ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: CFMoto skrivet 6 februari 2010 kl. 16:10:00

Titel: Givaren för växelläget..
Skrivet av: CFMoto skrivet 6 februari 2010 kl. 16:10:00
Kortfattat, vart sitter givaren som styr hur instrumenteringen indikerar växelläget, min visar allt rätt med fördröjning förutom H som visar senaste fungerade innan bytet till H.  :D

Likaså givaren som indikerar 2WD eller 4WD, min visar 4WD jämt, upplever även att det tar tid innan 4WD hoppar i, ibland får man klicka fram och tillbaka innan den driver, diffen blinkar en stund innan den diffar, helt normalt gissar jag, med motorn avstängd hör man att 4WD & 2WD "motorn" fungerar varje gång men det är inte alltid som den driver fram.. Ideér någon, har sprayat 5-56 i switch boxen och nu känns knapparna bättre med det fungerar inte alltid.
Titel: SV: Givaren för växelläget..
Skrivet av: T skrivet 6 februari 2010 kl. 19:32:40
Citera
Kortfattat, vart sitter givaren som styr hur instrumenteringen indikerar växelläget.

Tjena, givaren sitter på höger sida av motorn, längre bak, typ mer där växellådan är.
Det är en kabelstam som fästs med två skruvar.

Nr 12 på bild.

(http://195.35.83.106/~xc50855/e-handel/upload/editorpictures/engine_right_crankcase_stor.jpg)

Resten är svårare att svara på per forum :)

Diffens delar:
Nr 7 skjuter Nr 9 fram och åter. Vad som går snett där kan jag inte svara på utan att testa grejerna :)
(http://195.35.83.106/~xc50855/e-handel/upload/editorpictures/front_axle_stor.jpg)


/Benny
Titel: SV: Givaren för växelläget..
Skrivet av: CFMoto skrivet 7 februari 2010 kl. 18:37:32
Tack Benny, skall kika lite på detta själv, har tyvärr lite långt till dig, du verkar vara rejält duktigt på CF..

Var ute och körde lite idag i terängen, 50cm djup snö, gick sådär, polaren har en CanAm 500 och den maskinen har helt förbluffande terrängegenskaper, han har kedjor bak och jag har bara fram men jag hänger mig hela tiden på underreded där han bara plöjer fram utan problem..  :-\

Fick även chansen att testa 4wd och diff idag och jag är lite fundersam.

Vid 2wd driver bägge bak samtidigt
Vid 4wd driver bägge bak och 1 fram, varierade vilket framdäck beroende på fäste.
Vid diff driver det oftast som ovan, dvs på 3 hjul, men iblan driver alla 4 samtidigt.

Givaren visar 4wd jämt, dvs även vid 2wd, diffen indikerar rätt, blinkar dock första 5-10 sekunderna.

Någon som känner igen problemet ?
Titel: SV: Givaren för växelläget..
Skrivet av: SugBritt skrivet 7 februari 2010 kl. 20:23:07
Min blinkar oxå vid DiffLock, varierande tid.
Att din alltid indikerar 4wd måste bero på en givare!
Att man måste "jucka" lite på hjulingen är som det ska när man ska Diffa. Ibland räcker det oftast med att svänga lite, då hoppar den i lättare.
Den ska ju låsa diffen fram så båda hjulen ska driva, Men...

Jag har oxå märkt att ett hjul inte driver i bland, hur Det kan fungera vet jag inte?
Sen brukar min DiffLock indikering hänga kvar när jag lägger ur diffen, den lyser ofta ett par tre,fyra,5 sek innan den slocknar.
Hjulingen Ska nog driva på 3hjul när man lägger i 4wd, den driver väl endast på alla 4 om den har fäste på alla 4 tror jag?

//Janne
Titel: SV: Givaren för växelläget..
Skrivet av: T skrivet 7 februari 2010 kl. 20:27:48
Sugbritt-Janne hann före:
:)

Citera
Vid 2wd driver bägge bak samtidigt
= Korrekt
Citera
Vid 4wd driver bägge bak och 1 fram, varierade vilket framdäck beroende på fäste.
= Korrekt

Citera
Vid diff driver det oftast som ovan, dvs på 3 hjul, men iblan driver alla 4 samtidigt.
= Ej korrekt annat än precis när diffen läggs i.

Citera
Givaren visar 4wd jämt, dvs även vid 2wd
= Ej korrekt, som jag ser det är det nått vajsing på din diffmotor, det är det enda jag kan komma på.
Titel: SV: Givaren för växelläget..
Skrivet av: CFMoto skrivet 8 februari 2010 kl. 19:31:32
Ska testa en gång till och se om den driver på alla fyra hela tiden när jag väl fått den att driva, som Sugbritt skriver så driver den oftare när man gasar hårt och svänger lite fram och tillbaka..
Titel: SV: Givaren för växelläget..
Skrivet av: SugBritt skrivet 8 februari 2010 kl. 20:41:56
Jag brukar oftast inte kolla hur hjulen driver eller ej, där emot så blir ju tex styrningen Toktrög då man DiffLockar! Samma stund som diffmotorn surrat o blinket från difflampan blir ett fast sken så går det tungt att styra, det kan ju Bara bero på att diffen fungerar, eller?

I djupa lerhål som verkligen suger fast hjulen märks diff-funktionen bäst. Det är vid dessa tillfällen jag sett att det ena hjulet inte driver som det borde, men hipp som happ så driver det som det ska igen. Oftast driver det då man ger mkt gas vs dom gånger man bara gasar lite.

Kan inte Trech förklara hur Difflocken kan variera i funktion?
Hur kan Ett hjul inte driva som det Andra gör när man Låst diffen?
Gäller detta bara för CF´s diffar eller kan det bli så på Kawa eller tex Grizzlyn?
Titel: SV: Givaren för växelläget..
Skrivet av: Miko skrivet 9 februari 2010 kl. 07:31:44
Dedär har jag också lagt märke till, kan inte säga helt 100% säkert men vänster fram tycker jag inte alltid driver som den bör, det är även den sidan som verkar trög att få i när man ska lägga i diffen. Vet inte om det bara är inbilning.  :hmmm: :)
Titel: SV: Givaren för växelläget..
Skrivet av: T skrivet 9 februari 2010 kl. 08:43:30
Hallo!

Nr 9 på bilden ovan (bild nr 2) är den del som sköter både 4x4 och Difflock.

Den skjuts in delvis för 4x4 och helt för difflock.

Den sitter på vänster sida så det är väl därför höger hjul driver mer än vänster vid 4x4.

Det där att diffen skulle driva "då och då" ska inte kunna hända på en CF, det är bara när man precis lägger i den som det kan krävas ett par varv eller att framhjulen rör sig olika (svänga fram o tillbaka på styret), innan den går i.

Har den väl gått i så ska den inte kunna hoppa ur.

Kawa har en helt annan difflock, där har man som ett bromshandtag som påverkar en broms i diffen så den låser. Där kan den mycket väl snurra olika om belastningen blir hög, det kan slira i diffbromsen.

Grizzlyn vet jag inte hur den jobbar.

Så, om ni lägger i difflocken och ser till att den ligger i ordentligt, sedan kollar när ni kör så SKA den inte sluta driva på nått av hjulen.

Var försiktig med diffen, går den inte i ordentligt och ni ger gas så det spinner i höger framhjul så säger det pang när diffen väl går i.

Då kan det se ut så här (min egen diff 2007):
(http://files.ageone.se/bilder/ATV/diff/CFMOTO_Diff.jpg)
(http://files.ageone.se/bilder/ATV/diff/CFMOTO_Diffdrev.jpg)

MVH / Benny
Titel: SV: Givaren för växelläget..
Skrivet av: SugBritt skrivet 9 februari 2010 kl. 22:15:58
Oj, den var trasig....
Ja Min hjuling har Alltid DiffLockats med Stor försiktighet då jag läst att dom kan haverera! Det har ändå hänt flera ggr att inte ena hjulet driver lika som det andra, det liksom inte orkar då det gått tungt pga geggamojja :) Den kan ju inte vara trasig då den blir så tungstyrd när den läggs i samt att den vill driva lika mkt som det andra hjulet om man skulle leka på en snöig väg där det spinner.

TRECH......
(OT: Kan ni beställa hem svarta kofångarplasten till min ED, komplett med blinkersglaset om dom köps separat.?

01. - PROTECTOR BUMPER
Artikel nr: CF500EDK-24-01
692kr

Det är dax att byta ut den nu :) )
//Janne

Titel: SV: Givaren för växelläget..
Skrivet av: Dhenniz skrivet 9 februari 2010 kl. 23:04:13
Ett tips, för att difflock ska gå i ordentligt, brukar jag vicka lite på styret, så att växeldreven i diffen får lägga sig till rätta. Blir likadant på traktorn när jag trampar diffpedalen, den går inte i lås förrän hjulen får vridas lite i förhållande till varandra för att allt i diffen ska "klicka på plats" 

Detta funkar kanon för mig. 
Titel: SV: Givaren för växelläget..
Skrivet av: T skrivet 10 februari 2010 kl. 07:19:53
Jag fixar, Janne :)

MVH / Benny
Titel: SV: Givaren för växelläget..
Skrivet av: SugBritt skrivet 10 februari 2010 kl. 13:50:00
Jag fixar, Janne :)

MVH / Benny

:) Tackar!!