ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: bladhet skrivet 29 januari 2005 kl. 20:48:27
-
Jag kommer fan att bli tokig innan den här veckans slut, jag vill ha min maskin nuuuuu.. dessutom har man ett stort prov i skolan denna vecka, och jag som inte kan tänka på annat än att sladda med quaden ute på den härligt halkiga snön.
-
ta det lungt. Jag tänkte som du för ja med. Men när man vell har den i garaget så är det en helt annan grej.. Svin kallt att köra ute just nu. En sak till hihihi du måste vell köra in den först? så glömm sladden i snön etag..
-
ta det lungt. Jag tänkte som du för ja med. Men när man vell har den i garaget så är det en helt annan grej.. Svin kallt att köra ute just nu. En sak till hihihi du måste vell köra in den först? så glömm sladden i snön etag..
Hur långt måste man köra in den?
I den här snön sladdar man bara man tittar på gasen och svänger så jag hoppas att jag får sladda lite i alla fall :)
-
ta det lungt. Jag tänkte som du för ja med. Men när man vell har den i garaget så är det en helt annan grej.. Svin kallt att köra ute just nu. En sak till hihihi du måste vell köra in den först? så glömm sladden i snön etag..
Hur långt måste man köra in den?
I den här snön sladdar man bara man tittar på gasen och svänger så jag hoppas att jag får sladda lite i alla fall :)
jag körde in min 20 mil, dock krypkörde jag den inte....pressa den inte och varva inte motorn länge på höga varv bara...
-
Jag ska köra in min på minst 100 mil men jag tror jag kommer köra lungt fram till 150-180 mil då vet jag att den kommer leva länge..Lycka till...
-
Enligt instruktionerna för smc-cbw250 ska man köra in den genom följande:
i 15 h får man max använda 50% av gasen.
15-30 h får man max använda 75% av gasen.
efter 30 h får man då maxa o leka hur man vill :)
Själv är jag uppe i 42 mil nu och har inte långt kvar. Jag kör i högst 75 km/h men sen kommer jag testa max.. dock så varvar den så mkt att den måste drevas om jag ska köra fortare.
/qvaddis
-
Jag ska köra in min på minst 100 mil men jag tror jag kommer köra lungt fram till 150-180 mil då vet jag att den kommer leva länge..Lycka till...
haha, du kommer att ha tröttnat på quaden efter 100 mil... :wink:
-
det tror jag inte Ebbe.. HAr redan kört 30mil. Kör in till sthlm och tillbaka så har det redan gåt 70mil så det går fort.
-
Far ni bara och kör på gatan?
Far ni aldrig ut och leker i skogen?
-
nej det får man inte.. Atingen så köper man en täreng eller så köper man en väg reggad.. Man får välja antingen skog och gruss eller så väg.
-
nej det får man inte.. Atingen så köper man en täreng eller så köper man en väg reggad.. Man får välja antingen skog och gruss eller så väg.
Så du menar att man inte får köra i skogen?
Hur många bryr sig om den lagen?
-
Stockholm snackar med norrland :lol:
Stockholmaren vet inte vad skog är hehe
och norrland vet ej vad rödljus o asfalt är .
Huvúdsaken är att bägge gillar fyrhjulingarna
fast underlaget varierar :twisted:
-
man köper väll inte en quad för att enbart köra på vägen?, det är ju skogen å grusvägar som e roligast, skulle jag köra på vägen hade jag hellre kört moppe...
-
man köper väll inte en quad för att enbart köra på vägen?, det är ju skogen å grusvägar som e roligast, skulle jag köra på vägen hade jag hellre kört moppe...
Helt rätt, varför man köper en reggad quad är ju för att man vill slippa ta den på släp när man ska ut i skogen.
Vet någon av nå bra cross däck till quaden?
-
man köper väll inte en quad för att enbart köra på vägen?, det är ju skogen å grusvägar som e roligast, skulle jag köra på vägen hade jag hellre kört moppe...
