ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: kenta777 skrivet 24 januari 2010 kl. 15:47:36
-
Jag funderar på att köpa mig min första ATV!
Jag har dock noll koll och behöver således er hjälp.
Eftersom det är min första atvoch jag ska ha den för nöjeskörning så tänker jag inte slänga ut hur mycket pengar som helst.
Ska mest köra på väg eller grusväg.
Kommer åka till jobbet på den.
Den ska vara ny när jag köper den.
Den ska ha så långt mellan servicetillfällena som möjligt.
Den kommer inte åka så mycket på snö men ska ha ett bra rostskydd ändå, jag har ingen möjlighet att blåsa rent den mellan åkturerna då jag bor i lägenhet.
Rent spontant så har jag märkt att jag får satsa mina pengar på de konstiga märkena om jag ska kunna köpa en ny med min budget.
Spontant har jag sett två modeller som kanske kan passa mig.
SMC 300 standardversion. Kostar ca 35000:-. Manuell växellåda och många som rapporterar om växellådsras.
Dinli 350 sport. Kostar ca 38000:-. Automatisk växellåda.
Vad bör jag titta på mer?
Utseendet är inte allt men vägrar utseendet som Koenig... vad det nu heter. Ser ut som en atv korsad med bil.
Om ni tipsar om något, skriv gärna om du känner till serviceintervaller samt vad som brukar gå sönder mm.
Spontant känner jag ang. SMC's växellådsras att det kanske rör sig om avstrypta modeller där man inte drevat om men det är bara gissningar.
Mycket tacksam för alla typer av svar!
-
Dinli 450 :D ()p
-
Den ligger på fel sida om 50.000:-.
Men ser rätt ball ut. Manuell låda fast inget bagagerack.
-
http://www.blocket.se/dalarna/Dinli_450_lightning_25605236.htm?ca=5&w=3
DEt finns säkert som tillbehör :)
-
Jo jag såg den där rackaren, ligger dessutom i grannkommunen.
Man kanske skulle kolla in den, undrar bara vem som kom idéen att ha en vit ATV. En som har bra tvättmöjligheter iaf. ;)
Nånting säger mig att det är rätt täta intervaller med olja och filterbyten på en sån räsermaskin.
-
SMC Wild cat! ()p! Ne skoja bara! MEn en Dinli 450 skulle inte vara helt fel ;)
-
Jag röstar för dinli 450.. jag har sett att folk har bagagerack på dom så de bör finnas att köpa
om nu inte folk gjort sina egna.
-
Nån som har koll på serviceintervaller på en sån?
Slipper gärna byta olja efter att ha åkt nån vecka.
En bekant köpte en Raptor 700. Efter en månad åkte han in till handlaren och snackade lite.
Min bekante fick då reda på att han skulle bytt olja och filter tre gånger och lämnat in för ventiljustering redan.
Jag har hellre en snällare maskin som inte är så kinkig.
-
Bland annat eftersom kopplingen ligger i samma olja som motorn så är det generellt sett alltid korta oljeintervall på en fyrhjuling, många redan vid typ 100 mil medan några uppmot 250.
De med högre intervall är dock dyrare i inköp, Raptorn tex ligger på 240 mil, som din kompis köpt.
Och det är den tveklöst minst kinkiga maskin.
(det finns de med ännu glesare intervall än 250, men då springer priset iväg rätt rejält)
När de är nya är det dock täta servicebesök, första redan vid 30-50 mil sen 70-100 osv...
Skall du ha den att pendla med så lär det inte dröja många månader förrän du har bra koll på vilken size oljepluggen har...
-
Ah, tack för infon.
Så det blir att köpa på sig ett skapligt lager olja och filter inför vår/sommar/höst med andra ord.
-
Man kan aldrig byta olja för ofta :)
men de är ju nått enkelt så de är ju inga bekymmer
-
Enkelt tråkigt och dyrt heter det. ;)
-
()p
-
Köp en större begagnad direkt i stället. T.ex en ltz400 eller en raptor700.
Köper du en ny mindre maskin så ångrar du dej direkt och vill byta till en större och förlorar en massa pengar.
När jag köpte min första så valde jag mellan en 270 och en 450 och jag snålade och köpte en 270 men ja tröttnade efter 10 mil. Och när jag bytte så fick jag bara hälften av vad jag gav för den.
