ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: johnny 74 skrivet 24 februari 2010 kl. 14:16:15

Titel: drev raptor 350
Skrivet av: johnny 74 skrivet 24 februari 2010 kl. 14:16:15
Hej undrar om orginal drevning är 13 fram o 38 bak
någon som åker på den drevningen? hur går den isåfall
själv måste jag byta drevpacket omgående både drev o kedja är slut
har några nästan nya drev hemma som jag fick med raptorn när jag köpte den ett 13 o ett 17 fram och så har jag nästan ett oanvänt 38 bak
är lite intresserad på vilken drevning ni kör med o vad ni tycker är bäst
vill ju inte ha en slö maskin men samtidigt inte varva sönder den
var köper man drevpacket billigast?
tack på förhand.
Titel: SV: drev raptor 350
Skrivet av: goatfactory skrivet 24 februari 2010 kl. 16:56:07
körde med 13-38 tills igår, ett rysligt växlande hela tiden.  kör 15-38 nu och det är mer lagom för stadskörning.  över 15 fram så måste du förlänga kedjan/byta till mindre bakdrev.

jag köpte framdrevet på närmsta mc-butik, samma som till en massa kawasaki/yamaha så det kostade överkommliga 230 pix.
Titel: SV: drev raptor 350
Skrivet av: johnny 74 skrivet 24 februari 2010 kl. 18:17:25
låter vettigt med 15 drev fram
får väl ta och köpa det tillsammans med kedjan
vad ska man ha för kedja
hur många länkar?
Titel: SV: drev raptor 350
Skrivet av: goatfactory skrivet 24 februari 2010 kl. 19:22:36
i specifikationen står det att kedjan ska heta DID520V/DAIDO och antal länkar ska vara 97+1

således en 520-kedja med 97 länkar samt kedjelås om jag förstår det rätt.
Titel: SV: drev raptor 350
Skrivet av: W3D3R skrivet 24 februari 2010 kl. 19:39:05
Medgatdäck 10" lågprofil körde jag 17/36 drevning och med cross sulor 9" körde jag 15/36, et fungerade hur bra som  ()p
Titel: SV: drev raptor 350
Skrivet av: goatfactory skrivet 24 februari 2010 kl. 20:49:20
Finns en väldigt bra tabell för utväxlingar på http://www.roffesmotor.se/smartupdate/archive/Gruppkatalog_105.pdf (http://www.roffesmotor.se/smartupdate/archive/Gruppkatalog_105.pdf) sidan 32.

Har sett samma tabell här inne någonstans men hittar den inte nu. Har även hittat en del hemsidor där man kan räkna på växellådan utväxling, däckens profil mm och få ut hastigheter vid olika varvtal men tyvärr inte till yfm 350.

Finns det något sätt att ändra hastighetsmätaren så den stämmer till lägre/högre profil på bakdäcken?
Titel: SV: drev raptor 350
Skrivet av: W3D3R skrivet 24 februari 2010 kl. 21:05:31
Inte om du kör med orginal mätare, jag hade en Vapor mätare på min och den fungerade perfekt! Orginal visade väl ca 25km/h för mycket ;D
Titel: SV: drev raptor 350
Skrivet av: hell-man skrivet 3 maj 2012 kl. 22:51:09
En kandidat till vm i trådlyft:
Efter att ha
1. Konstaterat att jag inte kommer köpa större maskin i närtid och
2. ha försökt hänga på (en stressad) Raecer ett par mil
3. insett behovet av att byta drivpaket
undrar jag om jag ska behålla min nuvarande utväxling?


Original 13/38
Nu har jag 15/38
Jag upplever ofta problem med att jag får ligga på väldigt höga varv för att klara min 110-vägs-pendling. Dessutom känns det som det är en jäkla massa onödiga växlar runt 3-4, alltså ingen större skillnad. Jag upplever sällan problem med själva orken.
Någon som har ett fint råd? (Och innan du svarar läs mina tre punkter ovan) :dntknow:
Titel: SV: drev raptor 350
Skrivet av: Britsmar skrivet 3 maj 2012 kl. 23:20:18
(jag som har 0 koll på 350 raptorn och hur den ser ut)
Min 700:as första växel är ju helt meningslös i trafiken 99% av tiden känns det som, och jag har ändå ökat en tagg fram (15). Jag kommer utan tvekan öka till 16 OCH 36 bak bara för pendlingens skull, va jag så krystat försöker få fram är att du får ju mer livstid på prylarna till busåkningen om du sparar på prylarna när du pendlar. Oavsett kubik!
Titel: SV: drev raptor 350
Skrivet av: hell-man skrivet 4 maj 2012 kl. 06:16:30
Precis så känner jag; att jag "dödar" maskinen genom att ligga och pina stackarn...
Titel: SV: drev raptor 350
Skrivet av: Hydro skrivet 4 maj 2012 kl. 12:17:13
Så tänker jag också, fast då mest gällande mig själv...
Skall eventuellt till Norge i sommar och då skulle vi tydligen upp på något berg, så de andra tyckte att jag borde börja träna för det där!
...men jag vilar mig i form istället.  ()p
Titel: SV: drev raptor 350
Skrivet av: hell-man skrivet 7 maj 2012 kl. 10:39:02
Ska jag satsa på 36 bak, eller vad tycker ni?
Titel: SV: drev raptor 350
Skrivet av: Britsmar skrivet 7 maj 2012 kl. 11:56:48
 ()p
Titel: SV: drev raptor 350
Skrivet av: hell-man skrivet 7 maj 2012 kl. 12:57:12
...eller 34?
Titel: SV: drev raptor 350
Skrivet av: hell-man skrivet 7 maj 2012 kl. 14:14:21
...eller 17 fram?

Titel: SV: drev raptor 350
Skrivet av: hell-man skrivet 7 maj 2012 kl. 15:21:49
Detta ligger i min korg på rockymountainatvmc.com
Blir det bra? Teoretiskt sett räcker ju en originalkedja när jag ökar två fram och minskar två bak. Frakt på 50$ tillkommer.
Är det ens idé att fråga på MC-Service (Tibro)?



Primary Drive Front Sprocket 15 Tooth - 2006 Yamaha RAPTOR 350
Part # 1021470040
$8,99       In Stock      $8,99
   
Primary Drive Rear Steel Sprocket 36 Tooth - 2006 Yamaha RAPTOR 350
Part # 1022350124
$19,99       In Stock      $19,99
   
Primary Drive 520 RDO O-Ring Chain 520x98 - 2006 Yamaha RAPTOR 350
Part # 1021270008
$44,21       In Stock      $44,21

Titel: SV: drev raptor 350
Skrivet av: hell-man skrivet 7 maj 2012 kl. 20:07:03
Nya bud. Min crossgranne hävdar att dreven inte är speciellt slitna, bara kedjan. Så det blir väl ingen förändring denna gången då, kedja kan man ju köpa på bildelsvaruhuset. :(