ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: ChippenR skrivet 28 februari 2010 kl. 17:00:43

Titel: Köp av quad, tips!
Skrivet av: ChippenR skrivet 28 februari 2010 kl. 17:00:43
Hallå !

Jag sitter och planerar på att köpa en quad. Ska vara väggreggad
Har funderat på Dinli 450 och Suzuki LTZ. Hur går dom jämfört med varandra? Bättre kvalité på Suzukin?
Vad är det för motor i Dinlin, vart kommer den ifrån?
Hur är det att åka nå längre resor, typ 10 mil. Om man ligger i ca 90. Åka två?
Prisklassen ligger mellan 20-30 000.
Finns det några andra roliga alternativ?
400cc är det absolut minsta. Hade en SMC Mistral 250cc förut men den tröttnade man på ganska fort.
Hur är det med strypningen på dessa maskiner. Vart brukar dom sitta och i vilken form? I dämparen, munstycke osv...

Har tänkt att använda quaden i stan, skogs- och grusvägar.


Tack för svar

Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: kenta777 skrivet 1 mars 2010 kl. 16:13:52
De flesta frågor du har finns det redan svar på och vid lite sökning ger:

Motor? Fuji Subaru (som så många andra i klassen).
Kvalla? Dinlin håller hög kvalité men Suzuki är ett märke med mer erfarenhet.
Längre resor? Inte jättebekvämt pga ej individuell bakfjädring, väghjul blir stötiga och spårkänsliga, vibrationer.
Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: Hydro skrivet 1 mars 2010 kl. 16:43:57
Njae... att väghjul blir stötiga och ger vibrationer stämmer ju inte alltid.

Riktiga hjul varken stöter eller vibrerar mer än på en bil tex.

Jag har hel bakaxel på min, och asfaltshjul och den vibrerar inte ett endaste dugg ej heller är den obekväm eller jobbig på asfalt.
Däremot är det jobbigt med crosshjälm när man kommer upp i lite fart, skärmen kan hugga i vinden så man får whiplashskador, men det hör ju inte hit iofs.

Åker man på skitvägar med potthål varannan meter är det kanske en sak, men på vettiga vägar funkar det tycker jag.
Jag har åkt 50-60 mil på en dag och det har inte direkt känts i kroppen på kvällen.
...och nej, jag tillhör INTE de som är smidigt bygda. :lol:

Nu är det iofs en annan maskin, men fortfarande med stel bakaxel och asfaltshjul.

Dinlin har mer effekt än Suzukin och är större vilken är en fördel om man åker två... Sukkan är rätt liten.
Dinlin är stabil på vägen, med tyngd och effekt... men den har inte samma kvalité som LTZ:an som nog fan är odödlig.
Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: kenta777 skrivet 1 mars 2010 kl. 16:57:49
Njae... att väghjul blir stötiga och ger vibrationer stämmer ju inte alltid.

Riktiga hjul varken stöter eller vibrerar mer än på en bil tex.

Skrev inte att väghjul vibrerar, det var ett litet kommatecken mellan. Förstår dock att det kan tolkas så.
Vad jag menade var att det finns stor risk att original-däcken vibrerar en smula eftersom de inte är släta.

Jag vidhåller dock att väghjul blir stötigare, precis som liknande lågprofilsdäck på en bil.

Hur är det med service på LTZ mot Dinli'n? Hörde av en bekant att LTZ ska in på service rätt ofta och Dinlin ska ju "bara" in var 200:ade mil när den är inkörd och klar.
Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: LAHA skrivet 1 mars 2010 kl. 17:28:12
Nu kör man ju inte med däcktryck som är ens i närheten av av bilhjul så stötighet vill jag absolut inte kalla det, det blir däremot mycket stabilare och säkrare!

Vad det gäller service så är alla 450 motorer lite vassare så det är täta intervaller, 200 mil brukar Dinliägarna säga är väl långt, snarare 150 mil mellan servicetillfällena.
LTZ är som sagt en slitvarg, något jag inte vill kalla Dinli......
Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: kenta777 skrivet 1 mars 2010 kl. 17:47:10
Vad det gäller service så är alla 450 motorer lite vassare så det är täta intervaller, 200 mil brukar Dinliägarna säga är väl långt, snarare 150 mil mellan servicetillfällena.

