ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Tumult_79 skrivet 25 mars 2006 kl. 11:24:58

Titel: startkablar
Skrivet av: Tumult_79 skrivet 25 mars 2006 kl. 11:24:58
Kan jag starta quaden med startkablar från bilen till quaden? Eller måste jag ladda batteriet?Jag är usel på el(om detta är en dum fråga).
Titel: startkablar
Skrivet av: ares skrivet 25 mars 2006 kl. 11:39:08
om inte jag e helt båst så måste amperen var så nära varandra som möjligt så nej.... jag skulle nog sätta den på laddning... annars med risk att skjuta quadens batt. med bilens generator....

tror det är så...
Titel: startkablar
Skrivet av: Jonas Bergh skrivet 25 mars 2006 kl. 11:40:08
ja gjorde de med min CBW + bil och de funkade

kolla bara så de är rätt spänning, men de borde de va

Hör dock med någon som har bättre koll så du inte pajar allt nu.
Titel: inga problem
Skrivet av: Respekt skrivet 25 mars 2006 kl. 12:32:18
De e lugnt, men du ska undvika typ traktorbatteri me massor av ampear.
Kolla bara me rätt volt tal,sen e de inga problem me ett vanligt bil batteri :)
Titel: startkablar
Skrivet av: STENE skrivet 25 mars 2006 kl. 15:21:33
Har gjort det massor med gånger på min gammla honda (2 hjuling) Var bara försiktig med att göra för länge på starten då det är risk att du kan överhetta start motorn. Men en normal start är inga problem (iaf har det aldrig hänt mig något).
Titel: startkablar
Skrivet av: Tintin skrivet 25 mars 2006 kl. 17:36:44
När jag körde soppatorsk idag så tog även batteriet slut. Min ÅF startade upp mig med kablar från sin Volvo, och om han är beredd att ta risken så är det nog inga problem...
Titel: startkablar
Skrivet av: xlnt_deji skrivet 25 mars 2006 kl. 18:46:04
jag kör själv med ett bilbatteri i vespan och det har funkat klockrent i några år nu handlar ju bara om sekunder så inte är det några problem!
Titel: startkablar
Skrivet av: vx888 skrivet 25 mars 2006 kl. 20:23:31
12v är 12v, sen om det är 9 ampertimmar eller 100 ampertimmar har ingen som helst betydelse. Ampertimmar är ju ett mått på uthålligheten i batteriet.
Titel: startkablar
Skrivet av: STENE skrivet 26 mars 2006 kl. 00:51:32
Det är visserligen sant att antalet Ampere timmar har med att göra batteriets kapacitet. men eftersom du har större bly-ytor i ett bil batteri samt en del annan kemi så kan ett bilbatter även ge er störrer momentan ampere styrka. Det är därför man kan höra att start motorn snurrar snabbare (detta beroro på att den med mer ampere blir starkare) om du använder ett bil batteri i stället för ditt vanliga MC batt. Ohm's lag och lite elektromekanik.. Så om ni använder ett bil batt så kör inte för länge det KAN (inte säkert att) skada start motorn som blir överhettad.
Titel: startkablar
Skrivet av: BigBadGrizzly skrivet 26 mars 2006 kl. 03:22:57
Jag har startat mina 2-hjulingar med hjälp av bilbatterier flera gånger och de har aldrig varit några problem.

Jag har iofs hört att man inte ska ha bilen igång om man kablar direkt från en bil pga att den ska skicka ut för mycket ström. Vet dock inte hur bra de stämmer....
Titel: startkablar
Skrivet av: roadkill skrivet 26 mars 2006 kl. 03:31:40
Citat från: "BigBadGrizzly"
Jag har startat mina 2-hjulingar med hjälp av bilbatterier flera gånger och de har aldrig varit några problem.

Jag har iofs hört att man inte ska ha bilen igång om man kablar direkt från en bil pga att den ska skicka ut för mycket ström. Vet dock inte hur bra de stämmer....


Bahh....se annan tråd.....
Titel: startkablar
Skrivet av: BigBadGrizzly skrivet 26 mars 2006 kl. 12:28:15
Citat från: "roadkill"
Citat från: "BigBadGrizzly"
Jag har startat mina 2-hjulingar med hjälp av bilbatterier flera gånger och de har aldrig varit några problem.

Jag har iofs hört att man inte ska ha bilen igång om man kablar direkt från en bil pga att den ska skicka ut för mycket ström. Vet dock inte hur bra de stämmer....