-
:-X
-
Jag har lite svårt för att köpa beggat efter att ha sett hur de flesta kör maskinerna. ;)
Sen har jag inte full bonus så det blir så jäkla dyrt med försäkringen.
-
:-X
-
Kardan låter bra för det blir mindre mek. :)
-
Annars då, tror ni att man nöjer sig med en Dinli 450 eller kommer man sukta efter det värsta direkt?
-
Dinlin har säkert kraft nog till att göra dig nöjd för en bra tid framöver.
...lite beroende på vad du har för tidigare erfarenheter, tex om du åkt 500-tvåtaktscross, R1:a osv så känns den nog rätt trött...
De dyrare maskinerna har lite lättare konstruktioner och bättre chassie, alltså sådant man i första hand får nytta av på typ crossbanor osv.
Det är enorm skillnad emellan nån SMC 300/Kymco/Dinli 350 osv om man jämför med 450:n.
De som köper de mindre vill ofta byta efter någon månad medan de med 450:n ofta håller fast vid sina i flera år.
Den största skillnaden (enligt mig.... ojoj, nu får man hela forumet på sig igen...) mot tex Raptor 700 är effekten på låga varv som Raptorn vinner överlägset, och att Raptorn har betydligt större möjligheter till trim och därmed mera effekt, men i original ligger de förvånandsvärt jämnt vid acc-tester osv.
Och åker man väg så noterar man nog inte kvalitetsskillnaderna så lätt, eftersom det ju inte direkt frestar på.
Sen detta med bonus hos försäkringabolagen..?
Har du kollat hur det funkar i ditt fall?
Ofta har bolagen en schablonavgift för fyrhjulingar, oavsett maskin/ålder/ort/osv.
Kolla upp detta innan du tar för stor hänsyn till det.
-
Kanonfina svar i det här forumet, uppskattas enormt.
Angående att maskinen känns bättre på crossbanor kvittar, jag har inte för avsikt att åka på några.
Hur är kvalitén på Dinli'n då? Är det något man bör tänka på att hålla efter särskilt noga?
-
Jag har lite svårt för att köpa beggat efter att ha sett hur de flesta kör maskinerna. ;)
Sen har jag inte full bonus så det blir så jäkla dyrt med försäkringen.
Försäkringen går väl efter effekten och alla vägreggade har ju bara 20hk enligt papperet.
Det är stora skillnader mellan bolagen på försäkringar.
Jag vet om dom som fått 14000:- på en 250cc och dom som fått 1000:- på en 800cc.
Ringer du 10st olika personer på samma bolag så får du 10 olika priser.
Det var då inge större skillnad mellan min Dinli270 och Kawasaki700 på försäkringen tror det skillde 400:-
-
Min 250kines är dyrare att försäkra än min dinli450 jag tror det är nån gräns vid 400cc
då blir det billigare. rätta mig om jag har fel.
Jag tycker det är bra kvalitet på 450'n har inte haft nått ras än och inga tendenser till det.
känns ganska gediget om d nu stavas så.
-
Det verkar vara lika många antaganden här angående försäkringar som det finns bolag. :)
Det skiljer dryga 100:- på en SMC 300cc och en Dinli 450cc hos mitt bolag iaf och det är Dalarnas försäkringsbolag. Dinlin med sina 450cc var billigare än SMC'n så hur de räknar på det där är ett mindre mysterium.
Dyrt blir det i vilket fall för mig, lite över 7000:- per år om jag vill ha helförsäkrat.
-
Kolla med Folksam... jag lägger strax över 2000 per maskin hos dem.
Helförsäkring helår.
-
Jag har dock inte full bonus.
Tack för tipset, skall kollas upp!
-
Nu är ju jag sån som bara halvförsäkrar allt under 50000 men tror jag betalar 1700 helår hos folkskam
-
Jag kan rekommendera en LTZ 400 vägreggad 2007
Svart
Cirka 400 mil
All utrustning (Helsystem (Big Gun) , RevMax 2 box, KN-filter, Ombestyckad å klar. Nerfbars, Fatbar styre,)...
Pris: ? Under 40 tusen iaf..
Går som tusan, å inget klater. Riktig kvalités maskin..
Har haft den i två säsonger å är helnöjd.. Jag är andra ägaren. (Första ägaren var en polare)
Pm:a om intresse finns..
Finns i Timrå, Kan åka å möta vid seriöst intresse..
-
Det finns ju oxå Hyosung/goes i samma prisklass som dinli. Kvaliten är nog den samma ungefär. Bra krut i motorn med, inget man behöver feg köra med bara för man tror att den går sönder.
