ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Gathor skrivet 26 februari 2010 kl. 02:08:25
-
Ok, satt ögonen för Dinli450. Priset ligger på ca 59.000kr.
Jag är ganska pank, så att säga. Nu kommer mina frågor som har har försökt leta upp i forumet men inte fått svar på allt.
Jag har aldrig kört fyrhjuling tidigare, kommer använda den för att ta mig fram lagligt på vägen, till jobbet, polarna m.m :P
1. Hur stor skillnad är det mellan en 200cc och 450cc? kan inte riktigt förstå hur känslan kan ändras så mkt när båda är strypt till 20kh (15kw)
2. Hur mycket går försäkringen m.m på för en som är 21 år, (för både 200cc samt 450cc.)
3. Tänkte ta skiten på avbetalning, så typ ca 500kr i månaden i 72månader. (6 år) värt det? (när man räknar in försäkring m.m).
4. Så är det billigare än att skaffa en skit bil??
5. Har jag läst rätt att atv bara går max 110km/h? (Vet att de är reggade för en speciel hastighet, men t.ex Dinli450 går den bara 90?)
Tacksam för alla goa svar!
-
Tja! ska försöka svara sågott det går den här tiden på dygnet ;D
det är grymt stor skillnad på mellan maskinerna det är inte bara motorn som skiljer mellan 200cc och 450cc andra saker som chassi å fjädring spelar oxå stor roll...
maskinerna är strypta men så gott som ingen kör med strypningarna så dom rycker man första dagen :headbang:
försäkring på hjuling är ganska billig men sammanlagt så kommer det inte bli billigare än att skaffa sig en "skitbil" pga värdeminskning och lån...
Men det är grymt roligt och det är svårt att sätta ett vettigt pris på det ()p
hur fort en quad går är väldigt olika beroende på om strypningar sitter kvar och hur den är drevad osv osv... men över 100kmh är inga större bekymmer kan lika gärna gå 140kmh oxå
-
Jag skulle aldrig ta lån och lägga det på så lång tid.
Det kommer sluta med att om du vill sälja den så kommer du få pynta in en större summa pengar
själv för att kunna lösa lånet då du amorterar för lite i månaden till skillnad mot värdeminskningen.
En skitbil är mycket billigare än en 450.. dom har täta service intervaller med oljebyten och filter.
Sen har du en stor värdeminskning på 450in.
-
Då jag kommer köra den dagligen, behöver jag en med körglädje i sig. Och just Dinli450 lät som rätt sak :P förutom en Raptor dåra men dem är jävligt dyra.
Men kan man få en billig ny fyrhjuling med bra kvalité samt körglädje för 19-25.000kr?
-
Jag köpte min Raptor för 30 000. Så det finns ju begagnade för bra pris som du kan köpa istället :)
-
Jag skulle aldrig ta lån och lägga det på så lång tid.
Det kommer sluta med att om du vill sälja den så kommer du få pynta in en större summa pengar
själv för att kunna lösa lånet då du amorterar för lite i månaden till skillnad mot värdeminskningen.
En skitbil är mycket billigare än en 450.. dom har täta service intervaller med oljebyten och filter.
Sen har du en stor värdeminskning på 450in.
tycker du uttryker dej lite klumpigt när du säger så där, tänk på att inte alla har det bra ställt som kanske kan pynta några lappar på en hoj i månaden bara för man ska bli av med ett lån så fort det går.
Leta hellre reda på ett lån med bra vilkor istället som du blir nöjd med och slipper känna att du ska betala av det på 2-3 år kanske bara.
Tycker så här anser du att du har råd att köpa en så kolla på en sjyst maskin på en gång, annas kan det lätt bli att du tröttnar ganska fort om den jävlas eller går sönder ofta.
Då kan det ju bli att den står bara och det är kanske lite onödigt om du nu har lagt ner 50k i den.
-
Jag håller med Cornsnake, man bör inte sätta sig i en sådan skuldfälla.
Man lurar sig själv och tror att något är billigt per månad, men sen efter tex två år så är tyvärr risken överhängande att lånet är betydligt större än vad maskinen är värd... om man då säljer den för att tex lösa in lånet så går ju inte det.
Detta är dock upp till var och en, personligen skulle jag dock inte våga ta ett lån som inte täcker ungefärlig värdeminskning under den tilltänkta ägandetiden.
-
Nu är jue grabben pank å kanske inte har välsmorda päron som slantar upp 100k poff sådär
men du har en ide angående att man inte ska ta allt på lån utan tex halva kan du ta om du ska upp i dom stora klasserna ... jag själv sitter i tankarna om att köpa en dinli 700
där ligger min budget då jag har 40k cash å lånar 30k till på det ,...
dock ska man låna så ska man se till att få bra vilkor å inte ta wasakredit eller nått annat ocker bolag... låg månads kostnad är både för å nackdelar ... jag kör på låg för då kan man när som helst slanta in mer när det ligger lite extra på kontot å skräpar.
hoppas detta får dig å tänka dig för .. dumt å slanta allt på ett lån å sen stå där med brallorna nere :=)
ha det
-
Jag skulle inte låna till en sån sak iaf. Grejen är ju att om man tar ett lån på lång tid, så sjunker värdet väldigt mycket på sådna här ''leksaker'' och man kanske dessutom inte är intresserad av att åka längre. Man betalar då för något man eg. inte har nytta av. Säljer man den så får man kanske punga ut med mellanskillnaden från egen ficka så att säga till absolut ingenting.
Har själv ett lån, och det är på bilen. Tog låg månadskostnad men längre avbet.tid(10 år). Fungerar bra tycker jag, då man kan slänga in extrapengar om man vill/kan, och dessutom räknar jag med att behålla bilen längre än 10 år. Jag vet att värdet sjunker även på bilen, men bilen måste jag ju ha i vilket fall som helst.
Blev bra för mig eftersom jag jobbade när jag tog lånet, men är nu hemma och studerar vilket ger mindre pengar i månaden men jag klarar ändå av att betala lånet varje månad. Så resonerar iaf jag.