ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: fuzzie skrivet 2 mars 2010 kl. 08:55:32
-
kan de va möjligt att man köpte den motorsvagaste 450??? yfz, 07,a 40 hk mot can ams vad dom skriver upp mot 60+ hk,, är till och med DINLY 450 vassare,ca 50+, någon som har koll på de där, kan ju inte stämma att Yamaha gör en slöare cross maskin mor sina konkurenter,,blir man ju sur,,
-
om det stämmer eller inte kan ju bara effektsiffrorna tala om,om det bara är toppeffekten/mest hk som är det intressanta så kan det väl vara som du skriver......
själv anser jag att det är mer som spelar in som viktförhållande per hk och var och när effekten ligger i motorregistret mm,som är det vesäntliga men det beror ju på hur man använder grejorna förstås.
-
ja hk och vikt så åker tydligen yfz på stryk av can am,, lättare och om de nu stämmer betydligt mer hk,, men dinly kina moppen e ju tyngre,, va bara intresant varför yamaha bygger en mindre effekt cross atv en dom andra,,, vissa forum står de 60++ hk på can am??? låter lite överdrivet då min husabergare motard 650 ligger däromkring och dom e hk stark i sin klass,,, men undrar va som e bättre på yfz,, :) nått e de nog ;)
-
Kan ju bero på hur man mäter effekt, vissa uppger vevaxeleffekt o andra bakhjuleffekt och det skiljer ganska mycket då......
Skulle vara intressant med dynosiffror från en och samma bänk på de olika maskinerna :rtfm:
-
Kan ju bero på hur man mäter effekt, vissa uppger vevaxeleffekt o andra bakhjuleffekt och det skiljer ganska mycket då......
Skulle vara intressant med dynosiffror från en och samma bänk på de olika maskinerna :rtfm:
undrar hur yamaha då bromsar,,kanman ju hoppas på bakhjulen :P
-
Har du hittat effektuppgifterna på tillverkarnas hemsidor eller det är bara hörsägen?
En film från en dansk bromsbänk:
http://www.youtube.com/watch?v=MnYPW13_RUs
-
hörsägen ;) därför undrar jag lite,
-
min pärla har 60hk+ .. :)
-
jag skrev ner det här nån annan gång men kommer inte ihåg exakt vad det var nu, siffrorna beror ju lite på vilken bänk dom bromsas i, alla bänkar visar ju lite olika.
Can am'en har knappast några 60hk i motorn, då skulle den köra ifrån en original raptor så det visslar, och det gör den inte, snabbare i starten men raptorn tar igen efter en bit, därav är den knappast starkare än raptorn.
Can-amen är däremot 2 kilo lättare än dom andra som är lättast med elstart, t.ex YFZ och TRX medans KTM'en och KFX är lite tyngre.
I det långa loppet spelar det ingen roll vilken maskin du har, visst du kanske kör nån hundradel snabbare på en Can-am än en KFX t.ex men du lär få slipa till din fysik till max innan du ens funderar på att gnälla om 1 kilo hit eller dit, finns som sagt så mycket annat som spelar in som dämpare och chassi överlag
Den gamla YFZ'an (2007) den nya är lite starkare (40hk)
(http://img80.imageshack.us/img80/5294/michaelyfzstockcammt5.gif)
och Can-am
(http://img151.imageshack.us/img151/7701/michaelds450stocknv2.gif)
can am är ju ganska kända för att vara skrytiga så visst är det väl några hundra hk i dom om du läser på deras hemsida :lol:
-
tack för de svaret,,,
-
Här kan du titta på lite olika maskiner
http://quadsport.fortunecity.com/various%20quadbike%20dyno%20graphs.html
-
Här kan du titta på lite olika maskiner
http://quadsport.fortunecity.com/various%20quadbike%20dyno%20graphs.html
Ja o lite olika dynobänkar...
-
Här kan du titta på lite olika maskiner
http://quadsport.fortunecity.com/various%20quadbike%20dyno%20graphs.html
Ja o lite olika dynobänkar...
Exakt, inte samma men så stor % skillnad är det nog inte, då spelar nog optimeringar av motor större roll.
men hade gärna testat min på en dyno. och fått värden på den mot en org dinli som är testad i detta test.
Nu är min inte org så det är u därför man vill testa.