ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: niklasrosen skrivet 24 januari 2010 kl. 12:46:01

Titel: Startkransen kass
Skrivet av: niklasrosen skrivet 24 januari 2010 kl. 12:46:01
Jag har en CF-500-06 som inte startar .Start motorn går men startkrans frihjular bara på vevaxeln,tror det är någon slags kopplings historia  som ska hugga tag i veven vid start,men drevet snurrar bara med.Är det någon som har haft samma fel,går det att svetsa ihop drevet så det blir konstant inkoppling?,start motorn är väll oxså en generator så den ska ju driva hela tiden
 :help: Tips någon  // Niklas
Titel: SV: Startkransen kass
Skrivet av: Edholm skrivet 24 januari 2010 kl. 15:13:34
Jag har en CF-500-06 som inte startar .Start motorn går men startkrans frihjular bara på vevaxeln,tror det är någon slags kopplings historia  som ska hugga tag i veven vid start,men drevet snurrar bara med.Är det någon som har haft samma fel,går det att svetsa ihop drevet så det blir konstant inkoppling?,start motorn är väll oxså en generator så den ska ju driva hela tiden
 :help: Tips någon  // Niklas


Först av allt...startmotorn är inte någon generator. Generatorn är en induktionsstator och sitter i statorkåpan på motorns vänstra sida, bakom dragstarten, placerad inuti svänghjulet på vevaxeln. Svetsar man startkopplingen (som den heter) och får konstantdrift, så kommer man väldigt snart att ha en totalskrotad startmotor bortom räddning, först av allt brinner kolen i den och själva startmotorankaret av värmeutvecklingen, och om grejorna fortfarande kan rotera så går snart också lagren i startmotorn. Så det ska man alltså inte göra.

Startkopplingen fungerar som ett envägslager, den kan rotera fritt åt ena hållet, men greppa tag åt det andra hållet, ungefär som spärrskaftet i verktygslådan fungerar. I den finns tre fjäderbelastade vikter som behöver viss rotationshastighet för att greppa tag så att vevaxel och startmotor kopplas ihop och startmotorn kan driva runt vevaxeln. Så när startmotorn roterar så får den kopplingen att rotera i sin ingreppsrotation, och när startmotorn inte roterar, löper kopplingen fritt och hälften av den går fritt på vevaxeln när motorn är igång.

Jag tycke du ska börja med att ladda ditt batteri..det är vanligt att det blir lite tjurigt nu när det är kalla perioder, och får inte startmotorn tillräcklig rotationshastighet så slungar inte vikterna i startkopplingen ut, och alltihop löper fritt precis som du beskriver. Ge batteriet en ordentlig laddning med en riktig batteriladdare för motorcykelbatterier i stil med CTEK´s laddare. Ingen väggadapter, de orkar inget i kylan, och en startbooster/traktorbatteriladdare/bilbatteriladdare torkar ur och bränner sönder batteriet. MC-laddarna slår ifrån automatiskt när laddningen är färdig vilket inte äventyrar själva batteriet.

Funkar det inte med fulladdat batteri, så bör startmotorn servas...då demonterar man den, plockar isär, tvättar ur den helt och hållet, putsar kollektorn på ankaret ren(där startmotorkolen ligger an) med autosol, alternativt slipar den med våtslip 600 (samma verkan som autosol), kollar om kolen är utslitna, och smörjer alla glidytor med klisterolja och lagren med ett bra och klibbigt men inte "tungt" smörjfett. (Silcolene Pro RG2 är ett hett tips!)

Funkar inte startmotorservicen så är det isåfall att riva bort statorkåpan, och svänghjulet, och därefter titta till själva startkopplingen...oftast räcker det med att tvätta kopplingen och alla dess smådelar rena, byta eller sträcka ut de små fjädrarna som trycker på vikterna/rullarna i den, montera ihop igen och hälla fräsch olja i motorn och montera ett nytt oljefilter. Är det mycket skit i motoroljan kan det nämligen få startkopplingen att börja spöka eftersom den smörjs av motoroljan. Rullar/vikter och tryckhylsor som fjädrarna ligger i och liknande kärvar, och kopplingen greppar inte som den ska.   Ser man repiga rullar/vikter eller trasiga fjädrar, alternativt en sönderrepad innerkrans (den som sitter på svänghjulet och driver kraften vidare till det när kopplingen gripit in) så ska dessa skadade delar býtas ut.

Sen borde du inte ha några problem längre...
Titel: SV: Startkransen kass
Skrivet av: niklasrosen skrivet 24 januari 2010 kl. 17:40:59
Tack för tipset,Startmotorn är ny så jag får börja ladda batteriet
Svänghjulet är det pressat på axeln,behövs det några specverktyg för att få bort det ifall jag måste kolla upp kopplingen?
Titel: SV: Startkransen kass
Skrivet av: Edholm skrivet 25 januari 2010 kl. 04:25:51
Varsågod. En genväg att reda ut om det är batteriproblem är att "kabla" fyrhjulingen. Koppla till ett större batteri, dock fortfarande på 12 Volt, och se om den fortfarande slirar eller inte vill greppa i på startmotorn. Gör den inte det utan greppar i alldeles utmärkt så är det batteriets fel. Fortsätter det att bråka så är det något av de andra felen. Man kan även använda sig av en startbooster, men bara under den korta period man ska ha extraström, för en sådan får batteriet att koka väldigt snart..

Svänghjulet är pressat på axeln då svänghjulsmuttern dras åt. Det behövs en avdragare som skruvas på svänghjulets innre yttergänga inuti svänghjulet för att få loss det..kopplingen är skruvad på baksidan av svänghjulet. Insexorna av storlek M8 som håller kopplingen går att nå inuti svänghjulet, från utsidan. Lossa dessa innan du börjar försöka ta loss svänghjulet.

Det går även att använda en kraftig treklo-avdragare och gripa tag med den på svänghjulets ytterkanter och tryckskruven på vevaxeltappen...men tillämpa största möjliga vaksamhet och försiktighet vid användning av den metoden...någon av klorna kan slinta, och förstöra magneterna på svänghjulet..alternativt kan tryckskruven ta snett och förstöra vevaxeltappen...
Titel: SV: Startkransen kass
Skrivet av: T skrivet 25 januari 2010 kl. 08:10:30
Utmärkt beskrivet  ()p


Behöver du nån del om inte ovan funkar så hör av dig, jag har på hyllan :)

MVH / Benny
Titel: SV: Startkransen kass
Skrivet av: niklasrosen skrivet 25 januari 2010 kl. 17:15:24
SWEET.. :)