ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: *2STROKE* skrivet 10 januari 2010 kl. 19:08:25

Titel: Is dubb
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 10 januari 2010 kl. 19:08:25
Heej, isen har ju lagt sig på sjöarna nu :) Så har lite funderingar angående dubb till däcken. Har 2 bakdäck med 2 fälgar, dock är en fälg defekt.
2 fungerande framdäck med fälg, det ena däcket är helt nytt och andra har jag kört med i 50 timmar ungefär

Mina frågor som jag skulle vara hemskt tacksam för att få svar på är,

1.Kan man skruva i dubb i däcken och sedan skruva ut dom igen när sesången är slut utan att däcken går sönder?

2. om inte det går, kan man köpa ett billigt biltema däck utan fälg och kränga på det på fälgen och skruva i dubben, eller är det väldigt mycket jobb att byta ut däcken på fälgen?

3. vad bör jag ha för storlek på dubben?

Tack i förhand / Jan
Titel: SV: Is dubb
Skrivet av: quadracing since-89 skrivet 10 januari 2010 kl. 20:20:41
Pysslat en del med is körning själv så lite hjälp hoppas jag kunna ge dig.
1. Tror att du kan göra det,finns rätt många olika typer och märken av skruvdubb. Har aldrig själv testat på skruvdubb kör med dubbpistol o lim. Det bör vara hyfsat mycket mönster kvar.
2. Visst kan du köpa Biltema däck men det är lite så att du får vad du betalar för, risken är att gummit är för mjukt att sätta dubb i eller stommen är för vek. Byta däcken går snabbt dock måste du till en däckverkstad det krävs en däckmaskin att trycka bort däcket från fälgkanten kan sitta så in i h-ete. Sen kan du nästan trä på däcken för hand.
3. Till vilken maskin o vilket ändamål?
Titel: SV: Is dubb
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 10 januari 2010 kl. 22:03:58
Okay :)
CR80R (cross)
Det är en 5 minuter lång bana jag ska köra på, där snön är bort sladdad pga av bilarna som har kört där totalt 10 000 varv tillsammans dom senaste dagarna :)
Men jag kommer ju vara uppe i runt 80-90 som Max ungefär.

Men har börjat fundera på om jag kan kränga på det halvslitna däcket på den fungerande färlgen, och bytta tillbaka sedan efter vintern:)
Men hur många gånger klarar ett kvalités däck att krängas av och på?
Titel: SV: Is dubb
Skrivet av: quadracing since-89 skrivet 11 januari 2010 kl. 10:20:09
Okey jag trodde att det var till en quad eller atv du skulle ha däcken till.
Då är det lite enklare ett cross däck kan du kränga själv köp ett par däckjärn till cross däck finns säkert på Jula,Biltema eller Mc affärn.
Kränga dom kan du i princip göra hur många gånger som helst dom blir tillslut säkert slitna av det med men då tror jag du tröttnat på att kränga däck. Är du ovan kan det vara bra att ha en extra innerslang när du byter däck det brukar vara det klassiska att man klämmer den när man inte gjort det innan.Anngående dubb köp skruv dubb till en sån liten cross går det inte åt så många dubb.Utsticket styrs av hur mycket mönster du har kvar på däcket generellt kan man säga längre är alltid bättre.
Titel: SV: Is dubb
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 11 januari 2010 kl. 14:18:37
Okay, glomde skriva att det var till cross. Den har 27 häst. Gasres upp till 3an(50-60 km/t). Så den går mycket bra för att vara på 80cc. Men att kränga av ett crossdäck är samma princip som ett cykel däck eller?
Titel: SV: Is dubb
Skrivet av: quadracing since-89 skrivet 12 januari 2010 kl. 10:29:08
Ja i stort sett, ända skillnaden är att du har ett däcklås sitter ett eller två på fälgen. Det är till för att hindra fälgen att snurra i däcket vid kraftiga gaspådrag o broms. Är en gängad stång som sticker ut ca 2-4cm i centrum med en mutter på bara att lossa några varv på muttern för att få loss däcket. Cross däcken är lite styvare än ett cyckel däck så lite mera svordommar o onda fingrar ingår första gångerna du lägger om. ()p
Titel: SV: Is dubb
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 12 januari 2010 kl. 18:20:32
Ja i stort sett, ända skillnaden är att du har ett däcklås sitter ett eller två på fälgen. Det är till för att hindra fälgen att snurra i däcket vid kraftiga gaspådrag o broms. Är en gängad stång som sticker ut ca 2-4cm i centrum med en mutter på bara att lossa några varv på muttern för att få loss däcket. Cross däcken är lite styvare än ett cyckel däck så lite mera svordommar o onda fingrar ingår första gångerna du lägger om. ()p
okay :)
 vart får man tag i bra och billiga dubbar? :hmmm:
Ska man ha en dubb på varje dubb i däcket eller? :hmmm:
Titel: SV: Is dubb
Skrivet av: quadracing since-89 skrivet 12 januari 2010 kl. 22:46:39
Dubbar föreslår jag att du letar på nätet jag har inte riktigt koll på var du köper billigast skruvdubb, mina dubb köper jag hos antingen Däckproffsen i Wäxjö eller Scason.
Dubba så många dubb du kan få i dubbarna inom rimliga gränser gummidubben måste hålla för belastningen o du måste ha plats att sätta dubbarna. Normalt på ett cross bakdäck är ca 2-3 i centrum 1-2 på sidorna per gummidubb men som sagt mycket beronde hur däcket ser ut.