ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Gringubben skrivet 31 januari 2010 kl. 22:46:13
-
CF Moto Allroad 500, 08.
Massor med is efter körning i djup snö med vatten närmast isen. Nu är det inte ett livstecken från startmotorn trots bra med mos i batteriet. Hoppas någon vet vilken kontakt som frusit ihop och var man ska fokusera upptining. Där den står nu har jag inte tillgång till 230 v. Om man ska dra igång den, måste man hålla in bromsen?
Hoppas någon där ute kan hjälpa en som inte är speciellt van att skruva motorer.
-
CF Moto Allroad 500, 08.
Massor med is efter körning i djup snö med vatten närmast isen. Nu är det inte ett livstecken från startmotorn trots bra med mos i batteriet. Hoppas någon vet vilken kontakt som frusit ihop och var man ska fokusera upptining. Där den står nu har jag inte tillgång till 230 v. Om man ska dra igång den, måste man hålla in bromsen?
Hoppas någon där ute kan hjälpa en som inte är speciellt van att skruva motorer.
om du ska dra igång den så ställ v-spaken i P-läget annas blir den tungdragen som fan, då ska du inte behöva hålla in nått handtag vad jag har förstått.
-
Det stämmer men det går bra på neutralen också :)
/Benny
-
Tack för tipsen!
I dag var det nära noll grader och startmotorn funkade igen, men problemet kanske återkommer när det blir kallare.
Blir inte klok på var det fryser ihop. Tändningen slås på, men startmotorn vägrar. Finns det någon kontakt vid bromsoken som blir isbelagd?
-
Har du provat att hålla in nån av dom andra bromsarna när du ska starta?? fick så på min Target ,brukar hålla in vänster handbroms när jag ska starta men inget hände provade med höger och då funkade den :hmmm: Vet dock inte hur det är med CF men det var bara en tanke ::)
-
Du kanske inte enbart ska focusera på Startmotorn, kan det inte vara Startknappen som blivit fuktig o frusit? Under sadeln har du ju alla relän, ta bort dom o ta med dom hem så dom kanske kan torka i inomhusvärmen om det kan vara Det som är problemet.
Sen har du ju bromsljuskontakten vid fotbromsen, den sitter ju tvärdumt till.....Kanske är Den som spökar? När du har växel i så måste man ju bromsa för att kunna starta, om inte Den fungerar går inte startmotorn.
Lycka till :( :)
//Janne
-
På min Raptor så har start-relät frusit ett par gånger. Plockade loss det och körde på med frugan hårtork. Då har det funkat. Så testa det. Men om den har stått ute länge så är det nog bäst att ta in relät någon dag och sen bara använda hårtorken på den kontakten som är kvar i atv:n.
-
Startknappen har fått sig ett par slängar av 5-56 förut, precis som tändingslåset.
Men bromsljuskontakten verkar vara en het kandidat, där var fullt m is och snö. Annars ska jag prova det med reläna nästa gång.
Nu har jag fått lite infallsvinklar.
Tack o bock!
-
Skall räcka med att hålla in bromsen för frambroms när du skall starta med växel i.
-
Jag har hållit in bromshandtag tills jag blivit blå i ansiktet, men i N-läget är det ju bara att trycka på knappen. =D.
Eftersom jag kört mycket i vatten/snö så är det säkert bromsljuskontakten som fryser då temperaturen kryper neråt.
-
låter som det. hoppas det löser sig.
-
När det spöregnar ute (i somras) så märkte jag att kontakten på högra handtaget var fuktkänslig. Det gick alltså inte starta med hjälp av handbromsen.
Fotbromsen funkar ju som den ska, där emot så sitter största felet där nere på det Absolut sämsta stället som finns... Bromsljuskontakten! Har man passerat ett dike med 35cm vatten så blir den dränkt av vatten, så med tiden kommer kontakten att ge upp. Min har gjort det ett par ggr med resultat att man inte kan starta hjulingen med hjälp av fotbromsen heller!
Ni kan tänka på att:
Så fort ni kan tända bromsljuset, oavsett metod, så kan man starta hjulingen! Går dom inte att tända så gäller det att ställa växelreglaget i Neutral, då kan man starta motorn. (detta i förutsättning att lamporna är hela så klart ;))