200 mil står det i instruktionsboken iaf, men det är klart att det alltid är bra att serva oftare.

På Blocket hittade jag en annons på en LTZ där killen hade bytt olja och filter var 5:e timme, det är jätteofta i jämförelse.
Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: (ಠ ›ಠ) skrivet 1 mars 2010 kl. 18:07:49
Vad det gäller service så är alla 450 motorer lite vassare så det är täta intervaller, 200 mil brukar Dinliägarna säga är väl långt, snarare 150 mil mellan servicetillfällena.

200 mil står det i instruktionsboken iaf, men det är klart att det alltid är bra att serva oftare.

På Blocket hittade jag en annons på en LTZ där killen hade bytt olja och filter var 5:e timme, det är jätteofta i jämförelse.
Om man kör på cross bana eller i hård terräng behövs tätare olje byten
Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: Andreas77 skrivet 1 mars 2010 kl. 18:28:16
Det står 100mil i instruktions boken till Smc 500 och det gäller Dinli 450 också har jag fått höra av en som äger en. 200mils intervallen som står i service boken gäller strypta maskiner.
Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: kenta777 skrivet 1 mars 2010 kl. 18:41:46
Det står 100mil i instruktions boken till Smc 500 och det gäller Dinli 450 också har jag fått höra av en som äger en. 200mils intervallen som står i service boken gäller strypta maskiner.

Ok, bra att få det där uppklarat.
Vad gäller för LTZ'n då?
Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 1 mars 2010 kl. 19:06:43
Det står 100mil i instruktions boken till Smc 500 och det gäller Dinli 450 också har jag fått höra av en som äger en. 200mils intervallen som står i service boken gäller strypta maskiner.

Vars står det att det gäller strypt?

denna bok kommer från tillverkaren av dinli i samråd med motortillverkaren.

Boken gäller inte bara för Eu marknaden och detta betyder att den inte är skriven för en strypt maskin.

Men den ska servas var 100- 200 mil beroende hur du kör,  efter att den har gått 100 mil.

Tydligen får man inte kalla en dinli en slitvarg, men då kallar jag den en ulv i fårakläder som tål mycket stryk. (tål mer stryk än vad många tror)

En maskin  man inte tröttnar på i första taget, (man hittar bara nya dolda talanger och möjligheter ju längre man äger en) Det man kan tröttna på är alla gnälliga missunsamma icke dinli ägare.

Så vill du slippa gnäll så köp nå dyrt märke. Men förbered dig på lite elmek istället.

Så nöjer du dig med att köra Audi eller BMW och inte måste ha Brabus eller AMG som bil, då blir du nöjd med en dinli 


Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: Kamsen skrivet 1 mars 2010 kl. 19:10:48
Oljebyte (+ filter): Har man kört hårt så byter man oftare (5:e timme typ). Kör man lugnt så byter man mer sällan... (100 mil typ.)  ()p


Ang. kolvbyte så sa Niklas på minhoj.se att inget byte före 1000 mil iaf. för då har det varit nå fel...  Gäller LTZ 400.. ()p
Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: Hydro skrivet 1 mars 2010 kl. 19:21:57
Så nöjer du dig med att köra Audi eller BMW och inte måste ha Brabus eller AMG som bil, då blir du nöjd med en dinli 

Så Dinli är som Audi och BMW, medan Suzuki är som Brabus och AMG?
Oj.

Audi och BMW tillverkar bilar.
AMG bygger motorer (företrädelsevis åt MB) och Brabus förädlar bilar från MB-koncernen.

Åter till topic!
Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 1 mars 2010 kl. 19:24:36
Oljebyte (+ filter): Har man kört hårt så byter man oftare (5:e timme typ). Kör man lugnt så byter man mer sällan... (100 mil typ.)  ()p


Ang. kolvbyte så sa Niklas på minhoj.se att inget byte före 1000 mil iaf. för då har det varit nå fel...  Gäller LTZ 400.. ()p


helt rätt att kör man hårt så byter man olja och filter mer ofta och det gäller ju oavsett vilken du väljer.

