ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Atvfreak skrivet 14 februari 2010 kl. 02:19:02
-
Jo de e så att jag har monterat xenon på hojjen och det funkar ett tag men efter en stund så börjar de blinka och sen när man då stänger och sätter på igen så lyser det igen och efter en stund så blinkar det igen. Har monterat ett relä.
Men en polare sa att batteriet kan va för klent. Kan de va så? Har nu ett 9ah gelbatteri från biltema men orginal satt det e 10ah, men råkade köpa fel förut, hehe. Men iaf så har det batteriet jag har nu fått en hel del stryk, bl.a varit helt totalt urladdat då jag en gång glömde tändningen på. Men tror ni att generatorn pallar ett 12ah batteri? Eller kanske 14ah till och med? Det borde väl få fart på xenonet oxå tycker man.
-
Att Xenon börjar blinka beror mycket riktigt på att strömmen inte räcker till, men samtidigt är det lite konstigt att detta händer när du har igång maskinen precis som att generatorn inte skulle orka med dessa lampor. Var har du för hoj? Och vilka lampor satt där från original? Eller är det så att du har satt dit extraljus med xenon plus att du har originalljus?
//Martin
-
Har man för litet batteri och ska tända xenonen så brukar bara en tända och den andra blinka lite. Dom tar mycket ström när dom ska tända.
Sen beror det lite på vad du har för xenon ? Watt och märke. Vilken fyrhjuling har du ?
Jag hade 4 satser med billig xenon ifrån ebay och alla 8 boxar har gått sönder.
Nu har jag xenon med bättre kvalitet och har inga problem med dom
-
alltså generatorn orkar med större batterier minst en 30Ah men vad ska du med större än 14Ah? så 14Ah är nog ett bra men jag skulle nu tycka att inte köper ett biltema batteri Ah brukar inte stämma på dom,
frågan är bara om du inte gör av med all ström till massa annat då spelar de ingen roll hur stort/litet batteri du har lika kasst ändån
prova att belasta batteriet jätte mycket och mät spänningen om den dippar väldigt mycket, då är batteriet kasst,
mät även spänningen när du har den igång så att spänningsregulatorn inte är kass, då du har för låg spänning eller hög... utan belastning brukar de vara 14.4v ...
-
Hur många Ah du har på ett batteri har ju inget med hur många ampere du kan plocka ut ur batteriet?
-
Hur många Ah du har på ett batteri har ju inget med hur många ampere du kan plocka ut ur batteriet?
ne, men så stora strömmar pratar vi juh inte om han lyckas juh starta maskin med de... eller?
-
Och det stämmer till fullo att Ah-värdena på Biltemas batterier är duktigt off ibland...vet inte om det var Plus eller någon annan som gjorde en undersökning av deras batterier för några år sedan...men batterierna hade oftast bara hälften, ibland en tredjedel, eller som bäst två tredjedelar av vad de sades ha. Skräckexempel är ett 14Ah-batteri som bara ville ge 4 Ah...nytt och nyladdat med Ctek-laddare... :o
Ställs inför det problemet dagligen med diverse spännanade fenomen i det elektriska...batteriet byts, och sedan funkar allt prima igen. Bara av ett batteribyte.
Finns div andra lågprismärken också som Global, Exide m.m...och visst..köp batterier billigt..men man får ofta ångra det och pengarna för batteriet som hade så bra pris kan ses som kastade i sjön. Det är dock något svårt att få in i folks huvuden varför de ska köpa "riktiga" batterier istället..de flesta ser bara priset..inte kvalitén eller vad batteriet presterar.
På MC-sidan så är det nästintill endast Yuasa´s batterier som håller vad de lovar, och framförallt håller längre än en säsong, upp till 5-6 år eller längre sålänge batteriet sköts och inte får stå urladdat. Kanonbatterier verkligen, så de är faktiskt värda pengarna. Varta är ett renommerat märke också...
