ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: ATVeeler skrivet 27 februari 2010 kl. 14:55:48
-
Tänker bygga nerfbars till quadden, men har lite detaljer som jag behöver hjälp med.
Hur stark skall nätet vara? "Barsen" skall ju hålla att stiga/stå på men vad är meningen med nätet? skall det bara vara där som skydd så man inte når med fotterna till marken eller skall det hålla att stå på?
Hur inverkas köregenskapen om barsen är av "fästa i varandra" typen, blir ju mycket mera vridtröghet. Bra eller dåligt..
Något i stil med detta standard modell blir det:
-
varför inte bygga "race" modell med inkluderad heelguard? typ såhär, ser bra mycket snyggare ut tycker jag i alla fall.
(http://ecx.images-amazon.com/images/I/515RALXy8nL._SL500_AA280_.jpg)
Nätena ska ju hålla att stå på egentligen, dom är ju till för att du inte ska köra ner fötterna i marken om du mot förmoad missar fotpinnen eller så, så du inte kör över dig själv så säga.
Går ju att köpa nån typ av spännband på Biltema typ och slakta och sy ihop, ungefär såna band som sitter på dom
-
Race modellen är nog snäppet vassare men heelguards har jag redan på quadden.
Rött nylon 60mm brätt "band" har jag kvar från ett annat projekt (trocklade ihop 4-punkts bälten för racedays till corollan) så nätet blir nog av det.
-
jag köper aldid spännband på clasolsson o syr ihop! brukar sy dom dubbla för extra styrka ()p eller så köper du färdiga nät och bygger järnkonstruktionen runt nätet så slipper du att sy ()p bara se till att dom sitter fast, sen hur spelar ingen roll ()p
-
Fastsättningen av nätet på nerfbarsen görs av ölgor av flatjärn med öppning, som svetsas fast på barsen.
Banden träs igenom öglorna och sys ihop.
-
Ett alternativ till spännband är att skruva fast aluminiumplåt över nerfbarsen, det gjorde jag med bra resultat. Det är starkare och snyggare, dessutom så sprutar det inte upp lika mycket skit på dig och på quaden. Jag provade även en annan variant tidigare. Jag skruvade fast den typ av aluminiumnät som man sätter i grillar mm ovanpå nerfbarsen istället för spännbanden. Det såg riktigt bra ut men höll inte så bra när man körde "över" något hinder (men dem höll att stå på).
-
Beroende på körstil, skodon och hur växelföraren är placerad i förhållande till nerfsen så kan detta med plåt ställa till det då man ju kan behöva komma djupare ner än vad plåten kanske medger.
Man slipper dock pinnar och annan skit att fara upp och smälla en på fötterna!
Detta växel-dilemma slipper man ju dock på en Kawa 700. :headbang:
-
Funderade faktiskt en stund på aluminium durkplåt eller rostfritt nät istället för banden, men för att få det rätta cross stuket så fungerar nog bara banden. Och så ger de också efter vid behov vilket plåten eller ett hårt nät inte gör.
Men tillbaka till min andra fråga, hur inverkar nerf bars till handlingen/köregenskaperna?
-
Ingenting vad jag har märkt, förutom att du vågar hoppa lite mer när du har bättre skydd för fötterna :P ()p
-
Med aluminiumplåt fastnar du inte lika lätt i grenar mm. En annan variant som jag inte har provat är att sätta dubbla aluminiumplåtar på nerfsen, en uppe och en nere. Det borde göra att man lätt "glider" över stenar etc. Rostfritt blir väldigt tungt jämfört med aluminium...
-
aluminium plåt har som jag ser de flera nackdelar på en cross quad
-de ser fult ut :(
- är ivägen för växlingen
- för att ta bort växlings problemet måste man göra den till en skål, villket försämrar markfrigång, dessutom fylls den med grus o lera (finns ju en anledning till att dom flesta heelguards nu förtiden är av nät ist för alu som de var förr)
- dessutom om den är skålformad skadar man lätt föterna om man slår ner foten hårt i den
- är den ist platt så kommer det vara en risk att du studsar av den efter att du slagit ner foten i den
så håll er till nät
de fästet du ritade för banden är helt värdelöst, blir för vast för banden så du kommer få laga eller byta nät stup i kvarten! gör ett fäste av en bockad rundstång istället så dlipper du det :) sitter och planerar att bygga nya nerfbars bara gör jag har ett sådant fäste nu och börjar bli trött på att sy ihop näten hela tiden.
-
Bara man rundar fästen ordentligt så slipper man nog den dåliga hållbarheten på näten.
-
har kört med både qmax och pro armor, pro armor har ju även fäst sina i ramen i med nätena som endel andra inte har, samt att man låser nätena med brickor istället för att sy fast dom, mina är inte ens slitna än så länge :sunny:
vet jag störde mig nå fruktansvärt på qmaxarna som inte var fästa i ramen, så när man kör fort på bakhjulen så trycks nätet upp mot växelspaken av fartvinden och man kommer inte åt att växla.
som Taz säger så försvinner det ju mer och mer med alu på heelguards, mina nya till yfzan har nät på heelguards så ska bli kul å se hur de blir
-
gissar på att platan är max 3 mm tjock så spelar de ingen större roll hur mycket ru rundar för när du slår i foten med kraft i nätet så är dom som slöa knivar o drar av banden :rtfm: