ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Boodegan skrivet 21 januari 2010 kl. 23:33:18
-
som sagt vad heter den? kkk 24?
-
Är det KKK snurror i YAKAHOSUS byggen? :whip:
-
ser ut som det fast dom har bytt ut brickan som det står vad det är för turbo :nono:
-
Gör det enkelt för dig.. Fråga Yakahosu ;)
-
Gör det enkelt för dig.. Fråga Yakahosu ;)
Hjälper inte! Special byggd för just honom fick jag till svars sist :)
garrett gt12 skulle väl göra sig annars!
-
en kkk 24 räcker till ca 350 hk med rätt hus osv, gissar på något mindre
-
Gt 12 För motorer 50-130hk
eller Mitsubishi 12T Liknande som ovan!
Finns även IHI RHB3 och MHI TD02 som är små!
-
okej okej! undrar lite för efter en liten provkörning så märkte ja när ja gjick av raptorn att jag har tappat luft filtert :banghead:.
-
Gör det enkelt för dig.. Fråga Yakahosu ;)
Det sitter/satt väl ett K&N-filter där va?
Vill du inte köpa från Yakahosu så är det väl bara att mäta röret och sen kika här http://www.knfilters.com/search/universal.aspx och därefter beställa från närmsta åf för K&N... de finns oftast i varje by.
Notera att skyddspåsen får beställas separat.
-
Har redan hadlat ett nyttt 750 kr Dyrt? hur vet man att turbon är kass? om den laddar okej men är glappig=kass?
-
Den ska ha lite spel ("glapp"), dock inte allt för mycket.
-
Den ska ha lite spel ("glapp"), dock inte allt för mycket.
Med eller utan olja :)
-
den ska ha lite glapp axiellt altså i sidled men den ska absolut inte glappa radiellt altså upp och ner, då kan den ta i huset osv och dö väldigt fort
skulle du byta turbo måste det ju inte vara samma, även om det är den fördel ()p
750kr för ett bra filter är inte dyrt... har get 1200kr för mitt tror jag?
-
den ska ha lite glapp axiellt altså i sidled men den ska absolut inte glappa radiellt altså upp och ner, då kan den ta i huset osv och dö väldigt fort
skulle du byta turbo måste det ju inte vara samma, även om det är den fördel ()p
750kr för ett bra filter är inte dyrt... har get 1200kr för mitt tror jag?
Konstigt. Alla turbosar jag kännt på har ett spel radiellt (upp och ner) även fabriksnya sådana.
För att kolla turbon enklast gör du såhär.
Fatta tag i axeln och jucka på den fram och tillbaka samt upp och ned.
Den får röra sig lite (litet spel) upp och ned (radiellt) men in och ut (axiellt) ska det vara helt stumt.
Spelet uppåt och nedåt beror på att turbon har glidlager och mellan glidytorna ligger den trycksatta oljefilmen. Denna olja gör att spelet försvinner vid drift.
Hur mycket får den då röra sig? Ja, det är svårt att svara på i siffror (0,5-1mm kanske) men glappet ska kännas som en nästan försummbar rörelse...alltså ett litet spel.
Kolla även om du ser några slagmärken på turbinbladen. Om de skavt i någonstans eller blivit böjda. I sådana fall kan det vara dax att byta turbo
-
nu förklarade nog jag väldigt dumt, menar såklart så som Raecer säger :banghead:
-
Den ska ha lite spel ("glapp"), dock inte allt för mycket.
Med eller utan olja :)
Under drift ska de inte vara något spel alls men de är ju ganska svårt o känna.
När turbon står still ska de vara ett litet spel. Om de är olja i motorn eller inte spelar ingen större roll.
-
Den ska ha lite spel ("glapp"), dock inte allt för mycket.
Med eller utan olja :)
Under drift ska de inte glappa något men de är ju ganska svårt o känna.
När turbon står still ska de vara ett litet spel. Om de är olja i motorn eller inte spelar ingen större roll.
Nja!
Om man har en bortplockad turbo som legat ett tag så torkar oljefilmen ut = Lite större glapp
Direkt efter turn off av motorn så finns ett minimalt glapp då filmen finns kvar!
Impeller (turbinbladen) bladen kan bli skadade av t.ex ett dåligt luftfilter som drar med sig små t.ex gruskorn ifrån damm, En skadad impeller medför vibrationer i axel och impeller, Detta medför förslitningar på lager!
Sen finns det ju glidlager (kopparlegering) och vanligt kullagrat till turbos,
Det sistnämda är inte alls så känsligt ang oljetryck, snarare tvärtom, Man dödar kullagret med för högt oljetryck!
360 graders kullager är att rekommendera om man gillar laddtryck över 1,5bar
-
Glapp är något oönskat, ex glapp i styrled. Spel är någon önskat, ex ventilspel.
Lär dig skillnaden :)
De är ett radiellt spel i turbosar, inte glapp.
Som jag skrev tidigare spelar de ingen större roll om de är olja eller inte i motorn, de kommer fortfarande vara ett spel i turbon.
-
Glapp är något oönskat, ex glapp i styrled. Spel är någon önskat, ex ventilspel.
Lär dig skillnaden :)
De är ett radiellt spel i turbosar, inte glapp.
Som jag skrev tidigare spelar de ingen större roll om de är olja eller inte i motorn, de kommer fortfarande vara ett spel i turbon.
Jag är uppväxt på landet på en gård vet du la ;D, Där är allt antingen glapp eller spel ;D
Är du också uppväxt på en gård? :) " Den ska ha lite spel ("glapp"), dock inte allt för mycket."
Glapp eller spel :)
Jag har några turboagg hemma som legat länge och som är torkade! Vi kan montera och känna före och efter SPEL :)
Sen har jag inte skrivet att Glapp "Spel" :) skulle förvinna med oljefilm, Bara att det blir knappt obetydligt mindre ()p
"Hur mycket får den då röra sig? Ja, det är svårt att svara på i siffror (0,5-1mm kanske) men glappet ska kännas som en nästan försummbar rörelse...alltså ett litet spel." :lol: Där fick du med båda :)
-
vad skulle ni gissa på vad en ny snurrar kostar? skulle ni köpt en likadan eller någon annan snurra? dyrt att tappa filtret fy fan.
-
4-6000kr typ
-
Garrett GT15 eller GT12
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT12/GT1241_756068__1.htm (http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT12/GT1241_756068__1.htm)
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT15/GT1544_454082_2.htm (http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT15/GT1544_454082_2.htm)
Sitter original på smart och wv 1.0 och 1.2 TDI.
-
Garrett GT15 eller GT12
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT12/GT1241_756068__1.htm (http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT12/GT1241_756068__1.htm)
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT15/GT1544_454082_2.htm (http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT15/GT1544_454082_2.htm)
Sitter original på smart och wv 1.0 och 1.2 TDI.
Gt12 redan rekommenderat :)
-
skulle vara kul att få ett annat avgashus på turbon + göra ett ställbart kamdrev så moset kommer senare :DV så tråkigt register nu tycker jag
-
Såg att Dahlbäck rear ut lite turbo-kit till raptorn ()p
Börjar ju bli lite mer vettigare priser på det nu :)
http://www.blocket.se/dalarna/Yamaha_Raptor_turbo_kitt_80_hp_26156705.htm?ca=13&w=3
-
ingen som vet någon annan turbo till raptorn? MHI TD04L-12T kör en stolle med på hans xr 650
-
det är inget garret gt 12 på yakahosun kkk turbo är det.