-
lLaddade en gång till idag och då började batteriet ryka, drog ur sladden och kutade ut ur garaget, batteriet va kokhett och det måste ha varit nåt fel på laddaren, har en gammal jävel. Men sen provade jag med en polares ctek laddare och efter nåra timmar så var batteriet fullladdat och xenonet funkade prima, dock så slocknar den nymonterade digital mätaren ibland. Den lös och funkade i början och sen efter en stund så slocknade den, och när jag släckte xonenet så lös mätaren igen. Blir tokig på skiten.
Föresten så har jag en 180cc och jag har 35w xenon på hel och halv lyset och jag har kopplat så att jag kan ha båda lysa samtidigt men jag kör vanligtvis med halvlysa bara, då den lyser bättre än hel. Men tidigare i höstas när batteriet va nytt så kunde jag köra 3-4 timmar med 35w+55w+55w+ baklampan. För jag hade 2 extralysen. Men då kopplade jag ur ena och då kunde man köra med den hela tiden på om man ville. Så jag tippar väl på att generatorn laddar runt 80w-100w eller nåt.
Men aa jag måste nog köpa nytt batteri nu iaf så vart kan man köpa kvalitetsbatterier då? Och hur mkt prisskillnad är de? Men jag ska byta baklyse och blinkers och till led också. Men tror ni att ett 14ah pallar en vinch också? Man kan ju stänga av xenonet precis när man ska vinscha.
-
Om du nu har ett 35W Xenonkit så drar ju detta mindre ström än en vanlig Halogenlampa på 55W? Visst, vid start av en Xenonlampa så ska den dra igång och värma upp, men jag betvivlar att den "under drift" drar mer än en halogenlampa?
Det första jag tänkte på när du skrev att Xenonlamporna blinkade var att ballasten kanske är pajj? Men Verkar väl kanske mer som att din maskin inte laddar tillräckligt. Startbatteriet har du ju egentligen bara för start på en maskin med generator. Dras det för mycket ström så är det väl egentligen skitsamma hur stort batteri du har (visst, det klarar hålla uppe allt en stund längre). Förr eller senare dör allt om generatorn inte laddar tillräckligt ju?
Angående vad Edholm skrev.
Vet inte vad det lämnas för garantier på Yuasa-batterier, men där jag jobbar har vi alltid lämnat 3års garanti på batterierna. Tidigare körde vi med Exide, men har nu bytt till Global. Har inte fått mycket reklamation på dem vad jag vet iaf. Sen gäller det ju att sköta om batteriet under säsongen man inte kör med maskinen. Jag säger iaf inte att detta är bästa kvalitets batteriet, men det är inget "lågprisbatteri" i mina ögon.
-
Global-batterierna var rent skräp för ca 3-4 år sedan, vi testade dom nu igen och började sälja dom på firman, och fick reklamation på nästan alla batterier vi sålt efter några veckor, de höll inte måttet helt enkelt, särskilt inte nu när det är kallt då det är den period på året då batterierna verkligen får bekänna färg.
Notera att dessa batterier stod inte still ute i kylan, utan användes kontinuerligt i fyrhjulingar och mopeder.
Visst, det är ju bra priser på dom, men de har inte förbättrat sig särskilt mycket än för några år sedan, vilket jag hade hoppats på.
Har för mig att vi lämnar någon slags garanti på Yuasa-batterierna med, men den kommer från generalagenterna och är ganska ny. Garanti på batterier överhuvudtaget är en rätt ny grej, iaf inom MC-branschen, då inga garantier överhuvudtaget förutom 3 månaders reklamationsrätt enl. konsumentköpslagen förstås, lämnades på elektriska delar och detaljer överhuvudtaget. Men Yuasa-batterierna är iaf bra nog att man vågar ge sådana garantier på dom. :)
-
Jag pratade med en säljare på oem för några veckor sedan dom sålde Yuasa och om inte jag minns fel
så va de 10 års garanti på deras batterier. men då va de iofs batterier till UPSer kanske inte samma
garanti på ett mc batteri men tror dom har ganska lång garanti på dom iallafall