ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: fjelkner skrivet 11 mars 2010 kl. 23:30:50
-
Hej,
har börjat fundera på att skaffa atv/quad. Och har börjat undra några saker...
kan man pendla 10 mil om dagen med 4hjuling? :dntknow:
jag vill helst inte behöva skruva för mycket.. ;)
och vägen till jobbet är 90 hela vägen nästan bör jag nämna, så jag vill inte behöva maxa motorn hela vägen..
vilken cc rekommenderar ni och vilket märke?
MVh Henrik
-
Hallå fjelkner!
Välkommen till forumet :headbang:
Jag åkte ganska ofta till jobbet på hjuling förr,runt 6 mil t.o.r och det fungerade rätt bra fast man förundras ju över hur klåfingriga folk kan vara,knappar var omställda,backspeglar vinklade i konstiga lägen,fick till och med se ett gäng grabbar som turades om att provsitta på maskinen och torrgasa...... :hmmm:fast ingenting försvann eller vart sönderslaget men jag gillar inte att nån obehörig pillar på mina grejer,så är det med det.
Om du ska åka runt 90 en så lång sträcka så handlar det om att hitta en maskin som inte varvar som en speedad hamster,så du bör nog titta på dom lite större cc-alternativen från runt 500cc och uppåt.
Jag skriver några motfrågor:
*Vad får det hela kosta?
*behöver du ha mycket plats förutom dej själv?
*vill du ha en liten och smidig maskin eller en lite större och mer komfortablare?
Om jag skulle valt nån maskin så hade det blivit en raptor700 eller en can-am 800 ltd,lite dyra maskiner men jag tror att dom passar ett lite längre tag innan man tröttnar och vill byta.
Skriv gärna vilka modeller du tittat på så kommer du att få en del alternativ och tips från oss på forumat 8)
-
Nu är jag nog kanske lite på hal is här.
Men jag skulle nog inte valt en can am
Det är endast pga att den är 4wd du får så dålig ekonomi i att köra en sådan då du får räkna med ca 1L milen
Nu vet jag inte vad en raptor drar men jag kan inte tänka mig att den drar mer än ca 0,5-0,7l milen
Går du ner på 450 maskinerna så glider nog bränsle kostnaden också ner men då får du högre servicekostnader istället. ()p
-
Med snälla landsvägsdäck och urkopplad framhjulsdrift ligger man inte på litern med en CanAm 800 i 90.
Raptorn går dock billigare, men komforten är bättre på ATV:n.
...särskilt med passagerare (om man tar en max).
-
En ATV har nog svårt att slå en quad i bensinekonomi i landsvägskörning.
detta förmodligen pga. alla drivaxlar som är fyllda med fett och snor tungt.
Även med vägdäck
-
Jag kör min något modifierade Raptor på ungefär 0,6, precis som när den var otrimmad.
-
tackar tackar.
det här med klåfingriga personer har jag också svårt med, men det problemet har jag inte på jobbet.. ( lastbilsverkstad på industriområde, och kan köra in den i garage på jobbet) ()p
jag har inriktat mig mot att jag ska köpa en begangnad för kanske 40-45k.. billigare gör ju inget eftersom jag precis börjat jobba:)
vad det gäller plats så är det bara ja, ev flickvännen kortare sträckor till stranden i sommar ^-^
vad det gäller komfort / smidighet vet jag inte riktigt.. men ett mellanting är väl det bästa...
och att man bor i skåne gör ju att det inte finns jätte mycket att välja på... har kollat lite på en välskött dinli 450 som är om drevad och sänkt osv. för att göra den skönare på asfalt.. och det är det jag kommer köra.
har läst lite om dinli på internet verkar vara hyfsade grejor.. man får vad man betalar för och kanske lite till men inte mer..
dinli ska dock vara lätt servade. helt klart ett + jag skruvar ju trots allt en del.. även om man bara är "reservdelstekniker" ;D
den kostar 27000 men sedan ska man pruta lite med.. vad tycker ni om detta??
den är en 07 btw...
