för den har ju drygt 1kw mer. Men aa man förlorar ju lite i framkomlighet.

Nån annan som har en åsikt? :)
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Pv544 skrivet 18 mars 2010 kl. 13:01:35
Om du är ute en buskörning med sladdande maskin så är nog inte en sån här Linhai nått för dig, då lär du nog upp i betydligt mer effekt för att kunna vinkla ut röven med bara gasen som hjälp.

Men det blir ju en annan prislapp när det blir större maskiner.
Men i skogen tror jag inte dom gör bort sig, där är det nog mer föraren som spelar roll.
Om du inte tänker köra i djupa lerhål, då är nog mer effekt önskvärt också.

Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Atvfreak skrivet 18 mars 2010 kl. 15:02:57
Nja asså de ja vill ha är en 4x4 som tar sig fram bra i lera och snö och kan ha ett plogblad så man kan ploga snö på vintern. Men kommer ju även busköra en hel del med den bl.a i skog.

Men är en 17 åring som har begränsad ekonomi och ska sälja moppen och nuvarande atv och kommer få ihop knappt 30k på de, sen så har ja ca 5-7k i besparningar. Sen så kan ja ju jobba på påsklovet så kanske har drygt 40k då. Men man vill ju ha nåt bra för pengarna.

Så har nu även kollat på linhai 400, goes 520 och cf moto 500. Dom finns ju att hitta för runt 40-45 men hur är dom i kvalite? Anledningen till att ja vill ha en atbetar atv är att jag är grymt sugen på 4x4 och ja kommer även kunna använda den till att tjäna pengar, t ex ploga uppfarter åt grannar och liknande saker.

Så är de värt att köpa en sprillans ny linhai 300 för 39k eller är de mer värt att lägga till 5-7k och få en begagnad som e större? (och sämre kvalite)? om man bortser från linhai 400an då förstås, den lär ju va lika som 300an.
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Atvfreak skrivet 18 mars 2010 kl. 15:24:41
aa eller så köper ja en beg 300 eller 260 för 25-30k, har inte bestämt mig än ^^
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: avatar skrivet 18 mars 2010 kl. 16:54:29
300b har likadan plast och ram som 260
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: mats_o skrivet 18 mars 2010 kl. 17:03:59
Skilljer en Hk och 16 cc mellan 260 och orginal 300.
Räknar man hk per kilo maskin så är 260 bättre.
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: avatar skrivet 18 mars 2010 kl. 17:16:30
260b och 300b väger båda 295kg enligt manual
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Atvfreak skrivet 18 mars 2010 kl. 18:04:57
Linhai 300b har en torrvikt på 270kg. Stod iaf på en företagsannons på blocket, de va en 2009års modell
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Atvfreak skrivet 18 mars 2010 kl. 18:08:54
Läste på nåt ställe att 300an har mer vrid, hur mkt, och isf, hur märker man av de? Är den starkare på lägre varven?
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: avatar skrivet 18 mars 2010 kl. 19:03:07
270kg är torrvikten
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: rmkungen skrivet 26 mars 2010 kl. 17:31:55
skulle lätt välja en goes eller cf moto,
300 blir för lite,, har haft en och blev grymt besviken,, allt är klent byggt och variatorerna tål inte att dra med i längden, trötta och svaga,
satsa dina surt intjänade slantar på en cf 500cc istället
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: shadow skrivet 26 mars 2010 kl. 17:53:10
skulle lätt välja en goes eller cf moto,
300 blir för lite,, har haft en och blev grymt besviken,, allt är klent byggt och variatorerna tål inte att dra med i längden, trötta och svaga,
satsa dina surt intjänade slantar på en cf 500cc istället

Håller inte riktigt med dig där.
Har en Linhai 300 b själv.

Drar ut stora lass med virke från skogen, har plogat med den en hel del i vinter.
Har dragit upp bilar från dikerna. Har aldrig svikit mig kraftmässigt eller motor mässigt så här långt.

Ett bra köp om du frågar mig  ()p
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Sleeper_86 skrivet 26 mars 2010 kl. 18:38:46
bara för att röra om i grytan, märkesmaskin med plog, för under 50k

http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_LTA400_26079928.htm?ca=18&w=2

ingen plog men iaf

http://www.blocket.se/vasterbotten/Polaris_Sportsman_450_26482909.htm?ca=18&w=3

kodiak, mkt trevlig maksin

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_Kodiak_26481105.htm?ca=18&w=3

http://www.blocket.se/kiruna/Kodiak_400__kanonskick__26453377.htm?ca=18&w=3
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: rmkungen skrivet 26 mars 2010 kl. 22:21:16
shadow,, skulle tro att jag hade högre krav än dig då,, linhai är skit, bättre än lifan men ändå ett riktigt lågbudjet skrot,

