ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hyosung => Ämnet startat av: vampiz skrivet 1 mars 2010 kl. 11:05:42
-
Köpte en Goes 450x igår, vilket jag fattat som är exakt samma som Hyosung förutom plasten och däcken och möjligtvis lite små detaljer.
Har sett att måna har problem med röd/orange krök på dem, vilket jag också har, det kan ju inte vara allt för bra för röret att de ska bli så varmt.
Jag undrar om det är någon som vet exakt vad man ska göra för att få bort det, räcker det med att höjja munstycket ett snepp? samt måste man höja lågfarts munstycket också? Den är i ostryp utförande.
Tacksam för alla svar och synpunkter =)
-
Vad jag har fattat så är detta med glödande krök inget ovanligt på 450 maskiner. Det är så och ska vara så...
-
Vad jag har fattat så är detta med glödande krök inget ovanligt på 450 maskiner. Det är så och ska vara så...
Klart det inte ska vara så..
Standardsvaret när maskiner får röda krökar är att de går för snålt.
Lösningen på just din maskin vet jag inget om tyvärr.
-
Ok ok.. ja jag har också fattat det som att det är vanligt med röda krökar! Men ja, som du skriver kenta777 bör ju det går att ordna, jag tror också den går för snålt, har inte tittat på stiftet ännu, men om stiftet skulle se bra ut och den inte verkar gå för snålt så kan man ju inte heller höjja munstycket?
-
... om stiftet skulle se bra ut och den inte verkar gå för snålt så kan man ju inte heller höjja munstycket?
Jag läste en tråd på detta forum om hur man skulle bestycka rätt.
Det gick ut på att man skulle stoppa i så stort som möjligt tills den började gå dåligt, sedan backa tills den går bra igen.
Borde gälla både hög och lågfart (?).
Om stiftet ser bra ut så kan man nog öka storleken en smula innan det börjar se dåligt ut och det kan vara det lilla som krävs.
Nu är jag dock ute på djupt vatten - jag vet att det brukar gå att lösa men inte hur.
Kolla med de stora verkstäderna för just din modell, de borde ha koll!
-
Jaså okej, hmm får väl skruva isär och se vad de sitter för munstycke, antar att det kanske sitter orginal då, men den går riktigt fint i hela registret. Någon som vet vad det sitter orginal i en Hyosung 450 motor? Samt var man kan beställa munstycken? eller kanske går i en vanlig mc-butik, det satt väl en mikuni 42:a i dom?
Är inte så duktig i detta ämne som ni kanske redan märkt. :)
-
Även om den går fint så blir den för varmt och det tyder ju på att allt inte är rätt.
En motor som alltid går varmt har ju en tendens att skära till slut enligt min erfarenhet.
Kolla med din ÅF, han borde kunna fixa fram munstycken.
-
Ja jo det är min åsikt också! Men hmm jag vet inte var man köper Hyosung/Goes? Köpte inte min ny.. Vet du?
-
dealy.se verkar sälja grejer iaf.
-
Har sett det också, men har letat hittar ingen prislista/katalog.
-
verkar va svårt å hitta högfarts (nål) munstycken till dem. var i väg i helgen på jakt efter ett större. d fanns munstycken, men inte ens i närheten av den storlek på hål som är original. tror d största ja hitta va 160.
-
Vad exakt blir det för skillnad med en högfartsnål? Och vad sitter det för munstycke orginal låg resp högfart?
MVH
-
asså, högfartsmunstycket där nålen går i. va svårt att se några siffror på d, men typ en 5a i början va d. lågfartsmunstycket titta ja aldrig på, men har för mej att de ska va ett 45 original. inte helt hundra.
-
Har också märkt nu att min poffar lite när man släpper av på gasen, även lite lätt gasminskning... Läste på nån sida att om det endast smäller vid gasavslag så var det läckage mellan cylinder och avgasrör eller för litet lågfartsmunstycke. Kan ju kanske stämma då att förra ägaren som tog bort strypningarna inte bytt några munstycken och att man då skulle behöva byta lågfartsmunstycket och även högfarts för åtgärda den röda kröken?
-
exakt. min förgasare va heller inte öppnad innan jag tog bort den. ska ta i sär den igen å byta lågfarten å se. bara så jäla bökigt. man får ju skruva isär hela hojen typ.
-
Jaså är det bökigt att få bort förgasaren? Har inte kollat så noga men om du har lust så skulle du gärna få skriva steg för steg vad man ska ta bort så jag slipper ta bort mer än jag behöver:)
Men din är ostryp nu eller? Och den smäller vid gasavslag? Fick man inte med ett annat högfartsmunstycke i Goes avstrypningskit? Om det stämmer vad satt det orginal och vad var det för munstycke man fick med? Tänkte byta öven högfartsmunstycken när jag byter lågfarts så skulle vara bra och veta vad det sitter på samt satt orginal.
MVH
-
har bytt munstycke i min till det munstycket man får med avstrypningsatsen.. poffade lite mindre men klart att den poffar rätt mycket ändå.
sen är mitt grenrör lika rött som alla andras oxå ;) ,verkar vara standard på dessa maskiner..
-
Har testat lite olika munstycken nu, när jag körde 55/170 så poffade det inte mycke alls, endast ett par poffar vid fullt gasavslag och sen att man lät den gå ner till tomgång. Samt den röda kröken blev inte alls lika röd!
Ändrade dock tillbaka till 50/152.5 eftersom det inte gick att ligga på fullgas mer än en kort sträcka eftersom nålventilen bara är 1.5mm, och då blev den för törstig så den sög tort i förgasaren.
mvh