ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Freddan Z skrivet 16 januari 2010 kl. 09:32:24
-
Är nybliven ägare av en Linhai 300 4X4-06. Mycket maskin för pengarna enligt mig...så man får hoppas man blir nöjd.
Men orignalssytem har dom öppnat å rensat,Låter ju fan som en båt vid gaspådrag :(
Så jag tänkte byta system.
Så frågan är ju vart hittar man effektsystem till denna maskin?
Tack på för hand!
-
Jag har en likadan maskin, och är också intresserad av lite värre system. Jag har dock helt original än, själva brölandet vid gaspådrag kommer ju mycket från insuget. Vet inte om det går att få lite bättre nivå på det.
Jag ska dock prova först att bara byta själva dämparen, har fått tag i en stor mc dämpare. Har ingen aning alls om det kommer ge effekt eller hur ljudet blir.
Men jag tror det finns helsystem att köpa, men då pratar vi ju om säkert om närmare 5000:-
För min del är det lite för dyrt.
Prova sök på effektsystem här i linhaidelen så får du se lite äldre inlägg.
Hittar du på något billigare system eller en bra lösning så hojta till här! ()p
Har man känningar med nån som kan kröka och svetsa lite rostfria rör så borde man ju kunna få ett bra rör tillverkat. Och sen köper man någon lämplig dämpare.
Och så ska man ju även gå upp i storlek på munstycke i förgasaren.
-
Jo visst har man insugsljud..men jag pratar om avgassyetmet som låter illa..... typ ihåligt & mesigt.....
Munstycket är uppgraderat till 156 har jag förmig satt i.
Satte maskin på lite prov idag....ut i djup snön var absolut inga problem....är grymt nöjd... Körde Quad innan (Honda TRX 400) Den var ju enbart lek & Dålig framkomlighet...Som natt&dag!
-
Kul att du är nöjd! ()p
Skulle någon snubbla över möjligheten att göra eget avgasrör så hoppas jag den personen kollar om det går att göra flera till ett vettigt pris.
Finns nog några som skulle vilja ha ett bra rostfritt rör.
-
Låter kanon!
Hör av dig om det blir nåt! ()p
-
http://cgi.ebay.de/Auspuff-Kruemmer-Edelstahl-Linhai-260-300-320-Muddy_W0QQitemZ250551741024QQcmdZViewItemQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item3a560c2a60
Finns ju rör att köpa... men 2-3000 för bara röret känns alldeles för mkt.
Kunde jag få ett helsystem för dom pengarna så skulle det kunna vara aktuellt.
Synd att man inte känner någon som skulle kunna göra ett rör... Eller om man gör ett i koppar! Då kan jag ha ett snart, ska slänga ut pannan... ()p
-
Finns helsystem från Wileyco för 4700:- Helt ok ()p
-
Jag fixade mitt för 800:-, började med att slipa bort en ful svets i avgaset längst upp vid cylindern (den strypte det redan klena avgaset ner till ca 16-17mm).
Och sedan köpte jag en biltemaljuddämpare (artikelnr 79-441) för 749:- , svetsade på ljuddämparen på avgaset, bytte munstycke i förgasaren till 155, och nu går maskinen mycket bättre!
Dessutom så låter den numera som en motorcykel, och inte som en gräsklippare.....!
-
Jag har en mc dämpare liggandes, så jag tänkte göra som dig där. Och så har jag även skaffat större munstycken.
Men jag får inte ur tummen att sätta i det större munstycket, är det krångligt att byta?
Jag har både ett 155 och ett 160 munstycke, tycker du att det verkar räcka med 155? Jag antar att min mc dämpare har liknande egenskaper som din biltemaburk.
-
Jag har bara provat 155, tänkte prova 160 sen också men den går bra nu så det får vänta.
Det är inte alls svårt att byta munstycke, jag skruvade av förgasaren när jag gjorde det på min Linhai men det går eventuellt att göra med förgasaren kvar på maskinen, om du lossar förgasaren så du kan vinkla den ett kvarts varv och sedan skruva av flottörhuset.
Alltihop tar ca 20min.
För att komma åt förgasaren så tog jag av kåpan vid växelspaken på höger sida.
Jag bifogar en bild på förgasaren med munstycket i, det är ju bara den yttersta biten på det inringade området som ska bytas.
-
Fan vad bra med folk som tar bilder! ()p ()p ()p ()p ()p ()p
Då kan jag alltså försöka byta snart då, om det inte är värre än så.
Och så kanske man hittar på vart dom där slangarna ska sitta... Jag har tre lösa ändar på ett T-kors. Vet inte riktigt vart dom hör hemma. Antar att det är nån vakumslang eller dränering.
-
twostroker !...............
Har du bild när ljuddäparen sitter på plats!?
-
Ska försöka ta en bild imorrn!
-
Jaha , då har jag tagit några bilder.
På bilderna ser ni hur det ser ut på maskin, på andra bilden ser man även skarvhylsan som jag har gjort av en bit vanligt 40mm avgasrör och den har jag satt dit för att anslutningen på Biltemadämparen var lite grövre än Linhaiens avgasrör, och så ville jag ha ljuddämparen lite längre bak.