kan garantera att du som nu funderar på en sån här skrot maskin kommer att bli missnöjd och ångra att du inte köpte en cf 500 istället om du nu ska ha en kina maskin
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: mats_o skrivet 29 mars 2010 kl. 09:02:29
Drar bilsläp på runt tonnet utan problem. Lär vara uppe i 3 siffrigt antal kubikemeter massor jag har flytttat med min 260 samt hemmasnickrad vagn så nä, jag håller inte med heller
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: rmkungen skrivet 29 mars 2010 kl. 23:49:26
tänk på kultrycket då bara om ni ska dra så mycke med en stelaxlad maskin
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Atvfreak skrivet 30 mars 2010 kl. 15:52:19
Hur mycket tål dom ungefär då?
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: rmkungen skrivet 30 mars 2010 kl. 17:43:50
jag skulle då aldrig ha ett kultryck på mer än 40kg iaf,, de kan ju gunga till lite oxå när man drar och risken för att man kröker en sån blötjärns axel är rätt stor
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Atvfreak skrivet 30 mars 2010 kl. 17:59:16
40kg skojaru eller? Jag har stått och hoppat på min krok och ja väger 85kg och det va inga problem och ja har en 180cc för tillfället. Då lär du ju kunna ha 100kg konstant på en 300cc. Eller? Axlarna är ju 3-4 cm i diameter så de borde ju tåla en del.

En polare drog sin husvagn med sin 180cc och de va inge problem, eller jo de gick ju lite tungt kanske hehe.
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Pv544 skrivet 30 mars 2010 kl. 19:59:00
Om vagnen väger 300kg eller 1000kg spelar ju inte så stor roll, kultrycket ska väl vara ungefär lika ändå.
Det rekommenderade kultrycket är ju riktigt lågt på fyrhjulingar, skulle gissa runt 15-40kg. Men det är klart att dom tål mycket mer, det är säkert inga problem att ha uppåt 200kg heller (OM du inte åker för fort i något elakt gupp, då blir det ju en större belastning).

Om man lastar vagnen så att man kan lyfta draget utan större problem så ska det nog vara lugnt. Man vill ju ogärna få för lite heller då maskinen är lätt och kan säkert lyfta röven ganska lätt.
Lagomt kultryck och fet förare rekommenderar jag!
Jag har dragit rätt tungt med Kymcon, då märks det att bromsarna inte alls är anpassade för sånt här. Och det är nog inte bättre på Linhaien skulle jag tro, så man får köra med förstånd.
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: rmkungen skrivet 30 mars 2010 kl. 22:13:31
ja visst att dom tål mer men inte i längden,, sen tar lagrena mer stryk oxå i bakaxeln på en sån med stel bakaxel, och har man inte bytt till skf som man borde göra på dom ( de gjorde jag) så ska man nog tänka på hur tungt man har på kulan, man kan ju fördela vikten så de blir jämt iaf, kan garantera att om du har 100kg på kulan och kör i skogen så kröker du axeln ganska fort, till och med på märkesmaskiner rekomenderas de att man inte har högre kultryck än 50 kilo med stel axel,, och jag tror knappast att linhai klarar mer,
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Atvfreak skrivet 30 mars 2010 kl. 23:09:53
Delad bak axel då? Som t.ex cf moto, hur mkt kan dom ta?
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Gizmo skrivet 31 mars 2010 kl. 07:34:06
Det som händer på en med delad bakaxel är att du trycker ihop stötdämparna mer ju högre kultryck du har, jag skulle tro att det är samma regler där, högt kultryck är aldrig bra på något fordon så 30-50kg är nog det man ska försöka hålla sig inom.
Det är förståss annat med jordbrukstraktorer :)
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: rmkungen skrivet 31 mars 2010 kl. 11:52:58
precis,, men med delad bakaxel kan man ha bra högt kultryck,, men dom sakt,, bättre att fördela lasten på vagn så man får de jämt, dom blir rätt jobbiga att köra med för högt tryck med tanke på att dom blir lätta fram då istället ,,
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Pv544 skrivet 31 mars 2010 kl. 12:41:41
Jag har ju bara kört med stel axel, dock inga tyngre lass i terrängen (inte än, men snart så). Men komforten i terrängen blir ju klart bättre och mer följsam med delad bakaxel.
Dock så får du ju lite mer grejer som kan krångla, drivknutar och annat.

Hittade ett par trådar ang detta, vet inte om det tillför så mycket egentligen.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=6657.0
http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=1595&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Men oavsett stel eller delad så måste man ju lasta ordentligt på vagnen.

Och vad jag har förstått så är väl stel axel lite stabilare på vägkörning, men sämre komfort av uppenbara skäl. Varken Linhai 300 eller CF 500 har väl någon skrämmande prestanda, så välj den maskin du tycker verkar passa dig bäst. Och den du hittar till rätt pris! Borde komma ut lite fler annonser nu till våren, eller prova sätt ut en köpesannons. Fast då är det ju bra om du vet vad du ska ha.

Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: mats_o skrivet 31 mars 2010 kl. 19:57:00
Så länge överföringen mellan kula och axel håller så hävdar jag att det måste vara lugnt upp till minst 100 KG. De flesta hjulingnarna är ju gjorda för en passagerare och den vikten kan man ju lägga på kroken istället. Blir ju inte mer press på axeln för det
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: rmkungen skrivet 31 mars 2010 kl. 23:43:19
 ööö jo, med passagerare blir inte trycket direkt på bakaxeln utan fördelas ut lite på maskin, men för all del jag ska inte säga nått mer om de utan du får prova dig fram,, de beror som sagt vad du ska ha skiten till, ser ju inga fördelar direkt med att hänga 100kg på kulan, då stegrar dom ju lättare och blir mer svårkörda, och ska du köpa en ny så kolla med ÅF hur mycke man får lasta på kulan,, tror inte de går på garantin om man kröker axeln pga för tungt kultryck, en polare krökte axeln på en yamaha och han hade nog runt hundra på kulan för att han lastade slarvigt,, körde genom skogen och i ett gupp så vek sig axeln, och han körde inte fort, och som jag sa så har knappast linhai värre grejjer än yamaha,
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Sleeper_86 skrivet 1 april 2010 kl. 09:50:20
finns grizzlyn med stel axel  :hmmm:
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Tripod skrivet 1 april 2010 kl. 19:06:54
Konstigt att en Linhai startar överhuvudtaget så dåliga som dom är... Antingen svamlar rmkungen eller så skriver han fel (eller så har jag tokfel). Vad jag vet finns inte 660 med stel bakaxel. Däremot 600. Fast den har ju axelrör och inte som på en linhai med "naken axel" på höger sida(jag vet, alla linhai har inte så). Tror inte att en sån "inkapslad" bakaxel böjer sig i första taget, däremot var inte min axel på linhai'en helt rak på höger sida då jag satte dit mitt högra bakaxelrör. Beställde ett skf lager och ett rör till en Allroad, passade perfekt och blir garanterat starkare + att det ser vettigare ut oxå.
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: rmkungen skrivet 1 april 2010 kl. 23:54:18


glöm allt jag har skrivit så börjar vi om,,

linhai,, KANON maskin,, spelar ingen roll om du köper en 260 eller 300 lika kanon vilket som,, ja om du kan leva med ett pyspunka på sin höjd men de kan man ju stå ut med när man har en sån maskin,
och dragförmågan sen ojojoj,, inga problem dom håller för allt, drar lätt upp bilar ur diket, drar lätt flera kubik ved från skogen med 200kg på kulan, de håller

lycka till med ett riktigt kanonköp och ett riktigt bra andrahands värde,

 


Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Atvfreak skrivet 2 april 2010 kl. 00:32:33
Hahaha moget beteende..

Durå? kör du en can am renegade 800 eller? Eftersom du måste ha de bästa som finns..

Du har inte tänkt på att du får 2 linhai för en grizzly, eller outlander, eller aa 3 st för en renagade. 

Och man kanske inte har en linhai om man ska använda den varje dag på en gård eller köra timmer 7 dar i veckan, men om man ska köra lite småved och busa i gegga och kanske ploga mindre mängder snö så verkar dom flesta anse att deras linhaier funkar utmärkt.

Det är uppfattningen jag har fått nu.

Men en sista grej bara dom som kör timmerkärror fulla med timmer med sinna maskiner (har sett bilder och filmer) dom lär ju ha bra mkt mer än 100 kg på kroken, äve om dom har grizzly så menar ju du att det inte ska gå iaf..
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Tripod skrivet 2 april 2010 kl. 09:25:27
Så här började tråden... Tja, jag har tänkt köpa nån av dom men vet inte vilken, säg gjärna för och nackdelar. Några saker som jag har läst är att 260 är ganska mkt lättare och lite kvickare samt högre topp, stämmer de?

Är för tillfället inne på en 260 då jag kommer latcha mycket med den samt köra mycket skog. Men kommer även dra kärror m.m

Men hur mycket motor och storlek förlorar man egentligen?
Sen så undra ja om 300an tål mer kultyngd ibak, eller om de e jämförbart?



Jag tror inte du märker någon större skillnad mellan dom. Kanske du kan kolla på en 400 med IRS också? Jag kan bara säga att Linhai klarar mycket mer än man tror men några krutpaket är dom definitivt INTE så... Det märks dock stor skillnad om man byter avgassystem och bestyckar om förgasaren + mer luft, fast som en storkubik, dyr maskin går den ju definitivt inte. Dra kärror går utmärkt men välj rätt växel, slungkopplingen slits fort om man klantar sig.
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Atvfreak skrivet 2 april 2010 kl. 12:39:43
jepp, men farsan kunde betala lite också sa han, så nu blir det ingen linhai tror ja, ska kolla på cf moto eller en begagnad märkesmaskin.

