ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Molla skrivet 24 januari 2010 kl. 16:11:42
-
Nån som kan hjälpa mig därute. Har problem att få igång maskineriet. Har nytt batteri och har även provat att byta startrelä trots det tickar reläet som en speedadklocka.Och rätt var det är så går den att starta utan problem och sen samma sak igen. har även kollat jordningen .
-
får du nån gnista `?
-
Kollat jorden vid startrelä och motor också?
Låter ju onekligen som dålig kontakt.
-
Jag har gnista och alla jordpunkter kollade. Kan startmotorn gå för tungt tro?
-
Märker du om startmotorn drar runt nått alls eller ens försöker?
-
Du har nog fel på prylen som sitter under sadeln, det är en spole av nått slag...Ev ett startrelä? Det är den som det sitter grova strömkablar till, dom sitter fast med muttrar o det finns en säkring där oxå. Ring till Benny/Mika på Trech så kan dom säkert skicka en ny.
För att kolla om det är Den som felar äre bara att slå på tändningen, sen bygla polerna på "prylen med muttrar". Startmotorn ska dra igång hjulingen när du byglar, det kommer gnistra så var berädd på det ;) Det är Inge farligt men det blir så för att startmotorn drar mkt ström, jag hoppade till första gången :)
Testa o bygla, sen starta normalt. Funkar byglingen men inte det vanliga sättet är det nu prylen du lär byta, Benny förklarar mer om du ringer honom!
//Janne
-
Har fått den att starta några gånger nu men har ett jävla tickande från reläet emellanåt.Men har även ett annat problem får ett kraftigt missljud vid varm motor, från cvtn tror jag. Bara vid varm motor och vid belastning. Benny har du som är gud vad gäller CF svar på detta?
-
Halloj! :)
Startmotorn är lite känslig för dålig ström och kan becka igen lite om den blir matad med dåligt laddat batteri.
Ta isär startmotorn (enkelt och snabbt, inga lösa delar som hoppar ut) och tvätta rent kopparbanan med tex T-Röd eller annat som TOTALT tar bort fett, inte bensin, inte avfettning utan nått helt rent, som sprit eller likn.
Kolla så banan ser OK ut, ta även en smal kniv eller likn. och dra mellan kopparbanorna så det inte kan bli överslag.
(Om du inte vill eller kan göra detta med startmotorn så är det ingen idé att du fortsätter felsöka :) )
Ladda sedan upp batteriet ordentligt, eller ha en bra starthjälp.
Den bör då snurra bättre, om inte så testa att bygla startrelät som Janne ovan beskriver, om den inte snurrar då, utan den blir varm i kablarna mm, så har du nått vajsing på startmotorn.
Om den snurrar fint vid bygling men inte med startknappen är det relät.
Att den ibland går runt beror på att motorn ibland hamnar i det läge där den släpper ut avgaser, dvs EJ i kompläge, då går den så lätt att den får upp farten.
Oftast stannar motorn i kompläge och därför är det oftast klapper i relät.
Missljud i CVT: Hur låter detta missljud? Skriker det som däcktjut?
MVH / Benny
-
Missljud i CVT: Hur låter detta missljud? Skriker det som däcktjut?
MVH / Benny
Tänker du säga att Däcktjutet inte går att få med våra maskiner så det måsta vara Remtjutet vi hör :D :D ??
//Janne
-
Näää, jag tror det ÄR däckskrik han hör :P
Vi får be honom kolla bak o se om det ryker från däcken :)
MVH / Benny
-
Svårt att beskriva ljudet men ungefär tjoff tjoff tjoff alltså inget rem tjut skulle gissa att det kommer innanför cvtn från koppling kanske. Ska kolla start motor vid tillfälle eller kanske lämna in det är ju garanti.
-
Jag har själv märkt att startmotorn vid vissa tillfällen drar oerhört med ström (över 30 Amp min mätare går inte längre) och min startmotor är ganska ny då jag fått den utbytt på garanti.
Jag har även märkt att startknappen (gröna tryckknappen) är en opålitlig bov, när jag trycker med normalt tryck på den så händer det att relät klapprar trycker jag sedan hårt på den så kan det upphöra, jag har haft bort knappen rengjort och sprutat 5-56 på den och mätt upp motståndet i den, det blev mindre än 1 ohm men när hjulingen stått några dagar så var problemet tillbaka.
