ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: mickizz skrivet 26 mars 2006 kl. 19:42:00
-
Hej forumet.
Är helt ny härinne så ha lite tålamod med mig.
Har idag en Kodiak 450 4wd och är erbjuden att byta jämne med en YFZ450 men kan inte ett skit om den egentligen.
Har läst rena skräcken härinne om att det e skitjobbig att serva, dyra delar, mkt täta intervaller osv osv.
Gillar att skruva och hittar runt i verkstan så det är lugnt MEN
1) Går den att regga för landsväg alls? Har hört ryktesvägen att det går.
2) Vid normal körning (ej tävling) är det fortfarande 20 tims service med kolvbyte osv osv då? Tål den inget utan megaservicen?
Tacksam för alla svar och tankar, hjälp, ideer mm mm.
-
Har en yfz och bilden jag fått efter lite prata med folk och läst lite, är att den är inte jobbigare än nån annan tävlings maskin.
Kolvbyte var 20 timme, mm eller hur, kanske om man följer oljebtyes schemat och byter olja var 20tim/6mån.
Infon jag fick av en tävling åkare, var byt var 5-8tim, han har kört över 60 timar ej byt kolv ännu.
Och att kalla servicen Megaservice är att ta i.
-
Hej!
Det du undrar över behöver ett litet klarare perspektiv tycker i alla fall jag.Om du tycker 20 timmar är litet mellan kolvbyte så får du ha i åtanke att det rör sig om DRIFT TID och inte tiden du är på banan eller grusgropen,och jag lovar dig att en timme seriös körning har en normalt tränad mäniska känningar av i alla fall två dagar,nu talar jag om mx och bus i sandtaget,ska du å andra sidan ligga och köra stigar och grusväg så ska du nog titta efter en mer "allround" maskin med litet större kubik,dessa 450 ior ÄR i jämförelse det samma som en mx maskin och det är ju inte många som får för sig att ligga och åka väg med dem.
Så som jag (och det är som sagt min egen uppfattning behöver ej vara rätt) kan man inte både ha kakan och .....
Hoppas du har fått nåt att fundera över
Mvh
Håkan
-
YFZ450 är inte direkt komfortabel för långfärdsåka heller, den har en mer ihopkrupen körställning för att kunna attackera en crossbana på rätt sätt, att ha kakan eller äta upp den... Det är en högvarvig motor byggt för crossåka där av serviceintervallerna. Det är nog inte jobbigare att serva den hojen än någon annan hoj, men när det är dags för kolvbyte och kontrollmätning av slitaget så krävs det lite tid och energi.
Nej, tyvärr är det inte möjligt att registrera maskinen som landsvägsmaskin själv, inte vad vi erfar här på ATVcenter iallafall, och ingen annan heller vad jag vet. Hade det varit möjligt så hade jag själv haft en maskin av varje "sort". Du ska som sagt se dej om efter en lite större maskin om du vill ha likartad prestanda men som du slipper ha så täta intervaller på.
-
går att regga maskinen om du kan övertala/övertyga bilprovningen att det är ett hemmabygge, lite tjorvigt (och förmodligen olagligt) men de är bara att undaröja alla spår som pekar på att yamaha har tillverkat den, ta bort chassienummer etc. lyckas du me de är de busenkelt fast kom ihåg att det inte längre är en yamaha då så tex gäller inte garantin längre.
-
Hej jag åker 450 och har haft lite otur med min, men i övrigt är jag nöjd, men då tävlar jag, åker aldrig annat är bana, både motard o cross, och då funkar den fint......
Men skulle jag åka gata skulle jag valt Raptor 700.
50 timmat mellan kolv bytena har jag hört av Yamaha, om man tävlar och 5 timmar mellan olje byte.
För oss som tävlar är detta inte ofta, en tävlig är aldrig över 1timme totalt och tänk då på att cross serien är bara 5 tävlingar, och så lite träningar på det.
Jag åkte 32 timmar under fjolåret, och då åkte jag alla tävlingar som fanns och en i tyskland, så tävlar man är det inte mkt skruvande.
Men som sagt friåkning med polarna grusvägar o lite i skogen.....då blir det fort 5 timmar på timräknaren...
-
Jag tackar alla för era goa svar. Alltid matnyttigt med flera synpunkter.
Var hos ett par polare som åker Dinli 450 men den maskinen upplever jag som tam och inte speciellt uppkäftig. De var ostrypta och gick okej och så men kändes tung, hög och bångstyrig. Nu får jag väl på tafsen för detta uttalandet men det är min syn på den iaf. Min förhoppning är att YFZ 450 är lite mer maskin att växa i, såpass bra spark i kubben att man inte tröttnar så fort på den och att det är lätthanterligt dvs låg tyngdpunkt, bra rapp styrning mm. Skulle få låna hem den några dar så man hinner känna sig för rejält.
En R700 vore kanske inte fel men beggade är de ovanliga samt de är nog dyrare både reggade och oreggade.
Tack för ordet
-
Nu är det testat vetenskapligt och grundligt.
Har haft hemma YFZan nu och gillade den inte alls.
Det blir till att fsöka prova en 700r och se vad man gillar den.
Allt är så individuellt vad man passar med. Jag är 187 lång och gillade inte körställningen alls på YFZan.
-
Told ya' =P