ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: kenta777 skrivet 28 januari 2010 kl. 19:16:08
-
Ok, utom de mest uppenbara.
Är en ATV t.ex. Yamaha Grizzly, Dinli Centhor m.fl. bara skit på vägarna jämfört med Yamaha Raptor, Dinbli Lightning 450?
Jag gillar inte det opraktiska hos Quad:arna (skärmar t.ex.), men ska mest vara på vägen.
-
bara skit var väl att ta i, med rätt däck så går de fint på väg, för att inte nämna på snö.
Atv är ju mer allround än en Quad.
-
Allround är ju bra men frågan är hur roligt det är att köra på väg?
Växlat, lågt och utväxling för väg gör ju sitt, det är ju tvärt om på de flesta atv:er.
-
en atv är ju mest byggd för offroad, och en quad är ju mest byggd för väg lr crossbana, sen kanske inte en 4x4 är skit på väg och på vissa ställen i skogen kan man ta sig fram också med quad, säger sig självt lite...
-
tycker att atv går bra på väg, ganska trevligt att köra, men man har inte direkt samma sportiga känsla.
Själv kör jag hellre atv än quad om det ska vara 4 hjul. går på mer last. Vill jag ha sportigt blir det mc istället.
Så här vintertid så måste jag säga att atv vinner stort. så jäkla kul att ställa upp den med fyrhjulsdriften i. även trevlig med bara bak. man får mer möjligheter.
önskar bara jag hade råd med bandsats så jag kunde ta hjulingen på fisketurerna, då den går lasta bra mycket mer än skotern, och den har bättre komfort än min skoter.....
-
Jag tycker nog inte riktigt att man kan göra denna gränsdragning faktiskt.
För det är stor skillnad emellan olika ATV:er precis som det är stor skillnad emellan olika quads.
Att en ATV med stora grovmönstrade terrängdäck och små fälgar är jobbiga på väg säger sig självt, men i övrigt tycker jag inte det finns några så där värst självklara för och nackdelar generellt mellan maskintyperna.
...förutom just detta med skärmar och möjligheten att få med packning (och kanske även passagerare) vettigt där ju ATV:n vinner.
På din specifika fråga om Grizzlyn vs Raptorn så är svaret nej, Grizzlyn är INTE skit på vägen.
...däremot ligger man väl hellre på motorvägen med Raptorn före Grizzlyn, men under 100 så jämnas skillnaderna ut.
Vid inspirerad grusåka så ligger Raptorn före även där, men för ren transport så är det rätt lika.
-
Ständigt bra svar här, härligt.
Ok. Nu blev det inte lättare att veta vilken väg man ska gå. Det bästa är väl att åka ut till butiker och provåka lite.
Men som sagt, har inga större behov av att hoppa och köra på ställ men bra väggrepp, komfort och stora skärmar gillar jag å andra sidan.
-
men som det låter på dig tycker jag du ska kika på typ raptor 700 lr kawasaki kfx 700 lr nån sån lite större maskin kanske...
-
Skärmarna på KFX:en och Raptorn är kosmetika, så om nu detta är en viktig faktor så glöm de maskinerna.
Ta du och börja med att kolla en ATV med heltäckande skärmar och fotbaljor istället, sen om du vill åka på ställ så gå upp lite i kubiken och du kan minsann få åka!
EN nackdel med ATV är att vissa har ett rätt högt oväsen från transmissionen... dvs CVT:n.
-
Hehe. I en annan tråd ber jag om köpråd runt 30t.kr. och nu börjar vi sniffa på 100t.kr. :)
En Raptor känns jätteonödig för mig, men kanske en Dinli Centhor med extra uppsättning väghjul kanske hade varit något. Dock 50% mer stålars än vad jag har behov av att lägga ut. ;)
-
Skärmarna på KFX:en och Raptorn är kosmetika, så om nu detta är en viktig faktor så glöm de maskinerna.
Ta du och börja med att kolla en ATV med heltäckande skärmar och fotbaljor istället, sen om du vill åka på ställ så gå upp lite i kubiken och du kan minsann få åka!
EN nackdel med ATV är att vissa har ett rätt högt oväsen från transmissionen... dvs CVT:n.
Stort tack för tipset. Har du tips på vilka maskiner som inte har mer ljud än en annan, finns det någon röd tråd att kolla efter?
-
Allround är ju bra men frågan är hur roligt det är att köra på väg?
Växlat, lågt och utväxling för väg gör ju sitt, det är ju tvärt om på de flesta atv:er.
Ska man kolla på toppfart så skiljer det inte mycket mellan en guad å en atv.
En standard raptor 700 toppar orginal ca 115km/t och en standard bruteforce 750i hoppar varvstoppet i vid 72miles ca 115km/t.
En suzuki ltz400 toppar standard ca 110Km/t.
En kawsaki kfx700 toppar standard ca 115km/t
Jag kör med 27tums däck och det är ingen skillnad mot crossdäcken jag hade på raptorn 9 och 10tum det ruskar/vibrerar lika mycket/lite.
En kompis köpte nya crossdäck till sin raptorn och så mycket den skakade har jag inte ens känt på en atv med stora däck.
Jag åker ibland på motorvägen med min och med 27tum på och det är inga problem att hänga med i trafikrytmen.