Fästet är ett vanligt ljuddämparfäste till en 4t kinesmoped, tex. Baotian (jag har några sådana fästen liggande om någon här behöver).
Nu ska jag bara plocka av och lacka röret och skarven, jag har inte gjort det än för jag ville se hur det funkade först.
-
Såg rikigt bra ut!... ()p
Är det nån av er som vet om det går å byta fronten på en 06 till 08? den stora med med snyggare lysen! På bilder ser det ut å vara samma plast&ram under och bara en stor front på!
-
Vet inte säkert, men är ändå ganska säker på att det passar utan problem.
Jag har mekat en hel del med olika Linhaier (har jobbat hos en av importörerna) och precis som du säger så ser ram och plast ungefär likadant ut.
-
Jag fixade mitt för 800:-, började med att slipa bort en ful svets i avgaset längst upp vid cylindern (den strypte det redan klena avgaset ner till ca 16-17mm).
Och sedan köpte jag en biltemaljuddämpare (artikelnr 79-441) för 749:- , svetsade på ljuddämparen på avgaset, bytte munstycke i förgasaren till 155, och nu går maskinen mycket bättre!
Plockade bort mitt rör idag och såg då att de då var en stor svetsklunns i röret presis som twostroker säger att det var på hans rör.Jag har fått tag på hydralrör som är 30 mm inv.som jag ska bocka till på jobbet å sätta en Biltemadämpare på.Klunnsen tar bortca 5% av ytan så ni som inte vill byta avgasrör SLIPA bort
klunsen(den finns säkert på alla rör det är inget svetsfel vad jag kan förstå)
Dessutom så låter den numera som en motorcykel, och inte som en gräsklippare.....!
-
Innlägget ska läsas med twostroker
-
Nu har jag äntligen fått ur tummen och mekat lite, satte i 160 (hade säkert räckt med 155) munstycke och sen bytte dämpare.
(http://i392.photobucket.com/albums/pp4/TommyBolin/HPIM4355.jpg)
(http://i392.photobucket.com/albums/pp4/TommyBolin/HPIM4354.jpg)
Blev väl inte helt bra med övergången, avgasröret kommer i lite konstig vinkel när man klämmer på en större dämpare. Men det går ju att vinkla lite olika, så man får väl se om det håller eller skakar loss.
Övergången från avgasröret går via en bit aluminiumrör och ett galvat rör. Sen svetsat i dämparen... Riktigt elegant om jag får säga själv! :hmmm:
Provkörde nu på kvällen, med pannlampa för att se hastighetsmätaren. Vet inte om det blev någon större skillnad, får prova mer en annan gång. Ljudet blev bättre, mindre gräsklipparaktigt men inte jättehögt. Den här dämparen är ju från någon mc, och den är både lite grövre och längre än orginaldämparen.
-
Jag har satt dit orginaldämparen igen, tröttnade på att allt skakade loss för mig.
Självklart så hade man kunnat lagt ner mer jobb på att få ordentliga fästen för ljuddämparen. Men jag orkade inte krångla och ville ha lite lägre ljud och mindre skrammel.
Dock fick jag byta ut själv anslutningsröret på orginaldämparen då denna hade gått sönder, då såg jag även att första röret in i dämparen hade lossnat. Bytte rör där och fick lite bättre flöde tror jag.
Satte även i orginalmunstycket i förgasaren igen, visst tappar man något i effekt och toppfart. Men skönt med lägre ljudnivå.
Tanken var att återta projektet med värre dämpare senare, men nu har jag utökat atv-stallet med en Outlander 800cc med en rotax v-twin. Då går det ju aldrig att få Linhaien att kännas pigg igen! :DV
Så jag nöjer mig nog med en lite bränslesnålare och mindre underhållskrävande orginallösning.
-
Jag har satt dit orginaldämparen igen, tröttnade på att allt skakade loss för mig.
Självklart så hade man kunnat lagt ner mer jobb på att få ordentliga fästen för ljuddämparen. Men jag orkade inte krångla och ville ha lite lägre ljud och mindre skrammel.
Dock fick jag byta ut själv anslutningsröret på orginaldämparen då denna hade gått sönder, då såg jag även att första röret in i dämparen hade lossnat. Bytte rör där och fick lite bättre flöde tror jag.
Satte även i orginalmunstycket i förgasaren igen, visst tappar man något i effekt och toppfart. Men skönt med lägre ljudnivå.
Tanken var att återta projektet med värre dämpare senare, men nu har jag utökat atv-stallet med en Outlander 800cc med en rotax v-twin. Då går det ju aldrig att få Linhaien att kännas pigg igen! :DV
Så jag nöjer mig nog med en lite bränslesnålare och mer underhållskrävande orginallösning.
Bra jobbat men vi som inte är så händiga så undrar jag var jag kan få tag på en ny dämpare men börjar rosta och snart är det hål i den. Hälsningar Magnus
-
Ska det vara en originaldämpare?
Jag har en fräsch sådan som jag kan sälja billigt.