Helt rätt, varför man köper en reggad quad är ju för att man vill slippa ta den på släp när man ska ut i skogen.
Vet någon av nå bra cross däck till quaden?
Man bör nog förtydliga för de som inte vet, att det inte är lagligt enligt terrängkörningslagen att köra med vägreggade i skogen. Sen om man gör det är kanske en annan sak.
-
Rätta mig om jag har fel men man får väl aldrig befinna sig utanför "vägnätet" om du inte skall utföra ett arbete typ skogsarbete eller hämta en fälld björn . oavsett hur maskinen/fordonet är reggat ?
Så typ ett stubbb-race är olagligt fast man gör det på sin egen åker...
eller som det står för den som orkar läsa :
§ Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen.
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
-
Ännu ett exempel på förmyndar sveriges korkade lagar. Vad fan ska man annars ha en ATV till då om inte köra i terrängen ? Om jag nu gör det för nöjes skull eller hämtar en skjuten älg så gör det väl lika mycket skada på skogen ändå ? Det fattar väl de flesta med någolunda sunt förnuft att man inte kör in på ett hygge med ungskog eller som är nyplanterat.
-
Siefer du har helt rätt om att så länge man använder lite sunt förnuft när en kör där en inte får så brukar det vara lungt .
På länken så står allt du måste rätta dig efter :evil: obs pdf http://www.naturvardsverket.se/dokument/omverket/remisser/remisdok/terrang/pdf/handbok.pdf
-
 Â
-
Ännu ett exempel på förmyndar sveriges korkade lagar. Vad fan ska man annars ha en ATV till då om inte köra i terrängen ? Om jag nu gör det för nöjes skull eller hämtar en skjuten älg så gör det väl lika mycket skada på skogen ändå ? Det fattar väl de flesta med någolunda sunt förnuft att man inte kör in på ett hygge med ungskog eller som är nyplanterat.
Du skall vara glad över att man får hämta en skjuten älg, eller vill du förbjuda det också? Sådana här inlägg gör inte saken bättre. Våra grannländer har betydligt skarpare regler vad gäller terrängkörning än vi i Sverige, tänk på det.
Speciellt i tider som dessa när man äntligen fått möjlighet att framföra 4-hjulingar på väg.
-
nej det får man inte.. Atingen så köper man en täreng eller så köper man en väg reggad.. Man får välja antingen skog och gruss eller så väg.
Så du menar att man inte får köra i skogen?
Hur många bryr sig om den lagen?
POLISEN... Körkortet RYCKERRRRRRRRRRRRRRRR
-
"Hellre kört moppe" Ebbe lilla? =) Det är grymt härligt att köra med quad på vägen. Moped = 50cc, min smc = 250cc, sen puttrar min goare än en moped.
Jag använder min till att pendla till jobbet och leka med på fritiden, och friheten är att man kan ta sig överallt med den. En oreggad quad hade jag aldrig köpt.
/qvaddis
-
"Hellre kört moppe" Ebbe lilla? =) Det är grymt härligt att köra med quad på vägen. Moped = 50cc, min smc = 250cc, sen puttrar min goare än en moped.
Jag använder min till att pendla till jobbet och leka med på fritiden, och friheten är att man kan ta sig överallt med den. En oreggad quad hade jag aldrig köpt.
/qvaddis
OK , jag krydda väll lite med moppe :wink: Men en quad är väll inte tilltänkt att gå på gatan enbart....tycker det är riktigt tråkigt att köra på vägen, kass väghållning, skakar relativt mycket, stöldbegärlig, varvar som fan vid 70 redan, m.m.
-
"Hellre kört moppe" Ebbe lilla? =) Det är grymt härligt att köra med quad på vägen. Moped = 50cc, min smc = 250cc, sen puttrar min goare än en moped.
Jag använder min till att pendla till jobbet och leka med på fritiden, och friheten är att man kan ta sig överallt med den. En oreggad quad hade jag aldrig köpt.