Man får se till hur man ska använda den och ta beslut från det.
Men jag tycker det går hur bra som hellst att åka på väg med en atv.
-
Skall du inte busa så gå ner i kubik och få en billigare maskin... :whip:
Dinli 700:an är inte känd för att vara en muskelmaskin ändå.
Gällande vinande CVT:er så vet jag bara hur CanAm 800 låter, och den överröstar motorn.
:tickedoff
-
En standard raptor 700 toppar orginal ca 115km/t och en standard bruteforce 750i hoppar varvstoppet i vid 72miles ca 115km/t.
Jo... fast man kanske skall lägga till att för 200 spänn får man ett drev med några tänder till (de är crossdrevade i original och varvar överdrivet för väg) och då toppar den typ 130.
...och då för att "varvstoppet" går i... dela ett lättåtkomligt kontaktstycke och du ökar farten lite till.
Så visst är det lite skillnad, men precis som du säger så spelar däcken större roll än maskinen... och med en ATV i de större kubikklasserna funkar motorvägsåka.
Men TS verkar dock inte leta maskin riktigt i de pengarna.
-
Ständigt bra svar här, härligt.
Ok. Nu blev det inte lättare att veta vilken väg man ska gå. Det bästa är väl att åka ut till butiker och provåka lite.
Men som sagt, har inga större behov av att hoppa och köra på ställ men bra väggrepp, komfort och stora skärmar gillar jag å andra sidan.
Mycket bra förslag att provköra. Det jag gillar med quad är förbrukningen, samt att det är väldigt lättsladdat i och med att man kan välja växel och således hastighet på bakhjulen ganska lätt. Ska man ut i skogen så säger jag helt enkelt en ATV, det är ju som att sitta i fåtöljen hemma när man åker över stockar och sten. Med en quad känns varenda litet träd som jag vet inte vad!
Något som kan vara värt att tänka på också är att maskiner med delade bakaxlar och diff beter sig mycket bättre på vägen då ytterhjulet aldrig bromsar så fort man svänger. Enligt fysiken borde man få mindre slitage på bakaxel-lager. (men någon med kött på benen får gärna lägga till lite).
En ATV tycker jag att man åker skönare på helt enkelt, men det kostar mer i inköp och drift och känns inte lika "busigt". Men som jag alltid ansett med bilar - hellre sitta och klaga över brist på sportighet, än att sitta och klaga över brist på komfort. För gångerna man vill bara ligga och "mysa" på vägen är långt fler än de man vill tävlingsköra (lite beroende på hur man är lagd). Jag vill upptäcka världen på min fyrhjuling o de duger tyvärr inte en quad till i skogen alla gånger! :( :djump:
-
Härligt svar där.
Fick mig att tänka till ordentligt.
Cectek har ju två modeller där den ena är skogsmaskin och andra vägmaskin fast det verkar egentligen som den ena bara har utbytta hjul.
Kanske skulle vara något för en annan, synd bara att de ser ut som bilar utan tak. ;)
-
En standard raptor 700 toppar orginal ca 115km/t och en standard bruteforce 750i hoppar varvstoppet i vid 72miles ca 115km/t.
Jo... fast man kanske skall lägga till att för 200 spänn får man ett drev med några tänder till (de är crossdrevade i original och varvar överdrivet för väg) och då toppar den typ 130.
...och då för att "varvstoppet" går i... dela ett lättåtkomligt kontaktstycke och du ökar farten lite till.
Så visst är det lite skillnad, men precis som du säger så spelar däcken större roll än maskinen... och med en ATV i de större kubikklasserna funkar motorvägsåka.
Men TS verkar dock inte leta maskin riktigt i de pengarna.
Bara att svarva om skivorna för remmen på variatorn så toppar en bruteforce 140km så det går att få fart i en atv med ()p
-
Något som kan vara värt att tänka på också är att maskiner med delade bakaxlar och diff beter sig mycket bättre på vägen då ytterhjulet aldrig bromsar så fort man svänger. Enligt fysiken borde man få mindre slitage på bakaxel-lager. (men någon med kött på benen får gärna lägga till lite).
Helt rätt!
...dock är det mig veterligen endast Polaris som har detta, och då kallas det TURF, och är en funktion som måste aktiveras.
(tänkt att använda vid körning på känslig yta med grova däck, för att inte riva sönder gräsmatta osv)
Övriga maskiner saknar differential bak, båda hjulen snurrar alltså lika mycket, och "bromsar" alltså vid en snäv sväng... och sliter lite extra gummi.
(har dock ingen koll på Cectek och övriga uppstickare, de kanske har differential...?)
Bara att svarva om skivorna för remmen på variatorn så toppar en bruteforce 140km så det går att få fart i en atv med ()p
Tro mig, jag vet! :headbang:
...annars är ju ännu större ytterdiameter på hjulen också en möjlighet. :whip:
-
har du problem med att du bara vill köra i de där ler/vattenhållet så atv de självklara... grymt imponerade av hur min tar sig fram i 30 cm lös snö 4x4 är för mig ett måste...
de är få tillfällen när jag tycker de är "jobbigt" att köra atv...
satsa på en relativt ny beg. Big bore ATV... de går göra nästan allt förutom att hoppa sjuka längder i en grusgrop (de går de med, men inte lika många gånger som en quad)