ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Fenriz skrivet 11 mars 2010 kl. 08:59:26
-
Howdy!
Det börjar lida mot första besiktning på raptorn.
Tänkte jag skulle höra med er hur det har gått och hur ni har gjort.
Jag har ju tänkt att försöka få igenom min med orginallysen. Är det bara å glömma eller är det någon som har provat å lyckats?
Som jag har förstått det måste man även ha skyltbelysning... Trots att prylarna blev reggade utan detta :hmmm:
Glöm heller inte av att ta med varningstriangel!
Tänkte vi kunde använda den här tråden till å ge varandra tips å trix inför besiktning.
-
Hej, var inga problem att besiktiga.. Monterade på original lampan fram bara, de kollade endast ljuset, tutan och blinkers.. sen sa han att det var inte så mycket mer de kunde titta på så då går vi och betalar :) tog 5 min.
han kollade inte varningstriangel.
mvh
-
Hade du stressfläkten på???
-
nej det var min raptor 350 som jag besiktiga då :)
-
Hej, var inga problem att besiktiga.. Monterade på original lampan fram bara, de kollade endast ljuset, tutan och blinkers.. sen sa han att det var inte så mycket mer de kunde titta på så då går vi och betalar :) tog 5 min.
han kollade inte varningstriangel.
mvh
Ok, men du monterade alltså "dresellamporna"?
Jag tänkte ju åka in med endast yamahalysena... Kanske inte ens är värt å prova?
-
De flesta vägregistrerade 350:s i Sverige är sålda av Yamaha, och har inget med Dresel att göra.
De levereras med tejp för strålkastarna och en E-lampa på bumpern.
Troligtvis var det den han monterade...
Tråden handlar dock om 700, som ju är en helt annan sak.
-
http://www.yakahosu.com/shop/product_info.php?cPath=21_22_29_136&products_id=247
-
löste problemet med quadlights på min, lyser mycket bättre än original, ser snyggare ut och är E märkta...
Annars har väl inte raptor lysena ljusbild på halvljus? på min var det inte ens kopplat för halvljus :dntknow: har Paoletti
Min ska besiktigas 2011 och förhoppningsvis har jag inte kvar den då, jag skulle då nöja mig med att skruva in strypningen på tumgasen och sätta på original avgassystem då barkers för lite väl mycket väsen, och det tror jag skulle gå fint igenom ()p
-
Jag ska också in på bes snart, I april :)
Jag kör nog in med orginal yamaha lampor, Baklampa är jag minst orolig för!
Dock lite osäker på ljudnivån med mina dual monsterpipor!
Ställer pc5:an på orginal mapp,skruvar in skruven för tumgas lite och monterar något som kväver luften lite! T.ex dressels alu-bit som är limmad på luftburkslocket!
Kör den på kärra till bes, Ställer av den en bit ifrån bes och kryper snällt dit!
Tror jag skulle kunna åka in som den är nu då bes-gubbarna i kommunen är goa gubbar, Med jag tar det säkra före det osäkra!
-
JAG HAR REDAN BESIKTAT TVÅ MASKINER.
Det första var en PGO X-rider 150 och det andra var en Kawasaki KFX 700. De gick igenom utan problem. Det som är viktigt att tänka på är att ta med sig en varningstriangel (lämpligast från bilen) för det är ett krav på vägreggade ATV, Quad eller t.ex. trikar.
Jag skruvad in skruven för gasreglaget lite då jag tänkte att besiktiningsmannen inte skulle få KFX:en liggande på rygg.
Hög ljudnivå kan vara en risk däremot. Lamporna borde gå bra, de tittade enbart så de inte stod för högt. Hade inte ens kalibrerad hastighetsmätare så den visade typ 30% fel.
LYCKA TILL
-
vad tror ni om att rulla in med turbo då? ja menar det ser ju ganska okej ut som det kan ha kommit org på den om man inte kan så mycket, sen kan man ju säga ja det är ju en yakahosu och dom kommer så här nya :headbang: givetvis så skruvar man ner moset. idiotiskt eller kan det funka?