-
Dinlin funkar nog utmärkt. Polaris Outlaw, Predator också. Sen har du ju Raptor 350, 660 och 700. Inga problem att ligga i 90 längre sträckor med nån av maskinerna skulle jag tro, iallafall om du skaffar vägdäck.
-
Kolla med fidd här på forumet han har en fin 450 ss han skall sälja ()p
-
Dinlin funkar fint att åka långt på .. åkte ned till Göteborg (20mil tur) med brorsan bakpå i somras..båda väger runt 90kg.. det som jag funnit är att de är optimala att skjutsa på osänkta.. har nu tagit bort sänkningen fram och fått lite god HD känsla i den :) Funderar att ta bort sänkningen bak oxå för då går den troligen ännu bättre med sällskap bakpå. Väghållningen är lika bra i standardhöjd. Breddning däremot ger väldigt mkt väghållningen.
-
Bor han i skåne eller blekinge måhända?? hoppas :D
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24309.0
Den här finns i skåne och ska vara en riktigt välhållen maskin med ordentligt drag i ()p
-
låter bra.. detta ska jag kolla:) tack för hjälpen
-
no probs :)
-
Välj någon med ganska stor maskin om du inte ska åka 50-70km/h till jobbet, visst en raptor 350 gör 110 eller mer rätt drevad men då börjar den också bli rejält seg!
-
ja.. jag har ju kollat på 450cc det måste väl räcka.. ett tag;) flickvännen kan få ärva den sedan ;D
-
Hej! Morf här.
Jag sitter med lite samma funderingar som trådskaparen. ATV/QUAD som lämpar sig att åka ca 10 mil asfalt lite då och då men mestadels blandat asfalt,grus,klättra i skogen Typ åka till kompisar släkt o vänner men även skogsäventyr och kanske lite arbete.Jag har tittat lite på nätet och hittat lite olika maskiner som verkar ok, men vet inte om dom lämpar sig till det jag har tänkt mig. När jag började leta "leksak" till mig själv låg taket för vad det fick kosta ca 40 000:- Men det verkar som att man inte får så mycket med ork eller tryck i för dom pengarna. Ska man åka väg så vill man ju inte ligga o tokvarva en motor i 5 mil. Sen vill jag slippa behöva skruva var och varannan minut.
Det jag hittat är:
kawasaki kvf 650 brute force -08 ca 450 mil och ca 60 000:-
Arctic cat 500 -08 mil ? och ca 55 000:-
Yamaha raptor. vägreggad -06 ca 200 mil och ca 50 000
Arctic cat 650 h1 -06 mil ? ca 55 000:-
vad säger dom erfarna om dom här maskinerna?
Alla är ju över min budget men men.
Mvh Morfius... :)
-
Min erfarenhet säger att det är omöjligt att få en quad(med manuell låda typ raptor) att varva lagom i 90-100 och samtidigt kunna klättra i skogen med den utan att slira sönder kopplingen(Går ju att pilla lite med typ större däck till landsvägs körningen).
Det bästa om man vill köra både landsväg och smyga i skogen är nog en atv med mycket cc, det hade jag valt om penga högen var större.
-
Raptor700 funkar kanon att pendla med.
Min ja hade var helt orginal bara ett kugg drevat i motorn och toppfarten var ca 130km. Inga problem att ligga i 90km på vägen och jag tykte den inte varvade så mycket.
Jag brukade ligga i 110-120km när jag åkte på motorvägen.
Den rullade ca 1000mil utan problem.
Den drog ca 0.6l blandad körning.
-
Raptor700 funkar kanon att pendla med.
Min ja hade var helt original bara ett kugg drevat i motorn och toppfarten var ca 130km. Inga problem att ligga i 90km på vägen och jag tyckte den inte varvade så mycket.
Jag brukade ligga i 110-120km när jag åkte på motorvägen.
Den rullade ca 1000mil utan problem.