Då knappen troligtvis inte går att ta isär mera utan att förstöra den, så skall jag prova att hänga dit någon annan som prov.
Vid mitt prov att bygla startrelät fick jag bevis på att det drar ordentligt med ström, tången jag byglade med blev nästa kvar där, dock så snurrade startmotor vid detta tillfälle, jag avbröt försöket då det verkade obehagligt.
-
Fick igen problem med klapprande startrelä och att den ibland inte ville dra runt startmotorn när jag tryckte på startknappen så jag blev :(veryangry): och tog bort den och satte dit en annan knapp som prov och då fungerade det utmärkt inget klapprande, får se om det fungerar i fortsättningen.
Men jag petade isär orginalknappen och det var ingen trevlig syn direkt.
Skall försöka bygga om orginalknappen för som det är nu har jag en knapp som hänger löst vid styret
-
Hej.
Jag tror jag har svaret på detta.
Det sitter tre svarta relän under sadeln bakom startrelät.
Ett av dessa så kallade ( Auxiliary relay ) är ett hjälp relä åt startrelät.
Jag tycker du borde prova och byta det.
Mvh
XzpeCkarN
-
Hej.
Jag tror jag har svaret på detta.
Det sitter tre svarta relän under sadeln bakom startrelät.
Ett av dessa så kallade ( Auxiliary relay ) är ett hjälp relä åt startrelät.
Jag tycker du borde prova och byta det.
Mvh
XzpeCkarN
Innan man byter nått där under så kan man ta bort det reläet som hör till starten att göra, sen äre bara o testa med ett av dom andra 2 som finns där. Alla 3 är likadana tror jag, då borde man ju snabbt få svar på om det är nå fel där eller inte.
-
Tja allihop.
Har haft reläklapprande själv och för mig var det så jävla dumt att det var för låg ampere på batteriet. Bytte det och sen dess har det funkat.
Bidrar förmodligen inte till en lösning men man vet aldrig. Ibland är det så enkelt som att "har du kollat att det finns soppa?".
-
Har start problem jag också. startmotorn låter men den drar inte runt motorn precis som att den frivarvar. ungefär som att bendix drevet inte slår ut på en bil. det klickar också under sadeln när jag trycker på knappen
men det är väl bara reläet som slår till? problemet kom när jag åkte till jobbet en morgon, startade med elstart precis som vanligt, kom till jobbet och skulle bara gå ut och starta den på dan och det va så här, skumt. har dragit igång den för hand nu i ett par veckor och det är inte kul (helt svullen i handen :banghead:)
då jag har valt att serva själv finns det ju ingen garanti så vill ju inte byta hela startmotorn om jag inte måste. nån som har några tipps. är en goes men det är ju samma mvh
-
Hej!
Det låter som om "frihjulet" på startkransen är sönder, om startmotorn går men varvar fritt.
Eventuellt har drevet på startmotoraxeln lossnat, det innebär ny startmotor och du ska hoppas på detta.
Frihjulet kostar en del, sitter innanför svänghjul o allt och kan bli jobbig att byta utan rätt verktyg, startmotorn kostar mindre o byts på 20 minuter.
Börja med att ta loss startmotorn o kolla.
MVH / Benny
-
Har haft en del problem med kundhojar som liknar dom trech beskriver.Men då är det packboxen i startmotorn som läckt med resultatet att starten sugit i sig motorolja o beckat ihop.Antar att det korslevereras starter från samma fabrik till ett antal märken då jag haft detta fenomen på tre olika fabrikat.Startknappen på cf500 är oxå ett vanligt problem,man får ta i ordentligt när dom blir slitna.Sen finns det ett problem med att tändningslåset har fått fukt i sig o ärgat i bottenplattan.All instrumentering funkar normalt men just när man trycker på starten gör ärgningen att det "glappar" i signalen till startrelät.
-
Lite offtopic nu....Är det inte underbart med mekaniker som tipsar och framför sin kunskap i forum, man får mycket mycket tips och ideér.
Stort tack till er att ni tar er tid att läsa forum.
Ingen nämnd ingen glömd ()p ()p ()p