ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: Bempa76 skrivet 4 februari 2010 kl. 16:26:51
-
Jag har en Kymco Maxxer från 2006 som gått 390 mil. Igår upptäckte jag att det slog gnistor mellan tändhatten och motorblocket. Jag blev dessutom väldigt förvånad när jag lyfte av tändhatten och tryckte på startknappen och motorn ändå startade. Tändhattens utsida vidrörde avgasrörets värmeskydd av plåt och via den leddes antagligen gnistan in genom motorblocket och vidare till tändstiftet??? Är detta möjligt eller hur kunde motorn starta? Är det någon som varit med om något liknande och som vet vad det beror på? Jag har dessutom märkt att jag inte längre behöver hålla inne vänster bromshandtag när jag trycker på startknappen för att motorn skall gå igång. Jag bytte nyss bromsbelägg och trodde att det hade något med det att göra men nu när gnistorna dök upp så ligger det väl närmare till hands att det har med det att göra? Tror ni det räcker att byta tändkabeln? Någon som vet hur tändkabeln sitter fast i andra änden? Går det att gänga av den eller måste man byta hela kittet? Tacksam för hjälp av någon skicklig mekare!!!
-
På fråga ett så borde svaret vara ett rungande nej eftersom det kräver att tändstiftets mittelektrod skulle jorda via luften, var tändhatten långt ifrån mittelektroden på stiftet? låg tändkabeln mot stiftet? låter som dålig/sprucken tändkabel. En gnista kan hoppa duktiga avstånd.
Vet inget om kymco alls men. På äldre tändsystem jag pysslat med så har tändhatt och kabel varit gängade, på nyare har dom varit fasta eller standard isticksmodell(som på bilar).
-
Hej Goatfactory
Tack för ditt svar! Jag kommer precis från garaget där plockade av kåporna och såg hur enkelt det är att byta tändkabeln. Det var bara att gänga loss den och allt satt lätt åtkomligt. Den såg däremot hur fin ut som helst och jag ska också tillägga att ATV:n gick som vanligt idag igen. Men hursomhelst så är jag 100% säker på att inget vidrörde stiftet när jag startade motorn igår. Helskumt!!! Jag får väl avvakta och se om problemet dyker upp igen?
-
¨Är det en vattentät tändhatt? Om inte så skaffa dig genast en, sjukt lämpligt att slippa överslag pga fukt.
-
En ny tändkabel löste iallafall problemet!