Fast är lite sugen på en linhai 400 irs för dom e så sjukt snygga. Men känns mer värt med en cf moto eller en beggad japan.
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Pv544 skrivet 2 april 2010 kl. 12:47:06
Att jämföra en Yamaha med en Linhai kvalitetsmässigt är väl inte rättvist. Man får ju jämföra dom maskinerna som finns i den prisklassen man har och utifrån vilka krav man har.
Alla maskiner har väl för lite effekt, allt från Linhai 300 till Can-Am 800 renegade. Fast jag tror dom senare lägger mer pengar på att jaga extra effekt än kinesägarna.

Vill man ha en vägreggad  4x4 maskin (b-kort) för vettiga pengar (max 40k kanske)så finns det inte så jäkla många att välja på. Det är ju typ Linhai och cf moto som är lättast att hitta och vettigast.

Fyrhjulingar (atv) är väl från början gjorda som arbetsmaskiner, nu för tiden så är väl många mer anpassade för väg och fritid också. Tror en Linhai gör sig bättre på vägen än tex en 90-tals Big bear, men ska man jobba med den så är nog yamahan bättre.
 
Det är väl mest under dom sista 10 åren (typ) som dom kändare märkena börjat göra maskiner som trivs fint på vägarna också. Stöddigare och bredare är väl det som gäller nu, istället för en smidigare arbetsmaskin.
Och sen så slänger ju många på monstersulor på dom så dom blir riktiga träskmonster.

Linhai är inte gjorde för att vara rena arbetsmaskiner, dom är byggda för att tilltala en bredare användning och för att funka skapligt på vägen.
Att dom måste hålla ett lågt pris påverkar ju naturligtvis materialvalet och kvalitén.
Sen att monteringspersonal och kvalitetskontroll verkar vara av varierande klass är väl barnsjukdomar antar jag.

Så om du inte behöver vägreggat, köp beg märkesmaskin.
Annars får du kolla plånboken vad som tillåts, och välja en maskin som ger dig rätt valuta för pengarna. En 500cc ger naturligtvis mer effekt, men är också större. Så på vägkörning kanske inte skillnaden är sådär jättestor.
Både cf och Linhai verkar dela bekymren med för hög utväxling på back och lågväxeln.
Finns ingen vettig anledning till att man kan köra 40-50 på backväxeln.

Vilken budget ligger du inom nu med lite tillskott från farsan?
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Gizmo skrivet 2 april 2010 kl. 19:54:12
Väldigt enkelt uttryckt, man får vad man betalar för, precis som med allt annat i livet.
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Atvfreak skrivet 3 april 2010 kl. 13:34:28
Ligger på runt 50k som ja kan lägga ut, och ska åka och kolla på en cf moto på månda tror ja, man får en sprillans ny -10 och plogblad och vinsh ingår för exakt 50 000 det kändes ganska värt.
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: buffelhorn skrivet 7 april 2010 kl. 21:03:44
Linhaien är en bra maskin, om man sköter om den lite. Men det måste man med dom dyra också. :tickedoff
Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: Storbjörn skrivet 13 april 2010 kl. 20:52:15
Tyckte det va läge att hoppa in här som BigBear-ägare.

Nu kanske jag har haft tur med min, men den tål då bra precis allt.  (Dom som känner mig håller garanterat med)

Den funkar bra på vägen tycker jag. Går lite drygt 80km/h på gps. Men det är absolut max! Inga problem att ligga mellan 50-60.

I skogen är den hur smidig som hellst. Drar riktigt tunga lass. Det som ger sig om man har för högt kultryck på den är fästet till kulan. Men den håller för MASSOR!!

Dock är den tråkig i grusgropar och lerhål. Där ska man ha variator om man ska ha kul. Men i skogen funkar lådan bra.

Tål vatten upp till nästan hela dynan innan den kvävs pga vatten kommer in i luftburken, inte in i cylindern. Det problemet löses väl med en snorkel. Känns dock lite patetiskt på en sån maskin.

Bromsarna är ingen höjdare. Men de beror nog på min ganska omfattande undervattenskörning.

Startar i alla väder.

Kort och gott en mycket bra maskin som inte behöver den minsta kärlek alls!

Titel: SV: Linhai 260 4x4 VS 300 4x4
Skrivet av: rmkungen skrivet 14 april 2010 kl. 03:00:54
nä jag skulle vilja se den can-am eller nån annan hjuling som tål så mycke stryk som din ,
helt jävla sjukt hållbar fyrhjuling,
ast du få ta å förstärka bågen lite:)