ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: hrj skrivet 30 januari 2010 kl. 18:02:02
-
Funderar på att köpa plog
vilken plog är bra och var köper jag den billigast
ska passa till en 800LTD-08
-
beror väll på hur mycke du ska ploga...
men den här verkar väldigt smart lite impad själv... verkar vara midig som få
http://www.blocket.se/orebro/Plogblad_ATV_25411038.htm?ca=11&w=3 (http://www.blocket.se/orebro/Plogblad_ATV_25411038.htm?ca=11&w=3)
annars är ju warns prylar ett säkert kort...
http://www.rindab.se/shop/ (http://www.rindab.se/shop/)
-
vad är att föredra
Front eller mitt monterad
-
vad är att föredra
Front eller mitt monterad
smaksak...
-
Om du vill koppla av plogen ibland för att leka lite skulle jag starkt rekommendera ett frontmonterat fäste. Har själv det mitt under och det kan bli en hel del helvete och fan innan man får dit det.
-
Själv har jag mittmonterat fäste och har inga problem alls. när bara plogen ska lossas eller monteras och inte själva fästet, så kommer jag åt hur bra som helst innanför framhjulen. blir väldigt lätt om man hakar på kroken först och hissar lite så bulthålen är lättare att få i läge.
Att lossa plogramen tar under minuten. vintertid så är i mitt fall inte snabbfästet under hjulingen något hinder då jag inte kommer så långt i lössnön att fästet hakar i något. MEN ska det lossas går det på kanske 4-5 minuter, tar kanske 5-6 minuter att montera tillbaka. Under tiden kan hjulingen varmköras, så det är ingen tid som offras i onödan.
Jag har Warn´s standardplog, den svarta som är 152cm bred. den funkar kanon efter ett par modifieringar och inställningsändringar.
Dels har jag bladet vinklat så långt bakåt det går, (finns tre lägen) så den skär lite bättre och lyfter snön, dels har jag tagit ett avloppsrör (plast) hade själv bara 15cm diam på röret, hade hellre haft 20.
Det röret klöv jag ut en tredjedel av och monterade fast med vagnsbult längst upp på plogbladet, detta för att när jag plogade väg ville jag att snön skulle kastas mer åt sidan men när jag ökade farten så gick snön upp i ansiktet. Nu kastas den åt sidan istället.
Andra ändringar var att när jag höjde plogen skymdes lysena, så en arbetsbelysning uppe på räcket monterades och nylonlina med ny linstyrning är beställd för stålvajern var helt värdelös.
Den nöts av direkt, det började med att kardelerna splittrades upp, vilka nötte på linrullen som sen slet mer på varjern. har fått kapa vajern 5ggr nu.
Då jag plogar 4 gårdar i byn med min hjuling och plog, så är det otroligt irriterande när vajern går av.
Långt inlägg detta, haha.
Jag plogar en hel del och har som mest styrt undan 40 cm djup snö, detta utan snökedjor. spinner det så höjer jag plogen och styr den övre halvan först, och tar den nedre halvan på omtag.
Man klarar det mesta, och ju mer fantasi du har, desto mer klarar du av.
-
med tanke på vajernötningen
Skulle man inte kunna ta ett gammalt spännband och rulla in mellan vajern o sen lyfta med spännbandet
-
Spännbandet kan ju kanske funka så länge linstyrningen är bra.
Jag provade, men då hade vajern redan förstört linstyrningen, jag provade med ett spännband, som gick av ganska fort, provade även med winchband och med en laststropp vilka också nöttes av fort.
Nu blir det ny linstyrning och nylonlina, så får man se hur det fungerar.
Jag provade också att sätta ett brytblock fram i frontbågen och till plogen, vilket skonade vajern helt, men istället blev höjning/sänkning olidligt långsam plus att winchen blev så stark så jag märkte aldrig när den kom till "stoppet" och jag höll på knäcka frontbågen istället.