ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: tobbeviking skrivet 23 februari 2010 kl. 14:56:06
-
Suck...
Idag var jag ute i skogen och trevade mig fram med hjulingen i djupsnön. Dvs ganska högt varv och tuggande hjul i snön.
Gick hyggligt men så efter ett tag började remmen slira. Kändes ganska tydligt att det var variatorremmen som inte högg i som den skulle.
Linkade till garaget ett par hundra meter på plogad väg, så det var verkligen inte ngt driv att tala om kvar.
Plockade ner kåpan över variatorn och där är fullsmetat med olja. Remmen ser i mina ögon helt ok ut, inga missljud eller liknande.
Frågan är nu om det är ngn av packboxarna som brukar ge upp eller om detta kan bero på att vevhusventen satt igen sig. Tidigare i vinter så pluggade jag dragstarten för att den gått sönder. Men inte fasen borde väl det bidra till högre tryck i motorn? Kan inte riktigt se att det skulle spela roll då den sitter på en oljefri sida av motorn så borde den inte ha ngt att göra med vevhusventen.
Fråga två, om det nu är så att det frusit i vevhusventen ( vet inte om det är åtgärdat på garantin ) hur stor är då chansen att det räcker med en rengöring av variator och rem med tex bromsrengöring. Eller är det så att en packbox är körd när den väl börjat läcka?
Ställ gärna motfrågor, så fyller jag i info om det saknas :)
//Tobbe
-
:-X
-
Jahopp....
Då var det rivet, rengjort och smort det som ska vara smort.
Felet var mkt riktigt att vevhusventen frusit.
Packboxen kring bakre axeln var den som gett sig. Jag tog en rövare och slog tillbaka den efter en nogran syn av boxen.
Kunde inte finna ngn som helst åverkan på den, "läppen" kan omöjligt blivit tryckt ut på fel håll.
I det här fallet var det hela boxen som hade tryckts ur så den låg så snällt kring axeln bakom fjädern till remskivan. Vet iofs inte om packboxen verkligen tätar då jag har kallgarage och inte velat starta upp hjulingen ännu.
Sen återstår ju problemet att åtgärda vevhusventen som inte är ombyggd på garantin... Ska kolla vidare om man kan hitta ngn info om lite mer exakt vad som gjorts för att modifiera den.
//Tobbe
-
Fyller på med mer info om min reparation, kan säkert komma till nytta för ngn i framtiden. =)
Nu har jag som sagt rengjort hela variatorkåpan/utrymmet med bromsrengöring.
Tryckt tillbaka packboxen och tinat vevhusventilationsavskiljaren. Jag monterade för enkelthetens skull bara tillbaka avskiljaren på vevhusventen.
Det enda som jag kände att jag inte fick helt rent var ju remmen. Men jag visste/vet ju inte heller om packboxen håller tätt så jag kör med samma rem ett tag och ser om läkaget är åtgärdat.
Har ingen lust att olja in en ny variatorrem.
Skruvade idag ihop den och plogade en vända, den funkar helt klart. Men det märks väl att det inte är samma "bett" i drivningen som innan. Men nu tänker jag köra såhär ett tag, blir det värre så är det bara rivning och byte av p-boxar och rem.
Ska försöka återkomma med rapport när jag kört ett tag.
//Tobbe
-
:-X
-
Blev ett låååångtest det här ()p
Jag har fortfarande samma tätning och samma variator-rem. Förvisso går min maskin väldigt mkt mindre under sommaren då jag mest har den till vinterns skogsarbete och plogning på mina gamla föräldrars gård.
Har inte haft tid att leka så mkt med ATV i år heller. Varit enduro och trampcykel som tagit större delen av min tid. Men den har säkert rullat ca 60-70mil sedan jag upptäckte oljan i kåpan.
Jag kommer att byta rem till vintern för det finns inget värre än strul som man själv kunnat motverka. Men tätningen verkar som att den klarat sig fint faktiskt =) Bara för att jag skriver detta nu så rasar den väl :banghead: men jag har som sagt var inte upplevt några problem med än att det kanske inte är det där rätta bettet i remmen. Men jag har dragit ett par tunga lass, dragit undan sten i skogen, kört ett bilsläp och lastat det med hm.. typ 250kg detta en sträcka på totalt 4km. Naturligtvis på skogsbruksvägar ;)
Så i min mening kan det vara värt att testa stoppa tillbaka tätningen om den som i mitt fall farit ur.
-
Nästa wake up call för denna tråden...
Nu känns det som att jag inte kan plocka ut mer av min oljedränkta rem, dyr som kvicksilver hos återförsäljare 1895:- men hittade den på racingplanet för 1369:-
Även om mina packboxar verkar ha överlevt mitt bonnmekande ( tryckte ju tillbaka dom gammla ) så vill jag i samband med rembytet byta även P-boxarna.
Är det nått mer man "bör" byta i en variatorkoppling?
Har inte speciellt stor erfarenhet av remdrivna prylar. Vikterna slits väl knappast ( såg helt ok ut sist jag demonterade ). Men fjädern kanske?
Men nu till mitt nödrop, sitter och kollar på rp:s sprängskisser. Liiite tyska kan jag och jag har med hjälp av google försökt förstå mig på vad packbox kan heta på tyska. För jag hittar verkligen inte dom två boxarna som sitter bakom remskivorna.
Två stora rackare var det iaf nästan 10cm yttermått, axel kanske 5-6cm men tunna som en standard p-box ca 7mm. Nån som kan hjälpa till med en gissning? =)
//Tobbe