Du behöver inte vara jätte rädd för försäkringen, det är inte alls som med mc där den är skyhög. Tror jag betalar 4.1 hel år och helförsäkrad hos folksam och där är jag bara 20. Tycker jag är helt okej.
Sen om du kollar på någon begangnad hoj så stirra dig inte blid på milen den har rullat för det gjorde jag i början! kolla hellre i service boken och hör med ägaren hur ofta han har underhållit den. Min goes har gått 1000mil snart vilket enligt många är sjukt mycke. Men den pinnar på som fan iaf! Aldrig något strul.
MVH ted
-
Tack för erbjudandet men det är nytt som gäller i det här fallet!
-
Uppdatering i frågan om försäkring.
Länsförsäkringar ville ha dryga 7000:- för helförsäkring.
Folksam ville ha dryga 4600:- för helförsäkring eller strax över 3200:- för en åretruntförsäkring.
Vad nu det är kan man fråga sig.
-
Jag har alltid åretrunt på mina maskiner... det betyder att man har de påställda hela året och alltså inte avställda på vintern osv, så på vis kan de få den totala premien lägre.
-
Aha, det lät knasigt.
Helår helförsäkring är också ett helt år...men dyrare.
-
Fick min nya försäkring idag, 2921:- helförsäkring helår på Raptor 700 på Folksam
-
Aha, det lät knasigt.
Helår helförsäkring är också ett helt år...men dyrare.
Vid första anblick kan det låta så ja... men det finns som sagt en tanke bakom.
Be de förklara näst du ringer.
-
Fick min nya försäkring idag, 2921:- helförsäkring helår på Raptor 700 på Folksam
Grattis, du har med andra ord bonus. Det har inte jag.
-
Aha, det lät knasigt.
Helår helförsäkring är också ett helt år...men dyrare.
Vid första anblick kan det låta så ja... men det finns som sagt en tanke bakom.
Be de förklara näst du ringer.
Jag fick svaret via mail så det var bara den nödvändigaste informationen.
-
För de ändamål du beskriver skall du solklart köpa en Kymco MXU 300 eller Kymco Maxxer 300. Taiwans största tillverkare av mopeder och fyrhjulingar. Kvalitén är långt bättre än alla kinesiska märken men inte riktigt lika bra som de japanska. Jag har själv haft både Maxxer och MXU och det är riktiga kanonmaskiner som dessutom är extremt enkla att meka med när det gäller att byta slitdelar som t.ex. bromsbelägg, filter o.dyl. De är vägreggade och rappare än samtliga konkurrenter i samma storleksklass och dessutom svinbilliga i drift. Att det dessutom finns Kymco-återförsäljare runt varenda husknut underlättar också en hel del. Slå gärna en signal om du vill veta mer! 0738-076629.
-
Tack för tipset!
-
Jag har en Adly 300 xs och en sån kan nog passa dina Ändamål bra ,tillräckligt med kraft samt bra kvallite .Man har bra skydd för fötter och ben så man slipper stänk när det är blött ute. Passa på nu när dom säljer ut -09 modellerna för 29 900kr
-
Jag har en Adly 300 xs och en sån kan nog passa dina Ändamål bra ,tillräckligt med kraft samt bra kvallite .Man har bra skydd för fötter och ben så man slipper stänk när det är blött ute. Passa på nu när dom säljer ut -09 modellerna för 29 900kr
Var hittar du den för 29? Jag hittar den bara för 37!
-
Var hittar du den för 29? Jag hittar den bara för 37!
Har du kollat blocket?
http://www.blocket.se/blekinge/Adly_XS_300___Lagerrensning_25214055.htm?ca=6&w=3
http://www.blocket.se/helsingborg/Adly_ADLY_300_XS_Sport_24335745.htm?ca=6&w=3
-
Mjoo just det. Blocket. Hehe. Glömde av Blocket.
Det är sannerligen lite pengar men frågan är vad man får för dem. Den har ju inga features utöver det vanliga och strax över 18Hk är ju inte mycket mer än min gamla moppe. ;)
-
Sitter samma motor i adlyn som i hondas trx 300ex dvs en drift säker snurra.Effekten är väl lika mycket som dom flesta i den storleks klassen , den räcker till det jag kör dvs till och från jobbet samt grus & skogsvägs körning.