-
hade jag haft turbo hade jag nog provat att låta den sitta kvar..... bara för att sätta ribban ()p
-
Besiktade Raptorn idag... Med Yamaha-lysen ()p
Han reagerade på att det va dålig ljusbild å frågade om det verkligen va originallyset.
Men det enda han hade å klaga på va att lyset stod för högt. Så de va bara å ställa ner så vart den godkänd :D
Så nu vet ni alla Raptorägare att ni inte måste skruva tillbaka dresellamporna.
Det handlar ju givetvis om att ha lite tur åxå... ;)
-
jag slängde min dresel lampa. det var det fulaste jag sett , förutom när jag såg cindy peters en gång
-
Besiktade Raptorn idag... Med Yamaha-lysen ()p
Han reagerade på att det va dålig ljusbild å frågade om det verkligen va originallyset.
Men det enda han hade å klaga på va att lyset stod för högt. Så de va bara å ställa ner så vart den godkänd :D
Så nu vet ni alla Raptorägare att ni inte måste skruva tillbaka dresellamporna.
Det handlar ju givetvis om att ha lite tur åxå... ;)
Man kan ju inte påstå att man ser bra med Yamaha´s lysen när det är mörkt. Visst, vore dom bra så skulle jag nog behålla dessa! Men icke- Quadlysen beställda.
-
Besiktade Raptorn idag... Med Yamaha-lysen ()p
Han reagerade på att det va dålig ljusbild å frågade om det verkligen va originallyset.
Men det enda han hade å klaga på va att lyset stod för högt. Så de va bara å ställa ner så vart den godkänd :D
Så nu vet ni alla Raptorägare att ni inte måste skruva tillbaka dresellamporna.
Det handlar ju givetvis om att ha lite tur åxå... ;)
Man kan ju inte påstå att man ser bra med Yamaha´s lysen när det är mörkt. Visst, vore dom bra så skulle jag nog behålla dessa! Men icke- Quadlysen beställda.
Nej dom är absolut inte bra nån stans!
Men jag ger hellre fan i att åka när de är mörkt än å ha dom där dresellamporna på.
Jag önskar bara att min ekonomi åxå tillät quadlights :headbang:
-
Rptr, vart har du beställt dina lampor?
-
Rptr, vart har du beställt dina lampor?
Beställde dom från Yakahosu.
http://www.yakahosu.com/shop/product_info.php?products_id=247
-
aha, jag har oxå sneglat på dessa, lite dyrt tycker jag allt, du kan väl berätta om det var nåt att ha, när du montera dom?
O0
-
Dyrt som fan. För det priset bör man få bra ljus, återstår att se. Återkommer.
-
Jodå, ljuset är lysande ;)
Faktiskt jämförbart med det man har på bilen! Det var lite pill o så att montera o koppla, men det blev ju så himla snyggt o bra så det är absolut värt både pengarna och jobbet ()p
btw så köpte jag åxxå mina från Yakahosu....
-
Låter bra det ()p
-
Finns att köpa i tyskland också! Tre modeller!
En kostar 3900kr:-
och den andra 2900:-
Och den 3e 3900:-
-
Finns att köpa i tyskland också! Tre modeller!
En kostar 3900kr:-
och den andra 2900:-
Och den 3e 3900:-
Plus frakt och hantering. Valde dock att handla här hemma!
http://www.quad-shop-one.de/catalog/product_info.php?products_id=468
-
Finns att köpa i tyskland också! Tre modeller!
En kostar 3900kr:-
och den andra 2900:-
Och den 3e 3900:-
Plus frakt och hantering. Valde dock att handla här hemma!
http://www.quad-shop-one.de/catalog/product_info.php?products_id=468
Nä inte därifrån :)
Men det var billigare där!