Bahh....se annan tråd.....


Va...vad menar du nu?
Titel: startkablar
Skrivet av: Mr2t skrivet 26 mars 2006 kl. 12:54:32
En personbilsgenerator lämnar flera gånger mer Amperestyrka vid laddning mot vad en ATV-generator gör, detta medför alltså att du kan överladda batteriet på din ATV om du låter bilen stå igång under tiden du försöker startar ATV'n. MEN den behöver stå så under en väsentlig tid, 1-2timmar innan det börjar gå illa, det vill säga när ATV' batteriet inte kan ta emot mer laddström. Att koppla ATV'n på en bil kan jämföras med att chockstarta en bil med batteriladdare som har chockstart, man krämar ur X-antal fler ampere för att få snurr på skiten helt enkelt. Mer ström ger mer värme, då ligger alltså en kabebrand nära till hands också. Men man förutsätter ju att folk använder sitt sunda förnuft så det är ingen fara med att ladda hojen på bilen om man bara ska starta upp den =)
Titel: startkablar
Skrivet av: ATV/Scooter skrivet 26 mars 2006 kl. 20:41:57
På Outlander'n tror jeg at generatoren er på 400ah
Titel: startkablar
Skrivet av: Mr2t skrivet 26 mars 2006 kl. 21:13:25
FYRAHUNDRA ampere? *skrattar* Är det ett helt elverk =)
Titel: startkablar
Skrivet av: Toomuch skrivet 26 mars 2006 kl. 22:25:25
Det är inga som helst problem att starta från en bil.
Däremot ska man inte låta den ladda batteriet från bilgeneratorndå den kommer dynga på i lite väl hårdaste laget för det lilla mc batteriet..

Vad gäller överladdningen som mr2t pratade om så tror jag att laddningsrelät i generatorn borde ta hand om det ,men är inte helt hundra då det säkert kan bli nå skit med spänningsfall i kablar ..

Friskt kopplat hälften brunnit.......
Titel: startkablar
Skrivet av: Mr2t skrivet 26 mars 2006 kl. 23:41:41
Citat från: "Toomuch"
Det är inga som helst problem att starta från en bil.
Däremot ska man inte låta den ladda batteriet från bilgeneratorndå den kommer dynga på i lite väl hårdaste laget för det lilla mc batteriet..

Vad gäller överladdningen som mr2t pratade om så tror jag att laddningsrelät i generatorn borde ta hand om det ,men är inte helt hundra då det säkert kan bli nå skit med spänningsfall i kablar ..

Friskt kopplat hälften brunnit.......


För att fatta mej kort, nej laddreläet från en bil kommer inte att slå av laddningen om du laddar batteriet på din atv med startkablar.
Titel: startkablar
Skrivet av: Mr2t skrivet 27 mars 2006 kl. 06:16:35
Citat från: "Toomuch"
Det är inga som helst problem att starta från en bil.
Däremot ska man inte låta den ladda batteriet från bilgeneratorndå den kommer dynga på i lite väl hårdaste laget för det lilla mc batteriet..

Vad gäller överladdningen som mr2t pratade om så tror jag att laddningsrelät i generatorn borde ta hand om det ,men är inte helt hundra då det säkert kan bli nå skit med spänningsfall i kablar ..

Friskt kopplat hälften brunnit.......


För att fatta mej kort, nej laddreläet från en bil kommer inte att slå av laddningen om du laddar batteriet på din atv med startkablar.
Titel: startkablar
Skrivet av: ATV/Scooter skrivet 27 mars 2006 kl. 20:01:09
Citat från: "Mr2t"
FYRAHUNDRA ampere? *skrattar* Är det ett helt elverk =)


Oops, det skulle være 400 watt  :oops:  :oops:  :oops:
Det er mellom 20 og 30 ah
Titel: startkablar
Skrivet av: Toomuch skrivet 27 mars 2006 kl. 22:19:57
Det här blir ju lite av ämnet men jag snackade lite med kompisar å hamnade i ett sånt här "vad fan händer egentligen läge" :)
Varför kommer reläet inte reglera laddningen på det andra batteriet då man kablar..

Om bilbatteriet är fullt å det har justa kablar så borde det göra det..
Titel: startkablar
Skrivet av: johano skrivet 27 mars 2006 kl. 22:32:15
Citat från: "Toomuch"
Det här blir ju lite av ämnet men jag snackade lite med kompisar å hamnade i ett sånt här "vad fan händer egentligen läge" :)
Varför kommer reläet inte reglera laddningen på det andra batteriet då man kablar..

