ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Fortare skrivet 20 februari 2010 kl. 15:01:19
-
Ni som ägt en SMC ett tag..
Skulle vilja veta vad ni tycker om era maskiner.. För & nackdelar.
(vet att ja tjatar om smc) men vill ju ha fakta :knupple:
Skulle åkt igår och handlat en, men min bil har snöat in. :dntknow: Man ser typ bara backspeglarna på bilen. Går inte få loss den :banghead: ja bor i östergötland och det är snökaos här.
-
Det är väl helt okej fyrhjulingar, om man ser till priset. Men som många har skrivit innan så finns det ju begagnade japs maskiner och andra märken som "många" anser är bättre kvalitets mässigt. Men som är mycket dyrare att köpa nya...
Jag stod och valde mellan Access 300 med variator drift och en SMC 300XLE. Mitt val blev som du kanske förstår en SMC 300... Kanske inte för den är bättre än Access 300 för det är en kanon maskin om man ser till vad man betalar.
Jag fastnade för den kampanjen som SMC hade med mycket extra tillbehör, tyckte man fick med mycket extra...
Sen har jag renoverat växellådan alldeles nyss, kanske inte hade hänt om man köpt en bättre och dyrare modell.
MEN man får vad man betalar för, så har det alltid varit, och har man ett pristak 35-40.000:- så tycker jag fortfarande att SMC 300 är prisvärd.
-
Sen har jag renoverat växellådan alldeles nyss, kanske inte hade hänt om man köpt en bättre och dyrare modell.
Jag har en teori angående falerande växellådor hos SMC.
Kan det vara så att du kört avstrypt utan att dreva om?
-
SMC 250 och 300 är 2 cylindriga paralelltwinnar och har inget gemensamt med den 1 cylindriga 500 motorn som är kommer från Fuji motors. De 2 cylindriga vibrerar ganska kraftigt om man jämför med den
1-cylindriga.
Jag antar att det är en 500 du tänker köpa och då är det ett klart bättre köp än en 250 eller 300.
Så länge du är medveten om att du får vad du betalar för så kommer du säkert att bli nöjd ()p
Sen måste jag säga att jag är mycket spänd på Kenta777:s teori om hur drevning och avstrypning skulle kunna påverka växellådsras....
Hoppas du får loss din bil så du kommer iväg o handlar dig en maskin till slut ;)
-
Sen måste jag säga att jag är mycket spänd på Kenta777:s teori om hur drevning och avstrypning skulle kunna påverka växellådsras....
Den är inte så spännande. Jag har varit med om massor av växellådor på mindre effektstarka maskiner som falerat på liknande sätt efter avstrypning och att man sedan struntat i att dreva om.
Den billiga växellådan har tagit stryk som den inte pallat med helt enkelt. Undrade just om det var samma fenomen på dessa billiga maskiner.
-
offtopic men, finns det ens nån strypning på en 300cc?
-
Sen måste jag säga att jag är mycket spänd på Kenta777:s teori om hur drevning och avstrypning skulle kunna påverka växellådsras....
Den är inte så spännande. Jag har varit med om massor av växellådor på mindre effektstarka maskiner som falerat på liknande sätt efter avstrypning och att man sedan struntat i att dreva om.
Den billiga växellådan har tagit stryk som den inte pallat med helt enkelt. Undrade just om det var samma fenomen på dessa billiga maskiner.
Avstrypning??? Det jag snackar om är en SMC 300 på 20hk och tro mig det finns ingen som helst strypning på den maskinen! Och det har aldrig varit från fabrik heller den har helt enkelt inte fler HK. Dreva den? jag har kört med 32 drev bak men då blev den alldeles före slö. Så det är standard drevning som gäller. Och jag tror och hoppas att SMC 500 är en dyrare och bättre maskin och därför inte har dom problemen.
-
offtopic men, finns det ens nån strypning på en 300cc?
Nej, det finns ingen strypning på en SMC 250 eller 300. Tyvärr kanske... ;)
Växellådan håller ju knappt för orginal effekten... ::)
-
Ni som ägt en SMC ett tag..
Skulle vilja veta vad ni tycker om era maskiner.. För & nackdelar.
(vet att ja tjatar om smc) men vill ju ha fakta :knupple:
Ptja, som jag skrivit tidigare, jag är SUPERNÖJD med min maskin! Har nog inte mycket att klaga på heller då jag faktiskt inte kört så många olika. Har provat chifens SMC 300, men den är inte original och den är lite halvkass i skicket så går inte att jämföra. Sen har jag provat polarens Dinli 270 eller vafasen det är, inget att hurra för i jämförelse.
Tycker min ligger som en smäck på vägen, inga problem i vägegenskaperna och den drar på riktigt fint!
-
Ok, då tar jag och gräver ner min teori och avfärdar 300 som en riktig skitmaskin. En växellåda till en motor på 300cc och 20HK borde hålla för det mesta.
-
Jag kan ju bara tala för mig. Jag kanske har fått en "måndags ex." ;)
Offtopic: Jag var ute och körde runt lite där jag bor (södra Dalsland) i snökaoset som råder här nu. Riktigt kul med snö, så man kan få sladda lite! :) Inte många vägar som är öppna än, tyvärr.
-
Hello!
Är det någon som har haft problem med kopplingen på en Wildcat 500 R ?
Har bytt koppling en gång, nu börjar den slira igen.... :(veryangry):
-
Hello!
Är det någon som har haft problem med kopplingen på en Wildcat 500 R ?
Har bytt koppling en gång, nu börjar den slira igen.... :(veryangry):
Woot?
Maskinen lancerade ju för typ 6-8månder sedan? Jag har dock aldrig upplevt några problem med min koppling. Hur är det med växellådsolja och hela köret?
Iaf så bör detta gå under garantiärende kan man tycka :P
-
Har haft min SMC300LE Captian -07 i ca 450mil och den funkar mer el mindre perfekt.. kan få några ofrivilliga varv ökningar när luftflödet inte riktigt är den samma som bränslemängden.. men inget jag oroar mig över.. händer mest direkt efter varmkörning när man lagt ur choken.. eller väldigt varma sommardagar... den är inte riktigt original.. drevad, 2-1rostfritt, GoFast Kammar och lite portning/moddat insug.
Har haft ganska roligt vid rödljus så den är ju skapligt pigg ändå..
men klart funderar på att lägga i min kawa motor som jag har står 500cc 63hk ist.
går säkert att rugga upp den med ..några hästar iaf..(om det skulle behövas)
Nån som har 4st däck o fälg till övers som jag kan få köpa billigt plåt el alu spelar ingen roll .. ()p