Man sparar väl drygt 1600kr att köpa därifrån!
-
Hej!
Var inne med raptorn på bes igår, gick igenom utan problem!
Hade på orginallampor bak och fram, Monster quad dual pipor!
Han visste inte riktigt vad han skulle kolla, Stod och hängde på bänken och kolla på raptorn en stund innan han gjorde något, Gick och hämta något för att lyfta upp den med ifram, Jag sa att alla bussningar och lager var bytta där fram så då sket han i att ens kolla glapp och sånt!:)
För övrigt kolla han blinkers och lampor, Kolla inte ens om bromsljuset funka eller om tutan funka!
När han skulle kolla lamporna så stod dom ju för högt men han sa att jag inte lär kunna blända någon ändå :)
Han hämta hjälm och och mc-ställ och körde iväg på en provkörning, Kom tillbax med ett leende och sa att "Hon gick ju bra" :)
Han blev dock lite fundersam när det stod dresel på hans dator och yamaha på hjulingen! Fick förklara att den var ombyggd i tyskland så vart det inge problem sen!
Sa att det fanns ett ramnummer med texten dresel, "Jaha okey" Svara han bara, Kolla inte ens!
Jo! Hade inte med någon varningstriangel och han fråga inte ens, Han hade väl fullt upp med och fundera på vad han skulle kolla på den :)
-
najs att någon kommit igenom med "big3" pipor :) hade du inte insatserna heller?
verkade som en förvirrad besiktningsman ;D
-
låter ju perfekt, jag funderar på om dom kollar blinkers indikator på styret? jag bytte till vapor mätare och då rök blinkers indikeringen som satt i dresel träsko mätaren...
-
Ingen insats heller!
Hosta typ fram mot porten när han vinka in mig, Stängde av direkt och rulla typ in i hallen :)
Sen rulla han ut den när han skulle prova och då tänker man nog inte så mycket på hur det låter ute i det fria, Han lär ju inte märkt något när han åkte iväg heller för han kröp typ iväg :)
Kan inte svara på om han kolla indikatorn!
Men du kan köpa en liten diod lampa och sätta i plasten någonstans, Biltema har en sådan för en tia!
-
låter ju perfekt, jag funderar på om dom kollar blinkers indikator på styret? jag bytte till vapor mätare och då rök blinkers indikeringen som satt i dresel träsko mätaren...
Han som besiktade min kollade ingenting på instrumenten. Han sket tom i å provköra den för att de regnade...
Men han va jävligt sugen ()p
Jag hade inte heller någon insatts i. När jag hade stängt av sa han bara, "Fan va gött den här lät då!" :D
-
meckade dit 3 st led dioder, fanns dock ingen blå till heljuset så den fick bli gul tillsvidare.
-
snyggt :headbang:
-
Besiktigade min Raptor idag. Han frågade efter varningstriangel men jag hade den i väskan så han trodde på att jag hade den med mig. Han kollade ljusbild, upphängning och sen körde han ett varv. Sen var det klart. Tog ca 5 min. UA fick jag :)
-
När ljusbilden kollades, var det då från originallamporna, eller hade du återmonterat den E-märkta strålkastaren som Yamaha satt dit för att få den vägreggad?
-
Återmonterade den e-märkta fula strålkastaren. Det var det första han kollade och verkade vara det som han brydde sig om mest.
-
meckade dit 3 st led dioder, fanns dock ingen blå till heljuset så den fick bli gul tillsvidare.
Vart köpte du dioderna? Köpte sånna på biltema o tyckte dom knappt lös något när jag monterat dom.
-
Elfa
-
Nån som vet hur d är med p-ljuset fram ?Verkar va ett krav på bes.. har en dresel 700 och det sitter pljus i dresellamporna - frågan är hur dom aktiveras liksom- minns inte .. :hmmm:
-
På min går p-ljuset på när man stänger av halv och helljuset. Men min funkade inte på bes och han kollade inte det. Bara ljusbilden.