Om bilbatteriet är fullt å det har justa kablar så borde det göra det..


jovisst, men det begränsar ju bara strömmen från bilens generator och inte den ström du tar ut från bilbatteriet )som förmodligen är på en 50-60Ah).

du skulle ju möjligen kunna koppla in startkabeln innan laddregulatorn på atv:n för att få önskat resultat, men det sitter förmodligen rätt illa till för att hänga på en startkabel.

/johan
Titel: startkablar
Skrivet av: Mr2t skrivet 27 mars 2006 kl. 22:34:59
Citat från: "Toomuch"
Det här blir ju lite av ämnet men jag snackade lite med kompisar å hamnade i ett sånt här "vad fan händer egentligen läge" :)
Varför kommer reläet inte reglera laddningen på det andra batteriet då man kablar..

Om bilbatteriet är fullt å det har justa kablar så borde det göra det..


Jag ska försöka fatta mej kort igen. Simulera ett bilbatteri på 2 Ampere, och ett ATV batteri på 1 Ampere. När ditt bilbatteri är full-laddat på 2 Ampere, så har du redan överskridit med 1 Ampere, det vill säga hur mycket laddningsström som ditt ATV batteri kan ta plus ytterligare 1 Ampere. Laddningsregulatorn på bilen slutar inte ladda förän den känner av 2 Ampere från bilbatteriet men då står ATV batteriet redan och torrkokar. Jag är ingen hejdundrare på elektronik, men så har iallafall jag fått för mej att det är, rätta mej gärna om jag är helt ute och reser.
Titel: startkablar
Skrivet av: orelak skrivet 28 mars 2006 kl. 16:34:44
Pratas mycket ampere i samma mening som laddregulator, Regulatorn enligt mina små elkunskaper håller enbart reda på spänningen i kretsen och inget annat. :?
Titel: startkablar
Skrivet av: Toomuch skrivet 28 mars 2006 kl. 22:54:56
Hehe. mr2t hade kommit till skövde å jag till säffle i vårat resande.....:)

Regulatorn reglerar spänningen hur många ampere beror bara på hur mycket generatorn kan ge och hur mycket batterierna kan ta emot..
strömen går aldrig genon regulatorn (ganska lätt med facit i hand att förstå min  golf har 120amp gen skulle bli lite väl hett på den stackars regulatorn då..:))

Va lite osäker så jag har nu kollat.. Det är inga problem att paralellkoppla batterier med olika amperetimmar på, Det blir lite av ett "självreglerande" system (ta från dom rika å ge till dom fattiga) :)
Titel: startkablar
Skrivet av: STENE skrivet 28 mars 2006 kl. 23:24:47
Att ladda batterier är en hel vetenskap. Har lekt lite med EL RC-bilar. Där det gäller att få varje cell att ta så mycket laddning som möjligt utan att överladda något. Ett bil batt består av 6 celler á 2V. För att ladda det behöver man lite mer spänning än vad man skall ta ut. Därför kan man se 14,4 V (har jag för mig) när det laddas. När batteriet kommer upp i en viss nivå avbryts laddningen. Och nu kommer det fina i kråk sången. om en cell är full laddad men de andra fortfarande kan ta laddning så kommer ladd regulatorn inte att känna detta utan fortsätta att ladda eftersom summan av cellerna är under gräns värdet. Där av kan det bli så att om man har dåligt med vatten i en cell så kan den koka utan att de andra äns blir varma. Så om man parallel kopplar ännu ett batteri så "ser" ladd regulatorn bara summan av batterierna. Så om ett av batterierna är mycket ur laddat och det andra är fullt så finns det risk att det som redan är fullt blir överladdat och kokar. Men sedan är det ju även så att när det inte laddas så kommer spänningen i batterierna själva att normalisera sig. Så det som är mer ur laddat kommer att ladda upp sig från det som är mer laddat...  Så det är en kombination av vad Mr2T och toomuch skriver. Detta är vad jag lärt mig om laddning. Så om ni skall ladda ert MC batt med bilen så koppla in batteriet paralellt med bilen och låt det sitta ett tag så laddas ert upp sif medans det andra laddar ur sig. Ni kan provstarta bilen lite då och då för att se att inte ni laddar ur bil batteriet så pass att ni inte kan starta bilen  :lol:

Vet inte om jag spred något ljus över detta eller bara krångla till det som vanligt.
Titel: startkablar
Skrivet av: johano skrivet 29 mars 2006 kl. 09:31:10
Citat från: "orelak"
Pratas mycket ampere i samma mening som laddregulator, Regulatorn enligt mina små elkunskaper håller enbart reda på spänningen i kretsen och inget annat. :?