/qvaddis
Håller med dig till 100%. De e ju där det roliga e med en reggad. FÅR KÖRAS PÅ ALLMÄN VÄG..hahahahahahah :) :) :)
-
Till Ebbe:
=) jag vet inte vad du har kört för något skräp men min smc cbw-250 har jättefin väghållning. har kört i 80 utan några skakningar. förvånansvärt stabil faktiskt. Den varvar dock mkt redan vid 70, men dreva den så kommer det göra en hel del, enligt erfarna medlemmar.
Stöldbegärlig javisst, men säg vilken läcker mc är inte det? Själv har jag en självrisk på 1000 kr ifall min blir stulen så jag oroar mig inte så mkt över det. Dock så bör man rusta upp den med larm och parkerar man i stan så bör man kätta fast den i en stolpe.
Nä jag måste få påpeka inför alla tvekande reg.quad-köpare att det går jättefint att köra på vägen.
/qvaddis
-
Till Ebbe:
=) jag vet inte vad du har kört för något skräp men min smc cbw-250 har jättefin väghållning. har kört i 80 utan några skakningar. förvånansvärt stabil faktiskt. Den varvar dock mkt redan vid 70, men dreva den så kommer det göra en hel del, enligt erfarna medlemmar.
Stöldbegärlig javisst, men säg vilken läcker mc är inte det? Själv har jag en självrisk på 1000 kr ifall min blir stulen så jag oroar mig inte så mkt över det. Dock så bör man rusta upp den med larm och parkerar man i stan så bör man kätta fast den i en stolpe.
Nä jag måste få påpeka inför alla tvekande reg.quad-köpare att det går jättefint att köra på vägen.
/qvaddis
Instämmer med qvaddis :wink:
Man bör gärna ha ett riktigt lås också om man parkerar på offentliga platser. Ett klass 3. :)
-
Till Ebbe:
=) jag vet inte vad du har kört för något skräp men min smc cbw-250 har jättefin väghållning. har kört i 80 utan några skakningar. förvånansvärt stabil faktiskt. Den varvar dock mkt redan vid 70, men dreva den så kommer det göra en hel del, enligt erfarna medlemmar.
Stöldbegärlig javisst, men säg vilken läcker mc är inte det? Själv har jag en självrisk på 1000 kr ifall min blir stulen så jag oroar mig inte så mkt över det. Dock så bör man rusta upp den med larm och parkerar man i stan så bör man kätta fast den i en stolpe.
Nä jag måste få påpeka inför alla tvekande reg.quad-köpare att det går jättefint att köra på vägen.
/qvaddis
så du menar att din quad inte skakar och vibrerar? vet inte hur din är, men min å mina 3 polares cbw 250 skakr som fan. Det beror ju naturligtvis vad du jämför med, sätt dig å provkör en txr 450 en gång så fattar du vad jag menar :wink: Sen ang. drevningen, så visst går det å dreva den och påsåvis få ner varven...Men fan vad klen den blir då. Men skall man bara köra omkring på gatan så spelar det ju ingen roll. Men använder man sin quad för skogskörning är det gött å kunna ha ett gött bottendrag. Så din har jättefin väghållning då? Den går aldrig upp på 2 eller 3 hjul när du svänger llite kraftigare än normalt? Jag kan faktiskt inte förstå vad du menar med bra väghållning alls faktiskt. Inte för jag menar att den är sämre än nån annan quad i den prisklassen, men en såpass kort hjulbas som den har kombinerat med stel bakaxel och ingen diff, kan det inte bli BRA väghållning...Men, jag vill också påpeka att jag provkörde adlyn och kymco kxr:n b.l.a innan jag bestämmde mig för smc:n. Därför kan jag också säkert säga att cbw:n inte på något sätt är sämre än någon av dom ovannämnda på någon av dom punkterna jag nu nämnt...
-
INGEN quad går bra på väg, de är meningen att man ska köra i skogen med dem, varför dom är vägreggade är för att man ska slippa ta den på släp till skogen, inte för att man ska ligga i 90km/h och åka flera mil