-
Ja p- ljuset går igång när man slår till tändningen, går inte att stänga av.....
-
Ja p- ljuset går igång när man slår till tändningen, går inte att stänga av.....
även bak ?
-
Nä bara fram numera ;) Dreselkabeln e bortkopplad
-
besiktigade min raptor 660 idag
fick en anmärkning på bromsbeläget bak,men ingen ombesiktning :headbang:
-
Tänkte lyfta tråden lite och höra hur det har gått med era raptor besiktningar?
Ska in i eftermiddag med min 700a och få min dom :/ har inte bytt till borile lampan så vi får väl se vad de säger ;)
-
glöm inte varningstriangeln
(det verkar vara livs viktigt på vissa bes.stationer :hmmm: )
lycka till ()p
-
Min gick igenom ua, men jag montera på en lampa ifram och satte i quietcores i ljuddämparna.
Sen satte jag på reflexer fram o bak
Varningstriangeln hade jag i en ryggsäck
-
Så då kan man äntligen andas ut..... Lamporna var inga som helst problem, triangeln sa han inget om men däremot fick jag att "skyltlyktan ur funktion" (har ingen alls) Sedan var han väldigt emot mitt Duncan FatBoy 4 avgas ;) men det gick bra ändå fast till nästa gång även där måste jag fixat något tystare då det har blivit riktigt hårda regler för DB enligt honom. Annars var han hur trevlig som helst och vi snackade hojar i 20min efter bes. :headbang:
Så om två år kommer jag väl skriva här igen :hmmm: :cry:
-
Var och besiktigande min idag med original Yamaha lamporna både fram och bak.
Fick efterkontroll på att jag saknade skyltbelysning och reflex. Förutom det var allting bra.
Så nu är frågan om det räcker med en reflex i mitten eller måste där vara en på var sida?
-
Var och besiktigande min idag med original Yamaha lamporna både fram och bak.
Fick efterkontroll på att jag saknade skyltbelysning och reflex. Förutom det var allting bra.
Så nu är frågan om det räcker med en reflex i mitten eller måste där vara en på var sida?
Sätt en på varje sida. Så dom kommer inreggade, dumt o chansa menar jag. Ta nu stora fula jävlar så dom inte kan klaga, sen kan man ju alltid sätta dit lite snyggare mindre för dom flygande besiktningrna om man nu har tvångsmässiga begär att se bra ut bakifrån.
-
Är det någon som vet om det är OK att besikta med rullgas eller måste montera tillbaka tumgasen? Har rullgas på min nu! Någon som provat?!
//Daniel K
-
Är det någon som vet om det är OK att besikta med rullgas eller måste montera tillbaka tumgasen? Har rullgas på min nu! Någon som provat?!
//Daniel K
Va inga problem på min LTZ eller ADLY 300
De flesta MC har rullgas. Och har svårt att tro detta är en del av helhets-godkännandet.
-
Va inga problem på min LTZ eller ADLY 300
De flesta MC har rullgas. Och har svårt att tro detta är en del av helhets-godkännandet.
OK! Tänkte bara hur man gjorde med strypningen, men om man sätter på orginal systemet kanske det inte ska vara några problem ändå? Verkar vara många som har besiktigat utan strypningar?!
//Daniel
-
OK! Tänkte bara hur man gjorde med strypningen, men om man sätter på orginal systemet kanske det inte ska vara några problem ändå? Verkar vara många som har besiktigat utan strypningar?!
//Daniel
De gånger de testat mina har de bara fjuttat runt lite och provat bromsarna framförallt.
Sunt försuft. Tänk att du vore bes. man innan du åker in ;)
Org. lyktorna lär bli underkända i ljusbild om du inte har väldigt mycket tur.
Kolla kedja så den är lagom spänd
-
De gånger de testat mina har de bara fjuttat runt lite och provat bromsarna framförallt.
