ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: *2STROKE* skrivet 5 mars 2010 kl. 20:49:01

Titel: Vad göra efter "vintervila"?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 5 mars 2010 kl. 20:49:01
Heej, ska få en kazuma 250 med manuellåda av en kompis imorn eller, på söndang :D.
Den har stått ute hela vintern pga platsbrist. Den har inte varit körd sedan oktober ungefär pga defekt backaxel (axeln som sitter en bit fram som backväxeln sitter i är av).
Räcker det med stargas eller ska man göra nåt annat för att få igång den lättare?
Ska man byta bensin och stift innan man testar att starta den?

Tack i förhand/ Jan
Titel: SV: Vad göra efter "vintervila"?
Skrivet av: Fishy skrivet 5 mars 2010 kl. 22:31:46
Heej, ska få en kazuma 250 med manuellåda av en kompis imorn eller, på söndang :D.
Den har stått ute hela vintern pga platsbrist. Den har inte varit körd sedan oktober ungefär pga defekt backaxel (axeln som sitter en bit fram som backväxeln sitter i är av).
Räcker det med stargas eller ska man göra nåt annat för att få igång den lättare?
Ska man byta bensin och stift innan man testar att starta den?

Tack i förhand/ Jan

Bensin och stift är väl inte dumt att byta, men behövs det inte bytas så finns det ingen mening :P Dock kostar det ju inte mycket. Ett stift 40-60 spänn, bensin typ samma? Alltid skönt att ha "fräscha" stuff i maskinen tycker jag iaf.
Titel: SV: Vad göra efter "vintervila"?
Skrivet av: IceMannen skrivet 5 mars 2010 kl. 22:48:53
Heej, ska få en kazuma 250 med manuellåda av en kompis imorn eller, på söndang :D.
Den har stått ute hela vintern pga platsbrist. Den har inte varit körd sedan oktober ungefär pga defekt backaxel (axeln som sitter en bit fram som backväxeln sitter i är av).
Räcker det med stargas eller ska man göra nåt annat för att få igång den lättare?
Ska man byta bensin och stift innan man testar att starta den?

Tack i förhand/ Jan

Bensin och stift är väl inte dumt att byta, men behövs det inte bytas så finns det ingen mening :P Dock kostar det ju inte mycket. Ett stift 40-60 spänn, bensin typ samma? Alltid skönt att ha "fräscha" stuff i maskinen tycker jag iaf.


bensinen bör bytas om den har stått ute... bensin är en färskvara...
stiftet kanske du ska rengöra ser ingen direkt anledning till att byta de om de är fräscht är de slitet byt, annars kör till du tycker det är dax att byta...

och kontrollera oljan och alla andra vätskor 
dom har en förmåga att dra till sig fukt...
men de beror ju mycket på hur den har stått om den har stått under tak eller ej...
Titel: SV: Vad göra efter "vintervila"?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 6 mars 2010 kl. 09:14:17
okay tack för svaren:)
Men då byter jag v-olja och motorolja då också i säkerhets skull ()p

Har 2 frågor till angående bygget sen:

Jag kommer stoppa motorn i 110hjulingen sen, men håller en 420 kedja isåfall?

När man ska göra motorfästerna, kan man svetsa i ramen utan att nåt elektriskt i motorn pajjar? :hmmm:

vad ska man ha för v olja?
motor olja är väll bara vanlig 10-40w eller?
Titel: SV: Vad göra efter "vintervila"?
Skrivet av: IceMannen skrivet 6 mars 2010 kl. 15:58:12
okay tack för svaren:)
Men då byter jag v-olja och motorolja då också i säkerhets skull ()p

Har 2 frågor till angående bygget sen:

Jag kommer stoppa motorn i 110hjulingen sen, men håller en 420 kedja isåfall?

När man ska göra motorfästerna, kan man svetsa i ramen utan att nåt elektriskt i motorn pajjar? :hmmm:

vad ska man ha för v olja?
motor olja är väll bara vanlig 10-40w eller?

ha inte batteriet på plats och svetsa inte på kablaget så ska de inte var nån fara
Titel: SV: Vad göra efter "vintervila"?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 7 mars 2010 kl. 09:29:14
svetsa i kablaget? :hmmm:
är inte kablag samma som kabelstam? ???
Titel: SV: Vad göra efter "vintervila"?
Skrivet av: IceMannen skrivet 7 mars 2010 kl. 21:53:48
svetsa i kablaget? :hmmm:
är inte kablag samma som kabelstam? ???

kablage är samma som kabel, kabelstam och kabel anslutningar...