ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: bloss skrivet 3 februari 2010 kl. 21:09:27
-
Tycker att min 500 är för trött,har tagit bort katten i främre röret och enda fördelen med det är mindre temp på hö bakskärm.en kompis tog bort båda kattarna utan bärkbar effekt ökning!
Borrade nytt hål för fjädern i sek variatorn för mera förspänning och det gav resutat men ändå för trött:(
En kompis har en cectek gladiator och den är MKT rappare, det ska tydligen vara 7hk mer i den men känns som effekt siffrorna inte stämmer.Någon som bromsat sin cf 500 och fått 34 hk på papper????
känns som det inte stämmer med 34 hk!!
har läst att det blir bättre med grövre rör i avgassystemet men blir det märkbar skillnad? Eller låter den bara mer,,känns värdelöst att komma med en kines som låter mer än vad den går!
Åker mest i skogen så är inte intreserad av högre toppeffekt, vill ha mer kraft i botten!!
Någon som provat med större förgasare??? 28 mm standard verkar lite i mina ögon.
har std däck och det är knappt att den orkar på lågväxeln i träsk! funderat på 27" däck men då blir den ju ännu tröttare.
Har läst att man ska sätta i lättare vikter när 27" sitter på för att den ska orka.
Hjälp mig!
Men med tanke på priset på maskinen så får man väl inte gnälla allt för mkt!
-
Är strypningen vid förgasaren borttagen? På min gamla maskin byggde jag ett nytt avgasrör å bestykade om förgasaren.. blev mycket skillnad mot original.. sen hade jag även bytt vikter i primär variatorn..
-
Jag har precis fått på ett 48mm helsystem, det lilla jag testat är att den blev betydligt mer kraftfull i botten. Vridet är markant mkt bättre!
//Janne
-
jag hade oxå rostfritt... 1 3/4 tums dimention
-
Hej!
En kompis har en cectek gladiator och den är MKT rappare, det ska tydligen vara 7hk mer i den men känns som effekt siffrorna inte stämmer.Någon som bromsat sin cf 500 och fått 34 hk på papper?
känns som det inte stämmer med 34 hk!!
En Cectek har en helt annan drivlina än CF (Båda har variator men cectek har annan modell) och den har en effektförlust på ca 15% mot vanliga 25% (dessa siffror är ungefär) och därför kan man inte jämföra dom med varann.
Vidare har CF 32 hästar, inte 34.
Motorn på en Cectek är helt annorlunda mot en traditionel ATV-motor.
En CF kan du inte göra så mycket mer med (än så länge), gör som Sugbritt-Janne o mecka på ett fetare avgasrör, släng på ett D-A-J, öppna upp insuget o fixa till variatorn med starkare fjäder (och det hål du borrat).
MVH / Benny
-
Ok! Ska pröva det.Vart sitter strypningen i insuget? Tack för hjälpen!
-
Jag har precis fått på ett 48mm helsystem, det lilla jag testat är att den blev betydligt mer kraftfull i botten. Vridet är markant mkt bättre!
//Janne
Har du bestyckat om förgasaren med?
-
Jag har precis fått på ett 48mm helsystem, det lilla jag testat är att den blev betydligt mer kraftfull i botten. Vridet är markant mkt bättre!
//Janne
Har du bestyckat om förgasaren med?
Japp, den var bestycked innan med ett 160 på högfarten. Jag har både 170 o 180 liggandes men vet inte om det lär behövas. Blandskruven är utskruvad 3varv + nålen lite lyft den oxå. Då jag mest kör på lägre varv-mellan varv är Det dom viktigaste varven att ha koll på. Tex märkte jag att den blev röd efter ca 5min körning nu efter bytet av avgassystemet, detta berodde på att förgasaren hade glidit av bälgen från luftburken. Nu när den sitter som den ska blev den inge röd alls. Stiftet är mkt lite/lätt sotigt o mkt nära färgen av en kaffekopp med lite mjölk i :)
-
Fasen Janne, kan inte du fota ditt system så man får se hur det ser ut på plats?! mvh / Isak
-
Det borde ju finnas en marknad för uppgaderingar av motorn. Cf moto 500 ska ju vara sveriges mest sålda ATV.
-
Fasen Janne, kan inte du fota ditt system så man får se hur det ser ut på plats?! mvh / Isak
Jag la ju ut bilder igår på mitt VinterFix (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27003.0) , har du missat dom 8)? Kolla in där så får du/ni se lite av hur det ser ut..
-
haha såg det för en stund sen, :D men orkade inte ta bort det här inlägget