Sunt försuft. Tänk att du vore bes. man innan du åker in ;)
Org. lyktorna lär bli underkända i ljusbild om du inte har väldigt mycket tur.
Kolla kedja så den är lagom spänd
OK! Hmmm...måste få tag på ett el schema till min raptor det är en Motostar raptor. Koppla in den "Stora" lampan i fram! :)
//Daniel
-
OK! Hmmm...måste få tag på ett el schema till min raptor det är en Motostar raptor. Koppla in den "Stora" lampan i fram! :)
//Daniel
Strömtjuvar och silvertejp ;) (tejpa över org.)
-
OK! Hmmm...måste få tag på ett el schema till min raptor det är en Motostar raptor. Koppla in den "Stora" lampan i fram! :)
//Daniel
Bara koppla på kontakten vid en av lamporna.
Hel/halv. Gör du på 30 minuter.
Räckte med en reflex bak på min nummerplåts hållare.
-
Bara koppla på kontakten vid en av lamporna.
Hel/halv. Gör du på 30 minuter.
Räckte med en reflex bak på min nummerplåts hållare.
Är det så simpelt på en Motorstar byggd raptor alltså? ;) Folk verkar ju ha mer bekymmer i så fall på dresel raptorn! :) Om jag nu fick för mig att byta till Quadlights så funkar de lika bra vid besiktning?
från exmepelvis http://www.quad-world.de/ (http://www.quad-world.de/)
//Daniel
-
alla jag känner som har besiktigat sina 700 har fått igenom dom med original raptor lyktor.
-
alla jag känner som har besiktigat sina 700 har fått igenom dom med original raptor lyktor.
Men då har de väl även haft extra lampan/lamporna som följt med från Motostar/dresel osv.?
//Daniel
-
alla jag känner som har besiktigat sina 700 har fått igenom dom med original raptor lyktor.
Som sagt man kan stöta på okunniga/snälla bes.män.
1. man får bara ha en halvljuskälla.
2. man ska ha en bra ljusbild.
Org. saknar båda dessa kriterier om man inte gör ingrepp?
-
Är det så simpelt på en Motorstar byggd raptor alltså? ;) Folk verkar ju ha mer bekymmer i så fall på dresel raptorn! :) Om jag nu fick för mig att byta till Quadlights så funkar de lika bra vid besiktning?
från exmepelvis http://www.quad-world.de/ (http://www.quad-world.de/)
//Daniel
Samma på alla raptorer, följ kabeln från lamporna så hittar du en kontakt med hel/halv/jord.
Har quadlights och de är riktigt fina och E-märkta
-
Kolla kedja så den är lagom spänd
Nu är det iofs några år sedan jag besiktigade något med kedja, men har nog aldrig varit med om att de kollat hur kedjan är spänd.
Det kräver ju dessutom att någon sitter på, och nä, det har inte hänt mig.
Däremot kollas alltid slitaget på drivpaketet, dvs drev och kedja och där kan man samla poäng om man slarvat.
Det är väl inte så vanligt att quad-åkare kör utan drev- och kedjeskydd fram, men OM man nu gör det till vardags, så banka dit något inför bes då det annars kan bli ytterligare ett ställe för poäng.
-
Nu är det iofs några år sedan jag besiktigade något med kedja, men har nog aldrig varit med om att de kollat hur kedjan är spänd.
Det kräver ju dessutom att någon sitter på, och nä, det har inte hänt mig.
Däremot kollas alltid slitaget på drivpaketet, dvs drev och kedja och där kan man samla poäng om man slarvat.
Det är väl inte så vanligt att quad-åkare kör utan drev- och kedjeskydd fram, men OM man nu gör det till vardags, så banka dit något inför bes då det annars kan bli ytterligare ett ställe för poäng.
Polaren fick 2a på slapp kedja på sin maskin. (Den va rejält slapp tydligen)
Men är säkert hela drivpaketet de kollar.
-
Min kedja kollades med, med mig på