Visst, men genom att sänka spänningen så minskas ju rent praktiskt strömmen. Regulatorns uppgift är alltså att styra strömmen som laddar batteriet. Om regulatorn tar ner spänningen från generatorn till samma nivå som batteriet håller blir skillnaden 0 och ingen ström går in i batteriet. Om regulatorn ökar spänningen till en nivå som är högre än batteriets spänning, kommer ström att flöda in i batteriet och därmed ladda det.

/johan
Titel: startkablar
Skrivet av: Toomuch skrivet 29 mars 2006 kl. 16:42:39
Jag förstår hur du menar stene ..
Men cellerna i ett bilbatteri är seriekopplade å det är därför den ena kokar för alla får lika många "laddampere" däremot om man paralellkopplar (pratar bara ny batterier nu) så kommer det batteriet som blir fullt först  sluta ta laddning medans det andra fortsätter ta laddning..


Rätta mig om jag har fel.
Titel: startkablar
Skrivet av: STENE skrivet 29 mars 2006 kl. 17:14:54
Varför skulle ett batt som är full laddat sluta att ta laddning om man fortsätter att lägga ladd spänning över det? då skulle man ju inte behöva en laddregulator. De är ju som sagt paralella. Så spännignen över båda batterierna är den samma 14,4 V. ok att stömmen delar sig (Kirchoffs strömlag) men spänningen är den samma över båda. och så länge den inre resistansen i batteriet inte är oändlig så kommer en ström att flyta genom det (ohm's lag) och batteriet tar laddning. Visst kommer det att ta mindre ström eftersom den delar den med det andra ej laddade batteriet. Så en risk att du över-laddar det ena batteriet är överhängade. Och som Mr2T skrev. Så kommer förmodligen det med mindre kapacitet att bli full laddat först. men eftersom det större forfarande kan ta laddning så kommer laddregulatorn inte reagera över detta utan fortsätta att lägga 14,4 volt över båda battarna och risken för överladdning uppstår på det batt som redan är full-laddat. och förmodligen så går ett av battarna, hojen och halva garaget åt h-vitte (murphys lag)  :lol:
Titel: startkablar
Skrivet av: Toomuch skrivet 29 mars 2006 kl. 22:05:10
Jag håller helt med om det sista antagligen brinner grannens kåk ner också..:)Har varit med om det vid mer än tio tillfällen..

Jag har lyssnat med vänner som är betydligt mer kunniga på området än vad jag är å i stort sett bara vidarebefodrar vad som sagts..
Strömen kommer inte fördelas jämt mellan batterierna det större kommer ta mera därav kommer baterierna vara i stort sett klara samtidigt (fick nån utläggning om hinkar vatten å nivåer kände sig som en skolpojke)
När det ena är klart kommer spänningen stiga å regulatorn dra ner på "laddning"  så risken för överladdning är minimal,, däremot kan det sista bateriet ta längre tid på sig att laddas då det redan laddade batteriet bromsar regulatorn att släppa på ström..

Fan undrar om det enklaste inte är att köpa en laddare till..:)

Är det ingen som har loggningsutrustning så man kan göra ett praktiskt prov det brukar vara det vetigaste liksom vara säker på att hojjen å garaget kommer gå åt skogen..:)
Titel: startkablar
Skrivet av: STENE skrivet 29 mars 2006 kl. 22:46:37
Då tycker jag vi nöjer oss med det. Men akta er för murphy :lol:

Och det gammla ordspråket. Friskt kopplad hälften brunnet
Titel: startkablar
Skrivet av: per skrivet 30 mars 2006 kl. 17:28:44
det finns ett till dilemma med de här... laddings-regulatorn på en mc brukar oftast vara av senerdiod-typ dvs det sitter en stor sener-diod som bara jordar ner all spänning som överstiger tex 14v.... om det nu skulle vara så att bilens generator ger en högre spänning finns det nog en gansak stor chans att man överbelastar dioden... vilket i sin tur kanske resulterar i brända kablar osv....
Titel: startkablar
Skrivet av: Toomuch skrivet 30 mars 2006 kl. 19:12:32
Det är ju ett sätt att se på det..  Då fick ju Stene rätt, murhpy kommer elda upp allt.:)