ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: ankan55 skrivet 1 februari 2010 kl. 21:51:31
-
Vad är det som skiljer sig mellan monstret på 800 kubik och den kvicka 700 kubikan? Nyfiken på kvalitet, uthållighet m.m. allt som kan tänkas vara bra att veta!
Tack
-
en tanke är att det borde vara en hel del mer vrid och explosivitet i 800 twinnen
-
tänker du på en quad motor?
-
Förlåt glömde lägga till att det är Raptor motor (Quad)
-
Twin vs enstånka, cvt vs manuell låda, ca 75hk mot ca 45 (av vad jag hittade på goggle)
-
Har haft bägge maskinerna och det är väldigt stor skildnad på de.
Yamahan är klockren att smyga omkring med och ta hinder med. Bra vrid lägre effekt.
Renegaden är svår att smygköra med nästan lite för explosiv för det. Däremot är den fantasktisk att piska grusvägar med. Hög effekt.
Någon Can-Am kommer jag inte att äga igen, däremot är det mycket möjligt att det blir en Yamaha snart igen.
-
årmodell på renegaden? upplever min -10 som "snällare" lr mer lättkörd än tidigare modeller.
-
Okej, hur kommer det sig att du väljer bort Can-Am om man får fråga?:)
Tack
-
årmodell på renegaden? upplever min -10 som "snällare" lr mer lättkörd än tidigare modeller.
Renegaden var en -07:a medans Grizzlyn var en -08:a. Vet att senare modeller mellan 800cc motorn skall vara "snällare"...
-
Tycker ni jämför lite fel.
Att tex Renegaden är mer hetsig än Grizzlyn beror ju till STOR del på när och hur kopplingen greppar.
De som tex sätter på clutchkit på sina maskiner med CVT får ju en mycket hetsigare maskin... lite så där smånervös...
CanAm har lite mjukare tillslag på de senare modellerna ja, precis som Yamaha, Polaris mfl alltid haft...
Men nu gällde det väl inte växellådan va?
(det är ju tex samma motor i Grizzlyn och i Raptorn, bara lådan som skiljer...)
En v-twin går mjukare än en enstånka, mindre vibrationer och allmänt jämnare.
Jag har både stor enstånka och manuell låda i en quad (Raptor 700) och en quad med v-twin och manuell låda (Eatv 950) och Raptorn vibrerar, man känner cylinderslagen och man kan till och med se pulserna både på kedjan och i mjuka underlag...
Med v-twin så finns inte dessa saker alls.
Gällande kvalité och uthållighet så är både Rotaxen (CanAms motor) och Yamahan väldigt slitstarka... har aldrig hört talas om någon som haft ras på en otrimmad motor av desa två.
En v-tvin är ju dessutom mycket mer trimvänlig, även om det blir dyrare med en kolv till, en kam till, osv... och mer tålig för högra varv än en långslagig stånka...
I just denna jämförelse så har ju 800:an mellan 20-35 hästar mer än Yamahan, beroende på årsmodell osv.
-
Du har så rätt så Hydro.
Dock så får man vid köp tänka på att alla det stora japanarna lämnar 5-års garanti medans de på andra sidan pölen "bara" lämnar 2-år. Detta tycker jag iaf säger något om kvalitén på grejorna.
Tycker att rent kvalitetsmässigt så har Can-Am en bit kvar till japanarna. Bara att erkänna att de är bra på att få grejor att hålla länge...
Men smaken är som baken och det är tur det ()p
-
man kan ju välja till 5års garanti på Can-am nu för tiden....
Nya 800R är riktigt mjuk och fin att köra i skog med, kryp körningen är inga problem på de nya 2010 modellerna.
-
Garantitiden säger ju en del... just Rotaxen tillverkas väl i Österrike va, och tycker de har bra kvalité...
Min Raptor har inte mer fel än min Renegade, och alla har varit självförvållade.
Däremot vet man ju om de som råkat ut för fel, och då verkar Yamaha vara MYCKET bättre att ha och göra med än BRP.
Yamaha har dessutom goodwill!
BRP verkar dock tyvärr var kinkiga som fan... så man får väl vara glad att man sluppit kontakta dem i dessa ärenden.
-
Du har så rätt så Hydro.
Dock så får man vid köp tänka på att alla det stora japanarna lämnar 5-års garanti medans de på andra sidan pölen "bara" lämnar 2-år. Detta tycker jag iaf säger något om kvalitén på grejorna.
Tycker att rent kvalitetsmässigt så har Can-Am en bit kvar till japanarna. Bara att erkänna att de är bra på att få grejor att hålla länge...
Men smaken är som baken och det är tur det ()p
tänkte tilläga på yamahas sida:
hade en raptor innan och den fick ett litet haveri i motor. ringde då till firman (större i Stockholm)som sålde den ny. :banghead:
:call Frågade om det fanns garanti. den var då inte gammal så inom garantitiden tyckte jag ,blev paff på svaret:
"Det är en tävlingsmodell ,så det lämnas inga garantier alls" . Konstigt alltså . :(veryangry):
:D Jag fixade felet själv och var grymt nöjd. brutalt rolig alltså. ()p
Är dock såld på Renegaden och äger en sådan nu men mindre då jag har dålig moral och måste köra fullt spett. :lol:
-
Ers menar självklart maskinerna ur tillverkarnas ATV-sortiment, som ju går att få med 5 års garanti.
...när de säljs av generalagenten, alltså inte från gråimporten typ Dresel, osv.
Att en Raptor har garanti som en crossmaskin är dock inte så konstigt.
-
Ers menar självklart maskinerna ur tillverkarnas ATV-sortiment, som ju går att få med 5 års garanti.
...när de säljs av generalagenten, alltså inte från gråimporten typ Dresel, osv.
Att en Raptor har garanti som en crossmaskin är dock inte så konstigt.
På en dresel kan man köpa till en garantiförsäkring i 5 år. Man kan även köpa en sån oberoende vilken maskin man har.
-
Tack för svaren alla!
Förresten vad tror ni för "features" kommer att finnas på raptorn i framtiden samt vad tror ni att de kommer att göra för att utveckla motorn?
mvh
-
Precis.
Jag kör själv en Dresel ombyggd Suzuki LT-R450 som jag inte har några som helst garantier på. Men det lämnar inte Suzuki heller, inte ens om jag köper den från deras återfölsäljare eftersom det är en modell som är tänkt att piska runt på crossbanor inte puttra runt i skogen som men tex en King Quad.
Sedan att man kan köpa till garanti låter väldigt bra men jag tycker att det skall ingå när man köper en maskin för runt 100k.
Men som som sagt detta är ju mina åsikter...
-
Gällande topic så är det ju otrolig skillnad om du går efter QUAD motorn på 700c motor ATV motorn på 800cc, är ju helt skilda världar, fördelen med 1 cyl är ju att den är lättare, och mindre delar därav "billigare" ska du ha massor av effekt och struntar i om maskinen väger 500 kilo så är ju stor motor att föredra.
Beror ju helt på vad du är ute efter, explosivitet, bra framkomlighet, dra timmer eller vad nu... Effekt är långt ifrån allt, dämpare och totalvikt spelar också stor roll. se bara inom crossvärlden där i stort sett ingen kör 700cc utan kör 450-530cc just för att dom är mycket lättare även om dom är lite klenare