Det med kolvbyte borde också gälla dem flesta, att måste man byta kolv inom 1000 mil så har det varit något som inte stod rätt till.


Ang vad som är vad, är mer en metafor, än att zukka är en brabus. Det jag menade är att, det finns alltid något som är värre och bättre hela tiden oavsett vad man väljer. Och det gäller att hitta det som ger mig mest tillfredställelse för dem pengar jag tänker lägga ut.
(Ja jag vet vad amg brabus är, Vill ha med stort H och A)
Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: goes skrivet 1 mars 2010 kl. 19:30:18
Det står 100mil i instruktions boken till Smc 500 och det gäller Dinli 450 också har jag fått höra av en som äger en. 200mils intervallen som står i service boken gäller strypta maskiner.

Enl Generalagenten JIAB så är det 200 mil på smc 500 (30 , 70, 100, 300, 500 mil o.s.v)
Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: Andreas77 skrivet 2 mars 2010 kl. 07:57:27
Det står 100mil i instruktions boken till Smc 500 och det gäller Dinli 450 också har jag fått höra av en som äger en. 200mils intervallen som står i service boken gäller strypta maskiner.

Enl Generalagenten JIAB så är det 200 mil på smc 500 (30 , 70, 100, 300, 500 mil o.s.v)

När jag hade min så läste jag i boken att dom rekommendera 100mil dock så stog det i det dåligt tryckta service häftet att det va 200mil.
Där jag köpte den rekommendera dom också 100mil men jag behövde bara lämna in den va 200mil för att garantin skulle gälla.
Men byt ni va 200mil själv byter/byte jag innan 100mil.
Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: kenta777 skrivet 2 mars 2010 kl. 11:29:26
Men byt ni va 200mil själv byter/byte jag innan 100mil.

Apapap! Innan du går ut och letar efter din SMC 500 att byta olja på kan jag påminna att du enligt din signatur inte har en sådan utan en LTZ. :)
Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: Tedde89 skrivet 2 mars 2010 kl. 21:19:05
Tjena!

(Har varken kört dinlin eller ltz men det här är vad jag har uppfattat)

Dinli är lite större tror man sitter lite bättre på dom just på tex landsvägs körning sen är dom rätt stabila med och bra effekt! inget man tröttnar på direkt lite tung är den.. men vafan? jag har inte tänkt bära min till maxi precis :)

LTZ är lite mindre men tror ändån att effekten är helt okej. mjukare plast så det håller lite bättre ifall du välter.
sen väger den ju en del mindre är dinlin. men ett stor plus till LTZan är att det finns massa godis att köpa till den. man kan ändra allt! till dinlin finns inte lika mycke saker och tillbehör.

hoppas det hjälper något iaf. blev ett inlägg här som inte kastar skit på enasidan och polerar den andra
MVH ted
Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: Andreas77 skrivet 3 mars 2010 kl. 08:12:45
Har ägt både Adly och Smc innan ltz:an jag har nu, och den största skillnaden är ju helt klart smidigheten hos suzukin. Kör man mycket skog tex där det finns risk att man fastanar så märks dom 35-40 kilona som ltz:an väger mindre + att jag gillar fjädrings egenskaperna på den.
Men kör man mycket väg grusväg så har väll kilona inte lika stor betydelse kanske.

Du får nog en nyare Dinli för dom pengarna men sen vet man ju inte om den håller bättre bara för att den är nyare.
Titel: SV: Köp av quad, tips!
Skrivet av: bjursell skrivet 3 mars 2010 kl. 10:26:34
Jag har ingen erfarenhet av någon av hojarna.. men har iaf en gammal suzuki lt250r quadracer som kan tala rätt bra på suzukis kvalité... dom gjorde helt enkelt toppen hojar på 80-90 tal och ltz lär nog inte göra dig besviken!
Själv skulle jag ju ha valt ltzan pga att de är kvalitet, Och de med service... de är ju bara bra om du servar den så mycke som möjligt.. ingen går illa på de förutom plånboken men vad gör man inte för att ha en hoj i fint skick?  :)