-
Problemet är att "räcker till" oftast inte räcker till för mig. Hehe. ;)
-
Då får man väl trimma lite ,själv har jag beställt slipon ,större fram drev,samt större munstycke till förgasaren.
När det inte räcker längre får man väl byta, men för 29 900kr får du mycket maskin för pengarna
-
Ska man ha mer effekt så är det nog att föredra en större maskin direkt. Tex Dinli 450, eller om pengarna tillåter en Raptor.
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24309.0;topicseen
Där har du nog en roligare maskin än en Adly, snygg också!
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24309.0;topicseen
Där har du nog en roligare maskin än en Adly, snygg också!
Såg den där men det finns mycket fel på den. Den är vit, den är utrustad men en massa onödigt som kostar onödiga extra pengar, den är egentligen en go-cart. ;)
-
Ja, alla har ju olika smak. Själv tycker jag den vita är snygg. Och kan väl vara skoj att kunna växla mellan gatåkning och buskörning med orginalhöjd och vanliga däck.
Effekthöjande prylar är väl aldrig onödigt?
Har du några maskiner du letar efter? Fastnat för någon speciell?
-
Kollade faktiskt på Dinli 450 där jag köpte min Adly och var jävligt sugen på den ,men med tanken på att jag kund. e få 2st adly för samma pris så blev det Adlyn . Men hade pris skillnaden inte varit så stor så hade jag självklart slagit till på Dinlin. För eller senare så byter man nog men för tillfället så klarar jag mer än väl med Adlyn.
Hoppas du hittar en Maskin som passar dina ändamål.
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24309.0;topicseen
Där har du nog en roligare maskin än en Adly, snygg också!
Såg den där men det finns mycket fel på den. Den är vit, den är utrustad men en massa onödigt som kostar onödiga extra pengar, den är egentligen en go-cart. ;)
Köp en skateboard, 4 hhjul, billiga, du kan nästan välja färg för150 spänn, inget krims karms
-
Köp en skateboard, 4 hhjul, billiga, du kan nästan välja färg för150 spänn, inget krims karms
Skojig kommentar du.
Till PV544: Jag började att leta efter den billigaste som såg ballast ut (typ SMC för 35k) och nu senast kollade jag på en Can Am Renegade för 120000:- mer än vad jag började kolla efter. :) Det går fort utför..
Dock känns en Dinli 450 ganska vettig för min del, men jag skulle vilja höra mer om stänk eftersom skärmarna mest ser ut att vara dekoration.
-
Ja, det bär iväg kostnadsmässigt för dom flesta. Även dom som köper en riktigt dyr maskin håller ju på med trim och andra uppgraderingar. Man får väl försöka avgöra vilka krav man har, och så inte tömma plånboken helt vid ett köp. För reservdelar eller uppgraderingar är ju att vänta vad man än väljer.
Själv valde jag ju gubbstilen med mindre motorstarka arbetsmaskiner, men för mig och tanten så funkar det bra! Riktigt kul att ta tanten och ungarna med ut på en vända med fika eller korv i packväskan. Men någon vidare fartupplevelse är det ju inte, men möjlighet att ploga snö och dra timmervagn väger ju upp en del av den avsaknaden.
En renegade vore ju ballt att ha, rejält med motor och fyrhjulsdrift. Fast det kostar ju....
-
Att ta med bihanget på fika är aldrig fel, heller inte att kunna köra 5 mil till nån gammal släkting och sedan tillbaka.
Det är omöjligt att få in alla mina önskemål till ett vettigt pris. Det enda jag inte ska göra är att arbeta med maskinen..hehe.
-
Att ta med bihanget på fika är aldrig fel, heller inte att kunna köra 5 mil till nån gammal släkting och sedan tillbaka.
Det är omöjligt att få in alla mina önskemål till ett vettigt pris. Det enda jag inte ska göra är att arbeta med maskinen..hehe.
Du får arbeta om du kör fast :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Äh, kör jag quad och kör fast så får mina medresenärer med förståndiga 4x4 med winch helt enkelt wincha upp mig.. haha!
-
Äh, kör jag quad och kör fast så får mina medresenärer med förståndiga 4x4 med winch helt enkelt wincha upp mig.. haha!
Första fastkörning hjälper vi dej andra fastkörningen får du stå kvar :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Hahaha.. får hoppas att man lärt sig efter första gången då!
-
Hahaha.. får hoppas att man lärt sig efter första gången då!
()p ()p