Den drog ca 0.6l blandad körning.
Ja det låter ju bra, men hur är det komfortmässigt att sitta 5 mil på en raptor? är inte det mer en crossmaskin som man ska hoppa och skutta med och inte åka på tur med? Du åker själv "BRUTE" idag ser jag. Hur är dom att åka väg med och vad vet du om 650 bruten, törs man köpa en beg sådan som gått 450 mil?
Mvh...
-
Raptorn är väl inte direkt byggd för att hoppa o stoja med, sadeln är den skönaste jag har suttit på av alla quadar! Däremot så brukar alla 450 modeller vara mer anpassade för typ crosskörning och har därmed inte så bra komfort på vägen längre sträckor.
Raptorn sitter man gladeligen (och väldigt gärna) på hela dagar och massor med mil utan att behöva amputera bort rövbenet ;)
-
Köp en kfx 700 den drar visserligen lite mer bensin men till det du beskriver att du skall använda den till är den kanon ()p
-
Lite jobbigt att ändra uväxling på kardandrivna hojar, som KFX 700! Det visar sig på bla bränsleförbrukningen och högre slitage.
-
Jag förstår inte vad som är bättre med en kfx 700 än en raptor 700? det är ju liknande maskiner.
vad är det för toppfart på en kfx? Tänker om man ska ligga på 90 väg o susa. Är det inte driftsäkrare med kardandrift? till kfx fördel. eller?
Mvh...
-
Driftsäkrare vet jag inte men man slipper ju kladdet med att smörja kedja......
KFX 700 är en tung stabil best och inte direkt jämförbar med Raptorn som är mer lätt o smidig ()p
-
Oki doki bara jag som tycker att man ligger på höga varv när det bara finns 20-30km/h till att ge på hojen men det är ju kanske lite olika vad man tycker är höga varv.
-
Om du tar en 700 ex dinli 700 så varvar den 51-5200 rpm vid 90kmh.
och vid 105kmh såvarvar den 6000.
så kan du bilda dig en uppfattning om varvtal.
Det är inte samma sak om du har en variator driven maskin eller en växlad maskin
-
Raptor700 funkar kanon att pendla med.
Min ja hade var helt original bara ett kugg drevat i motorn och toppfarten var ca 130km. Inga problem att ligga i 90km på vägen och jag tyckte den inte varvade så mycket.
Jag brukade ligga i 110-120km när jag åkte på motorvägen.
Den rullade ca 1000mil utan problem.
Den drog ca 0.6l blandad körning.
Ja det låter ju bra, men hur är det komfortmässigt att sitta 5 mil på en raptor? är inte det mer en crossmaskin som man ska hoppa och skutta med och inte åka på tur med? Du åker själv "BRUTE" idag ser jag. Hur är dom att åka väg med och vad vet du om 650 bruten, törs man köpa en beg sådan som gått 450 mil?
Mvh...
Med raptorn åkte jag 38.5mil på en dag och det var inga problem.
-
Om du tar en 700 ex dinli 700 så varvar den 51-5200 rpm vid 90kmh.
och vid 105kmh såvarvar den 6000.
så kan du bilda dig en uppfattning om varvtal.
Det är inte samma sak om du har en variator driven maskin eller en växlad maskin
Vad är maxvarvet på Dinlin?
-
enligt min varvräknare som nu över varvar lite efter viss variator mod 6200
den ska varva 6000.
Det jag menade med mitt inlägg var bara att man inte behöver stirra sig blind på att ha växellåda.
-
då tar jag o ställer lite frågor i denna tråden så slipper jag öppna en till ()p
jag har nu letat efter raptor 660/700cc för dess landsvägs dulighet.
men hittar inga i rimlig prisklass. och har nu börjat titta på andra hojar.
va fins det mer o titta på? hur en 500cc typ predaktor m,m ?
-
Predator är grym men ans har du Dinli 450 som är riktigt bra på vägen =) Ge mig ett bud så kanske du äger en snart :) :) :)