ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: beloreth skrivet 7 mars 2010 kl. 20:08:44
-
Har märkt att invalidmoppen inte laddar och batteriet såg förjäkligt ut så jag köpte mig ett nytt gel-batteri på biltema.
Märkte att den fortfarande inte laddade genom att mäta över batteripolerna med en multimeter och startade och varvade en del. Ingen förändring i spänningen. Tog då bort kåpan till svänghjulet och det rinner ut cirka 5 dl gammal olja! Varför jag vet att den är gammal är för att jag bytte olja för någon månad sen och den nya oljan är ljus och fin och den gamla ser ut som... Ja, gammal olja :)
Rengjorde statorn och svänghjulet så gott jag kunde och satte tillbaka kåpan. Startade och mätte igen över batteriet. Fortfarande ingen förändring.
Att jag måste byta packning är jag väl medveten om och det ska göras.
Kablaget innanför kåpan såg bra ut och inga missfärgningar, frågan är om statorn är helt slut eller om det går att dränka i sprit så jag får bort all gammal olja ur den? Och vart kan jag mäta spänningen från statorn på enklaste sätt sen för att se om den ger någon ström?
-
Då ställer jag en annan fråga då :)
För att få bort svänghjulet. Krävs det några specialverktyg? Borde ju kunna fungera med en mutterdragare.
-
kan meddela att svänghjulet sitter som berget det krävs en special avdragare som är alldeles för dyr
-
Har nu hittat vad för avdragare som behövs. http://www.24mx.se/crossdelar/Avdragare_M18_x_1.5mm/68/Verktyg/k22/Avdragare/s182// (http://www.24mx.se/crossdelar/Avdragare_M18_x_1.5mm/68/Verktyg/k22/Avdragare/s182//)
219:- var inte alltför dyrt. Men billigare om man kan låna.
Får kolla runt och se om någon sitter på en sådan här hemma!
-
:-X
-
Jag borde nog byta topic på denna tråd ::)
Bonntips gillar jag. Ska ge mig på detta när jag har tid och meckställe!
-
De låter som de skulle vara ladd relät, skulle kolla de först innan jag byter statorn, bara ett tips ;)
-
Med laddreläet så menas det laddregulatorn förmodar jag? Den som kostar 740:- på atvhuset.se . Finns det inga
Statorn är det inte upptäckte jag idag! Tankade på en mack och drog igång tändningen. Helt stendött. Kollade under sadeln där batteriet sitter och minuskabeln hade "hoppat", frivoltat, ramlat ur kabelskon. Lampor och allt fungerade när den var igång med kabeln ur. Så förhoppningsvis är det så "billigt" som laddreläet!
Finns det några andra tips på laddningsreläer som funkar på dinlin? Då originaldelarna både är dyra och är av dålig kvalite.
-
Har märkt att invalidmoppen inte laddar och batteriet såg förjäkligt ut så jag köpte mig ett nytt gel-batteri på biltema.
Märkte att den fortfarande inte laddade genom att mäta över batteripolerna med en multimeter och startade och varvade en del. Ingen förändring i spänningen. Tog då bort kåpan till svänghjulet och det rinner ut cirka 5 dl gammal olja! Varför jag vet att den är gammal är för att jag bytte olja för någon månad sen och den nya oljan är ljus och fin och den gamla ser ut som... Ja, gammal olja :)
Rengjorde statorn och svänghjulet så gott jag kunde och satte tillbaka kåpan. Startade och mätte igen över batteriet. Fortfarande ingen förändring.
Att jag måste byta packning är jag väl medveten om och det ska göras.
Kablaget innanför kåpan såg bra ut och inga missfärgningar, frågan är om statorn är helt slut eller om det går att dränka i sprit så jag får bort all gammal olja ur den? Och vart kan jag mäta spänningen från statorn på enklaste sätt sen för att se om den ger någon ström?
Med risk att idiotförklara mig själv.
Du vet att det SKA vara olja där va?
-
Med risk att idiotförklara mig själv.
Du vet att det SKA vara olja där va?
Lovar du detta dyrt och heligt? :) Har aldrig hört talas om att det ska vara olja där. Men om det ska vara olja där så är det ju bara positivt för min del :)
Vad ska olja smörja isåfall? Finns ju bara drev till startmotorn som är infettat och sen drevet till svänghjulet.
-
:-X
-
Generatorn ska ligga i olja, hur gör du när du byter olja? eftersom det fanns så mycket gammal olja som är separerad från den nya oljan.
Jag gör som standard, bort med avtappningspluggen, ur med oljan. I med pluggen och i med oljan. Men då ska jag i framtiden även ta bort kåpan till svänghjulet och tappa ur oljan därifrån.
-
Nu tror jag att den laddar. Kollar över säkringshållaren och den var ju totalt sönderärgad. Köpte ny på biltema och satte dit. Nu visar batteriet en högre spänning vid lite varv på maskinen än när dinlin är avstängd. Dock är det en ytterst marginell skillnad. Runt 12.9 V vid varv och 12.85 V när den är avstängd.
-
:-X
-
När min dinli krånglade med laddningen var det ett kontaktstycke som var helt ihopbränt mellan laddregulatorn o batteriet
bara slet isär dit med nya kabelskor o lite smörja sen funka det
upptäckte detta när jag skulle byta regulator
-
Tack för all hjälp!
Jag kollade igenom el-schemat och kollade hur det verkligen satt och kom fram till att det var felkopplat av tidigare ägare/ägarna när dom flyttade batteriet till under sadeln. :rtfm:
Nu hoppar spänningen upp till 13.5 V vid tomgång över batteripolerna och cirka 12.8 V med allting avstängt. Detta vid kall motor och spänningen går upp mot 14 V vid lite varv. Hoppas detta löste sig!
-
:-X
-
Kanon :headbang: