ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Detvarsomfan skrivet 8 mars 2010 kl. 21:43:38

Titel: Tips å råd önskas...
Skrivet av: Detvarsomfan skrivet 8 mars 2010 kl. 21:43:38
Tja!! Rätt ny på den här sidan. Verkar vara ett kanon forum.  Har under förra veckan köpt en cf 500ed -08. Och som vanligt när man köper nått begagnat så är det ju lite att se över....vissa kör tills det rasar. Har läst en hel del inlägg under cf moto och det var en del underhållande läsning och lärande. Benny verkar vara en jävla hyvens kille ()p. Till mina funderingar :hmmm:

1: Öppnade luftburken (eller rättare sagt sprängde upp den) Hur f.. kan plastflärpen sitta över luftburkslocket?? Nu är det produktförbättrat ;D. Men själva grejen var att jag hittade ca 2 dl olja i burken, normalt?? Serviceintervallen lär ju inte ha följts. Men ändå...så mycket olja där??? 

2: Får inte upp maskinen i mer än ca 70km/h Har det å göra med variatorkittet, ska man byta tills Bennys superfjäder??

3: När man gör gaspådrag så bölar den först sen börjar den accsa??Tycker den känns ganska slö ??? Ska den bestyckas om?? Sitter Simons slutburk på den. Och klacken på förgasarlocket är bortslipat.

Det var mina funderingar, den som har några bra tips å trixs tackar jag på förhand.....  ()p




Titel: SV: Tips å råd önskas...
Skrivet av: goranP skrivet 9 mars 2010 kl. 16:18:18
Som du säger att få bort locket på luftrenaren är en bedrövlighet.
Att du har olja i luftrenaren beror på att om man fyller för mycket olja
i motorn så trycks det upp i luftrenaren (troligtvis för att motorn ej ska sprängas)
jag har fått lära mig att man endast ska fylla så mycket olja att när man stoppar
ner oljestickan utan att gänga ner den så ska man se lite grann av oljan på toppen/botten
av oljestickan.
Jag har gjort så numera och det har blivit bättre, tidigare hade jag som du massor av
olja i luftrenaren.
Om du kollar i botten av luftrenaren under maskinen så kan du där se en "plasttutt"
som du kan dra bort och avtappa olja från luftrenaren.
Det här med olja i motor på CF blir jag själv aldrig klok på ibland behöver jag fylla
på ganska ofta och ibland aldrig och nästan alltid  är "plasttutten" fylld med olja för
min del.
Det känns lite otryggt därför kollar jag olja i motor ofta och alltid efter/före en
körning.
Din fråga 2 och 3 har jag däremot ingen aning om men kolla med Trech
Titel: SV: Tips å råd önskas...
Skrivet av: Miko skrivet 9 mars 2010 kl. 18:08:24
Som du säger att få bort locket på luftrenaren är en bedrövlighet.
Att du har olja i luftrenaren beror på att om man fyller för mycket olja
i motorn så trycks det upp i luftrenaren (troligtvis för att motorn ej ska sprängas)
jag har fått lära mig att man endast ska fylla så mycket olja att när man stoppar
ner oljestickan utan att gänga ner den så ska man se lite grann av oljan på toppen/botten
av oljestickan.
Jag har gjort så numera och det har blivit bättre, tidigare hade jag som du massor av
olja i luftrenaren.
Om du kollar i botten av luftrenaren under maskinen så kan du där se en "plasttutt"
som du kan dra bort och avtappa olja från luftrenaren.
Det här med olja i motor på CF blir jag själv aldrig klok på ibland behöver jag fylla
på ganska ofta och ibland aldrig och nästan alltid  är "plasttutten" fylld med olja för
min del.
Det känns lite otryggt därför kollar jag olja i motor ofta och alltid efter/före en
körning.
Din fråga 2 och 3 har jag däremot ingen aning om men kolla med Trech

Det va intressant att höra att någon mer tycks ha "problem" med oljan!
Själv upplever jag att oljenivån är olika från gång till gång när jag kollar, det bästa för mig har varigt att kolla oljan innan jag åker ut och kör. Då ligger oljan rätt lika varje gång.

Men senaste gången jag bytte olja på maskinen trodde jag att jag skulle bli galen, ena stunden va det för mycket olja andra stunden var det lagom, sen var det helt plötsligt för lite  :tickedoff
Men det blev allt bra tillslut  :) Vet inte varför det är så men.

Ursäkta offtopic :nono:  :)
Titel: SV: Tips å råd önskas...
Skrivet av: SugBritt skrivet 9 mars 2010 kl. 19:46:54
Brölet kan ju orsakas av att förgasaren hoppat av från gummibälgen som går till luftburken? Då borde den typ inte gå fortare än 70kmh o kännas trött som attans! Värt att kanske kolla...
Titel: SV: Tips å råd önskas...
Skrivet av: Detvarsomfan skrivet 9 mars 2010 kl. 22:24:30
Tack för tipsen!! Ska kolla över det där med förgasaren. Sen får det nog bli att ta ner variatorn å kolla över den där fjädern och vad det sitter för vikter i den...Fast det där med variator är man ju ett riktigt blåbär på...Tur det finns ett sånt här forum man kan ställa lite korkade frågor.... :ATV: Zzzzz dax för kudden
Titel: SV: Tips å råd önskas...
Skrivet av: Miko skrivet 10 mars 2010 kl. 07:39:03
När du ska ta en titt på variatorn så har du en fin guide från trech här  ()p http://shop.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=62 (http://shop.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=62)